Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2007, 15:37   #1
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard De Baarle-Werkgroep (vervolg)

Naar aanleiding van de Belgo-Nederlandse forummeeting in Baarle-Nassau
vlak bij Baarle-hertog werd er door de deelnemers een yahoo! groep gecreërd. Ik schreef volgend bericht op dit forumpje met momenteel 7 leden :

Ik heb de vergaderzalen bekeken die beschikbaar zijn op een
zaterdagnamiddag (de bibiliotheek is dan dicht, we moeten dan naar
de "bijgebouwen").

Er zijn 3 zalen die in aanmerking komen nl. B3, C2 en E3
De twee eerstgenoemde liggen resp. op het pleintje gevormd door de
bibiliotheek en de Cafetaria, waarbij C3 de ingang heeft aan de
Muizenstraat, E3 ligt achter de bibiliotheek in de Dambruggestaat.

Ik hoop dat iedereen het internet voldoende besurfen kan om een
plannetje te bekijken anders krijg je wel instructies.. stuur me een
berichtje..

De kosten om dit zaaltje te bekomen zijn nog even niet duidelijk,
ik ga mijn best doen om het gratis te krijgen .. in alle geval zal
het wel goedkoop zijn.

---

Andere vraag aan speciaal de bijenkomstenaars die van verre komen :
heeft er iemand een randprogramma in gedachten incl. overnachting ?
We zijn ruimschoot op tijd met onze planning : dus alles kan !

----

Op deze situ staat inmiddels ook het verslag van de vorige
bijeenkomst, de volgende moet in principe "verder gaan" en eveneens
definiëren waaruit dat verder eigenlijk zou moeten bestaan.

Ik dacht er aan om deze inhoud specifiek op deze internetlocatie
te bediscussiëren, mits we dit forum openhouden voor andere
geïntresseerden. Indien er mensen zijn die wensen "af te haken"
komen we het ook graag te weten alsmede hunb redenen waarom ze het
niet zien zitten. Een lobby resp. denktankaktiviteit zoals deze
vergt inzet !

..

Momenteel is de groep volkomen open - iedereen is welkom om mee te "brainstormen" rond dit thema - De neerslag van de eerste vergadering
staat op dit forum onder KxK & is eveneens te lezen op stand.nl
en op de vooornoemde Yahoo! groep.

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 9 mei 2007 om 15:39.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 16:32   #2
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Ik heb even wat gemist...

Hadden jullie al concrete plannen bedacht om actief de Vlaamse onafhankelijkheid te bewerkstelligen?

Want erover praten, dat hebben al zat mensen gedaan. Een mooi voorbeeld? Dat Warande-gebeuren, dat zelfs in Nederland de pers heeft gehaald. Resultaat? Niks.

Mijn advies? Bedenk iets 'outside of the box' om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen, en ga pas met elkaar ermee 'in real life' aan de slag als je iets goeds hebt bedacht.

Succes!
Oud 9 mei 2007, 16:36   #3
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik heb even wat gemist...

Hadden jullie al concrete plannen bedacht om actief de Vlaamse onafhankelijkheid te bewerkstelligen?

Want erover praten, dat hebben al zat mensen gedaan. Een mooi voorbeeld? Dat Warande-gebeuren, dat zelfs in Nederland de pers heeft gehaald. Resultaat? Niks.

Mijn advies? Bedenk iets 'outside of the box' om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen, en ga pas met elkaar ermee 'in real life' aan de slag als je iets goeds hebt bedacht.

Succes!
Ik ben (nog) geen lid van deze groep, maar toch geef ik u ongelijk. Men moet altijd denken aan het volgende. Er is een klik in de geesten nodig, en dat vergt tijd. Er is geen reden om daarvoor te wachten tot Vlaanderen onafhankelijk is.
Oud 9 mei 2007, 16:57   #4
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Bijvoorbeeld.

Bedenk een doelstelling, en breek deze doelstelling op in kleinere sub-doelen.

De doelstelling is om Vlaanderen onafhankelijk te maken en op latere termijn bij Nederland te voegen. Dit wordt bewerkstelligd door middel van een te bedenken campagne/actie.

De sub-doelen zijn:

1) Een actie of campagne moet zo goedkoop mogelijk, want 'we' financieren het zelf.
2) Elke actie moet zo mogelijk een 'neveneffect zijn', zodat er sponsors gevonden kunnen worden voor een onafhankelijk, NL-VL gemeenschappelijk evenement. Dit kan geldelijk of door middel van de actie.
3) Een actie laat Nederland en Vlaanderen bekender maken met elkaar.
4) Een actie moet gemeenschappelijkheden tussen ons duidelijker maken.
5) Een zo groot mogelijke participatie is nodig voor optimaal effect tussen NL-VL.
6) Er moet gekozen worden voor een 'snelle' aanpak of een 'langzame' aanpak.

etc etc etc etc

uit de losse pols

verder slaat het nergens op

Aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat sla is voor konijntjes aapjes aapjes blaat blaat blaat blaat blaat blaat enzovoorts enzovoorts. Hoeveel van jullie Vlamingen dachten bij het lezen van punt 1) dat ik "zeker een gierige Hollander" was? aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat aapjes aapjes blaat blaat aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat enz enz enz...
Oud 9 mei 2007, 17:05   #5
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld.

Bedenk een doelstelling, en breek deze doelstelling op in kleinere sub-doelen.
Daar zijn we op dit moment druk mee bezig maar we hebben natuurlijk nog maar één (belangrijke en toonzettende) meeting gehad.

Citaat:
Aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat sla is voor konijntjes aapjes aapjes blaat blaat blaat blaat blaat blaat enzovoorts enzovoorts. Hoeveel van jullie Vlamingen dachten bij het lezen van punt 1) dat ik "zeker een gierige Hollander" was? aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat aapjes aapjes blaat blaat aapjes aapjes aapjes aapjes aapjes blaat blaat blaat enz enz enz...
Beetje melig, Keats?
Als ik me niet vergis heb je dezelfde idealen dus waarom zet je je reserves niet opzij en doe je niet gewoon mee?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 17:19   #6
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Daar zijn we op dit moment druk mee bezig maar we hebben natuurlijk nog maar één (belangrijke en toonzettende) meeting gehad.
Volgens mij hebben jullie alleen maar bier lopen zuipen

Citaat:
Beetje melig, Keats?
Als ik me niet vergis heb je dezelfde idealen dus waarom zet je je reserves niet opzij en doe je niet gewoon mee?
Ik beschouw het project niet als levensvatbaar. Ik ben graag iemand die van de kant toekijkt en schreeuwt dat het fout gedaan wordt. De natuur neemt z'n loop wel en Vlaanderen wordt heus wel onafhankelijk, of niet. Daarnaast heb ik liever België dan Wallonië bij Frankrijk.

Mijn laatste punt was om de vooroordelen over Nederlanders bij Vlamingen te benadrukken. Een eerste 'hint' om aan te geven waar jullie aan gaan beginnen, als het ware. En dan zijn de Vlamingen op dit forum nog meestal pro-Nederland ook De omringende losse woordenbrij was om te voorkomen dat mensen eerst de in het oog springende text zouden lezen.
Oud 9 mei 2007, 17:31   #7
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Volgens mij hebben jullie alleen maar bier lopen zuipen
Ja, én? Is dat dan niet belangrijk?

Citaat:
Ik beschouw het project niet als levensvatbaar.
Dat is jammer want het is weldegelijk levensvatbaar. Maar er moet wél iets gedaan worden en het is ook niet morgen klaar.

Citaat:
Ik ben graag iemand die van de kant toekijkt en schreeuwt dat het fout gedaan wordt. De natuur neemt z'n loop wel en Vlaanderen wordt heus wel onafhankelijk, of niet. Daarnaast heb ik liever België dan Wallonië bij Frankrijk.
Misschien heb je gelijk maar dat maakt het nóg noodzakelijker het proces te sturen.

Citaat:
Mijn laatste punt was om de vooroordelen over Nederlanders bij Vlamingen te benadrukken. Een eerste 'hint' om aan te geven waar jullie aan gaan beginnen, als het ware. En dan zijn de Vlamingen op dit forum nog meestal pro-Nederland ook De omringende losse woordenbrij was om te voorkomen dat mensen eerst de in het oog springende text zouden lezen.
Maar we weten waar we aan beginnen en we kennen de vooroordelen over en weer. Sterker nog, die horen bij de inventarisatie van problemen om het actieplan op te baseren.
Deze vooroordelen spelen in de werkgroep zelf hoegenaamd geen enkele rol. Natuurlijk zijn we in de aftastende fase en wil je graag weten hoe ieder 'erin' staat. Maar in het verslag staat geen onzin; Er is vier uur lang serieus en gedreven gediscussierd over vlaams-nederlandse integratie. Er was zelfs tijd tekort om alle ideeën uitgebreid te bespreken. Dat vind ik erg bemoedigend voor een eerste bijeenkomst waarvan de meeste deelnemers elkaar nog nooit eerder hadden ontmoet.
Oud 9 mei 2007, 17:40   #8
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, én? Is dat dan niet belangrijk?

Dat is jammer want het is weldegelijk levensvatbaar. Maar er moet wél iets gedaan worden en het is ook niet morgen klaar.

Misschien heb je gelijk maar dat maakt het nóg noodzakelijker het proces te sturen.

Maar we weten waar we aan beginnen en we kennen de vooroordelen over en weer. Sterker nog, die horen bij de inventarisatie van problemen om het actieplan op te baseren.
Deze vooroordelen spelen in de werkgroep zelf hoegenaamd geen enkele rol. Natuurlijk zijn we in de aftastende fase en wil je graag weten hoe ieder 'erin' staat. Maar in het verslag staat geen onzin; Er is vier uur lang serieus en gedreven gediscussierd over vlaams-nederlandse integratie. Er was zelfs tijd tekort om alle ideeën uitgebreid te bespreken. Dat vind ik erg bemoedigend voor een eerste bijeenkomst waarvan de meeste deelnemers elkaar nog nooit eerder hadden ontmoet.
Bier zuipen is zeker wel belangrijk! Dat helpt je de dingen rooskleuriger te zien dan ze zijn

Alles wat ik wil zeggen is dat je niet moet discussiëren, maar moet doen. De problematiek van de NL-VL integratie/vooroordelen kan ik ook wel in mijn eentje opstellen aan de hand van alle discussies op dit forum.

Je hebt een uniek idee nodig. Aan de rest heb je niks

Maar goed, als jullie ooit in de buurt zijn, wil ik heus wel mee bier drinken
Oud 9 mei 2007, 17:48   #9
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Bier zuipen is zeker wel belangrijk! Dat helpt je de dingen rooskleuriger te zien dan ze zijn
Dat is goed. Optimisme is belangrijk voor het moreel.

Citaat:
Alles wat ik wil zeggen is dat je niet moet discussiëren, maar moet doen. De problematiek van de NL-VL integratie/vooroordelen kan ik ook wel in mijn eentje opstellen aan de hand van alle discussies op dit forum.
Dat is knap maar daar gaat het natuurlijk niet om. Als je samen iets wilt doen maar je hebt elkaar nog nooit ontmoet moet je eerst kijken of je wel dezelfde visie deelt.

Citaat:
Je hebt een uniek idee nodig. Aan de rest heb je niks
Dat klopt niet helemaal. Het moet natuurlijk wél verstandig gebeuren én gericht. Maar vergis je niet, er wordt hard aan gewerkt.

Citaat:
Maar goed, als jullie ooit in de buurt zijn, wil ik heus wel mee bier drinken
Ach jee, toch nog reserves inbouwen. Zo van: 'Ik wil eigenlijk wel meepraten, maar vrijblijvend anders leg ik me teveel vast'.
Volgens mij heb je koudwatervrees. Maar dat geeft niet. Als we 'in de buurt' zijn ben je zeker welkom.
Oud 9 mei 2007, 18:59   #10
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach jee, toch nog reserves inbouwen. Zo van: 'Ik wil eigenlijk wel meepraten, maar vrijblijvend anders leg ik me teveel vast'.
Volgens mij heb je koudwatervrees. Maar dat geeft niet. Als we 'in de buurt' zijn ben je zeker welkom.
Haha in één zin mijn persoonlijkheid omschreven

Maar waarschijnlijk denken heel veel mensen zo
Oud 9 mei 2007, 20:26   #11
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Daarnaast heb ik liever België dan Wallonië bij Frankrijk.
Dit is diplomatie en dat zullen we ook nodig hebben, want niet alle andere landen staan klaar om een (her)(ver)eniging toe te juichen.
En aangezien we die diplomatie niet vanuit België moeten verwachten zal Nederland het grootste werk moeten doen, vrees ik.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 07:27   #12
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Dit is diplomatie en dat zullen we ook nodig hebben, want niet alle andere landen staan klaar om een (her)(ver)eniging toe te juichen.
En aangezien we die diplomatie niet vanuit België moeten verwachten zal Nederland het grootste werk moeten doen, vrees ik.
Belgie is al heel lang een halve kolonie van Frankrijk.Het zal niet eenvoudig zijn om Vlaanderen op de weg naar het noorden te krijgen.
Als Nederland het grootste werk doet ,dan worden we weer beschuldigd van
overname neigingen en arrogantie.
Het beste lijkt me dat de Vlamingen eerst zelf hun onafhankelijkheid gaan bevechten.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 08:20   #13
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Belgie is al heel lang een halve kolonie van Frankrijk.Het zal niet eenvoudig zijn om Vlaanderen op de weg naar het noorden te krijgen.
Als Nederland het grootste werk doet ,dan worden we weer beschuldigd van
overname neigingen en arrogantie.
Het beste lijkt me dat de Vlamingen eerst zelf hun onafhankelijkheid gaan bevechten.
Dan gaat Wallonie bij Frankrijk, dat gaat dus niet!
Oud 10 mei 2007, 08:53   #14
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je wilt heel Belgie naar Frankrijk hebben?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 18:50   #15
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorstel : Vlaanderen gaat even zijn eigen zaken regelen gedurende een paar jaren, terwijl jullie voor Wallonië kunnen zorgen.

Frankrijk groeit niet, Walen worden "verzorgd",.... iedereen blij toch?
Oud 10 mei 2007, 21:14   #16
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Maaruh....

Het is verdacht stil in dit topic...
Oud 12 mei 2007, 11:27   #17
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Organiseer een voetbalwedstrijd tussen Nederland en Vlaanderen voor een goed doel of iets dergelijks!

Of iets uit ons gemeenschappelijk verleden, geschiedenis-georienteerd. Je zou kunnen denken aan zogenaamde 're-enactments' van klassieke veldslagen uit onze geschiedenis tegen bijvoorbeeld de Spanjaarden of de Fransen. Zorg dan wel dat het op hele grote schaal gebeurt zodat het in zowel NL als VL veel media aandacht krijgt. Zorg dat er een paar BN'ers meedoen. Doe het op een dag waarop het xxx (rond getal) jaar geleden ook gebeurde. Of neem een kleine bestaande viering en maak er iets groots van!

Je zou ook een forum kunnen beginnen dat (bijvoorbeeld) de overeenkomsten tussen de integratieproblemen tussen Nederland en Vlaanderen onderzoekt, en daar dan voor beide landen naar een gezamelijke oplossing voor zoekt. Voor zoiets werken zowel links als rechts mee! Waar je dan direct punt 7) van kunt maken. Elke actie moet politiek onafhankelijk zijn.

Je kunt het zaakje ook omdraaien. In plaats van dat je Vlamingen en Nederlanders meer Vlaamse-bewustwording geeft, kun je hun ook een minder België-gevoel geven. Waar denk je aan bij België? Aan het bier, aan de chocolade, aan Dutroux, aan de slechte wegen (als Nederlander dan. Brandt me nou ff niet af op de vooroordelen). Schilder Dutroux af als een Waal, maak duidelijk dat de economische malaise alleen in Wallonië is, en geef bier een regionaal karakter. 'Limburgs bier', dat hebben wij in Nederland ook al.

Over regionaal niveau gesproken. Je kunt natuurlijk proberen om NL en VL als twee overkoepelende regio's te bekeren tot elkaar, maar je kunt ook proberen de regio's op provinciaal niveau beter te laten samenwerken. Start bijvoorbeeld een actie voor de hereniging van Limburg. Ver weg van de macht, dus de beide Limburgen kunnen waarschijnlijk heel ver gaan met actie's en dergelijke voordat er gemerkt wordt dat ze terug bij elkaar willen. Dan zou het wel eens te laat kunnen zijn, waarna je een kettingreactie krijgt. Limburg was altijd al een hechte groep. Dat kun je uitbuiten. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je lager dan provinciaal niveau kunt gaan met welke actie dan ook. Toch kun je een keuze voor landelijk of provinciaal niveau plaatsen onder nummertje 8).

...en ik heb niet eens bier op

EDIT:

Het zou wel kunnen op een nog lager niveau, als je van alle Vlamingen en Nederlanders alle stambommen uitpluist, en ze vertelt waar ze vandaan komen en waar de rest van hun familie allemaal woont en gewoond heeft in de loop van ~800 jaar. Dat is echter toch wat teveel werk, dacht ik zo. Het zou waarschijnlijk wel het effectiefste zijn. Je zou je kunnen beperken tot een aantal bekende personen, of tot een bepaalde groep mensen, en veel media-aandacht kunnen loslaten op de genetische verwantschap en historische uitwisseling/gemeenschap. Maar dat is waarschijnlijk niet persoonlijk genoeg voor de meeste mensen. Dat kan wel weer mooi onder puntje 9).

Laatst gewijzigd door Keats : 12 mei 2007 om 11:40.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 11:29   #18
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

De doelstelling is om Vlaanderen onafhankelijk te maken en op latere termijn bij Nederland te voegen. Dit wordt bewerkstelligd door middel van een te bedenken campagne/actie.

De sub-doelen zijn:

1) Een actie of campagne moet zo goedkoop mogelijk, want 'we' financieren het zelf.
2) Elke actie moet zo mogelijk een 'neveneffect zijn', zodat er sponsors gevonden kunnen worden voor een onafhankelijk, NL-VL gemeenschappelijk evenement. Dit kan geldelijk of door middel van de actie.
3) Een actie laat Nederland en Vlaanderen bekender maken met elkaar.
4) Een actie moet gemeenschappelijkheden tussen ons duidelijker maken.
5) Een zo groot mogelijke participatie is nodig voor optimaal effect tussen NL-VL.
6) Er moet gekozen worden voor een 'snelle' aanpak of een 'langzame' aanpak.
7) Een actie moet politiek onafhankelijk zijn, zodat zowel links als rechts willen/kunnen meewerken.
8) Bij de actie moet gekozen worden voor een landelijke of regionale, of provinciale aanpak.
9) Hoe persoonlijker/betrokkener de mensen uit VL/NL raken, hoe beter.

Laatst gewijzigd door Keats : 12 mei 2007 om 11:42.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 11:32   #19
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Als ik de Belgische variant van de Nederlandse AIVD was zou ik die Keats nou mooi in de gaten houden
Oud 12 mei 2007, 11:47   #20
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Voorstel : Vlaanderen gaat even zijn eigen zaken regelen gedurende een paar jaren, terwijl jullie voor Wallonië kunnen zorgen.

Frankrijk groeit niet, Walen worden "verzorgd",.... iedereen blij toch?
Jij hebt geen idee wat wij als Nederlanders allemaal in Wallonië zullen aanrichten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be