![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Komkommer zijn blijkbaar geen zonnevruchten, want zelfs in deze periode van tegenbewijs van de opwarming van de aarde worden ze vlot door het nieuws gemangeld. Zo was er enkele dagen geleden het bericht dat de Belg steeds meer uitgeeft ! Prachtig op het eerste zicht. De economie draait
Maar door de ervaring van veelvuldige thuiscontacten in Vlaanderen ging er bij Willem alweer een rood alarmpje branden. Het modale Belgische gezin geeft 31.449 euro per jaar uit ? Hier komt de eerste steek in mijn borst, de eerste bliksemflits door mijn hoofd. Willem en zijn gezin verdienen netto geen 31.449 euro ! En één van de basiswetten van de economie is dat men niet kan uitgeven wat men niet heeft. Toch niet lang aan één stuk. Dus Willem behoort al niet meer tot de “modale gezinnen” van België. En als men dat dan gaat combineren met het “grote nieuws” dat de spaarquota stijgen wordt het gezin De Rode alleen maar meer marginaal Willem’s paniek zakte toen hij, na een grote whisky achterovergeslagen te hebben, even nadacht. Op het bedrijf verdient Willem wat de rest van zijn categorie verdient. Zelfs meer dan sommige andere categorieën. Het bedrijf zit niet op een eiland en houdt zich dus, zij het aan de laagste speelmarge, aan de lonen binnen de sector. Willem’s partner zit ongeveer aan hetzelfde loon. Ook alweer een mooi gemiddelde waarschijnlijk. Verder hoor ik dat in Wallonië de armoede toeslaan. Ganse groepen al generaties niet gewerkt hebben. En zover Willem weet is een uitkering, zelfs gecumuleerd nog steeds geen 31.449 per gezin ! Ik herinner mij ook dat nog niet zo lang geleden is gemeld dat 15 % van de Vlamingen rond of onder de armoedegrens leven….Dus hier begint iets niet te kloppen. Zou het kunnen dat de curve van de Belgische gezinsuitgaven niet echt Gaussians is ? Zou het kunnen dat de mediaan en het gemiddelde van deze curve zeer ver uit elkaar liggen Of éénvoudig gesteld : is deze curve niet scheefgetrokken door de steeds toenemende kloof tussen arm(er) en (zeer) rijk in België ? Zou het kunnen dat de rijken veel meer zijn gaan uitgeven en dat de armen steeds moeilijker de eindjes aan elkaar knopen Een tweede benauwdheid sloeg Willem toen heel laconiek werd gemeld dat het bestedingspatroon ongeveer hetzelfde bleef. Ook het gezinsbudget voor energie bleef proportioneel ongeveer hetzelfde ! Dat terwijl iedereen toch heeft aangevoeld dat de laatste jaren de energieprijs extremistische hoogten is gaan opzoeken. Dat terwijl ik de indruk heb dat een extra pullover nog geen automatisme geworden is voor de doorsnee Belg. Ook wordt er niet minder “zich verplaatst”. Alle evenementen kampen met parkeerproblemen om de steeds stijgende recordaantallen bezoekers op te vangen. Ook worden er meer en meer energie verbruikende gadgets verkocht zoals electrische tandenborstels, neusonthaarders,…. Men kan dus alleen maar besluiten dat ook de andere aspecten van het gezinsbudget in verhouding even snel veel duurder zijn geworden. Maar dat zou betekenen dat de Belg zijn 842 euro extra nodig heeft gehad om de prijsstijgingen te kunnen volgen. Dus helemaal geen extra consumptie ! Erger nog de cijfers laten zien dat Vlaanderen de prijsstijgingen nog beter kunnen volgen dan Wallonië. Waar bijgevolg de verarming met ongeveer 800 euro per jaar is toegenomen. Leuke cijfers in een natte komkommertijd.
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om mijn gedachten een beetje op een rij te zetten, om zeker te zijn dat ik alles begrijp: beschouwen we een arbeider, die in een fabriek met een reputatie van een stevig loon te betalen, aldaar 25 jaar dus een inkomen hebbende gehad, en nu een premie van 144.000 €'jes (bruto), en door zijn vakbekwaamheid en werklust tamelijk gauw nieuw werk vindt, ... moeten we die bij de steeds rijker wordende rijken tellen, of bij de steeds armer wordende armen?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Opwarming van de aarde is gewoon een slechtgekozen term die een verkeerde conclusie ('er is enkel opwarming') bevordert. Climate change of het huidige global change zijn beter.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Logisch dat er steeds meer uitgegeven wordt, gezien er steeds meer geldbriefjes gedrukt worden (inflatie).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Schepen
|
![]() Ik denk dat inflatie tegenwoordig door voornamelijk andere zaken wordt veroorzaakt dan door het bijdrukken van bankbiljetten.
Lord Vader op theekransje bij de Queen "To all you Vader-haters out there, we'll blow your planet up!" - Darth Sidious Laatst gewijzigd door Lord Vader : 7 juli 2007 om 20:59. |
![]() |
![]() |