![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik heb, als herinnering, de tekst maar in 't frans gelaten ! Wat niet in het artikel staat is : de orkestleider of regiseur was : De Crem ! Alle vlamingen - buiten Groen- - tegen de Walen ... : is dit : België in de lappenmand ?
Pour les flamands la même chose ... Laatst gewijzigd door predator : 13 juli 2007 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
"This is a small step for the belgian parliament but a giant leap for belgian democracy"
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar mijn bescheiden oordeel speelde de SPA hier de eerste viool.
Had de SPA blijven tegenstemmen tegen een Blokker, dan had SPA zelf geen lid in het buro. Waarom heeft SPA dit gedaan? Met onze kwaliteitspers hebben we er het raden naar. Waarom worden de sossen hierover niet ondervraagd door de joernalisten??? Het kan toch niet dat de spa dit gedaan heeft uit geldgewin, namelijk voor het lukratieve postje in het buro!! Het kan evenmin dat de sossen het gedaan hebben vanuit hun demokratisch rechtvaardigheidsgevoel. Ik hoop in stilte dat er een supergeheim stemakkoord is gemaakt met het Blok: meestemmen met een staatshervorming, als het er op aankomt om aan het nodige stemmen te geraken. Wat er ook van zij: het is een pracht van een sinjaal naar de frankofone regeringsonderhandelaars. En daarom, zing met mij mee: "mooi, 't leven is mooi ...."
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Dirk Vandermaelen stelde dat had het voorstel tot bureau zoals gisteren gestemd geweest is twee weken geleden al ter tafel had gelegen, ze geen enkel probleem zouden gehad hebben.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() De Schoofzak stelde :
Citaat:
Ná deze eerste ... mep ... was de volgende evengoed raak : de eerste voorbereidende besluiten voor de splitsing van BHV werden er doorgepomt !!! Opnieuw : stemming : Vlamingen (minus ...) contra Walen. "C'est triste" klonk het, vooral bij de PS, ná deze twee "uppercuts". Besluit. De CVP is terug ... uit de gevangenis en de PS is naar AF. Véél zanggenot.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net daarom zou ik nog niet te vroeg victorie kraaien.
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik goed kan tellen, luisteren, nadenken .. enz. dat heeft "voor" gestemd: de tsjeven, de sossen, de blauwstinkendrijken al te samen. (de groentjes niet). Ik weet ook niet wat het Belang gedaan heeft. Waarom besluit gij enkel dat de cvp terug is? Heeft de cvp ooit zo gestemd? En hebben de blauwstinkendrijken ooit al zo gestemd? En hebben de sossen ooit zo al gestemd? Kom, nog ne keer: "mooi, 't leven is mooi, tararara .... mooi .."
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#8 |
Schepen
|
![]() de kracht van een overtuiging werpt eindelijk vruchten af , de andere partijen zijn hier duidelijk aan bezwicht !!!!!
|
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kan iemand een beetje meer informatie geven over hoe die vicepresidenten dan wel precies verkozen worden en die quaestoren, en wat hun taak en rol juist is?
![]() ![]() Voor de rest, lekker neutraal artikel hoor van Le Soir. ![]() Zo met die puntjes op het einde:....
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bevoegdheden De voorzitter vertegenwoordigt de Kamer als instelling. Hij is tevens de woordvoerder van de Kamer. Hij leidt, in overleg met de fractievoorzitters, de werkzaamheden en beschikt hiervoor over ruime bevoegdheden: hij handhaaft de orde tijdens de vergadering, kan advies vragen aan de Raad van State over een wetsvoorstel of een wetsontwerp... Verkiezing De voorzitter wordt verkozen door de plenaire vergadering voor de duur van een parlementair jaar. Maar in de praktijk blijft de voorzitter aan voor een legislatuur (in principe vier jaar, tenzij er vervroegde verkiezingen zijn). Doorgaans maakt de voorzitter deel uit van de meerderheid. De Conferentie van voorzitters Bevoegdheden De Conferentie van voorzitters is een van de belangrijkste organen van de Kamer. De Conferentie regelt namelijk de werkzaamheden. Ze komt wekelijks bijeen om de agenda van de plenaire vergadering te bespreken en legt zonodig de spreektijd per partij vast. De Conferentie spreekt zich uit over de bijeenroeping van de commissies, over de behandeling van interpellaties en over alle politieke strijdpunten die de Kamer aanbelangen. De Conferentie legt ook de agenda van het parlementaire jaar vast. Samenstelling De Conferentie bestaat uit de voorzitter en de ondervoorzitters van de Kamer, de gewezen voorzitters die nog kamerlid zijn en de fractievoorzitters en een lid van elke fractie. Een minister die instaat voor de betrekkingen met de Kamer woont de vergaderingen bij. Het Bureau Bevoegdheden Het Bureau is het leidinggevend orgaan van de Kamer en heeft een algemene bestuursbevoegdheid. Het Bureau stelt onder meer de statuten op van de kamerleden, het personeel en de organen van de Kamer. Het benoemt en ontslaat het personeel. Het Bureau komt doorgaans éénmaal per trimester samen. Het Bureau bestaat uit:
Het College van quaestoren Bevoegdheden Het College van quaestoren staat in voor het materieel en financieel beheer van de Kamer: de gebouwen, het personeel, informatica, de uitgaven... Het College stelt de ontwerpbegroting van de Kamer op. Zonder de goedkeuring van het College kunnen geen uitgaven worden gedaan. Het College doet aan het Bureau voorstellen in verband met de benoeming en afzetting van personeel. Samenstelling Het College bestaat uit vijf kamerleden. Ze worden voor een termijn van twee jaar verkozen door de plenaire vergadering. Het College wordt bijgestaan door de quaestuurdiensten. Voor meer info zie: http://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sect...che/12_03N.pdf http://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sect.../fiche/12N.pdf http://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sect.../fiche/12N.pdf http://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sect.../fiche/12N.pdf |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() De Schoofzak stelde :
Citaat:
Nog beter : de vlaming beseft uiteindelijk : ééndracht maakt macht ... . Inderdaad 4 partijen hebben samen gestemd; 3 ervan zonder hun "collega's" in die andere "etnie" te ontzien ... Beste Groeten.
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Mooie zaak natuurlijk. Geeft de VB kiezer het gevoel dat zijn stem toch niet volledig nutteloos is. De Vlamingen zijn nog altijd in de meerderheid, dat moeten ze meer gebruiken om wetten er door te drukken. Op die manier zal het ook moeten gebeuren in de toekomst om naar meer autonome bevoegdheden te gaan.
Het parlement is gewoon een strategisch spelletje dat slim gespeeld moet worden met de juiste pionnen. Bart Laeremens kreeg een 7.5/10 en doet dat vrij goed. Guy D'haeseleer vind ik een echt talent, ik zag hem al een paar keer bezig op Youtube en die man is een waar stemmenkanon geworden in Ninove. Kan goed debatteren en toont goede dossierkennis. |
![]() |