![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er wordt beweerd dat de financiële ongelijkheid tussen gehuwden met kinderen en ongehuwde samenwonenden met kind is weggewerkt. Weet iemand of dat werkelijk zo is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() bedoel je in de inkomstenbelasting, de belastingvrije som? en ik neem aan dat je bedoelt: feitelijk samenwonenden?
ik ben verre van een kenner hoor.. maar de vraag interesseert me wel.. ik meen mij te herinneren dat men vroeger als alleenstaande een grotere belastingvrije som kreeg dan wanneer men wettelijk samenwonend/gehuwd was, maar dat is sinds AJ 2005 (inkomsten 2004) niet meer het geval (leid ik af uit de tekst van het WIB.. probleem is, als ik doorklik naar de commentaar krijg ik wel nog een onderscheid.. ![]() daarnaast begrijp ik dat een kind ten laste recht geeft op een bijkomende belastingvrije som van 1280 euro voor AJ 2008 inkomsten 2007. Ergens op de website van financiën heb ik gelezen dat feitelijk samenwonenden zélf moeten beslissen wie het kind ten laste neemt. er is wel een bijzondere regeling in geval van co-ouderschap en zo.. maar daarover ging het niet, dacht ik? maar ik ben geen fiscalist. Laatst gewijzigd door vulpes : 13 april 2007 om 15:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Voor de berekening van de belasting wordt een basisbedrag van 6.040,00 EUR (basisbedrag 4.095 EUR) vrijgesteld van belasting. (art. 131 WIB92)
Het bedrag dat krachtens artikel 131 wordt vrijgesteld, wordt verhoogd met de volgende toeslagen voor personen ten laste : 1° voor een kind : 1.280,00 EUR (basisbedrag 870 EUR); (artikel 132 WIB92) bron: fisconet - AJ 2008 Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Heeft iemand ondertussen al het juiste antwoord gevonden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |