Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2007, 08:03   #1
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard Eerste VB- gemeenteraadsleden maken de oversteek naar LDD

Mortsel

Patrick Ghys en Judy Theus, twee gemeenteraadsleden van Mortsel, stappen van Vlaams Belang over naar Lijst Dedecker. Ze zijn de eersten die de extreemrechtse partij vaarwel zeggen na de verkiezingen van 10 juni. Het Vlaams Belang verliest door de overstap een derde van zijn zetels in Mortsel en behoudt er nog vier. «Het programma van Dedecker zit me als gegoten», reageert Ghys. «Ik wil niet natrappen naar het Vlaams Belang. Maar van de beloofde verruiming van de partij kwam nooit iets in huis.»
Patrick Ghys, een bekende horeca-uitbater in Mortsel, had het naar eigen zeggen bijzonder moeilijk met het strenge vreemdelingenstandpunt van het Vlaams Belang. «Het is niet meer realistisch. En het weegt zwaar om dragen. Ik ben voor een strenge aanpak, maar wie zijn best doet, mag daar niet scheef op bekeken worden. Tot voor deze verkiezingen was er echter geen alternatief in het politieke landschap. De Open Vld was voor mij geen optie. Het programma van Dedecker zit me dan weer als gegoten.» Naast de uitbater van taverne De Vlegel, maakt ook gemeenteraadslid Judy Theus mee de overstap.
Onafhankelijk
Voor de Vlaams Belang-Vlott-fractie in Mortsel betekent de overstap een zware aderlating. Ze valt van zes zetels terug op vier. Ter vergelijking: CD&V/N-VA heeft zeven zetels, sp.a/spirit/groen eveneens. Open Vld telt er vijf, maar werkt nauw samen met Mortsel Anders, dat twee verkozenen heeft. De kersverse LDD'ers zullen de komende jaren wel als onafhankelijken moeten zetelen omdat LDD nog niet bestond bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen.
'Dikke vrienden'
Patrick Ghys haalde tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van oktober vorig jaar nog het nationale nieuws. Onder de titel 'Dikke Vrienden' poseerde de toenmalige VB'er samen met een lokale VLD-kandidaat op verkiezingsdrukwerk, tot groot ongenoegen van de liberalen. Ghys is ook mede-oprichter van 'Horeca in Gevaar', de nieuwe belangenvereniging voor horecazaken die in de nasleep van het rookverbod in restaurants werd opgericht en een alternatief wil bieden aan 'Horeca Vlaanderen'. De vereniging begon als een politieke neutrale belangengroep, maar gaf kort voor de gemeenteraadsverkiezing toch publiek stemadvies voor haar advocaat, Hugo Coveliers (Vlaams Belang-Vlott). «Ik hoop dat door mijn overstap die neutraliteit ook daar weer in ere wordt hersteld», reageert Ghys daarop. «De vzw mag heus niet enkel de belangen van een beperkt groepje horeca-uitbaters verdedigen, maar moet iedereen kunnen vertegenwoordigen, los van politieke ideologie.»
Patrick Ghys en Judy Theus zetelden voor het Vlaams Belang in de Mortselse gemeenteraad,maar vonden het strenge vreemdelingenstandpunt van het Vlaams Belang onhoudbaar.

Publicatie: Het Laatste Nieuws

Goed nieuws toch ???
Nu nog wachten op het sneeuwbaleffect...

Laatst gewijzigd door Brugge Veilig en Leefbaar : 22 juni 2007 om 08:04.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 09:41   #2
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Stel je voor dat Jean-Marie een grote partij uitbouwt.
Leider van een grote partij, de VLD leegzuigt, niet gehinderd door het cordon, francophonen afblaft,.......
Tja, Jean-Marie staatsman.....
In elk geval er beweegt heel wat op het politiek vlak en dat is OK voor mij.
Voor stemmen moet nu gevochten worden en je kiezers met een kluitje in het riet sturen ,wordt genadeloos afgestraft.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 11:12   #3
Tömmchen
Partijlid

Tömmchen's schermafbeelding

Standaard

Spijtig zaak dat Patrick en Judy weg zijn, want het klikte wel op persoonlijk vlak, maar ik zie het niet als een groot verlies op politiek vlak...
Oud 22 juni 2007, 11:30   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het onder alle omstandigheden totaal onaanvaardbaar dat verkozenen die van partij veranderen hun zeteltje mogen meenemen.

Bij het bepalen van het aantal zetels worden toch ook eerst het totaal aantal stemmen van een partij geteld?
Deze mensen hebben dus hun zetel te danken aan stemmers van het Vlaams Belang (in dit geval), gaan zij naar LDD, dan vind ik dat het VB het recht heeft om de door die partij behaalde zetels op te vullen met andere VB kandidaten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 11:54   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Leider van een grote partij, de VLD leegzuigt, niet gehinderd door het cordon, francophonen afblaft,.......
Voor stemmen moet nu gevochten worden en je kiezers met een kluitje in het riet sturen ,wordt genadeloos afgestraft.
Er is al jaren vraag naar een rechts-liberale partij die zit tussen Vlaams Belang en al de centrumpartijen. Alleen is niet elk product dat op die markt speelt OK om die markt te veroveren. Liberaal Appel faalde, maar dat acht ik eerder aan het feit dat hun politiek personeel niet erg bekwaam was, hun kopstuk eerder een middelmater en ze zich niet erg Vlaams profileerden.

Intussen is de malaise bij de VLD (intussen Open VLD zodat iedereen goed kan weglopen ) nog wat verder. Dedecker is een veel bekendere naam, met Bouckaert hebben ze ook een goede ideoloog en dan zijn er her en der bekendere namen als Bousakla, Verstrepen, Werbrouck en De Maght (tja, dynastieproduct zou Bousakla zeggen ). Dedecker is overigens separatist en zegt dat ook, maar maakt er geen fetish van.

Eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat Dedecker zou slagen, maar eenmaal de psychologische kiesdrempel over zal het nu geen probleem meer zijn om stemmen te trekken.

Ik hoop dat Dedecker er in slaagt om zowel de VLD als het Vlaams Belang te vervangen, twee partijen waar ik niet in geloof. Het cordon sanitaire was een interessant formule voor het Vlaams Belang, maar nu de uitbetaling van het bulletkrediet uitblijft en de groei van die partij stagneert, groeit de vraag naar een partij die niet in een cordon zit en zich daar nog goed voelt ook. En de VLD? Ach, breek me de bek niet open...
Oud 22 juni 2007, 11:56   #6
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Wordt al besproken in Wie loopt als eerste over naar LDD (Gezond Verstand) ‎

Laatst gewijzigd door Gun : 22 juni 2007 om 11:57.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 13:23   #7
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Er is al jaren vraag naar een rechts-liberale partij die zit tussen Vlaams Belang en al de centrumpartijen. Alleen is niet elk product dat op die markt speelt OK om die markt te veroveren. Liberaal Appel faalde, maar dat acht ik eerder aan het feit dat hun politiek personeel niet erg bekwaam was, hun kopstuk eerder een middelmater en ze zich niet erg Vlaams profileerden.

Intussen is de malaise bij de VLD (intussen Open VLD zodat iedereen goed kan weglopen ) nog wat verder. Dedecker is een veel bekendere naam, met Bouckaert hebben ze ook een goede ideoloog en dan zijn er her en der bekendere namen als Bousakla, Verstrepen, Werbrouck en De Maght (tja, dynastieproduct zou Bousakla zeggen ). Dedecker is overigens separatist en zegt dat ook, maar maakt er geen fetish van.

Eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat Dedecker zou slagen, maar eenmaal de psychologische kiesdrempel over zal het nu geen probleem meer zijn om stemmen te trekken.

Ik hoop dat Dedecker er in slaagt om zowel de VLD als het Vlaams Belang te vervangen, twee partijen waar ik niet in geloof. Het cordon sanitaire was een interessant formule voor het Vlaams Belang, maar nu de uitbetaling van het bulletkrediet uitblijft en de groei van die partij stagneert, groeit de vraag naar een partij die niet in een cordon zit en zich daar nog goed voelt ook. En de VLD? Ach, breek me de bek niet open...

er is al jaren een gat op de rechterzijde, d�*t is juist. En toevallig is dat ingevuld door een rechtsliberale partij. Dat had evengoed door een rechtsconservatieve partij kunnen ingevuld zijn die ondernemingsgezind is. Dedecker kan in de eerste plaats de VLD in twee hakken. Zoals ik al vermoedde komen zijn stemmen vooral van de VLD en niet van het VB. Het VB heeft zijn stemmen van 2004 vooral aan CD&V-NVA verloren. En dat zijn stemmen die ze direct terugkrijgen als het kartel faalt met de staatshervorming. Het VB moet overigens eens stoppen met dat geleuter over forza flandria. Ge moet niet iedereen in uw eigen partij krijgen, ge moet partners krijgen bij de anderen. Dedecker is daar de eerste van. Dus ik juich dat toe.
grossfaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 13:26   #8
Bernt
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
In ieder geval heeft het Vlaams Belang zijn kiezers nog nooit bedrogen.Wat van de andere partijen of van de overlopers van LDD niet kan gezegd worden.
Bernt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 13:37   #9
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
Goed nieuws toch ???
Nu nog wachten op het sneeuwbaleffect...
Wel, mijn beste, het is idd goed nieuws. Hoe meer verkozenen er komen die liberaal en onafhankelijkheidsgezind zijn, hoe beter. En op 10 juni zijn er een aantal bijgekomen: dat wordt idd een sneeuwbaleffect. Of die verkozenen nu tot het VB behoren of tot de LDD: je m'en fous comme de l'an quarante. Een partij is een instrument, geen doel. Als je dat niet meer kan gebruiken, gooi je het in de vuilbak.

De verschuiving van een aantal rechtse stemmen heeft nog een voordeel: het establishment zit al jaren met een kater van het cordon, zodat ze niet snel een tweede partij zullen cordoniseren. LDD krijgt dus de kans om misschien nog meer invloed te gaan uitoefenen op het beleid dan het VB nu al heeft.

Overigens zou ik het Belang willen aanraden om in zijn geheel over te lopen naar de LDD.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 22 juni 2007 om 13:44.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 13:46   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Wel, mijn beste, het is idd goed nieuws. Hoe meer verkozenen er komen die liberaal en onafhankelijkheidsgezind zijn, hoe beter. En op 10 juni zijn er een aantal bijgekomen: dat wordt idd een sneeuwbaleffect. Of die verkozenen nu tot het VB behoren of tot de LDD: je m'en fous comme de l'an quarante. Een partij is een instrument, geen doel. Als je dat niet meer kan gebruiken, gooi je het in de vuilbak.

De verschuiving van een aantal rechtse stemmen heeft nog een voordeel: het establishment zit al jaren met een kater van het cordon, zodat ze niet snel een tweede partij zullen cordoniseren. LDD krijgt dus de kans om misschien nog meer invloed te gaan uitoefenen op het beleid dan het VB nu al heeft.

Overigens zou ik het Belang willen aanraden om in zijn geheel over te lopen naar de LDD.
jamaar, wat is het nu, is het VB liberaal of niet?
Oud 22 juni 2007, 13:48   #11
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De eerste zaluw maakt de lente niet .. 2 gemeenteraadsleden in vlaanderen ?
Dat is in feite peanuts.. als er nu nog zouden volgen vanuit oVLD, Nv-A enz.. krijgen we een flink gebalkanizeerd politiek landschap..
Oud 22 juni 2007, 13:52   #12
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat moeten zij beslissen. Maar ik denk dat hun leden en personeel deels liberaal zijn, en deels anti-liberaal, en hun programma deels collectivistisch.

Dus, hoe meer liberale en onafhankelijkheidsgezinde verkozenen er bij komen, hoe beter voor Vlaanderen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 14:19   #13
Bernt
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Zeg vlijm, blijft ge nu nog zagen ? Op kifkif hebben we het u al met handen en voeten uitgelegd.
Misschien het programma van het VB eens lezen ?
Bernt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 14:25   #14
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
Goed nieuws toch ???
Het goede nieuws is dat de sossen in de lappenmand zitten.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 18:46   #15
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat moeten zij beslissen. Maar ik denk dat hun leden en personeel deels liberaal zijn, en deels anti-liberaal, en hun programma deels collectivistisch.

Dus, hoe meer liberale en onafhankelijkheidsgezinde verkozenen er bij komen, hoe beter voor Vlaanderen.
het VB is liberaal. De top en het merendeel van de mandatarissen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 23:47   #16
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossfaz Bekijk bericht
er is al jaren een gat op de rechterzijde, d�*t is juist. En toevallig is dat ingevuld door een rechtsliberale partij. Dat had evengoed door een rechtsconservatieve partij kunnen ingevuld zijn die ondernemingsgezind is. Dedecker kan in de eerste plaats de VLD in twee hakken. Zoals ik al vermoedde komen zijn stemmen vooral van de VLD en niet van het VB. Het VB heeft zijn stemmen van 2004 vooral aan CD&V-NVA verloren. En dat zijn stemmen die ze direct terugkrijgen als het kartel faalt met de staatshervorming. Het VB moet overigens eens stoppen met dat geleuter over forza flandria. Ge moet niet iedereen in uw eigen partij krijgen, ge moet partners krijgen bij de anderen. Dedecker is daar de eerste van. Dus ik juich dat toe.
Het VB heeft helaas - voor de goedgelovigen - rechtsliberalisme gezaaid en geen rechtsconservatisme. Ik ga geen woorden meer vuil maken aan het VB, want ik denk dat de échte "core business" van die partij al lang duidelijk is...

"Er was eens het vreemdelingenstemrecht..." is geen afdoende verklaring voor het ontstaan van een sterke rechts-liberale stroming.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 00:06   #17
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Links -Rechts -vooruit -achteruit -naar boven -naar onder allemaal gezever,de mensen willen veiligheid,werk en zekerheid,en voor het ogenblik is er geen enkele partij die de kaart van de kiezer trekt.
Onderling kunnen ze niet genoeg ruzie maken en allemaal zijn ze begaan met de burger(tenminste in hun slogantaal)maar als ze dan ne klop van den hamer krijgen tijdens de verkiezingen zijn ze verbaasd.(en in verband met de Vld gaan ze ook nog wat hun wetten stellen aan de nieuw te vormen regering zelfs na een deftig verlies)
In een landje van een voorschoot groot en met 10 miljoen inwoners geeft men enorm veel geld uit aan verkiezingen en voorbereidingen en partijen dan gans het circus waard is,om dan over geen enkel punt overeen te komen.
Walen,Brusselaars,Vlamingen,nieuwe Belgen let op uw politiekers,zelfs al zijn er enkelen bij die het mss wel goed menen,als het niet in het kraam van de partij past zullen zij ook niks doen.
Dus wat maken hier en daar een paar overlopers uit.
Oud 23 juni 2007, 01:41   #18
Marlboro
Banneling

Standaard

Ach,laat die mensen die niet weten wat ze willen maar overlopen,als ze denken dat ze het ergens anders beter zullen hebben zullen ze nog raar opkijken.
Het vreemdelingenstandpunt van het vb is niets mis mee.

Het programma van dedecker zit hen als gegoten,lol,tis potverdorie in zeer veel vlakken bijna hetzelfde als het vb,tjonge jonge en ze gaan bij boelzoekerke dedecker,achja,nu zien we wie daar bij thuis hoort.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 05:43   #19
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard Blijf trouw aan VB!

shit hé het gaat toch niet beginnen
Gelukkig gaat het hier om een kleine vis maar wat niet is kan nog komen, zeker als Dedecker himself beweert bezig te zijn met een aantal bekendere namen.
Hoe dan ook is Lijst Dedecker een ultra liberale partij dat migranten naar hier wilt halen voor de jobs te vullen, waanzin gewoon. Lijst Dedecker heeft geen ballen met Vlaams nationalisme te maken, hopelijk beseffen VB'ers dat want dat blijft nog altijd de belangrijkste prioriteit. Lijst Dedecker is er voor de (kleine) zelfstandigen en ondernemers, niet voor de gewone man zoals de meesten hier.
Lijst Dedecker is een onduidelijke grijze toekomst dat schommelt rond de kiesdrempel, met een figuur als Dedecker wilt niemand samenwerken.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 05:47   #20
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Je topic is niet volledig hetzelfde, deze topic beantwoord eigenlijk jouw topic al
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be