Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 14 juni 2007, 13:09   #1
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard Kiezersbedrog ten top

Vanop dé Blog
Vandaag in de krant krijgen we te lezen dat verschillende verkozenen van afgelopen zondag hun mandaat mogelijk niet opnemen in het federale parlement. Hier vindt u de tabel van de personen in kwestie, met hun partij, aantal voorkeurstemmen en huidig mandaat.

Het is schrijnend te zien dat uw duizenden voorkeurstemmen zomaar genegeerd worden, maar dit is inderdaad het probleem van het Belgisch federalisme. Hierover zodadelijk meer. Laat ons eerst eens analyseren. Eerste vaststelling is dat de uittredende regeringspartij, VLD, niet meedoet aan dit electoraal bedrog. De partij die het hardste sprak over geloofwaardigheid, het Vlaams Kartel CD&V-N-Va daarentegen levert zes van de zeventien bedriegers. Dit is één derde van het totaal, exact gelijk met hun gehaalde score de laatste verkiezingen. Ook oppositiepartij en kritiekpartij bij uitstek Vlaams Belang speelt dit spelletje mee, en werpt duizenden, zelfs honderdduizenden voorkeurstemmen de prullenbak in.

Indien men zulke resultaten ziet, vraagt men zich af waarom de voorkeurstem nog gehanteerd wordt. U kiest bijvoorbeeld voor Frank Vanhecke en u krijgt Yves Buysse. U kent deze persoon niet, u weet niet waar hij voor staat, u wil niet dat hij u vertegenwoordigt, maar toch gebeurt dit.

België lijkt me de enige zogenaamd democratische staat waar dit mogelijk is. We hebben grondwettelijk een federale staat, die is opgebouwd uit gewesten en gemeenschappen, en van de brave burger, u en ik, wordt gevraagd dit te weten, echter omwille van het geschipper tussen deze parlementen door van onze vertegenwoordigers (of in dit geval hun opvolgers), wordt de onduidelijkheid compleet.

Ik ben dus ook voorstander van een VERBOD op het vroegtijdig beëindigen van uw politiek mandaat als gekozene, om dit te ruilen voor een andere functie als verkozene. Daarenboven moet het eveneens onmogelijk worden te kandideren op een kieslijst indien men reeds ergens verkozen werd.

Enkel op deze manier kan men pogen toch nog een beetje democratie in ons kleine, mooie landje te brengen.
Cedric Vloemans

Laatst gewijzigd door Nello : 14 juni 2007 om 13:10.
Nello is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:16   #2
rik47
Gouverneur

Standaard

Van sommige gekozenen wist de kiezer vooraf dat ze niet kunnen of willen zetelen in het federale parlement, dus wie is hier de domoor?
rik47 is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:20   #3
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Van de hele lijst, Rik?

Het zou niet mogen, dat is net mijn punt, dat mensen zich op een lijst zetten om erna niet te zetelen.
Oud 14 juni 2007, 13:24   #4
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Zo'n verbod is idd dringend nodig. Dat en een verbod op erfopvolging.
the_dude is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:27   #5
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Zo'n verbod is idd dringend nodig. Dat en een verbod op erfopvolging.
Erfopvolging, ook in de politiek dan hoop ik?

Wat heeft Jean Jacques bewezen om op zijn 25e senator te zijn? Hij is nog student agogiek...

Het enige wat hij heeft is de naam van zijn - wel bekwame - papa.
Oud 14 juni 2007, 13:29   #6
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello Bekijk bericht
Vanop dé Blog
Vandaag in de krant krijgen we te lezen dat verschillende verkozenen van afgelopen zondag hun mandaat mogelijk niet opnemen in het federale parlement. Hier vindt u de tabel van de personen in kwestie, met hun partij, aantal voorkeurstemmen en huidig mandaat.

Het is schrijnend te zien dat uw duizenden voorkeurstemmen zomaar genegeerd worden, maar dit is inderdaad het probleem van het Belgisch federalisme. Hierover zodadelijk meer. Laat ons eerst eens analyseren. Eerste vaststelling is dat de uittredende regeringspartij, VLD, niet meedoet aan dit electoraal bedrog. De partij die het hardste sprak over geloofwaardigheid, het Vlaams Kartel CD&V-N-Va daarentegen levert zes van de zeventien bedriegers. Dit is één derde van het totaal, exact gelijk met hun gehaalde score de laatste verkiezingen. Ook oppositiepartij en kritiekpartij bij uitstek Vlaams Belang speelt dit spelletje mee, en werpt duizenden, zelfs honderdduizenden voorkeurstemmen de prullenbak in.

Indien men zulke resultaten ziet, vraagt men zich af waarom de voorkeurstem nog gehanteerd wordt. U kiest bijvoorbeeld voor Frank Vanhecke en u krijgt Yves Buysse. U kent deze persoon niet, u weet niet waar hij voor staat, u wil niet dat hij u vertegenwoordigt, maar toch gebeurt dit.

België lijkt me de enige zogenaamd democratische staat waar dit mogelijk is. We hebben grondwettelijk een federale staat, die is opgebouwd uit gewesten en gemeenschappen, en van de brave burger, u en ik, wordt gevraagd dit te weten, echter omwille van het geschipper tussen deze parlementen door van onze vertegenwoordigers (of in dit geval hun opvolgers), wordt de onduidelijkheid compleet.

Ik ben dus ook voorstander van een VERBOD op het vroegtijdig beëindigen van uw politiek mandaat als gekozene, om dit te ruilen voor een andere functie als verkozene. Daarenboven moet het eveneens onmogelijk worden te kandideren op een kieslijst indien men reeds ergens verkozen werd.

Enkel op deze manier kan men pogen toch nog een beetje democratie in ons kleine, mooie landje te brengen.
Cedric Vloemans

Dus u bent voor ministers die niet verkozen zijn in het parlement?

ALLE Ministers a la Kris Peeters aangeduid door de partijtop ipv door de kiezer?

Niet met mij.

Laatst gewijzigd door Patriot! : 14 juni 2007 om 13:30.
Patriot! is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:29   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erfopvolging, ook in de politiek dan hoop ik?

Wat heeft Jean Jacques bewezen om op zijn 25e senator te zijn? Hij is nog student agogiek...

Het enige wat hij heeft is de naam van zijn - wel bekwame - papa.
Dat moet je aan de kiezers vragen. Als tiende op de lijst haalde de 23-jarige student na Guy Verhofstadt het hoogste aantal voorkeurstemmen op de lijst.
Patriot! is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:31   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vanop dé Blog

Er zijn twee aspecten aan deze zaak.

1)Het feit op zichzelf is inderdaad kiezersbedrog.

2)Indien de partijen op voorhand hebben gezegd dat deze of gene niet zou gaan zetelen, alhoewel hij of zij op de lijst stond, is het geen kiezersbedrog meer. Dan wisten de mensen het op voorhand.

* Wat ik minstens even erg vind is de inteelt in het parlement. De zonen of de dochters van een bekend politieker die het parlement meer en meer bevolken. Het begin van een verkapte plutocratie. Er zou een onverenigbaar moeten zijn tussen een politieker en familieleden van de eerste graad.

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2007 om 13:34.
system is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:32   #9
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Dus u bent voor ministers die niet verkozen zijn in het parlement?

ALLE Ministers a la Kris Peeters aangeduid door de partijtop ipv door de kiezer?

Niet met mij.
Neen, ik ben tegen volksvertegenwoordigers van het ene parlement die afhankelijk van hun geldhonger afzakken naar een ander parlement, en op die wijze een niet-verkozen opvolger het parlement induwen.

Wie minister wordt, voor zijn eigen (in dit geval federale) niveau, doet niets verkeerd, maar wie schippert tussen het vlaamse en federale niveau, iemand die zich kandideert voor het federale niveau, en reeds zetelt op het vlaamse niveau, die gaat wél in de fout.
Oud 14 juni 2007, 13:33   #10
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat moet je aan de kiezers vragen. Als tiende op de lijst haalde de 23-jarige student na Guy Verhofstadt het hoogste aantal voorkeurstemmen op de lijst.
Ik zeg het toch, de naam doet het allemaal.
Oud 14 juni 2007, 13:33   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat kan mij dat nu schelen. Als de kiezers dat niet willen, dat ze er dan niet op stemmen hé. Ik ben niet zo voor vanalles verbieden etc, laat dat maar over aan tsjeven en sossen. De burger is verstandig genoeg om zélf te oordelen over de integriteit van de kandidaat.
Patriot! is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:34   #12
Blackwidow
Schepen

Standaard

Ik ben tegen opvolging. Tis gelijk dat je als werkzoekende naar een bedrijf stapt & je wordt aangenomen. Dan zeg je doodleuk: oh, ik kom niet hoor, mijn broer gaat hier komen werken..... ???
Blackwidow is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:35   #13
Orangist
Burger

Orangist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Had hij ook 10de op de lijst gestaan als zijn naam Jean-Jacques Janssens was geweest?
Orangist is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:35   #14
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
Ik ben tegen opvolging. Tis gelijk dat je als werkzoekende naar een bedrijf stapt & je wordt aangenomen. Dan zeg je doodleuk: oh, ik kom niet hoor, mijn broer gaat hier komen werken..... ???
Als uw werknemer daarmee akkoord is, is er geen enkel probleem.
De kiezer verklaart zich ook eens met de opvolging door op de lijst te stemmen.
Patriot! is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:36   #15
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orangist Bekijk bericht
Had hij ook 10de op de lijst gestaan als zijn naam Jean-Jacques Janssens was geweest?
Neen, je moet het correct typen

DEGUCHT Jean Jacques

Het enige dat opvalt is...
Oud 14 juni 2007, 13:36   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orangist Bekijk bericht
Heb ik een kristallen bol?
Patriot! is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:39   #17
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik een kristallen bol?
Heb je gezond verstand?
Oud 14 juni 2007, 13:40   #18
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Jean Jacques wilde ik wel gewoon als voorbeeld gebruiken, had niet de intentie een hele discussie rond het intellectueel niveau van hem te starten.
Oud 14 juni 2007, 13:40   #19
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maak het jezelf gemakkelijk en verplicht eerder de verkozen kandidaat om zijn zetel op te nemen. Dat is soupelder en gemakkelijker om te controleren. In de VS bvb kan een goeverneur of een senator kandidaat zijn voor de presidentiele verkiezingen. Dit moet kunnen.

Verder dienen de federale en gewestelijke verkiezingen op dezelfde dag te worden gehouden.
Kaal is offline  
Oud 14 juni 2007, 13:43   #20
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Maak het jezelf gemakkelijk en verplicht eerder de verkozen kandidaat om zijn zetel op te nemen. Dat is soupelder en gemakkelijker om te controleren. In de VS bvb kan een goeverneur of een senator kandidaat zijn voor de presidentiele verkiezingen. Dit moet kunnen.

Verder dienen de federale en gewestelijke verkiezingen op dezelfde dag te worden gehouden.

Dat is een verschil, wij verkiezen onze uitvoerende macht niet hé. Bij ons kan een parlementslid zonder probleem minister worden (zonder onze wil uiteraard).

Het gaat over het geschipper tussen de wetgevende machten in.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be