Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2007, 00:10   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard De diabolische kwaadaardigheid van de Paus - wat een ongeloofelijke schoft

Nu hebben ik en miljoenen anderen het echt wel gehad met de Paus.

Tijdens zijn toernee in Latijns-Amerika zegt die kerel: "de inheemse bevolkingen van Zuid-Amerika verlangden er in stilte naar om Christenen te worden, nog voor ze werden gekoloniseerd".

Uiteraard is zo'n uitspraak totaal onmenselijk, absurd en diep, diep kwaadaardig, diabolisch en pervers.

De kolonisatie van Latijns-Amerika was een monsterlijke, bloeddorstige slachtpartij die tientallen miljoenen Indios het leven heeft gekost. Katholieke kolonisatoren roeiden heelder volkeren koelbloedig uit en wel in naam van het Christendom.

En nu durft de leider van de Katholieke Kerk dat allemaal relativeren.

Heel rationeel Latijns-Amerika is woedend, en volkomen terecht.

De zieke, psychopathische man heeft intussen zijn verontschuldigingen aangeboden, maar het kwaad is natuurlijk wel weer geschied. Hij zal het wel weer zo niet bedoeld hebben en jada jada, maar nu is toch duidelijk dat die man echt gewoon het Kwaad zelf belichaamt.

Uiteraard is de schade voor het Katholicisme in Latijns-Amerika niet meer te overzien. En maar goed ook.

Haat en vervloeking zijn geen schone waarden, maar in dit geval mag men gerust de Paus haten en zwaar vervloeken - die emoties zijn volledig gerechtvaardigd, en zelfs een morele plicht.

Laatst gewijzigd door C2C : 24 mei 2007 om 00:14.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 00:28   #2
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Weeral een hysterie voor niets.

Om dit te begrijpen moet je de mythologie begrijpen van de inheemse cultuur. Voornamelijk de Maya en Azteken cultuur. Zij geloofden dat Quetzalcoatl (één van hun goden) op een dag zou terugkomen.

Quetzalcoatl zelf stelden ze soms voor als een blanke god met een baard.

Dus wat de paus stelde is op zich niet verkeerd wanneer men Quetzalcoatl vereenzelvigt met Jezus.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 00:32   #3
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht

Om dit te begrijpen moet je de mythologie begrijpen van de inheemse cultuur. Voornamelijk de Maya en Azteken cultuur. Zij geloofden dat Quetzalcoatl (één van hun goden) op een dag zou terugkomen.

Dus wat de paus stelde is op zich niet verkeerd wanneer men Quetzalcoatl vereenzelvigt met Jezus.

en jij vermoedt ernstig dat de Paus dit gezegd heeft goed wetende dat het in dien context zou 'aankomen' ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 00:41   #4
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

en jij vermoedt ernstig dat de Paus dit gezegd heeft goed wetende dat het in dien context zou 'aankomen' ?

Waarom niet, net zoals ze zijn uitspraken ook verkeerd hebben begrepen zoals die befaamde uitspraak van een Byzantijnse keizer.

Ik vind dit minder ver gezocht dan opeens de kolonisatie en conquistadores bij te halen die helemaal niet voorkomen in zijn uitspraak.
Oud 24 mei 2007, 00:41   #5
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ach ja, hoe kunnen we dat vergeten.

De Congolezen zaten ook te wachten op hun grote bevrijder Leopold den Tweede, die er 10 miljoen van uitroeidde om hen te beschermen tegen den Arabische slavendrijver.

Solomon eilanders wachtten ook op de Cargo en vonden hem toen de Amerikanen hun land bezetten.

En de yankee zei zonder schroom dat "in each Vietnamese peasant there's an American waiting to get out", vooraleer er 5 miljoen uit te roeiien.

Ik ben die blanke Christenen compleet zat. Dat zijn onbeschaafde, barbaarse terroristen. De vijanden van alle menselijkheid.

Laatst gewijzigd door C2C : 24 mei 2007 om 01:03.
Oud 24 mei 2007, 00:44   #6
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ach ja, hoe kunnen we dat vergeten.

De Congolezen zaten ook te wachten op hun grote bevrijder Leopold den Tweede, die er 10 miljoen van uitroeidde om hen te beschermen tegen den Arabische slavendrijver.

En de yankee zei ook dat "in each Vietnamese peasant there's an American waiting to get out".

Ik ben die blanke Christenen compleet zat. Dat zijn onbeschaafde, barbaarse terroristen. De vijanden van alle menselijkheid.
Moet juist degene zeggen die als avatar een vuile pedofiel massamoordenaar heeft en hem dan nog eens aanbid waarvan zelfs de grootste pilaarbijter nog jaloes op zou zijn..
Oud 24 mei 2007, 00:46   #7
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet, net zoals ze zijn uitspraken ook verkeerd hebben begrepen zoals die befaamde uitspraak van een Byzantijnse keizer.

Ik vind dit minder ver gezocht dan opeens de kolonisatie en conquistadores bij te halen die helemaal niet voorkomen in zijn uitspraak.
Maar het probleem is dat jullie een beetje autistisch zijn. Dat komt omdat uw eigen volk nooit zelf is gekoloniseerd en uitgeroeid. Daardoor zijn jullie niet in staat u in te leven in de gevoeligheden en de menselijkheid van anderen.

Ik begin echt te geloven dat enkel radicale ingrepen de blanke Christenen uit hun autisme kunnen halen.
Oud 24 mei 2007, 00:47   #8
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik stel trouwens voor dat ge dat eens gaat zeggen op een publieke plaats in die landen. Ik garandeer u dat ge dat geen aangename ervaring gaat vinden.

Vuile relativist. Blanke.
Oud 24 mei 2007, 00:51   #9
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't is niet omdat ze die uitspraak verkeerd zouden begrepen hebben dat...
maar goed maakt niet uit, je geeft dan toch grif toe dat het 'verkeerd' is begrepen terwijl ik net zei in m'n vorige quote ( 'tjah scrol effe terug wil je ? )

Citaat:
neen, die komen daar niet in voor ... en dan ?
de hele 'bekering' van Zuid-Amerika is daar wel eenduidig en erg bloedig mee verbonden hoe je draait of keert, dat onafgezien het oorspronkelijke 'geloof' van de inheemse bevolking

btw. 'k vroeg me plots iets af... hebben ze (conquisadores) met die geloofsvisie (wens dus ) rekening gehouden bij het verdere uitmoorden ( dus exclusief het 'voordeeltje' dat Córtes eruit haalde ) van de inheemse bevolking ?
Oud 24 mei 2007, 00:52   #10
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik stel trouwens voor dat ge dat eens gaat zeggen op een publieke plaats in die landen. Ik garandeer u dat ge dat geen aangename ervaring gaat vinden.

Vuile relativist. Blanke.

Die gaan me gelijk geven want dat is hetgene juist wat de misionnarissen gedaan hebben.

Hun plaatselijke geloof gelinkt met die van de kerk.
Oud 24 mei 2007, 00:52   #11
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet juist degene zeggen die als avatar een vuile pedofiel massamoordenaar heeft en hem dan nog eens aanbid waarvan zelfs de grootste pilaarbijter nog jaloes op zou zijn..
da's nieuw voor mij... heb je daar wat over ?
Oud 24 mei 2007, 00:59   #12
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die gaan me gelijk geven want dat is hetgene juist wat de misionnarissen gedaan hebben.
dus er was geen spoor van verzet en volledige 'overgave' net omwille van dát ?
ook dat is nieuw

Citaat:
Hun plaatselijke geloof gelinkt met die van de kerk.
dus van zodra je twee religies met elkaar verweeft waar in de 'oudere' er sprake was van een komst van één of andere godheid stem je je tevreden met de verdere 'bekering', stijl genocide door pipo's waar het in dit specifieke geval al lang duidelijk van was dat ze niet één waren met hun paard ?

Laatst gewijzigd door praha : 24 mei 2007 om 01:00.
Oud 24 mei 2007, 01:04   #13
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
't is niet omdat ze die uitspraak verkeerd zouden begrepen hebben dat...
maar goed maakt niet uit, je geeft dan toch grif toe dat het 'verkeerd' is begrepen terwijl ik net zei in m'n vorige quote ( 'tjah scrol effe terug wil je ? )

neen, die komen daar niet in voor ... en dan ?
de hele 'bekering' van Zuid-Amerika is daar wel eenduidig en erg bloedig mee verbonden hoe je draait of keert, dat onafgezien het oorspronkelijke 'geloof' van de inheemse bevolking

btw. 'k vroeg me plots iets af... hebben ze (conquisadores) met die geloofsvisie (wens dus ) rekening gehouden bij het verdere uitmoorden ( dus exclusief het 'voordeeltje' dat Córtes eruit haalde ) van de inheemse bevolking ?

De conquisadores waren geen zendelingen maar soldaten. En ja, Cortes heeft dit gebruikt om zijn doel te bereiken. Maar de Azteekse rijk is niet verovert door Cortes alleen. Daarvoor had hij veel te weinig manschappen. Zijn belangerijkste bondegnoot werden de Tlaxcalteken (die hij eerder verslagen had), aartsvijanden van de Azteken. Hierop sloten andere volkeren zich bij hem aan om zich te bevrijden van Azteekse juk.

Wat Cortes zelf betreft, er bestaan veel misverstanden over hem. Niet dat hij een heilige was. Zo liet hij in Cholula een massaslachting bevelen na een moordcomplot tegen hem. Wat Tenochtitlan, is hij niet verantwoordelijk.
Oud 24 mei 2007, 01:09   #14
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De kwaadaardige Paus sprak trouwens over "de volkeren" van Zuid-Amerika in't algemeen, en dat zijn er wel wat meer dan de Maya en de Azteken.

Bovendien is de "mythe van de mimese" zoals antropologen dat noemen een heel etnocentrisch verhaal.

Er zijn zeer vele volkeren die mythische figuren vereren die blank zijn. In heel Afrika zijn de voorouders blank. Wit is daar de kleur van de dood.

De overgrote meerderheid van die volkeren was geparalyseerd toen ze een blanke kolonisator zagen afkomen. En door de mimetische kracht van die mensen wisten ze niet wat doen en waren ze als vissen voor de kat. Waardoor de kolonisator ze makkelijker kon uitroeiien.

Om daar nen draai aan te geven als zouden ze hebben zitten wachten op Christus is wel wat kort door de bocht.

Bekend boekje over de mythe van de mimese: "Mimesis and Alterity" van de befaamde antropoloog Mick Taussig.

En nu vort, kolonialist.
Oud 24 mei 2007, 01:11   #15
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De conquisadores waren geen zendelingen maar soldaten. En ja, Cortes heeft dit gebruikt om zijn doel te bereiken. Maar de Azteekse rijk is niet verovert door Cortes alleen. Daarvoor had hij veel te weinig manschappen. Zijn belangerijkste bondegnoot werden de Tlaxcalteken (die hij eerder verslagen had), aartsvijanden van de Azteken. Hierop sloten andere volkeren zich bij hem aan om zich te bevrijden van Azteekse juk.

Wat Cortes zelf betreft, er bestaan veel misverstanden over hem. Niet dat hij een heilige was. Zo liet hij in Cholula een massaslachting bevelen na een moordcomplot tegen hem. Wat Tenochtitlan, is hij niet verantwoordelijk.
Hellfigger,
alvast bedankt voor de info...
het lukt me nog net wel om wat te gaan googlen als ik dat allemaal wil weten...

maar vertel me nu eens ... wat duidt er nu op dat die uitspraak van de Paus in die 'context'
1) zou gezegd zijn
2) ook zo zou aangekomen zijn en dat bij de huidige bevolking of spak richtte hij zich soms naar de oorspronkelijke inheemse bevolking ? ... blijkbaar beweert C2C net het tegenovergestelde
3) het bij het dan ook enthousiast positief onthaalt werd en dit de spons zou beteken over de donkere kantlijnen

Laatst gewijzigd door praha : 24 mei 2007 om 01:13.
Oud 24 mei 2007, 01:13   #16
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

En zoals altijd heeft de Katholieke Kerk zij die toen al de Waarheid vertelden in de ban geslagen.

Bartolomé de Las Casas schreef zoals bekend al in de 16de eeuw over de gruwelen van de kolonisatie. Maar de toenmalige katholieke autoriteiten konden dat niet verkroppen.

De Katholieke Kerk haat en heeft altijd de Waarheid en de Rechtvaardigheid gehaat.

As a settler in the New World, he was galvanized by witnessing the torture and genocide of the Native Americans by the Spanish colonists.

Laatst gewijzigd door C2C : 24 mei 2007 om 01:14.
Oud 24 mei 2007, 01:17   #17
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Hellfigger,
alvast bedankt voor de info...
het lukt me nog net wel om wat te gaan googlen als ik dat allemaal wil weten...

maar vertel me nu eens ... wat duidt er nu op dat die uitspraak van de Paus in die 'context'
1) zou gezegd zijn
2) ook zo zou aangekomen zijn en dat bij de huidige bevolking of spak richtte hij zich soms naar de oorspronkelijke inheemse bevolking ? ... blijkbaar beweert C2C net het tegenovergestelde
3) het bij het dan ook enthousiast positief onthaalt werd en dit de spons zou beteken over de donkere kantlijnen

Men moet dit gewoon los zien van de kolonisatie van Amerika.

De paus bedoelde gewoon dat de Amerikanen (2 continenten) iets misten in hun leven en dat de boodschap van Jezus hetgene was dat ze misten.
Oud 24 mei 2007, 01:25   #18
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men moet dit gewoon los zien van de kolonisatie van Amerika.

De paus bedoelde gewoon dat de Amerikanen (2 continenten) iets misten in hun leven en dat de boodschap van Jezus hetgene was dat ze misten.
ah nu moeten we het plots los zien en zijn het plots de 2 continenten geworden ?
terwijl jij zonodig op de proppen kwam met dat verhaaltje dat we dat in context van Quetzalcoatl etc moesten zien

kortom de 'context' was dus niet zo duidelijk ? .... niet moeilijk dat de Paus alweer eens totaal verkeerdelijk 'begrepen' werd
Oud 24 mei 2007, 10:17   #19
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Politiek correcte watjes die niet tegen een zware uitspraak kunnen.

"mamaaaaaaaaaa... weet je wat de paus heeft verteeeeeeeeeld? "
Oud 24 mei 2007, 10:29   #20
Thin White Duke
Vreemdeling

Thin White Duke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een groot deel van de bevolking is vermoord door Cortes alleen, samen met zijn honderd soldaten die hij meehad. Wat denk je, dat ze een gigantische troepenmacht nodig hadden? Zij stonden daar met harnassen, zwaarden en paarden, tegenover mensen met speren en geen deftige uitrusting.
Hij heeft wel de hulp gekregen van enkele uit het westen meegevoerde ratten die daar de ziektes van ons wat hebben zitten verspreiden.

De kolonisatie is een van de meest bloeddorstige verhalen in onze wereldgeschiedenis en het simpel relativeren hiervan vind ik beschamend. Wat de paus gezegd heeft past ook in de lijn van het laatste woord van mijn vorige zin.
Net als het relativeren van zijn woorden en het in het belachelijke trekken van kritische opmerkingen hierop.
Thin White Duke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be