Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is het leven van een gevangene té luxueus?
Ja 22 62,86%
Nee 13 37,14%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2004, 10:48   #1
Lorentz
Vreemdeling

Standaard

Als studenten Accountancy-fiscaliteit dienen wij een jaarwerk te maken omtrent de problematiek van de overbezetting van de gevangenissen. Wij onderzoeken of het leven van de gevangenen niet de luxueus is en of ze dergelijke "luxueuze" straffen verdienen.

Vrijdag as hebben wij daarover een gesprek met Stefaan De Clerck (CD&V), ex-minister Justitie. Graag hadden we enkele suggesties van vragen gekregen om deze politicus aan de tand te voelen.

Ook ivm met alternatieve gevangenisstraffen zouden we vragen willen stellen.

Dank bij voorbaat,

Lorentz Verstraete
Lorentz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 11:02   #2
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Vraag:
Sommigen stellen voor om het verblijf in de gevangenis zo weinig mogelijk "luxe" toe te laten, wat kan gaan van geen GSM tot geen warm water, tot het spreekwoordelijke 'water en brood'. Is dat volgens een extra straf bovenop de vrijheidsberoving, een straf waarvoor men niet veroordeeld is, of kan dit beschouwd worden als integraal een onderdeel van de gevangenisstraf zelf? En hoe trek je de grens tussen wat 'overbodige luxe' is een noodzakelijk? Zegt de wet hier iets over?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 11:28   #3
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Hallo,
ik stel me dezelfde vragen als dejohan. Kijk, vele mensen (vooral van rechtse signatuur, c.q. extreem-linkse origines) denken dat gevangenisstraffen impliceren dat de gevangene het liefst op water en brood moet worden gezet. Ik vind dit een verkeerde voorstelling van de zaken aangezien de strafwet duidelijk stelt dat de gevangenisstraf eigenlijk een vrijheidsberoving is. En deze vrijheidsberoving 24uur/24 is inderdaad een zeer erge straf (probeer het maar eens uit !), zodat alle andere beperkingen van mensenrechten volgens mij een ONWETTELIJKE EXTRA-STRAF betekenen...

gevangenissen zouden aan elke gevangen een minimumstandaard aan voeding, hygiïene, medische verozrging, ontspanning en dergelijke moeten bieden, plus lonen voor verrichte arbeid die ook voor de niet-gevangenen gelden (zelfde cao's dus..). Dit biedt verschillende voordelen:

- de gevangene wordt NIEt extra wrokkig tegenover de maatschappij
- de gevangene wordt veel minder afhankelijk van derden (wie werkt, verdient goed...) zodat corruptie en zwartemarkt-praktijken dalen
- de gevangene kan, ondanks zijn vrijheidsstraf, toch iets bijdragen aan d emaatschappij (afhankelijk van de eigen kennis en vaardigheden)
- de reïntegratie in de maatschappij wordt goed voorbereid

vooraleer de fanatici van law and order dit voorstel afschieten; bedenk goed dat je in dit land betrekkelijk gemakkelijk in de cel vliegt voor kleine vergrijpen, inclusief het per ongeluk niet betalen van rekeningen, boetes en dergelijke, omwille van adminstratieve traagheden en verloren post en dergelijke.. M.a.w. de gevangenissen zijn vooral gevuld met mensen die een misdrijf verooraken en geen misdaden: dat kan dus iedereen overkomen.. Net als ene passionele moord of doodslag bijvoorbeeld!

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 11:28   #4
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

De gevangenis zou een plaats moeten zijn waar je absoluut geen 2 keer wil belanden, dit is nu absoluut niet het geval wat negatieve gevolgen schept voor de toekomst die nu al merkbaar aan het worden is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 11:30   #5
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Vraag:

Strengere straffen voor zedenfeiten en misdaden tegen personen.

Kan dit, mag dit en vind Stefaan dit ook niet noodzakelijk?

Deze misdadigers maken littekens voor het leven bij hun slachtoffers en komen al na veel te korte tijd vrij!

Ik vind alvast dat de straffen hiervoor serieus moeten verstrengt worden!!!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 11:32   #6
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Geef je ons ook zijn antwoorden?
Oud 3 februari 2004, 11:39   #7
Steenuil
Lokaal Raadslid

Steenuil's schermafbeelding

Standaard

dom antwoord van mijzelf, dus zelfcensuur!
Oud 3 februari 2004, 11:40   #8
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
De gevangenis zou een plaats moeten zijn waar je absoluut geen 2 keer wil belanden, dit is nu absoluut niet het geval wat negatieve gevolgen schept voor de toekomst die nu al merkbaar aan het worden is.
wel, d�*t is het NU al; niemand wil een tweede keer van zijn vrijheid beroofd worden... Redeneer eens uit het absurde: je wordt opgesloten in een luxehotel, in de suite zeg maar, je krijgt goe dte eten en te drinken (gezond,dus geen sprake van zuip- en zwelgpartijen; maar je mag gen,oeg eten), enzovoorts, maar je mag NERGENS naartoe en nooit buiten je kamer.
Dus als de zon schijnt, geen strandwandeling, geen terras, geen gelkeuvel met vrienden, geen uitstaptjes, winkelen mag ook niet, enzovoorts!
wel, geloof mij gerust: ook dan wil je geen tweed ekeer opgesloten wordne in dit luxehotel!!!

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 11:45   #9
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenuil
dom antwoord van mijzelf, dus zelfcensuur!
Dat blijft gelukkig ongestraft!
Oud 3 februari 2004, 12:17   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Ik ben gedurende één jaar van mijn vrijheid berooft zonder dat ik ook maar één vlieg had kwaad gedaan.
Om de zoveel maand mocht ik op verlof en om de zoveel weken eens naar de film.
Klachten over het eten werden weggelachen en stoemp met bouletten was dagelijkse kost.
Warm water was er wel in de kazerne maar de stortbaden waren slechts twee keer per week toegankelijk.
Onderhoud moesten we zelf doen en het vervoer gebeurde in open vrachtwagens ook bij min 20 graden.
Toch ben ik niet noemenswaardig wrokkig tegenover de maatschappij geworden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 12:21   #11
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Maar als er teveel luxe is, dan worden die gevangenissen een gemeenschap op zichzelf, en dan gaat een groot deel van het vrijheidsberovende weg.
Zeker als je daarbij aanneemt dat je nooit volledig vrij kan zijn, je bent bvb aan materiële dingen gebonden... een opoffering van wat vrijheid voor een zekere(!) luxe kan daardoor denk ik een vrij kleine drempel worden om een misdaad te begaan. Water en brood is veel te verregaans voor mij, maar gestraften verwen je nu eenaal niet. een GSM is bvb een vermindering van je vrijheidsberoving ( je kan contact hebben wanneeer en met wie je maar wil).
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 12:22   #12
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik ben gedurende één jaar van mijn vrijheid berooft zonder dat ik ook maar één vlieg had kwaad gedaan.
Iedereen in de gevangenis is volgens zichzelf onschuldig!
Oud 3 februari 2004, 12:37   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Citaat:
Ontging je het woordje kazerne ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 12:37   #14
Eugene
Gouverneur

Standaard

Ik vind dat we aan de gevangenen juist het allerminimum moeten geven. Zoveel calorieën/dag, juist genoeg om van te kunnen leven en gezond blijven...géén gsm, tv enz...en verplicht werken tot de schade van het slachtoffer is betaald...gedaan met privileges zoals een weekendje thuis....tenzij minstens 2/3 van de schade van het slachtoffer is vergoed. Totaal afschaffen van de wet Lejeune en bij 'goed gedrag' enkel recht op een vervroegd begin van de reintegratie in de maatschapij, bij slecht gedrag nog een tijdje langer zitten, en een effectief levenslang + drastische verhoging van de straffen, en wat mij persoonlijk betreft...herinvoering van de (zo economisch mogelijk uit te voeren)doodstraf voor pedofiele kindermoordenaars.
Oud 3 februari 2004, 12:57   #15
Lorentz
Vreemdeling

Standaard

Ik zal zoveel mogelijk vragen proberen te verwerken in onze vragenlijst. Na het interview zal ik hier ook de antwoorden posten! Hartelijk dank voor jullie moeite en medewerking, het helpt ons echt!
Lorentz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 13:26   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Mijn idee over de gevangenissen heb ik al verschillende keren geventileerd hier.
Wat blijkt, misschien niet zo extreem als ik maar een arbeidsstraf is niet zo ongewoon.

Misdadigers een echte job laten uitvoeren, met de bijhorende lonen, om zou de schade aan slachtoffers en maatschappij te laten betalen is nog zo'n slecht of onmenselijk idee niet.Ook kan goeie inzet en productiviteit de "luxe" tijdens de straftijd verhogen.Of in bepaalde gevallen zelfs de straftijd verkorten.

Het grote probleem is een "echte" job te vinden. Zakjes plakken is dat dus niet.Mijn nogal grof voorstel is de steenkoolmijnen heropenen.
Het reinigen van dijken en het herstellen ervan klinkt ecologisch verantwoord.Misschien handmatig saneren van terreinen zoals de net Nieuwswaardig geweest zijnde Marly. Kost misschien wat tijd dan, maar is wel een ecologische manier van opruimen. Geen zware machines die energie vreten.

Iemand anders ideen?
Oud 3 februari 2004, 13:38   #17
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect

Ontging je het woordje kazerne ?
inderdaad!

Het zal niet meer gebeuren!
Oud 3 februari 2004, 14:59   #18
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

amai, Lorentz, da's een wel erg simpele vraag voor een ingewikkelde kwestie, maar ik ben in goede doen dus enkele vraagjes voor dinsgke DeKrelk:

1) is er binnen het totale budget voldoende geld voorzien voor het onderhouden en renoveren van de bestaande infrastructuur?

2) indien men in tegenstelling tot vandaag de dag, enkel strafrechterlijk veroordeelden in gevangenissen zou plaatsen, moeten we dan nog wel dure nieuwe gevangenissen bijbouwen?

2bis) hoeveel geld zou men besparen door veroordeelde druggebruikers een verplichte ontwenningskuur te doen volgen binnen een gesloten inrichting ipv hen simpelweg op te sluiten zoals nu gebeurt?

3) wat is de verhouding binnen de totale (personeels)kosten voor zuivere administratie en voor het feitelijk gevangenisgebeuren?

4) welke diensten worden uitbesteed aan private firma's? Waarom wel/niet?

5) waarom is het onmogelijk voor niet-familieleden om geld te storten op een rekening van een gevangene?

6) in welke mate helpt men een veroordeelde om nog tijdens zijn celstraf af te betalen aan boetes en/of schadevergoedingen en eventuele eerder gemaakte schulden?

7) wat kosten alternatieve straffen (vooral electronische bewaking) in verhouding tot de "gewone" gevangensisstraf per veroordeelde? Indien toegepast op alle voor niet-gewelddadige misdrijven veroordeelden: wat kost dat de belastingbetalers minder?

8) het loon van federale politiemensen ingezet tijdens cipiersstakingen, wordt dat door Justitie of binnenlandse Zaken betaald of...

ik kijk alvast naar zijn antwoorden uit...
Oud 3 februari 2004, 15:18   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

JoeQpublic

Mag ik een persoonlijke, niet gefundeerde reeks opmerkingen maken?

Bof maakt niet uit of ik het mag of niet, ik doe het lekker toch.

Citaat:
1) is er binnen het totale budget voldoende geld voorzien voor het onderhouden en renoveren van de bestaande infrastructuur?
Dit hangt totaal af van de prioriteiten. Om bijvoorbeeld een nieuw tapijt te leggen in de directeurskamer natuurlijk wel. Om een nieuwe toiletpot in 3 cellen te plaatsen, da's een aanbesteding die 6 jaar duurt.En die bestelling word binnengereven door een "vriendje".

Citaat:
2) indien men in tegenstelling tot vandaag de dag, enkel strafrechterlijk veroordeelden in gevangenissen zou plaatsen, moeten we dan nog wel dure nieuwe gevangenissen bijbouwen?
Waarom zowiezo dure gevangenissen bijbouwen?Een basis gebouw hoeft niet duur te zijn. En als de gevangenen de werkkracht leveren word het nog goedkoper.
Ook is het idee om kazernes om te bouwen zo slecht niet.Je moet alleen de juiste kiezen(de forten zijn een leuk idee,misschien wat ouderwets, maar als het goed genoeg was voor de verdedigers der vaderland, kan het niet te slecht zijn voor een misdadiger)

Citaat:
2bis) hoeveel geld zou men besparen door veroordeelde druggebruikers een verplichte ontwenningskuur te doen volgen binnen een gesloten inrichting ipv hen simpelweg op te sluiten zoals nu gebeurt?
Wat is het duurste, een ziekenhuisbed, of een plaats in een cel?

Citaat:
3) wat is de verhouding binnen de totale (personeels)kosten voor zuivere administratie en voor het feitelijk gevangenisgebeuren?
Een gevangenis is een overheidsinstelling. Bureacratie ten top gedreven qua inefficiencie en traagheid, overtolligheid en waanzin.
Oftewel, dezelfde job kan met een grote winstmarge gedaan worden door een privé firma ,en nog goedkoper uitkomen.

Citaat:
4) welke diensten worden uitbesteed aan private firma's? Waarom wel/niet?
Hangt puur van de lokale vriendjes af, en hoe hard de lokale politiek de belangen vermengt.

Citaat:
5) waarom is het onmogelijk voor niet-familieleden om geld te storten op een rekening van een gevangene?
Goeie vraag.
Misschien iets te maken dat sommige witteboordencriminelen teveel geld van hier en daar hebben dat beter kan blijven zitten? Kwestie, politici dekken zich graag in. Stel dat er een of ander fonds vrijkomt, dan zou het vervelend zijn als dat geld plotseling duidelijk zichbaar voor de fiscus tevoorschijn zou komen.

Citaat:
6) in welke mate helpt men een veroordeelde om nog tijdens zijn celstraf af te betalen aan boetes en/of schadevergoedingen en eventuele eerder gemaakte schulden?
Bij mijn weten niet, huizen op afbetaling, behoeftige gezinsleden.. op zijn best krijgen die een OCMW steuntje.Oftewel draai de bak in en je weet dat je in nog diepere miserie eruit komt.

Citaat:
7) wat kosten alternatieve straffen (vooral electronische bewaking) in verhouding tot de "gewone" gevangensisstraf per veroordeelde? Indien toegepast op alle voor niet-gewelddadige misdrijven veroordeelden: wat kost dat de belastingbetalers minder?
Mits beleid en logica een alternative optie.Indien de juiste mensen voorzien worden van zulke nieuwe technologie.
Maar langs de andere kant.Is het een straf, of een plagerij?Een doorsnee ambtenaar kan iemand het leven veel zuurder maken dan een enkelband en restricties op tijden dat je buiten mag.
Ook, de Belgische staat kennende, kost het veel meer dan wat nodig zou zijn.De Ambtenaren moeten toch ook leven nietwaar.
Oud 3 februari 2004, 15:44   #20
ydde
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Als een straf pedagogisch is, is het géén straf meer! Straf dient afstompent en pedagogisch onverantwoord ondergaan te worden!!!
Mijn voorstel is om een misdadiger ten eerste een reële straftijd op te leggen zonder "luxe" en zonder de wet Lejeune. Daarna een "wachttijd" in de gevangenis uiteraard, tot het beest terug mens is geworden en uiteindelijk terug de maatschappij in kan zonder er een gevaar voor op te leveren. De straftijd varieërt van één dag tot ... De heropvoeding tot een bevoegde commisie het verlossein geeft.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be