![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar het dilemma van Amartya Sen zoals geponeerd in het boek "Vrijheid is vooruitgang".
Stel. Je hebt een klusje te doen. Er zijn 3 werkloze arbeiders beschikbaar. Dinu, Bishanno en Rogini. Alle 3 de arbeiders zullen ongeveer even hard werken (en je zult dus aan elks van hen evenveel moeten betalen). Het werk is niet om te splitsen, dus je moét er eentje van kiezen. Ze zijn alle 3 arm, maar Dinu is veruit het armst, daar is iedereen het over eens. Dus je zou geneigd zijn om hem werk te geven. (Wat kan nu belangrijker zijn dan de armen te helpen.) Maar Bishanno is onlangs een heel stuk armer geworden en is het meest gedeprimeerd om zijn precaire situatie. Ook daar is iedereen het over eens. Dinu en Rogini zijn al heel hun leven relatief arm en zijn armoede dus gewend. Zij kunnen daar goed mee om. Maar Bishanno niet. Dus je zou geneigd zijn Bishanno werk te geven. (Wat is nu belangrijker dan een eind te maken aan iemand zijn ongeluk.) Maar Rogini is net heel erg verzwakt door een chronische kwaal, die hij echter heel stoïcijns draagt, maar hij zou het geld goed kunnen gebruiken om daar eindelijk van te kunnen herstellen. Rogini is niet de armste van de 3 en ook niet de ongelukkigste. Hij leeft al heel zijn leven in armoede en is dit soort situaties dus gewend. Maar is het het toch niet het best hem de baan te geven. Wat is er nu belangrijker om iemand zijn kwaliteit van het leven - specifiek de gezondheid - te verbeteren. Aan wie zou jij de baan geven? En waarom? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een moeilijke situatie, want een "beste keuze" is er niet echt. In dat geval kan je denk ik best de zaak objectief benaderen en bewust geen rekening houden met emotionele factoren. Met andere woorden, in wiens leven kan deze job financieel het grootste verschil maken? Aangezien Dinu de armste is zal een loon hem toegang geven tot een aantal basisbehoeften, waar de twee anderen ondanks hun ongeluk en ziekte wellicht al toegang toe hebben.
Ik kies dus voor Dinu. Natuurlijk is dit een beetje een steriel probleem, want in de realiteit spelen nog een heleboel andere factoren mee, zoals het feit dat mensen die armoede gewend zijn veel meer kans zullen hebben om terug in die armoede weg te zakken, enz.
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is het een steriel probleem, dat ontken ik ook niet. Maar het is aangenaam om de verschillende redeneringen van mensen te zien.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Omdat ik dat nutteloze vragen vind.
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Ik zou ze wapens geven om het geld bij de lokale hereboer te vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aangezien het om 'een klusje' gaat, zou ik het werk zèlf doen, en aangezien ik blijkbaar toch geld genoeg heb om iemand voor zo'n klusje te betalen, kan ik net zo goed zowel Dinu, Bishanno als Rogini uitnodigen voor een spaghetti-avond mèt rode wijn, om na afloop bij een lekkere sigaar en een cognacske (zèlf drink ik dat niet, maar misschien willen zij dat wel eens proberen) eens goed te discussiëren over de mogelijkheid met z'n vieren een coöperatieve op te richten om ons alle vier vooruit te helpen.
Als er nog wat centen overblijven, geef ik er Dinu de helft van, voor Bishanno regel ik een goede therapeut, en Rogini krijgt geld om zich bij een ziekenkas in te schrijven. Om mijn nieuwe vrienden te helpen verkoop ik desnoods dat stuk van mijn tuin waar ik toch geen tijd voor heb, omdat ik het te druk heb met geld verdienen. Of ik bied een pak CD's die ik al beu gehoord ben aan op e-Bay. Hopelijk vinden mijn eventuele vrouw en mijn eventuele kinderen dat ook OK, en zijn ze heimelijk trots op hun toffe echtgenoot/papa. Laatst gewijzigd door djimi : 15 juni 2007 om 17:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Voor mij is er geen dilemma. Het is niet aan mij om te beslissen wie de baan het meest 'verdient' of te voorspellen wat iemand met zijn geld gaat doen. Ook al gaat de één ervan sparen en zijn positie verbeteren en ook al smijt de zieke zijn geld over de balk in plaats van het te besteden aan medicijnen, is het ook niet aan mij om daar een waarde-oordeel aan te geven.
Degene die zich als eerste aanmeldt, of degene met wie het het beste klikt, krijgt de baan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Rogini is chronisch ziek, dus die valt af wegens te duur.
Tussen de overige twee maakt enkel uit wie de beste is en de meeste drive vertoont. Dat ze arm zijn of zijn geworden, maakt geen barst uit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Elk een vork geven en opsluiten in een kamer. Wie er als enige levend uitkomt...
... die geef ik aan bij de flikken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Of ze mogen alledrie deeltijds komen werken, gegeven dat er geen overheidsbemoeienissen zijn bij het tot stand komen van hun arbeidsbeloningen. En eigenlijk vind ik dat zelfs helemaal geen ethisch dilemma. Laatst gewijzigd door Heftruck : 15 juni 2007 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Natuurlijk, want anders zou de zieke al sterven door het egoïsme van Sfax. Liever de egoïst die sterft dan een arme zieke man, ahja eh.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() die zieke was vroeger voorzitter van het VBO en had wat te veel risico genomen op de beurs.
Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 juni 2007 om 18:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Dat kan niet. Sjoemelaars weten wel hoe rijk te blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geef ze allemaal een deeltje. Dat doe ik nu ook al als ik naar mijn loonbrief kijk.
|
![]() |
![]() |