![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Vrouwelijke parlementairen actiever dan mannelijke collega’s .
BRUSSEL - Vrouwelijke parlementairen waren de afgelopen legislatuur actiever dan hun mannelijke collega’s. Dat leidt het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IVGM) af uit een reeks statistieken. De gemiddelde vrouwelijke volksvertegenwoordiger diende drie wetsvoorstellen meer in en stelde zo’n tien schriftelijke en vijfentwintig mondelinge vragen vragen meer dan hun mannelijke collega’s. Het IVGM geeft toe dat de cijfers niet alles zeggen en doet ook geen uitspraken over de kwaliteit van het geleverde werk, maar één ding is zeker: de activiteitsgraad van de vrouwelijke parlementairen ligt hoger dan die van de mannen. 'De cijfers bewijzen duidelijk dat de vrouwelijke parlementairen niet in Kamer of Senaat zitten om hun rok te verslijten', aldus Vera Claes van IVGM. In de Kamer, die 35 procent vrouwen telt, diende de gemiddelde vrouwelijke politica de laatste vier jaar 39 wetsvoorstellen in, 3,6 meer dan hun mannelijke evenknieën (35,4). Meer mondelinge vragen De vrouwen stelden ook een pak meer mondelinge vragen: gemiddeld 107,2 vragen door vrouwen en 94 door mannen. De mannen stelden wel meer schriftelijke vragen: 83,7 tegenover 80,8 voor de vrouwen. In de Senaat, waar 31 procent vrouwelijke senatoren zitten, hebben de mannelijke senatoren wel meer wetsvoorstellen ingediend dan hun vrouwelijke collega’s (59,7 tegenover 56,9). Maar de vrouwen stelden dan weer een pak meer schriftelijke en mondelinge vragen. De gemiddelde vrouwelijke senator stelde 117,3 schriftelijke en 24,2 mondelinge vragen. De gemiddelde mannelijke senator kwam maar aan 103,7 schriftelijke en 22,9 mondelinge vragen. Uit de cijfers van het IVGM blijkt nog dat onder de vrouwelijke parlementairen Vlaams Belang-senator Anke Van dermeersch het meeste wetsvoorstellen indiende (259), terwijl CD&V-senator Sabine de Bethune het meeste schriftelijke vragen stelde (994) en Ecolo-politica Muriel Gerkens het meeste mondelinge vragen (325). Voor het IVGM spreken de cijfers voor zich. De vrouwelijke parlementsleden hebben 'meer gewerkt' dan de mannen tijdens de afgelopen legislatuur ____________________________________________ Wie zei ook weer dat VB parlementsleden niets doen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mag ik er bij vragen voor hoeveel van die wetsvoorstellen zij een meerderheid vond?
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() En kijken de VB'ers verder dan hun neus lang is ?
VDM is mede-auteur van 259 voorstellen, waarvan het leeuwendeel getkend is door de hele VB-fractie van de Senaat. Dat wil dus niet zeggen dat zij die voorstellen uitgewerkt heeft. Tussen de 259 voorstellen zitten er 198 voorstellen tot herziening van de Grondwet, één voorstel per artikel (zo goed als allemaal voorstellen tot afschaffing, aangezien het VB België wil 'afschaffen'). Bron : www.senate.be Wat blijft er over van dit klaarblijkelijk indrukwekkende parlementair werk ???
De wereld is groter dan een plein onder een kerktoren Laatst gewijzigd door Brusseleir : 5 juni 2007 om 10:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() En nu nemen ze wel klakkeloos de cijfers aan...
![]() |
#7 |
Burger
|
![]() Tja, ik heb het gevoel dat veel mensen zo overtuigd zijn van 'hun partij' dat ze er de bijhorende oogkleppen maar bij nemen.
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tja we zijn natuurlijk niet allemaal sherlock Holmessen of Hercule Poirots he...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Bovendien zijn er uitgewerkte en onderbouwde vragen, waarbij de betrokken minister(s) met klamme handen en knikkende knieen verschijnen.
Op de vragen die meestal gesteld worden door doorsnee mandatarissen, "voor de tribune" of "voor de TV" of "voor de statistieken", kan men het antwoord ook een paar deuren verder in de bibliotheek van het parlement vinden. Ze gaan meestal over cijfers, en vereisen geen keuze noch verbintenis van de betrokken minister. Ze dienen just om "in the picture" te komen. |
![]() |
![]() |