Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2009, 08:10   #1
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard Duurdere USB stick

De auteursrechtenorganisatie heeft de buit alweer binnen.
Vanaf 1 februari moeten we meer betalen voor onze USB stick, MP4 speler, ......

Ik gebruik mijn USB stick nooit om muziek of iets dergelijks op te slaan, toch moet ik betalen. Het is gewoon schandalig.

Ik kocht onlangs een fotokopierapparaat, ik moest een paar honderd euro extra neerleggen voor de auteursrechten. Met welk recht eisen deze mensen dit?

http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...277881-438.art
Oud 30 december 2009, 11:19   #2
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

recht?
onze samenleving draait op uitbuiting van de werkende mens. Sabam is daar een subliem voorbeeld van. Hoe mensen die niks doen geld eisen van werkende mens, met het excuus dat het voor de 'artiesten' is, terwijl het merendeel der artiesten niks ontvangt van Sabam tenzij ze er zelf achter zitten.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 11:55   #3
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik kocht onlangs een fotokopierapparaat, ik moest een paar honderd euro extra neerleggen voor de auteursrechten. Met welk recht eisen deze mensen dit?

Ronduit schandalig ...
Je koopt bv. een CD en zet hem op je usb-stick , dan zou je al 2 keer moeten betalen , steek dat stickje op het personeelsfeestje nog eens in de stereo en je mag nog eens een keertje aan sabam betalen ...
Muziek mag je trouwens toch kopiëren zoveel je wilt , zolang het maar voor eigen gebruik is dacht ik ...
Ondertussen zijn de meeste muzikanten bezig om te krabbelen om rond te komen (niet de "sterren" die zwemmen in het geld maar de gewone zelfstandige muzikanten die op feesten of zo spelen ...)
Hetzelfde met geschreven werken , wie krijgt uiteindelijk een deel van dat geld ? Degene die het effectief geschreven heeft of het uitgeversburo waar hij/zij voor werkt ?

Eigenlijk zou men eerst moeten bewijzen dat je wel degelijk muziek of werk van derden op die stick of schijf zet , iemand verplichten te betalen voor iets dat hij/zij "eventueel zou kunnen doen" is niet echt eerlijk ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 11:59   #4
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De auteursrechtenorganisatie heeft de buit alweer binnen.
Vanaf 1 februari moeten we meer betalen voor onze USB stick, MP4 speler, ......

Ik gebruik mijn USB stick nooit om muziek of iets dergelijks op te slaan, toch moet ik betalen. Het is gewoon schandalig.

De oplossing is om die apparaten in Duitsland of Nederland aan te kopen via online webshops... Zelfs zonder die extra taks zijn ze nog goedkoper.
camel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 13:37   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camel Bekijk bericht
De oplossing is om die apparaten in Duitsland of Nederland aan te kopen via online webshops... Zelfs zonder die extra taks zijn ze nog goedkoper.
En de zo zien we weer wat zelfstandigen de mist in gaan uiteindelijk.

Ik ben benieuwd tegen wanneer er een extra tax komt op alles wat een markering kan zetten op enig oppervlak.
Oud 30 december 2009, 14:40   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Moesten die ateursrechten nu nog naar de creatievelingen gaan, maar nee het is gewoon geld dat naar corporaties gaat, de nieuwe 'overheid'. Het is een vorm van 'belasting', en daarbij onrechtvaardig geïnt.

Waarom zou je nog respect tonen voor 'intellectuele eigendom' als je ziet waartoe het leidt?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 14:42   #7
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ronduit schandalig ...
Je koopt bv. een CD en zet hem op je usb-stick , dan zou je al 2 keer moeten betalen , steek dat stickje op het personeelsfeestje nog eens in de stereo en je mag nog eens een keertje aan sabam betalen ...
Muziek mag je trouwens toch kopiëren zoveel je wilt , zolang het maar voor eigen gebruik is dacht ik ...
Ondertussen zijn de meeste muzikanten bezig om te krabbelen om rond te komen (niet de "sterren" die zwemmen in het geld maar de gewone zelfstandige muzikanten die op feesten of zo spelen ...)
Hetzelfde met geschreven werken , wie krijgt uiteindelijk een deel van dat geld ? Degene die het effectief geschreven heeft of het uitgeversburo waar hij/zij voor werkt ?

Eigenlijk zou men eerst moeten bewijzen dat je wel degelijk muziek of werk van derden op die stick of schijf zet , iemand verplichten te betalen voor iets dat hij/zij "eventueel zou kunnen doen" is niet echt eerlijk ...
Inderdaad, dan kunnen ze ons even goed boetes laten betalen wegens verkeersovertredingen die we zouden " kunnen " begaan.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 14:44   #8
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Moesten die ateursrechten nu nog naar de creatievelingen gaan, maar nee het is gewoon geld dat naar corporaties gaat, de nieuwe 'overheid'. Het is een vorm van 'belasting', en daarbij onrechtvaardig geïnt.

Waarom zou je nog respect tonen voor 'intellectuele eigendom' als je ziet waartoe het leidt?
Geen respect meer tonen dus. In elk geval niet voor de corporaties die het geld innen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 14:44   #9
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Toch wel straf, men speculeert er eigenlijk op dat alle mensen illegaal downloaden en dergelijke. Daarop gaat men extra belasten, dus eigenlijk betaal je overheidstaks op iets illegaals. Kan het nog gekker? Waarom zou je dan nog 'eerlijk' je muziek of computerspelletjes in de winkel kopen, als je toch ook al getaxeerd wordt op het zogenaamde kopiëren ervan? Ik in alle geval niet meer, zonder enige scrupules download ik naar hartelust zonder ook maar één eurocent via de winkel aan die bloedhonden van SABAM, Auvibel en consoorten te geven. Het geld komt toch niet bij de artiesten terecht, dus waarom zou je nog kopen om ze zogenaamd 'te steunen'. Grote artiesten als Prince en Radiohead hebben dit al langer begrepen en hebben al verscheidene platen enkel on line uitgebracht zonder de platenbazen winst te laten maken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 14:46   #10
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camel Bekijk bericht
Gewoon de Eurostar (als hem rijdt, tenminste ) nemen naar Londen en er een citytripdagje van maken. Daar heb je externe harde schijven, LCD-tv's en elektronica voor minder dan de helft van de prijs bij ons. En dit van de bekende merken, ook I-podtoebehoren is 30 �* 50 % goedkoper dan in onze winkels.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 14:49   #11
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Toch wel straf, men speculeert er eigenlijk op dat alle mensen illegaal downloaden en dergelijke. Daarop gaat men extra belasten, dus eigenlijk betaal je overheidstaks op iets illegaals. Kan het nog gekker? Waarom zou je dan nog 'eerlijk' je muziek of computerspelletjes in de winkel kopen, als je toch ook al getaxeerd wordt op het zogenaamde kopiëren ervan? Ik in alle geval niet meer, zonder enige scrupules download ik naar hartelust zonder ook maar één eurocent via de winkel aan die bloedhonden van SABAM, Auvibel en consoorten te geven. Het geld komt toch niet bij de artiesten terecht, dus waarom zou je nog kopen om ze zogenaamd 'te steunen'. Grote artiesten als Prince en Radiohead hebben dit al langer begrepen en hebben al verscheidene platen enkel on line uitgebracht zonder de platenbazen winst te laten maken.
vlamingen betalen sowieso al te veel voor hun internetverbinding. Dus wij betalen om te mogen downloaden en dus sabam kan bij telenet en belgacom gaan innen. Het enige probleem is natuurlijk dat ze dat in hun eigen vel snijden, dus negeert men de logica en doen ze maar alsof het gewone volk wel zal blijven betalen voor hun uitzuigerij.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 17:13   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
vlamingen betalen sowieso al te veel voor hun internetverbinding. Dus wij betalen om te mogen downloaden en dus sabam kan bij telenet en belgacom gaan innen. Het enige probleem is natuurlijk dat ze dat in hun eigen vel snijden, dus negeert men de logica en doen ze maar alsof het gewone volk wel zal blijven betalen voor hun uitzuigerij.
Natuurlijk zal het gewone volk blijven betalen, het zijn dommerikken.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 december 2009 om 17:15.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 19:43   #13
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Natuurlijk zal het gewone volk blijven betalen, het zijn dommerikken.
Ze hebben meestal geen andere keuze.
Oud 30 december 2009, 19:44   #14
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

wat is illegaal downloaden nu (nog) eigenlijk? of beter gezegd, zulke dingen maken in mijn ogen het (illegaal) downloaden nu juist legaal want je gaat auteursrechten betalen op iets dat je niet hebt? "confused"

Laatst gewijzigd door pistoléke : 30 december 2009 om 19:45.
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 21:07   #15
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
wat is illegaal downloaden nu (nog) eigenlijk? of beter gezegd, zulke dingen maken in mijn ogen het (illegaal) downloaden nu juist legaal want je gaat auteursrechten betalen op iets dat je niet hebt? "confused"
België is het land van de surrealisten he.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 21:14   #16
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een iPod met een flashgeheugen van 64 gigabyte wordt binnenkort een kopieertaks van 3 euro aangerekend. Wie denkt aan een harde schijf van meer dan 1 terabyte, moet 9 euro extra ophoesten. De nieuwe regeling werd goedgekeurd door de ministerraad, op voorstel van minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open Vld).

Goh, 3 euro maar liefst. En zelfs tot 9 euro extra op een harde schijf vanaf 1 terabyte. Schandalig ! Moord en brand !! Nu moet ik de aanschaf van mijn 7de GSM twee weken uitstellen !

En die harde schijf van 1 terabyte, waarop uiteraard enkel wat recepten, een handvol foto's en keurige back-ups staan, die kan ik voorlopig ook vergeten.

Echt een schande. Ontwaak, arm Vlaanderen, en laat zien dat gij de fiere nazaten zijt van Jan Breydel ! Schild en Vriend begot, en revolutie tot we er bij neervallen. In naam van de vrijheid en onbeperkt downloaden uiteraard.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 21:46   #17
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

op de website van auvibel vind je wat meer gedetailleerde informatie...

Enkele voorbeelden:
Een geheugenkaart van 4 gb (9€) zul je 0,50€ extra auvibel-taks op betalen...
Het enigste waar ik mijn geheugenkaart voor gebruik is voor mijn fototoestel, is ze vol, koop ik mij een nieuwe...ik zie niet in waarom ik daar een taks voor kopiëren voor eigen gebruik van geluidswerken en audiovisuele werken zou moeten op betalen, het gaat hem niet om het bedrag maar het principe...
Een externe harde schijf van 320Gb(59€) zul je 6,75€ extra auvibel-taks op betalen...

Het is niet dat downloaden nu plots legaal is geworden...

Ik heb zo nog enkele voorstellen, aangezien bijna iedereen toch te snel rijd met de wagen kunnen we misschien vanaf 1 februari een hardrijd-taks van 10% op de aankoop van de wagen laten betalen...bij de motoren kunnen we deze taks optrekken tot 20% ....

Laatst gewijzigd door NoTuma : 30 december 2009 om 21:47.
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 21:48   #18
kgeefgenefok
Banneling

Standaard

Citaat:
Echt een schande. Ontwaak, arm Vlaanderen, en laat zien dat gij de fiere nazaten zijt van Jan Breydel ! Schild en Vriend begot, en revolutie tot we er bij neervallen. In naam van de vrijheid en onbeperkt downloaden uiteraard.
Met dit deel van uw sarcastisch/cynisch/simplistisch postje van Kiko ben ik het evenwel eens.

Veel kleintjes (pestbelastingen, flutmaatregelen en -wetgeving) maken wel 1 groot hé, Kako. Zuigen, zuigen en wij maar buigen voor die bende komedianten daar in hun parlementair halfrond voor zakken pseudopolitiek stront. Ze persen ons uit als citrusvruchten met kluchten en uitvluchten. Muziek zou een basisrecht moeten zijn voor iedereen. Gaan we melodieuze geluidsgolfjes of bits en bites nu ook al als wettelijk gereguleerd consumptiegoed gaan beschouwen?? OH MY GOD, Joske Vermeulen heeft de liedjes van John Lenon gedownload. Straf hem, de zondaar! Nee, straf diene stommekloot van ne Quickenborne, zo een stoeptegel tegen z'n kermissmoeltje �* la Berlusconi zou hem niet mis staan.

Laatst gewijzigd door kgeefgenefok : 30 december 2009 om 21:50.
kgeefgenefok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 01:48   #19
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Inderdaad, dan kunnen ze ons even goed boetes laten betalen wegens verkeersovertredingen die we zouden " kunnen " begaan.
Of beboeten omdat we wel eens ene dood kunnen rijden omdat we sneller rijden dan dat getalleke op dat idioot wit bord met rode omlijsting
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 02:24   #20
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

ne liberaal die zo'n wet maakt

en dan maar verschieten da iedereen ff over de grens gaat om al die spullen binnen te halen.

de belgische handelaars zijn gekloot en er wordt niet 1 MB minder aan illegale rommel binnen gehaald
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be