![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit het deze maand verschenen Groot Scheldwoordenboek van de Vlaamse auteur Marc de Coster blijkt dat Vlamingen 'brave kloten' zijn als het op schelden aankomt. In het boek beschrijft de auteur 2.500 schimpwoorden, alfabetisch geklasseerd: van apenkont tot zweefteef.
Wie het scheldwoordenboek leest, komt tot het besef dat Nederlanders en Vlamingen heel creatieve taalgebruikers zijn als het op schimpen en spotten aankomt: achterlijke gladiool, kwallebal of bijvoorbeeld zoutzak. Duitsers daarentegen zijn bij het schelden erg gefixeerd op hun aars. Ze kennen een eindeloze serie woorden met vooral 'arsch' maar ook 'scheisse' en 'dreck'. Ook de Fransen ![]() Zuid-Europeanen gooien er vooral gewelddadige seksuele verwensingen aan de hele vrouwelijke kant van de familie uit. Je vrouw, je zus en vooral je moeder moet het ontgelden als ze de pik op je hebben. Iemands moeder in scheldwoorden benoemen om losbandig gedrag is het ergste wat denkbaar is. 'Hijo de puta' (hoerenzoon) bijvoorbeeld. De moeder is een heilige en haar voor een hoer uitmaken is een gruwelijke belediging. Amerikanen krijgen bijna geen drie zinnen na elkaar gezegd zonder 'son of a bitch' en vooral 'motherfucker'. In het Nederlandse vocabulaire worden 'hoerenzoon' en 'moederneuker' weinig gehoord. fok.nl Nog een paar ouderwetse scheldwoorden: Zaadloze betonmolen Weggewaaid kippenhok Oelewapper Bananentripper Oetlul Lul de behanger (Prick the decorator), etc, etc......
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() coole scheldwoorden geef je!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Ik zie het mezelf al zeggen: "Achterlijke gladiool!" Not!
Meer van dat leuks op http://www.youswear.com/index.asp?language=Dutch .
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hollandse scheldwoorden trekken gewoon op niets, ziet da lijstje nu
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook alles wat begint met takke- (takkewijf, etc.).
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() en die goeie ouwe ziektes zoals pokke, tering, pleuris, pest, tyfus,... dat kon met alles gecombineerd worden om zo heerlijke pleuriswoorden te krijgen.
En wat zegt men in Vlaanderen? Gij ambetanterik! Onnuzeleer! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Kolere, kanker.........
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Joods-Amsterdams he, net als temeier (hoer)!
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Smeerlap en sukkel zijn bij mij de beste scheldturfjes !
![]() |
![]() |
#10 |
Schepen
|
![]() Volledig mee akkoord.
![]() |
#11 | ||
Vreemdeling
|
![]() Daar zitten toch wel enkele hilarische exemplaren tussen.
Edit: case in point --> Citaat:
Laatst gewijzigd door Jef Bosweg : 29 juni 2007 om 14:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() kloothommel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu breken er zwaardere tijden aan. Voel me moe, labiel, treurig en vooral koud. Als ineens blijkt dat de verwarming op andere uren staat afgesteld zodat de badkamer 's morgens en 's avonds ijzig is, ontplof ik. Het mag bij nader inzien een vergissing zijn, maar de vonken schieten uit mijn mond en de stoom uit m'n oren. Hoe bedenkt hij het om juist nu met de termostaat te gaan stunten? Ben verdorie snotverkouden van die onaangekondigde verrassing. Geen argument wil ik horen. Iedere redelijkheid stroomt uit me weg. Ik heb het koud en nu nog kouder. Behoeftig van kwaadheid ren ik naar mijn bureau. Dit is een groots en meeslepend moment. Even vergeten dat ik mijn leefwijze heb veranderd. Er is geen asbak. De strip kauwgom op as- en kruimelloze tafel brengt mij tot bezinning. Stomme kloothommel, denk ik nog even. Maar sigaret om te kalmeren? Nee, dank u. Ik rook niet. Vandaag om die rotkou al helemáál niet. Bah!
![]() |
#14 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Haagse scheldwoorden zijn veel leuker van die grove uit A'dam, R'dam of Utrecht.
Kreieigg nouw de rampstamp.... En de hippies vroeger: "Volgens mij ben je kosmisch totaal uitgefreaked" "Heb jij last van je mind, of zo"
![]() |
#16 |
|
![]() Grappig, Hollanders die in het Engels schelden terwijl ze die taal totaal niet kunnen uitspreken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 |
Partijlid
|
![]() of spast is ook nog ne goeie
gebruik ik nog vaak ![]()
![]() |
#19 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() ahem.. uit het West-Vlaamse repertoire :
Achterlijken, dwoazen, 'ertefretter, zakzeiker/zeikzak, 'oerepoeper, rottekop, schelen otter, vule jeanette, slette, drelle, teeve, petattezak, nunne, puustekop, brilaap, brilsmurf, schurftmule/schurftzak, mussel, 'Ollander. J'ed e muule vor up te schiet'n. E schup in je kloaten ku je kriegen. 'k goan je koptje ne kè schèren. Godverdommemiljerdenondegodver. (in één adem uit te spreken) Schelden is iets dat in Vlaanderen regionaal zeer kan verschillen. Bijvoorbeeld: Ruzie in Brugge: "Ej waddist joene? Moe je e kèr èjn up je muule èn messchien?" (variant St-Jozef: "Moek e kèr up jen breifel dèschen messchien?") Ruzie in Limburg: ![]() |
![]() |
![]() |