![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Ik heb wat vragen over het universum.
Misschien is het universum gewoonweg niet te begrijpen, maar men kan maar een poging doen om zover mogelijk te geraken. Ik hoop dat er wat verduidelijking kan komen in klare begrijpelijke taal over sommige vragen waar ik mee zit Waar we reeds min of meer zeker mogen van zijn is (denk ik) het volgende: We wonen op een planeet (aarde) die samen met nog een aantal planeten rond een ster draaien die wij de zon noemen. Als we ’s avonds bij een wolkenloze nacht naar de sterren kijken zijn dat in feite allemaal zonnen Al deze sterren die we met het blote oog kunnen aanschouwen maken deel uit van onze melkweg. Zelfs deze melkweg (soort in het midden verdikte rondraaiende pannekoek) bevat veel meer sterren dan we met het blote oog kunnen waarnemen. Dat we ze niet meer kunnen waarnemen heeft meestal te maken met het gegeven dat ze te ver af staan. Zoals onze melkweg zijn er nog zeer vele andere in ons universum. Tot hier het min of meer gekende, hierna komen de vraagtekens: Ons universum zou de vorm van een schil (vel) hebben, alle melkwegen zouden zich in deze schil bevinden. Neem een manderine, waar je de vrucht uithaalt en enkel de schil van behoud, hiervan zou deze schil vergeleken kunnen worden met hoe een momentopname van het universum eruit zou zien. Het lege binnenste en hetgeen er buiten ligt zou niet tot dit universum behoren. De afmetingen zouden niet constant blijven, met andere woorden na verloop van tijd heeft het heelal de proporties van een appelsienschil, daarna een pompelmoesschil enz… (hetgeen men bedoeld met “het heelal dijt uit”) Ooit (bij het begin van het universum (oerknal)) was het centrum niet leeg, alle materie zat zeer compact bij mekaar en schoot (door de oerknal-explosie) met zeer grote snelheid weg van haar plaats van ontstaan? Ik heb me laten wijsmaken dat reizen enkel mogelijk zou zijn in het universum (in de schil dus). In het lege centrum en buiten de schil zou het blijkbaar niet kunnen omdat dit een gebied is dat geen deel uitmaakt van ons universum? Als je een nagel of stokje dwars doorheen je appelsien drukt zou dit een eventuele (kortste) reisweg kunnen voorstellen, indien je naar de andere kant van het universum zou willen reizen. Daar dit blijkbaar niet mogelijk zou zijn zou je gedwongen zijn, om via een boogvormige baan te gaan (doorheen de schil) een beetje vergelijkbaar met naar Australië reizen vanuit Europa, om dit via de kortste weg te doen, zou je een boring dwars door de aarde moeten maken. Wat ik een beetje vreemd vind in dit verhaal, is wanneer weet je dat je aan de grens van het universum zit. Het lijkt me dat je van de ene leegte naar de andere gaat? Er staat vermoed ik toch nergens geen muur met een bordje grens van het universum. Vermits je van leegte naar leegte (waar exact is die overgang) gaat, wat zou er je tegenhouden om door te vliegen? Waarom is het met andere woorden onmogelijk om buiten ons universum te reizen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Omdat het buiten ons universum niet gewoon leeg is, maar ook de ons bekende fundamentele constantes houden daar op met bestaan. Daardoor kan "onze materie" niet bestaan buiten ons universum. Dat is de korte uitleg, voor de lange uitleg is een ruime basis nodig op het gebied van theoretische natuurkunde.
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Om voorbij het heelal te kunnen moet er eerst een einde aan zijn. Er zijn theorieen die stellen dat het heelal oneindig zou zijn.
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 8 mei 2007 om 20:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Buiten ons universum kunnen we met geen mogelijkheid zekerheid krijgen aangaande de vraag of "onze materie" er kan bestaan. M.a.w: onze materie zou er kunnen bestaan, doch het is evengoed mogelijk dat ze er niet kan bestaan. Hetzelfde geldt voor de ruimtetijd: het kán dat die ook buiten ons universum van toepassing is, maar het kan evengoed dat daar totaal andere principes gelden, waar we met ons verstand gewoon niet bijkunnen. Aangezien ruimtetijd min of meer als synoniem van causaliteit kan beschouwd worden - oorzaak en gevolg - en ons universum zich slechts vanuit het causaliteitsprincipe laat benaderen - het redeneren in termen van oorzaak en gevolg - kunnen wij geen enkele zinnige uitspraak doen over iets waarvan we niet zeker zijn dat het causaliteitsprincipe erop kan worden toegepast. Even een klein voorbeeldje: sommige mensen stellen het "niets" voor als zijnde een totaal lege donkere ruimte(tijd) met zelfs niet één atoompje erin. Maar dan nog heb je de ruimte zélf: de "mogelijkheid" om je vooruit en achteruit te bewegen, naar links en naar rechts, en naar boven en naar onder. Het niets biedt zelfs die "mógelijkheid" niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Klopt de analogie met de schillen een beetje? En hoe moet ik de overgang zien tss universum en niet universum. Loopt er ergens een scherp afgelijnde grens of is het eerder zoals bergklimmen. De atmosfeer wordt geleidelijk ijler tot je ook daar in feite niet meer zonder hulpmiddelen verder kan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ook bedankt trouwens el flamenco Laatst gewijzigd door satiper : 8 mei 2007 om 20:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Sorry, kon het niet laten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Stel je het heelal gelijk met ons universum, of bedoel je hiermee ook de andere universa die er mogelijks (maar waarvan we niks met zekerheid weten) zouden kunnen bestaan. Een verzameling van het gekende en ook het niet gekende dus?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() The universe is an exteriorization (gesture of pulsation) of the Supreme Consciousness; it's our incapacity of total vision that enables us to have that sense of fixity: there is none, it's something like pulsations or ... really a play of forms - there is only ONE being. There is only one being. There's only one, only one Consciousness, only one Being.
The universe is a conscious objectification of That which exists from all eternity. Well, how can the All cease to be? The infinite and eternal All, without limits of any kind - how can anything be thrown out of it? There is nowhere to go! (You can rack your brains over it, you know!) Go where? There is only THAT. And even when we say 'there is only that' we are situating it somewhere - which is perfectly idiotic. It is everywhere - so how can anything be thrown out of it? It (universe) is like a circle - it is represented by the serpent biting its tail, its head touching its tail. It means that the supreme height touches the most material matter, without any intermediary. GreetzZ |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Stel je vliegt met één of ander ruimtetuig het einde van het universum tegemoet. Bots je dan ineens tegen een soort onzichtbare muur? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Nee, want 1: het is geen muur, het is niets en 2: men kan deze "rand" nooit bereiken, het blijft zich immers altijd van ons af bewegen.
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() eindeloos ; limietloos en los van alle materie dat wij kennen iddd MAAR... .
Vermits de theoriën van Einstein weer eens bevestigd werden mogen we ook schrijven dat deze limietloze niets / iets dat wij als zijnde komos omschrijven ook relatief is dus niet enkel energie kent maar ook massa . Hoe groot ze is ...is een beetje zoals een draaiend wiel dat niet stopt als je vraagt hoe ver kan dit maar dan een wiel op eindeloze energie /massa dat leeg is maar ook vol ![]() Ik ga er vanuit dat er meerdere schillen zijn en werelden alsook hemel(en) Het einde van het universum is de aarde en das tevens het begin ook ....stel je voor ...alez ik denk da hé . Seg alsge zo'n ruimte tuig hebt nemt da tuig dan mee naar mij hé want ik wil direkt mee zenne . Ik denk niet dat we dan een onzichtbare muur tegenkomen aldaar eerder een spiegel met dezelfde energie - massa . |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 8 mei 2007 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |