Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2007, 11:27   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Voor het eerst meer Marokkaanse dan Italiaanse migranten

Citaat:

De Italianen zijn niet langer de grootste groep migranten in ons land. Voor het eerst is de groep Marokkanen groter. Dat zegt socioloog Jan Hertogen. Hij spreekt van "een historisch moment". Hertogen beroept zich voor zijn analyse op cijfers van de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie van de federale overheidsdienst Economie (het vroegere NIS). Bij de Algemene Directie Statistiek plaatst men kanttekeningen.

Nieuwe Belgen
België telde op 1 januari 2006 264.974 Marokkanen en 262.120 Italianen. Het gaat daarbij om vreemdelingen en nieuwe Belgen. Voor het eerst vormen de Italianen daarmee niet meer de grootste groep migranten in ons land. Dat leidt socioloog Jan Hertogen af uit cijfers die hij kreeg aangeleverd door de statistische instanties. In de cijfers werd geen rekening gehouden met de kinderen van de al Belg geworden vreemdelingen.

Parallel
Hertogen ziet een opvallende parallel tussen de Italiaanse migratiegroei die in 1920 op gang kwam en de Marokkaanse migratiestroom sinds 1960. Maar terwijl de Italiaanse migratie sinds 1980 daalt (onder andere door de terugkeer van Italianen en een lager geboortecijfer), zal de Marokkaanse migratiestroom volgens Hertogen pas pieken in 2016. Ander opvallend verschil is dat zeven op de tien Marokkanen Belg worden, terwijl dat bij Italianen slechts bij drie op de tien vreemdelingen het geval is.

Politieke landschap
Volgens Hertogen zal het toenemende aantal migranten, met name uit Marokko, een impact hebben op het politieke landschap. Die impact zal minder te merken zijn bij de komende federale verkiezingen, maar veeleer bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2012. "Binnen vijf �* tien jaar zullen er zeker een aantal Marokkaanse burgemeesters opduiken", aldus Hertogen.

Europese migranten
Na de Marokkanen en Italianen vormen de Turken met 159.336 de grootste groep migranten in België. Ook daar verwacht Hertogen pas een piek binnen een achttal jaar. De Fransen (145.556) en Nederlanders (126.447) vormen de grootste Europese migrantengroepen. De rest van de top tien bestaat uit Spanjaarden (55.686), Duitsers (43.392), Congolezen (42.068), Portugezen (33.326) en Britten (30.987). De groeiende groep Polen staat op elf met 25.545. Volgens Hertogen staat de totale teller op 1.569.909 (vreemdelingen + nieuwe Belgen).

Huwelijksmigratie
Hertogen bekeek ook de man-vrouwverdeling bij de vreemdelingen. Die cijfers bevestigen onder meer het fenomeen van de huwelijksmigratie bij Thaise en Filipijnse vreemdelingen. Zo zijn meer dan acht op de tien Thaise vreemdelingen en meer dan zeven op de tien Filipijnse vreemdelingen vrouwen.

Terughoudend
Bij de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie reageert men eerder terughoudend op het bericht van Hertogen. "De cijfers die Hertogen gebruikt, kloppen grosso modo, maar zijn niet de volledig officiële cijfers. Zo heeft hij de naturalisaties opgeteld zonder bijvoorbeeld rekening te houden met de overlijdens of met de mensen die opnieuw geëmigreerd zijn", luidt het. Meer commentaar op de analyse van Hertogen wil het statistisch bureau liever niet kwijt. (belga/hln)
Opvallend is dat de kinderen niet worden meegerekend en dat de Marrokkanen slechts een deel van de moslims zijn. Het zou dus ook eens interessant zijn mocht meneer Hertogen een studie maken omtrent het aantal moslimse vreemdelingen in ons land.

Het is hoedanook een serieus probleem aan het worden, zoveel is zeker.
Oud 21 mei 2007, 11:33   #2
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Opvallend is dat de kinderen niet worden meegerekend en dat de Marrokkanen slechts een deel van de moslims zijn. Het zou dus ook eens interessant zijn mocht meneer Hertogen een studie maken omtrent het aantal moslimse vreemdelingen in ons land.

Het is hoedanook een serieus probleem aan het worden, zoveel is zeker.
Toch niet moeilijk tel de Marokkanen en de Turken op en je hebt ongeveer het cijfer.
Oud 21 mei 2007, 11:35   #3
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hertogen bekeek ook de man-vrouwverdeling bij de vreemdelingen. Die cijfers bevestigen onder meer het fenomeen van de huwelijksmigratie bij Thaise en Filipijnse vreemdelingen. Zo zijn meer dan acht op de tien Thaise vreemdelingen en meer dan zeven op de tien Filipijnse vreemdelingen vrouwen.
Hier maakt niemand zich overigens druk over, de mannen hier die ginds een vrouw of meisje gaan halen. Meisjes die van hun familie weggerukt worden en meestal uit de arme regio's afgezakt komen en in de prostitutie terecht komen om uiteindelijk via een huwelijksbureau of dergelijke terecht te komen bij één of ander sekstoeristje.
Heb een jaar ginds gestudeerd, wat je daar ziet op bepaalde plaatsen is echt niet voor mogelijk te houden.

Overigens hoort dit niet in binnenlandse politiek maar in vreemdelingenbeleid en integratie.

Laatst gewijzigd door Kay_ : 21 mei 2007 om 11:37.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 11:39   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Toch niet moeilijk tel de Marokkanen en de Turken op en je hebt ongeveer het cijfer.
Ongeveer, heel ongeveer, ...

Want ge vergeet nog een heel aantal andere groepen...

Ge vergeet daar ook nog Turkse Christenen af te trekken, (weliswaar een minderheid... )

En de kinderen worden niet meer meegeteld, dit cijfer is dus totaal achterhaald...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 11:41   #5
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Ieder die eens door Brussel of Genk moet wist dat al.
Oud 21 mei 2007, 11:41   #6
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Ge vergeet daar ook nog Turkse Christenen af te trekken, (weliswaar een minderheid... )

En de kinderen worden niet meer meegeteld, dit cijfer is dus totaal achterhaald...
Toch, er zijn ook bekeerde Belgen en grofweg zal het dan wel kloppen.
Ik zie overigens niets staan over die kinderen, of lees ik verkeerd?
Oud 21 mei 2007, 11:48   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het staat onder paragraaf "Nieuwe Belgen"

Citaat:
België telde op 1 januari 2006 264.974 Marokkanen en 262.120 Italianen. Het gaat daarbij om vreemdelingen en nieuwe Belgen. Voor het eerst vormen de Italianen daarmee niet meer de grootste groep migranten in ons land. Dat leidt socioloog Jan Hertogen af uit cijfers die hij kreeg aangeleverd door de statistische instanties. In de cijfers werd geen rekening gehouden met de kinderen van de al Belg geworden vreemdelingen.
Oud 21 mei 2007, 11:51   #8
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het staat onder paragraaf "Nieuwe Belgen"

Thanks, maar dan hebben we het toch niet meer over tienduizenden kinderen?
Het gaat dan enkel over de geregulariseerde Belgen met kinderen,toch?
Oud 21 mei 2007, 11:59   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier maakt niemand zich overigens druk over, de mannen hier die ginds een vrouw of meisje gaan halen. Meisjes die van hun familie weggerukt worden en meestal uit de arme regio's afgezakt komen en in de prostitutie terecht komen om uiteindelijk via een huwelijksbureau of dergelijke terecht te komen bij één of ander sekstoeristje.
Heb een jaar ginds gestudeerd, wat je daar ziet op bepaalde plaatsen is echt niet voor mogelijk te houden.

Overigens hoort dit niet in binnenlandse politiek maar in vreemdelingenbeleid en integratie.
Met strengere emmigratiewetten, houd dit soort van mensenhandel ook automatisch op te bestaan...

U er een gaan "kopen" op de filipijnen of tailand, rusland of andere semi ontwikkelingslanden zou daar al serieus mee afgeremd worden.
Oud 21 mei 2007, 12:01   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch, er zijn ook bekeerde Belgen en grofweg zal het dan wel kloppen.

In de cijfers werd geen rekening gehouden met de kinderen van de al Belg geworden vreemdelingen.

Staat letterlijk in de tekst, ergens vanboven, die cijfers zijn dus gewoon om eens goe mee te lachen...
Oud 21 mei 2007, 12:03   #11
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de cijfers werd geen rekening gehouden met de kinderen van de al Belg geworden vreemdelingen.

Staat letterlijk in de tekst, ergens vanboven, die cijfers zijn dus gewoon om eens goe mee te lachen...
Heb het gelezen,maar zoveel duizenden kunnen er niet bijkomen toch?
Oud 21 mei 2007, 12:03   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Thanks, maar dan hebben we het toch niet meer over tienduizenden kinderen?
Het gaat dan enkel over de geregulariseerde Belgen met kinderen,toch?

Reken voor 1 gerigulariseerde migranten familie gemiddeld maal 4 a 5 als het om marokkanen gaat,

Voor Italianen maal 2 of 3 en ge weet om hoeveel het werkelijk gaat, en ge zult niet ver van de 10 000 den af zijn zeker ?

Dus het totaal cijfer delen door 2 X 4 en ge zult uw oogskes nogal opentrekken, weet dan ook dat die in het kader van gezinshereneging pa en ma kunnen laten overkomen en ge trekt uw oogskes nog verder open en uw portefeuille ook natuurlijk...

En weet dan ook dat die kinderen meestal in het land van herkomst trouwen met een uitgehuwelijkte partner en dat die partner in het kader van die gezinshereniging ook naar den belziek wordt geimporteerd...

moet ik er nog een tekeningske bijmaken ? ik dacht dat het vrij duidelijk was niet ?...

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 21 mei 2007 om 12:05.
Oud 21 mei 2007, 12:07   #13
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met strengere emmigratiewetten, houd dit soort van mensenhandel ook automatisch op te bestaan...

U er een gaan "kopen" op de filipijnen of tailand, rusland of andere semi ontwikkelingslanden zou daar al serieus mee afgeremd worden.

Thailand is al lang geen ontwikkelingsland of semi-ontwikkelingsland meer
http://www.voorbeginners.info/thailand/economie.htm

Ik kan overigens niet onmiddellijk echt bedenken wat een echt goede maatregel zou zijn om dit soort zaken tegen te gaan. Uiteindelijk belemmer je daar ook de mensen mee die echt liefde vinden in het buitenland.
Oud 21 mei 2007, 12:11   #14
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Volgens het Interdisciplinair Centrum Religiestudie & Interlevensbeschouwelijke Dialoog ( KU Leuven ) is het aantal moslims in ons land tussen de 350.000 en de 380.000, maar ik denk dat dit een serieuze onderschatting is. Het zou mij niet verwonderen mochten we er ondertussen 1 miljoen hebben. ( bron ).

Laatst gewijzigd door Antoon : 21 mei 2007 om 12:12.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 12:13   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

264974 / 2 = 132487 koppels x nog maar gemiddeld 3 kinderen wat in geval van een marrokaanse familie zeker niet overdreven is, ( zeg maar dat het een cijfer is om de ingevoerde vrijgezellen, homo's en lesbiennes in te calculeren is... )

Maakt dat 397461 kindjes, ... brengt het totaal op een half miljoen ...

En maakt u dan maar heel veel zorgen, als nog maar de helft van die kindjes gaat trouwen in Marroko en een bruid of bruidegom invoert, ...

Dan zit ge binnen 1 generatie, zonder extra geboorde met nog eens de helft van dat cijfer extra...

Zonder dat Pa of Ma gezinsherenigd wordt... en van de RSZ komt genieten...

Braven belg werkt maar, ik denk dat ik mij een blokhut in een of ander afgelegen woud ga kopen misschien dat ik daar rust vind van de komende enorme sociale problemen waarmee we geconfronteerd gaan worden.

Ge hoeft geen groot licht te zijn, om te beseffen dat nekeer de RSZ opgeconsumeerd is, heel de "modelstaat" aan diggelen ligt, en de revolutie, gepaard zal gaan met geweld gewoon om simpelweg in leven te blijven...

Stop een koppel muizen in nen tank, met genoeg eten, en laat de natuur zijn gang gaan....
Oud 21 mei 2007, 12:13   #16
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens het Interdisciplinair Centrum Religiestudie & Interlevensbeschouwelijke Dialoog ( KU Leuven ) is het aantal moslims in ons land tussen de 350.000 en de 380.000, maar ik denk dat dit een serieuze onderschatting is. Het zou mij niet verwonderen mochten we er ondertussen 1 miljoen hebben. ( bron ).

Dat aantal zal hoger liggen als 380.000 maar 1 miljoen is wel heel erg veel.
Als je de Turken en Marokkanen samentelt kom je aan ongeveer 420.000. Om dat getal dan ineens meer dan te verdubbelen....
Oud 21 mei 2007, 12:14   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Thailand is al lang geen ontwikkelingsland of semi-ontwikkelingsland meer
http://www.voorbeginners.info/thailand/economie.htm

Ik kan overigens niet onmiddellijk echt bedenken wat een echt goede maatregel zou zijn om dit soort zaken tegen te gaan. Uiteindelijk belemmer je daar ook de mensen mee die echt liefde vinden in het buitenland.
Gezinshereniging afschaffen vandaag nog met terugwerkende kracht, en het verdomd moeilijk maken om met een buitenlander te trouwen van buiten de EU en een bepaalde lijst "vriendelijke" landen.

zo moeilijk is dat.
Oud 21 mei 2007, 12:19   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat aantal zal hoger liggen als 380.000 maar 1 miljoen is wel heel erg veel.
Als je de Turken en Marokkanen samentelt kom je aan ongeveer 420.000. Om dat getal dan ineens meer dan te verdubbelen....

Pakt uw rekenmachine en sta versteld, zelf als ge nog maar X 2 kinderen doet, (een serieuze onderschatting) komt ge nog aan enorme cijfers, en dan moet ge nog met de verdere evolutie rekening houden,

zelf al tel je dan in die volgende generatie maar een geboortecijfer van de belgen, (wat opnieuwe een onderschatting is) dan wordt ge helemaal misselijk...

Noem mij maar een onheilsprofeet ik hoop dat ik er naast zit, maar als ik gewoon mijn rekenmachineke pak en ik ga aan het tellen dan vind ik de uitkomst niet leuk, ...
Oud 21 mei 2007, 12:29   #19
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Pakt uw rekenmachine en sta versteld, zelf als ge nog maar X 2 kinderen doet, (een serieuze onderschatting) komt ge nog aan enorme cijfers, en dan moet ge nog met de verdere evolutie rekening houden,

zelf al tel je dan in die volgende generatie maar een geboortecijfer van de belgen, (wat opnieuwe een onderschatting is) dan wordt ge helemaal misselijk...

Noem mij maar een onheilsprofeet ik hoop dat ik er naast zit, maar als ik gewoon mijn rekenmachineke pak en ik ga aan het tellen dan vind ik de uitkomst niet leuk, ...

Maar enkel de kinderen van geregulariseerde Belgen werd niet meegeteld, niet van de allochtonen.
Dat leid ik althans af uit dit zinnetje....

Citaat:
In de cijfers werd geen rekening gehouden met de kinderen van de al Belg geworden vreemdelingen
Dus niet als Belg geboren,maar vluchtelingen of Vreemdelingen die onlangs pas de nationaliteit hebben gekregen.
Oud 21 mei 2007, 12:29   #20
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gezinshereniging afschaffen vandaag nog met terugwerkende kracht, en het verdomd moeilijk maken om met een buitenlander te trouwen van buiten de EU en een bepaalde lijst "vriendelijke" landen.

zo moeilijk is dat.

En wat voor mensen die hun liefde vinden in een land dat niet op die lijst staat?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be