Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juni 2007, 06:46   #1
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard Oude auto's vervangen

Minister Peeters wil de oude auto's van de baan.
Zie hieronder het artikel dat deze week in de Knack stond.
Ook staan er reeds enkele reacties bij.
Wat vinden wij hiervan, is dit een goede maatregel of is dit een maat voor niets.


Peeters wil oude auto's weg

Knack 21/06/2007 09:15
Er komt dit najaar een tweede Vlaamse klimaatconferentie en die moet zich vooral buigen over nieuwe maatregelen voor mobiliteit en gebouwen. Vlaams minister van Milieu Kris Peeters (CD&V) viseert daarbij de oude auto's. Zijn voorstel kreeg al tal van positieve en negatieve reacties.
Dat berichten de Corelio-kranten De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk donderdag. "Er rijden te veel wagens rond van voor 1996. Zij stoten te veel CO2 en fijn stof uit. Daarom leg ik het voorstel voor aan de klimaatconferentie om ze uit de markt te halen", aldus minister Peeters.

De 275 experts van de klimaatconferentie moeten zich buigen over nieuwe milieumaatregelen om de Kyoto-norm (5,2 procent minder uitstoot van broeikasgassen tegen 2012 in vergelijking met 1990) te halen.
"Te veel diesels"

"De conferentie moet zich buigen over de vraag of en hoe we die oude auto's, zo'n 360.000 in Vlaanderen, versneld uit de markt krijgen. Als de klimaatconferentie dat wil, moeten we daar een budget voor vrijmaken. Ik wil daar zeker in investeren", zo luidt het.

Volgens Peeters rijden er ook te veel diesels rond. "We hebben jarenlang een verkeerd beleid gevoerd, namelijk een om dieselgebruik te promoten. Ook daar moeten we iets aan doen." Ook een belasting op Inverkeersstelling (BIV) op basis van een Ecoscore (de milieuvriendelijkheid van de wagen) staat op Peeters' lijstje, net als een slimme kilometerheffing.

Peeters (CD&V) preciseert wel dat het niet zijn bedoeling is mensen te verplichten hun oude wagens te verkopen. Het voorstel dat hij op de tweede klimaatconferentie wil bespreken, houdt in dat eigenaars van wagens van voor 1996 een soort premie krijgen voor de aankoop van een nieuwe wagen wanneer ze hun oude auto inruilen.
Reacties

VAB: "Wij zijn voorstander van een fiscale sturing van het wagenpark, maar dan niet via de verkeersbelasting, maar via de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) bij de aankoop van een wagen. Dat is een veel beter sturend middel", zo reageert Maarten Matienko, woordvoerder van VAB op de voorstellen van Vlaams minister Peeters.

FEBIAC: "We zijn blij dat ons pleidooi om iets te doen aan de oudste en meest vervuilende wagens eindelijk politiek gehoor vindt", zo reageert Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac (de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie).

TOURING: Automobilistenorganisatie Touring heeft wel oren naar de voorstellen van Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters om oude auto's te vervangen in de strijd tegen de schadelijke uitstoot. Maar eventuele ingrepen mogen niet leiden tot een stijging van de autokost voor de gezinnen. Bovendien verwacht Touring ook meer inspanningen van de overheid om het verkeer vlotter te laten verlopen.

AGORIA: Agoria, de Belgische federatie van de technologische industrie, wil constructief meewerken aan de komende klimaatsconferentie. Ze staat dan ook volledig achter de aanpak van minister van Milieu Kris Peeters, die meer CO2-inspanningen vraagt van de transport- en gebouwensector. Dat heeft de federatie donderdag gemeld.

VLAAMS BELANG: Vlaams Belang protesteert tegen de voorstellen. De partij heeft het over een aanslag op de portemonnee van de oudere en minder gegoede Vlaming en over nog meer belastingen op het wagengebruik.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 06:58   #2
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

De discussie over oude wagens vervangen is niet zwart wit, zeker niet voor ons milieu.


BV:
Vier oude wagens, die nog minstens 3 jaar kunnen rijden, worden vervangen.

Ik neem speciaal 4 wagens van 3 jaar omdat dit 1 nieuwe wagen inhoudt.

Deze nieuwe wagen moet uiteraard geproduceerd worden, rekening houdende met:

- Produceren van staalplaat.
- Produceren van plastic.
- Produceren en assembleren van de nieuwe wagen.

Wat is hiervoor de impact op milieu en energie?

De productie van een wagen is energieverslindend, denk maar aan de hoogovens, het persen, het lassen, het spuiten en bakken, het vervaardigen van plastic onderdelen, het vervaardigen van de zetels enz....

De productie van een wagen heeft ook een geweldige milieuimpact:
Dampen van hoogovens, lasdampen, verfnevel, allerhande gebruikte producten enz.....

Dit alles voor het vervangen van wagens die toch niet veel kilometers maken.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 07:03   #3
Ratzo
Partijlid
 
Geregistreerd: 20 april 2005
Berichten: 258
Standaard

Oudere auto's maken weinig kilometers en er wordt voorzichtiger mee gereden, daarom gaan ze zo lang mee.

Wie zijn nieuwe wagen in de prak rijdt zou een extra milieuheffing moeten betalen voor het wrak dat hij geproduceerd heeft.
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 15:51   #4
Freddie
Gouverneur
 
Freddie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.291
Standaard

Peeters krijgt een kasteel in Toscane van febiac zeker? Unizo, ons kent ons.
__________________
Arme Vlaming, belogen, bedrogen en bestolen van in de wieg tot voorbij het graf.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 09:15   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Laat die oude wagens maar rondrijden, ze hebben jaarlijks hun keuring en zijn meestal nog goed van kwaliteit.
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak zijn die duizenden oude wagens die van de oostbloklanden hier momenteel rondrijden, die hebben geen keuring vermits ze met hun buitenlandse inschrijving hier geen keuring moeten ondergaan.
Het is me al opgevallen dat er nogal wat bijzitten die scheefhangen (veringen versleten), versleten banden, rookpluimen en slechte verlichting hebben.
Dus al wie hier bv meer dan 30 dagen in het land is zou zijn wagen eens moeten laten keuren, of een keuringsbewijs van hun land kunnen voorleggen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be