![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
én van De Wever géén nieuws. NV-A !!! Slaapt gij nog ...
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles is dus al in kannen en kruiken?
De garanties voor de staatshervorming in 2009 zijn dus ook gegeven én ondertekend?
#3 |
Gouverneur
|
![]() Haal je bazooka maar boven ; en zorg dat je de mug niet mist ...
#4 |
Partijlid
|
![]() Ik vind het inderdaad ook verontrustend te moeten vaststellen dat men bij de CD&V een federale regeringsdeelname nu al als een zo goed als vaststaand feit lijkt te beschouwen. Dat terwijl de door zowat alle Vlaamse partijen gevraagde staatshervorming vooralsnog op een hecht Franstalig afwijzingsfront stuit. Op dit moment lijkt de federale regeringsvorming zich dan ook in een dergelijke impasse te bevinden, dat het ontslag van Leterme en Vervotte uit de Vlaamse regering me op zijn minst zéér voorbarig voorkomt en bovendien een zeer slecht signaal is naar de Franstalige partijen. CD&V geeft de boodschap dat de partij hoedanook (blijkbaar) ten allen prijze federaal mee wil regeren. Daaruit zal men aan Franstalige kant onvermijdelijk afleiden dat het, wat CD&V betreft, echt niet zo'n vaart hoeft te lopen met de staatshervorming, hetgeen het gezamenlijke "njet" van MR, PS, CDH en co slechts kan versterken.
Ik hoop alleszins dat, als puntje bij paaltje komt, de N-VA zich niet met een communautair aalmoes zal laten afschepen. (Geen minister, tot daar aan toe, maar géén staatshervorming: dat zal de N-VA achterban nooit slikken.. Ik hoop dat Bourgeois, De Wever en co zich daar terdege bewust van zijn.) En bij CD&V zou men zich misschien toch beter ook eens bezinnen. De N-VA behaalde op 10 juni al 5 rechtstreeks verkozenen (op de 30 die het kartel in totaal behaalde). Via opvolging kan dat tot 8 oplopen (Patrick De Grote in West-Vlaanderen, Ben Weyts in BHV en Jan Jambon in Antwerpen). Als die N-VA-fractie dan kiest voor de oppositie, blijft de CD&V op zichzelf waarschijnlijk niet eens meer de grootste partij in de Kamer en staat niets het premierschap van Reynders (of mogelijk zelfs de terugkeer van Verhofstadt) in de weg. Met als toetje daar bovenop, een Vlaams front van N-VA, VB en LDD die tot de Vlaamse verkiezingen van 2009 kunnen inbeuken op een federale regering die de zo duidelijk door de Vlaamse kiezer gevraagde staatshervorming compleet aan haar laars zou lappen.
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Knuppel :
Goed lezen en denken : Citaat:
Ontgoochelde Groeten !
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() En een racistisch minister, zal de NVA dat ook steunen?
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Ben ik nu de enige die ziet dat de NVA hier van 2 walletjes probeert te eten?
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
En verder heeft bijvoorbeeld BDW er voor de verkiezingen op geen enkel moment een geheim van gemaakt dat, wat de N-VA betreft, regeringsdeelname (bij een verkiezingsoverwinning) helemaal niet zo'n evidentie was, maar dat dit afhing van het N-VA-ledencongres. En zonder een voldoende grote staatshervorming in het regeerakkoord, zie ik die N-VA-regeringsdeelname echt nog niet zo snel goedgekeurd raken door dat congres...
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() met de CVP als het kan, met het Vlaams Belang ("Vlaams Front") als het tegenzit
Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 juni 2007 om 09:32. |
![]() |
![]() |
#10 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Maar ik ben wel pragmatisch genoeg om een ministerpost voor Maingain te aanvaarden, als dit de weg opent naar een betekenisvolle staatshervorming. Als Maingain zich, uit persoonlijke ambitie, met een postje laat afschepen en hij in ruil daarvoor zijn verzet tegen institutionele hervormingen opgeeft, vind ik dat een aanvaardbare prijs. Veel hangt af van het departement waar men hem zou plaatsen, natuurlijk. Op defensie bijvoorbeeld, zie ik hem moeilijk slechter doen dan Flahaut en op zo'n departement zou hij ook weinig "schade" kunnen aanrichten voor de Vlamingen.
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(u lijkt me al redelijk goed geassimileerd te zijn in de cvp "kul-tuur") Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 juni 2007 om 09:40. |
|
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Ben ik opgelucht dat ik mijn neiging om op 10 juni NVA te stemmen heb kunnen bedwingen, zeg...
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat de N-VA (of het nu vanuit de regering of de oppositie is) in het federale of Vlaamse parlement ooit de hulp van het VB zou weigeren, indien dat kan helpen om reële en concrete stappen vooruit te zetten in het proces naar Vlaamse autonomie. Indien het VB bijvoorbeeld, met het oog op het realiseren van een nieuwe staatshervorming, zou aanbieden om stemmen te leveren voor een twee derde meerderheid in de Kamer, zie ik niet in waarom de N-VA die hulp zou moeten weigeren. En zolang het de CD&V echt menens is (of moet ik intussen zeggen: was?) met haar voornemen om een grondige staatshervorming door te voeren, lijkt het me niet meer dan getuigen van gezond verstand, dat de N-VA het electorale gewicht van de CD&V als hefboom zou blijven uitspelen. Maar indien de CD&V op communautair vlak bakzeil zou halen om toch maar in de regering te raken, zie ik niet in waarom de N-VA op dat moment niet met opgeheven hoofd voor de oppositie zou mogen kiezen. Om daar samen met het VB - daar waar beide partijen het eens zouden zijn - gezamenlijk weerwerk te bieden tegen een federale regering die de boodschap van de Vlaamse kiezer zo schaamteloos zou negeren.
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik zeg alleen dit: soms is het weinig productief om zich blind te staren op symbolen. Wat is erger: een (vermoedelijk toch niet geheel onbewame) Maingain op een voor de Vlamingen onschadelijke ministerpost, in een regering die ernstige stappen vooruit zet in de richting van Vlaamse autonomie? Of een regering zonder Maingain die nog minstens 4 jaar het communautaire status quo behoudt?
![]() |
#16 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik hoop voor u dat ge de man met de hefboom tegenkomt vooraleer de man met de hamer langskomt. Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 juni 2007 om 10:01. |
|||
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Los van de eventuele vorming van een federale regering vind ik dat Leterme er goed aan gedaan heeft om zijn ontslag in te dienen. We moeten niet vergeten dat hij effectief verkozen werd in de Senaat, en dat hij daar binnenkort de eed moet afleggen.
Leterme kon moeilijk EN minister-president blijven, EN gaan zetelen in de Senaat om de deur van de federale regering open te houden. Dat zou een aanfluiting geweest zijn van alle democratische principes. Het is al erg genoeg dat hij zijn kiezers van 2004 heeft bedrogen. Hij moest dus kiezen. |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Is Sint-Genesius-Rode voor u ook zo'n symbool? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#20 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
1) U neemt het op voor Maingain als minister. 2) U kan leven met een FDF-minister en geen N-VAminister. 3) U meent dat met een FDF-minister en zonder N-VAminister een uitgebreide staatshervorming mogelijk is. 4) U wil de uitvoering van die staatshervorming uitstellen tot 2009. En dat allemaal nog VOOR er een formateur is. U trekt, volgens mijn eigen bescheiden mening, uw broek zelf over uw knieën en geeft uw achterwerk om gepakt te worden door de lachende franstaligen. Excusez les mots. |
|
![]() |