Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2007, 18:50   #1
Mercury
Vreemdeling

Mercury's schermafbeelding

Standaard Ik begin in dit forum en ben 'Vreemdeling'?

Yo mensen

Als ik even een constructief bedoelt puntje van kritiek mag uiten tegenover Politics.be?

Onder je naam staat 'Vreemdeling' als je als beginner op de forum toekomt. Ik vind dit een beetje ongelukkig gekozen, zeker voor een politiek forum van dit kaliber.

We kunnen helaas niet meer ontkennen dat 'vreemdeling' doorheen de jaren een andere betekenis heeft gekregen. Men heeft het, bij het gebruiken van die term, voornamelijk over 'allochtonen'.

Ik vind het gebruik van het woord vreemdeling voor een allochtoon tevens verkeerd. Ik ben Belg, mijn ouders zijn Belgen, maar ik ben evenzeer een 'vreemdeling' voor jullie als een onbekende allochtoon, want je kent mij ook niet.

Trouwens ik snap ook ergens de logica van het zich opwerken via het aantal gemaakte berichten niet:

...vreemdeling, provinciaal bestuurder, minister...enz.

Waarom beginnen bij vreemdeling? Ik doe een ander voorstel om te beginnen: millitant. En als die al zou bestaan: lid van de partij. Die lijken me relevanter in de context van de site.
Voor de rest is deze site de max, maar dat hoeft niet gezegd, dat is een vaststaand feit.

---
Mercury
Mercury is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 19:08   #2
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mercury Bekijk bericht
Yo mensen

Als ik even een constructief bedoelt puntje van kritiek mag uiten tegenover Politics.be?

Onder je naam staat 'Vreemdeling' als je als beginner op de forum toekomt. Ik vind dit een beetje ongelukkig gekozen, zeker voor een politiek forum van dit kaliber.

We kunnen helaas niet meer ontkennen dat 'vreemdeling' doorheen de jaren een andere betekenis heeft gekregen. Men heeft het, bij het gebruiken van die term, voornamelijk over 'allochtonen'.

Ik vind het gebruik van het woord vreemdeling voor een allochtoon tevens verkeerd. Ik ben Belg, mijn ouders zijn Belgen, maar ik ben evenzeer een 'vreemdeling' voor jullie als een onbekende allochtoon, want je kent mij ook niet.

Trouwens ik snap ook ergens de logica van het zich opwerken via het aantal gemaakte berichten niet:

Waarom beginnen bij vreemdeling? Ik doe een ander voorstel om te beginnen: millitant. En als die al zou bestaan: lid van de partij. Die lijken me relevanter in de context van de site.
Voor de rest is deze site de max, maar dat hoeft niet gezegd, dat is een vaststaand feit.

---
Mercury
ik vind "vreemdeling" heel goed. Dat wil juist zeggen dat niemand u kent...
Ge begint anders wel goed.Direkt kritikeren...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 21:09   #3
Peter Johan
Parlementslid

Peter Johan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yo mensen

---
Mercury
Beste,

Dit item werd reeds meermaals, zonder succes, onder onze aandacht gebracht.
Niemand van het moderatieteam, dat nochtans het hele politieke spectrum bestrijkt, voelt enige negatieve connotatie bij rang vreemdeling.
Probeer die ranking als iets minder belangrijk te beschouwen, net zoals wijzelf en de meeste forumgebruikers, want ik vrees dat de 'forumtechies' hun prioriteiten elders liggen.

Veel forumplezier
Peter Johan
Peter Johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 21:13   #4
Blackwidow
Schepen

Standaard

Dag Nieuwe Vlaming
Blackwidow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 21:47   #5
Mercury
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Johan Bekijk bericht
Beste,

Niemand van het moderatieteam, dat nochtans het hele politieke spectrum bestrijkt, voelt enige negatieve connotatie bij rang vreemdeling.
Probeer die ranking als iets minder belangrijk te beschouwen, net zoals wijzelf en de meeste forumgebruikers, want ik vrees dat de 'forumtechies' hun prioriteiten elders liggen.

Veel forumplezier
Peter Johan
Merci voor je reactie Johan.

Boodschap begrepen en ik zal niet verder aandringen. Men kan niets anders vaststellen dan dat het 'ongelukkig gekozen' is, aangezien dit al meermaals onder de aandacht werd gebracht.

Nu, ik neem er verder geen aanstoot aan en ga verder in dit forumleven als 'vreemdeling'.

---
Mercury
Oud 13 juni 2007, 22:08   #6
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Yo mensen

Ik vind het gebruik van het woord vreemdeling voor een allochtoon tevens verkeerd.

---
Mercury
Hoe moeten we die dan wél noemen?Nieuwe belgen? Gastarbeiders?...euh pardon, gast-doppers?Herren-volk ?Zeg het maar hoor, ik ben één en al oor...

Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 13 juni 2007 om 22:13.
Oud 13 juni 2007, 22:30   #7
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Yo mensen

---
Mercury
Boeie!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 22:32   #8
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Hoe moeten we die dan wél noemen?Nieuwe belgen? Gastarbeiders?...euh pardon, gast-doppers?Herren-volk ?Zeg het maar hoor, ik ben één en al oor...
hij zei toch militant.. en waarom kak je nu op hem?

Hij vroeg het toch op een beleefde manier? de moderatie antwoorde, en hij legt zich neer.. waarom moet jij er dan weer een schepje bijdoen?
Oud 13 juni 2007, 23:45   #9
Mercury
Vreemdeling

Standaard

Yo mensen

Ik dank Duvelke dat hij het voor mij opneemt.

Ik denk echter dat er momenteel een misverstand is. Duvelke, denk ik, interpreteerde dat Carlgustaaf mij vroeg hoe we de beginnersranking 'vreemdeling' die dit forum voorziet anders kunnen formuleren. Indien die interpretatie juist was geweest, had Duvelke correct opgemerkt dat ik al alternatieven had aangeboden.

Ik denk echter dat Carlgustaaf bedoelde hoe we 'vreemdelingen' als veel gebruikt synoniem voor 'allochten' anders kunnen noemen. Hij reageerde op mijn uitspraak: "Ik vind het gebruik van het woord vreemdeling voor een allochtoon tevens verkeerd" met "Hoe moeten we die dan wél noemen?Nieuwe belgen? Gastarbeiders?...euh pardon, gast-doppers?Herren-volk ?Zeg het maar hoor, ik ben één en al oor..."

Mijn antwoord hierop luidt dat in de door hem aangebrachte zin uit mijn betoog ( "Ik vind het gebruik van het woord vreemdeling voor een allochtoon tevens verkeerd" ) zelf al een voorstel ligt, namelijk 'allochtoon'. Misschien heeft Carlgustaaf daar over gelezen bij het snel reageren, kan ik best inkomen.

Voor alle duidelijkheid, ik spreek liever van de allochtone en de autochtone bevolking, aangezien daarin geen waarde-oordeel zit. Vreemdeling vind ik als term verkeerd, want die term gaat in mijn definitie over iemand die je niet kent, dus vreemd is. M.a.w.: niemand hier kent mij, dus in mijn definitie wil dat zeggen dat ik momenteel voor iedereen een 'vreemdeling' ben, ondanks het feit dat ik autochtoon ben.

Dit gezegd zijnde, ik hoop Carlgustaaf van antwoord te zijn geweest en hoop dat zowel Johan als Duvelke mijn dank voor hun reactie hebben ontvangen.

---
Mercury

Laatst gewijzigd door Mercury : 13 juni 2007 om 23:47.
Oud 14 juni 2007, 00:04   #10
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid, ik spreek liever van de allochtone en de autochtone bevolking, aangezien daarin geen waarde-oordeel zit. Vreemdeling vind ik als term verkeerd, want die term gaat in mijn definitie over iemand die je niet kent, dus vreemd is.
EN sommige andere mensen hebben weer iets tegen de verwoording allochtoon :
Citaat:
Allochtoon taboewoord in de politiek

TON DAMEN

AMSTERDAM - De Amsterdamse politiek wil het woord 'allochtoon' schrappen uit de Nederlandse taal. Het mag niet meer opduiken in welk gemeentelijk stuk dan ook.

Dit voorstel komt van de PvdA-gemeenteraadsfractie. Manon van der Garde, fractieleider, heeft goede hoop dat de raad het voorstel woensdag bij het programma Wij Amsterdammers II voegt, als vervolg op het integratieplan van Amsterdam na de moord op Theo van Gogh. Van der Garde concludeert uit overleg met GroenLinks dat zich een meerderheid aftekent.

Wel rekent Van der Garde nog wel op 'veel gedoe' in de raad. ''Het is voor politici en ambtenaren niet gemakkelijk een woord te moeten omzeilen. Maar uiteindelijk tellen argumenten.''

De PvdA-politica vindt het hard nodig het vocabulair aan te passen. ''Het begrip allochtoon leidt tot discriminatie en misverstanden. Vaak gaat het om derdegeneratieimmigranten die nog steeds allochtoon genoemd worden. Hun ouders zijn hier geboren, zij zijn gewoon Amsterdammers zoals ik. ''

Moeite om alternatieven te vinden heeft ze niet. ''Relletjes in West? Dat zijn dus Amsterdamse rotjongens. Als het nodig is, moet je mensen maar aanduiden met de omgeving waar ze vandaan komen. Zoals Irakese Amsterdammers.''

Van der Garde erkent dat het mijden van het woord allochtoon taalkundige lenigheid zal vergen. ''Er wordt gezegd dat ambtenaren het zwaar krijgen. Mij lijkt het een voordeel; het houdt ze scherp.''

Judith Sargentini van GroenLinks loopt niet warm. ''Dit is spelen met woorden, maar ik ga er niet heel moeilijk om doen.''

© Het Parool, 04-09-2006, 11:41 uur
De VLD heeft ooit ook een vergelijkbaar voorstel gedaan.
Oud 14 juni 2007, 00:49   #11
Mercury
Vreemdeling

Standaard

Yo Brandaan

Leuke tekst die je bovenhaalt. Ik moet toegeven dat er iets inzit. Hoewel ik 'allochtoon' helemaal niet negatief bedoel, kan ik er inkomen dat het voor verwarring zou kunnen zorgen. Bvb bij de derdegeneratieimmigranten zoals Van Der Garde terecht opmerkt.

Het is dan misschien inderdaad beter te spreken over nationaliteiten en afkomst.

Ik hou in ieder geval rekening met je post indien ik in Nederland zou vertoeven. Indien ik hier zou merken dat iemand er aanstoot aan neemt dat ik spreek over een 'allochtoon', dan zal ik me tot de voorgestelde formulering van Van Der Garde wenden.

Merci voor het inzicht Brandaan.

---
Mercury

Laatst gewijzigd door Mercury : 14 juni 2007 om 00:50.
Oud 14 juni 2007, 05:59   #12
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Je zou je de vraag kunnen stellen waarom er überhaupt een onderscheid moet gemaakt worden tussen die twee categorieën... Voor mij is iedereen die er voor gekozen heeft om zich hier te vestigen een Belg. Waar hij oorspronkelijk vandaan komt of wat zijn geloof of huidskleur zijn, interesseert me eigenlijk niet.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 07:08   #13
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Je zou je de vraag kunnen stellen waarom er überhaupt een onderscheid moet gemaakt worden tussen die twee categorieën... Voor mij is iedereen die er voor gekozen heeft om zich hier te vestigen een Belg. Waar hij oorspronkelijk vandaan komt of wat zijn geloof of huidskleur zijn, interesseert me eigenlijk niet.
Voor vastbenoemde ambtenaren kan alles, zolang men maar niet aan hun statuut komt en hun kermisdagen niet afneemt...

Laatst gewijzigd door Chipie : 14 juni 2007 om 07:24.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 07:23   #14
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
hij zei toch militant.. en waarom kak je nu op hem?

Hij vroeg het toch op een beleefde manier? de moderatie antwoorde, en hij legt zich neer.. waarom moet jij er dan weer een schepje bijdoen?
ik kak op niemand.De "vreemdeling" vroeg eerst waarom hij vreemdeling genoemd werd, en daarop werd geantwoord.Toen ik de tekst nog eens terug bekeek, viel dat enige zinnetje mij op "ik vind het fout dat allochtonen vreemdelingen genoemd worden". Daarop gaf ik een nieuwe reaktie. Dat is niet " er een schepje bovenop doen", dat is een nieuwe vraag stellen. En, zolang ze niet beledigend zijn, mag ik nog altijd zoveel vragen stellen als ik goesting heb, of dit jou bevalt of niet...
Oud 14 juni 2007, 07:27   #15
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Yo Brandaan

Leuke tekst die je bovenhaalt. Ik moet toegeven dat er iets inzit. Hoewel ik 'allochtoon' helemaal niet negatief bedoel, kan ik er inkomen dat het voor verwarring zou kunnen zorgen. Bvb bij de derdegeneratieimmigranten zoals Van Der Garde terecht opmerkt.

Het is dan misschien inderdaad beter te spreken over nationaliteiten en afkomst.

Ik hou in ieder geval rekening met je post indien ik in Nederland zou vertoeven. Indien ik hier zou merken dat iemand er aanstoot aan neemt dat ik spreek over een 'allochtoon', dan zal ik me tot de voorgestelde formulering van Van Der Garde wenden.

---
Mercury
ik vind dat er nogal veel worden vuil gemaakt woreden , en dan voor mensen die binnen afzienbare tijd waarschijnlijk grotendeels Europa gaan moeten verlaten...
Oud 14 juni 2007, 07:29   #16
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
verschiet ik niks van...
Oud 14 juni 2007, 07:51   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yo mensen

---
Mercury
De titel " Vreemdeling" is wel heel juist en correct, want voor ons ben je een onbekende en wij kennen jou standpunten en meningen nog niet.
Voor ons ben je dus een vreemde en onbekende.
Maar ook het forum en de gedragscode die hier heerst zijn voor jou nog onbekend en vreemd.

Je bent dus in alle opzichten een vreemdeling hier op het forum en moet dus elke nieuwe en hogere benaming verdienen.
De benaming millitant zou totaal fout zijn, daar het forum zelf nergens een standpunt inneemt en dus nergens in zijn standpunten moet gesteund worden.

Maar in tegenstelling met het belgenland, kan je hier wel en zonder tegenspraak het forum moeten verlaten en vewijderd worden bij wangedrag.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 10:47   #18
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yo Brandaan

---
Mercury
Dat was nu ook weer niet de bedoeling. Ik wou juist de absurditeit van uw oplettende taalgebruik aantonen, maar blijkbaar had het een averechts effect en gaat u nu nog meer op uw taalgebruik letten.
Oud 14 juni 2007, 10:53   #19
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Johan Bekijk bericht
Beste,

Veel forumplezier
Peter Johan
Volledig mee akkoord buiten dat zinnetje! Dit duurt 15 seconden of zelfs minder!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 14 juni 2007 om 11:02.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 10:53   #20
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yo Brandaan

---
Mercury
Ge zijt anders wel goed bezig uw status van 'vreemdeling' te verspelen door hier te discussiëren....
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be