Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 8 augustus 2007, 16:32   #1
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard Franstaligen zullen einde Belgique betekenen

Citaat:
Uw mening: "Vlaamse partijen mogen geen toegevingen doen!"

2.550 lezers reageerden dinsdag op de poll over het formatieberaad op www.gva.be. Ruim vier op de vijf deelnemers aan de enquête vinden dat de Vlaamse partijen geen toegevingen mogen doen.

De houding van de Franstaligen in Hertoginnedal wijzen ze van de hand als onaanvaardbaar.

De overgrote meerderheid van de deelnemers is ervan overtuigd dat een nieuwe regering zonder de splitsing van de kieskring Brussel- Halle-Vilvoorde niet kan.

Twee op de vijf deelnemers achten het in de huidige politieke situatie nuttig tot nieuwe verkiezingen over te gaan. Een klassieke tripartite wordt in ruime mate afgewezen. En een meerderheid meent dat de splitsing van België op termijn niet meer te vermijden is.

Geen ontmijner

Op de eerste open vraag in de enquête of Jean-Luc Dehaene of iemand anders de zaak moet komen ontmijnen, luidde het antwoord in ruim drie op de vijf gevallen ‘neen’. Leterme moet het dus voor de meerderheid van de deelnemers zélf oplossen.
Wie toch aan iemand anders dacht, vermeldde vooral de naam van Guy Verhofstadt. Ook werd gedacht - maar in beduidend mindere mate - aan Herman Van Rompuy en Jean-Marie Dedecker.
Enkele keren dook ook Johan Vande Lanotte in het lijstje op. Sommigen suggereerden een ‘outsider’ uit de privé,anderen zagen meer in een Herman De Croo of een Mark Eyskens.
Nog anderen vernoemden Filip Dewinter en Gerolf Annemans. Enkele keren werden Wilfried Martens en Leo Tindemans voorgesteld. Bij de Franstalige politici kwamen Louis Michel en Didier Reynders meermaals voor.

”Sta op je strepen”

Via de tweede open vraag konden de deelnemers suggesties voor de formateur formuleren. Leterme kreeg overwegend het advies om keihard door te zetten en geen toegevingen te doen aan de Franstaligen.
”Geen compromissen. Sta op je strepen, Leterme.” Enkelen waarschuwden voor de druppelsgewijze aanpak ”waardoor de Franstaligen, zoals altijd, denken dat ze kunnen marchanderen”.
Talrijke suggesties gingen over het stopzetten van de geldstromen naar Wallonië. In veel mindere mate werd Leterme aangemaand om ermee op te houden. Sommigen verwachtten heil van een crisis, en een aantal deelnemers pleitte voor de splitsing van het land.
”Als het in een huwelijk niet meer gaat, vraagt men ook de scheiding aan”, verwoordde iemand het. ”Plaats de Walen voor een ultimatum”, adviseerde een ander.Voor Joëlle Milquet en haar cdH had niemand een goed woord over.
Bron: http://www.gva.be/nieuws/Politiek/default.asp?art={D4E6CABF-3362-4873-A4EE-164F554667A8}

Dit is natuurlijk maar een internetpoll, en dus met een korreltje zout te nemen, maar toch vond GVA het waard rond deze poll een artikel te schrijven.

Omdat het een internetpoll is, zullen de cijfers waarschijnlijk wel een beetje afwijken van de realiteit, maar toch geven ze een duidelijke trend weer. De Vlamingen worden de constante arrogantie van Franstalig Belgique beu.
Het einde van Belgique kan niet meer vermeden worden. Geen staatshervorming betekent meer separatisten. Wel staathervorming betekent verder uit elkaar drijven.
lomeanor is offline  
Oud 8 augustus 2007, 16:36   #2
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk vind ik dat de bal dan in ons kamp ligt, bij een federatie mag één partij weigeren mee te doen, ook al wil de andere wel.
Dan moet je kiezen : buigen, of barsten.
Oud 8 augustus 2007, 17:03   #3
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Met mijn titel bedoel ik enkel dat het door de houding van de Franstaligen zal zijn dat de Vlamingen Belgique zullen opblazen.
lomeanor is offline  
Oud 8 augustus 2007, 17:11   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik vrees daar toch voor ja.

of het kan zijn natuurlijk dat CDH nu enorm onbuigzaam is om toch nog samen met Di Rupo te kunnen regeren?
Oud 8 augustus 2007, 17:30   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Met mijn titel bedoel ik enkel dat het door de houding van de Franstaligen zal zijn dat de Vlamingen Belgique zullen opblazen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
5mei 2005

Ik blijf zeggen wat ik al een paar jaar zeg: dat de volgende federale verkiezingen de laatsten zullen zijn. Niemand luisterde toen ik dat al veel eerder liet vallen, maar sinds de onmogelijke eisen bekend zijn die de Franstaligen stellen in verband met BHV krijgen precies alle Vlaamse én zelfs de krantencommentatoren van 'Le Swaar' in de mot dat Belgique aan een zijden draadje hangt.
BHV gaat over de 'kleine' splitsing die de grote splitsing voorafgaat, en waarvan ons véél te graag werd wijsgemaakt dat er niemand van wakker lag.
Het 'NON' van de Franstaligen zal nog veel luider klinken bij de volgende regeringsvorming en nog veel grimmiger zijn... met de te verwachten gevolgen.
Oud 8 augustus 2007, 17:58   #6
Akira
Super Moderator

Akira's schermafbeelding

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93130
Akira is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be