Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Anja Deschoemacker (LSP) - 9 tot 15 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Anja Deschoemacker (LSP) - 9 tot 15 februari "Deze 34-jarige alleenstaande moeder is sinds 1986 actief in de toenmalige voorganger van de LSP: Militant Links. Begin jaren negentig stond ze ook in voor het opzetten van de Blokbuster-campagnes. Ze is verantwoordelijk voor de vrouwenwerking van de

Discussietools
Oud 9 februari 2004, 22:13   #1
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Een topic die reeds bestond op dit forum, maar waarop nog maar weinig reactie kwam tot op heden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Dit komt uit een andere discussie. Ik vroeg me eigenlijk vooral af waarom linkse kringen zo tegen de WTO zijn. Kent iemand redenen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chiquillo

Trouwens die crisis is er gekomen als gevolg van een ver doorgedreven neo-liberalisme door de who opgedronen.
De WTO kan niks opdringen. De WTO is een organisatie waar landen uit vrije wil tot toetreden en waarvan alle besluiten per consensus genomen worden. 1 land tegen? Geen beslissing. Kijk naar wat er in Cancun gebeurd is.

Je mag met trouwens altijd verbazen en een beslissing van de WTO die slecht is voor een ontwikkelingsland.

De protesten tegen de WTO heb ik nooit goed begrepen. Dat je tegen de G7, het IMF, Davos, ... betoogt? Daar kan ik nog inkomen. Maar tegen de WTO betogen? Dan weet je waarschijnlijk niet wat het inhoudt. Tenzij je een nationalist bent. Dan moet je inderdaad tegen zijn.

Wat vond je trouwens van de handelsboycot tegen Irak? Indien je tegen was, waarom ben je dan tegen de WTO?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 10 februari 2004, 20:08   #2
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Het Wto is gewoon een orgaan van de multinationals voor monopolievorming. Zal ik eens een voorbeeldje geven dat mij is bijgebleven:

De inwoners van India gebruiken al honderden jaren de extracten van een boom, waarvan ik de naam ben vergeten, die een hoop heilzame effecten had, de inlandse geneesheren gebruiketen hem tegen allerlei verschillende kwalen.
Allemaal goed en wel, tot een of andere westerse wetenschapper de heilzame werking van deze boom ontdekt. Hij rapporteerd het who en er wordt een pattent genomen op alle extracten van de plant.
Gevolg; vanaf nu wordt de bevolking wijsgemaakt dat de boom slecht is voor de gezondheid. De plaatselijke dokters wordt verboden extracten ervan voor te schrijven, de teelt mag niet meer plaats vinden...
Maar een paar Farmaceutische multinationals hebben nu het recht op de teelt en op het recht er pillen van te draaien.

Dat is het WTO; Het World Theft Organisation...
[img]http://www.seac.org/graphics/orgcrime.jpg
[/img]
Jonas Elossov is offline  
Oud 10 februari 2004, 20:26   #3
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Gevolg; vanaf nu wordt de bevolking wijsgemaakt dat de boom slecht is voor de gezondheid. De plaatselijke dokters wordt verboden extracten ervan voor te schrijven, de teelt mag niet meer plaats vinden...
Maar een paar Farmaceutische multinationals hebben nu het recht op de teelt en op het recht er pillen van te draaien.
Wat heeft dat in godsnaam met de WTO te maken??? Geef mij één WTO-beslissing die hier iets mee te maken heeft? Waar staat er in die akkoorden dat je een levend wezen mag patenteren? Waar zou dan de innovatie zijn?
Een corrupte overheid. Dat is het probleem. En écht niks anders. Je kan geen patent nemen op iets dat al bestaat. Enfin, je kan het doen, maar dan kan dat patent aangevochten worden. Kans om het te houden heb je in een rechtsstaat niet.
Oud 10 februari 2004, 20:49   #4
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Wat heeft dat in godsnaam met de WTO te maken??? Geef mij één WTO-beslissing die hier iets mee te maken heeft? Waar staat er in die akkoorden dat je een levend wezen mag patenteren? Waar zou dan de innovatie zijn?
Een corrupte overheid. Dat is het probleem. En écht niks anders. Je kan geen patent nemen op iets dat al bestaat. Enfin, je kan het doen, maar dan kan dat patent aangevochten worden. Kans om het te houden heb je in een rechtsstaat niet.

Patenten waren oorspronkelijk bedoeld als stimulans voor wetenschappelijke ontwikkeling.
De kapitalistische logica van multinationals heeft patenteren echter geperverteerd tot een economische zet en patenten tot verhandelbare waren gemaakt.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asi...ic/1418165.stm

http://swpat.ffii.org/
wb is offline  
Oud 12 februari 2004, 13:02   #5
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wb
Citaat:

Patenten waren oorspronkelijk bedoeld als stimulans voor wetenschappelijke ontwikkeling.
De kapitalistische logica van multinationals heeft patenteren echter geperverteerd tot een economische zet en patenten tot verhandelbare waren gemaakt.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asi...ic/1418165.stm

http://swpat.ffii.org/
Je hebt gelijk. De strijd tegen de softwarepatenten steun ik volledig. Maar dat wil niet zeggen dat het volledige systeem slecht is.
Ook in de landbouw zijn er dingen die patenten krijgen waarvan ik me afvraag hoe het kan (waar is de innovatie?). Daar steun ik de strijd volledig. Maar de WTO zegt niks over zo'n patenten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be