Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2007, 16:20   #1
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard Jezus' voorspelling

Jezus de Messias (vzmh) heeft de komst van Mohammed de Zegel der Profeten (vzmh) voorspeld:

Johannes, hoofdstuk 14:

[15] Als jullie Mij liefhebben*, zul je ter harte nemen wat Ik jullie opdraag. [16] En* Ik zal de Vader vragen jullie een andere Helper* te geven, die voor altijd* met jullie zal zijn, [17] de Geest* van de waarheid. De wereld kan Hem niet ontvangen, omdat* ze Hem niet ziet en ook niet kent; jullie kennen Hem wel, want Hij blijft bij jullie en zal in jullie zijn.
...
[26] De Helper die de Vader jullie in mijn naam zal zenden, zijn heilige Geest, zal jullie verder in alles onderrichten: Hij zal jullie alles laten begrijpen wat Ik jullie gezegd heb.

Johannes, hoofdstuk 15:

[22] Als Ik hun mijn boodschap niet was komen verkondigen, dan zouden ze zonder zonde zijn. Maar nu hebben ze geen verontschuldiging voor hun zonde: [23] wie Mij haat, haat ook mijn Vader. [24] Als Ik in hun midden geen daden had verricht zoals niemand anders ooit verricht heeft, dan zouden ze zonder zonde zijn. Maar ze hebben Mij die zien verrichten, en toch zijn ze vol haat, tegen Mij en tegen mijn Vader. [25] Maar het woord dat in hun wet* geschreven staat moest in vervulling gaan: Ze hebben Mij gehaat zonder reden. [26] Wanneer echter de Helper komt die Ik jullie zal zenden als Ik bij de Vader ben – de Geest der waarheid, die van de Vader komt – zal Hij over Mij getuigenis afleggen; [27] en ook jullie moeten getuigenis* afleggen, want jullie zijn vanaf* het begin bij Mij.

Johannes, hoofdstuk 16:

[4] Dit* heb Ik jullie gezegd om je te waarschuwen: als die tijd komt, zul je je herinneren dat Ik jullie erop gewezen heb. Tot nu toe hoefde Ik jullie daar niet op te wijzen omdat Ik nog bij jullie was. [5] Maar nu ga Ik heen, naar Hem die Mij gezonden heeft, en niemand van jullie vraagt Mij: “Wáár gaat U heen?” [6] Nu Ik jullie dat alles gezegd heb, is jullie hart vol droefheid. [7] En toch, om de waarheid te zeggen: voor jullie eigen bestwil moet Ik weggaan; doe Ik dat niet, dan zal de Helper niet komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar jullie toezenden. [8] En* als Hij komt, zal Hij het ongelijk van de wereld aantonen, en laten zien wat zonde, wat gerechtigheid en wat oordeel is. [9] Wat zonde is: dat ze niet in Mij willen geloven; [10] wat gerechtigheid is: dat Ik heenga, naar de Vader, en dat* jullie Me niet meer zullen zien; [11] wat oordeel is: dat de vorst van deze wereld is veroordeeld. [12] Eigenlijk heb Ik jullie nog* veel te zeggen, maar je kunt het nu nog niet verwerken. [13] Wanneer de Geest der waarheid komt, zal* Hij jullie leidsman naar de volle waarheid zijn – niet dat Hij eigenmachtig zal spreken, Hij zal slechts zeggen wat Hij te horen krijgt – en wat* komen gaat, zal Hij jullie meedelen. [14] Hij zal Mij verheerlijken, want wat Hij jullie zal meedelen, komt van Mij. [15] Alles wat de Vader heeft is ook van Mij; daarom mag Ik zeggen dat hetgeen Hij jullie zal meedelen, van Mij komt.

Bron: http://www.willibrordbijbel.nl/
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 16:23   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Jezus de Messias (vzmh) heeft de komst van Mohammed de Zegel der Profeten (vzmh) voorspeld:
Helemaal niet. Hij aanzegde de Geest die ons zou bijstaan en leiden. Gods Geest, de heilige Geest.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 18:43   #3
bolle
Partijlid

bolle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet. Hij aanzegde de Geest die ons zou bijstaan en leiden. Gods Geest, de heilige Geest.
En ge kunt die woestijn profeet moeilijk een Heilige Geest noemen hé
Oud 22 juni 2007, 19:34   #4
Laya
Minister

Standaard

Het zou mij ten zeerste verwonderen (en spijten, sorry) mocht hij daarmee Mohammed bedoeld hebben Uh-Huh.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 20:07   #5
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Ik zie in deze tekst eigenlijk niets dat specifiek naar Mohammed zou verwijzen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 04:43   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik zie in deze tekst eigenlijk niets dat specifiek naar Mohammed zou verwijzen.
Tja, dat is dan ook het grote voordeel van religieuze traktaten. Je kunt er namelijk alle kanten mee op.

De één interpreteert het zus, de andere interpreteert het zo.

Gezien het evenwel nattevingerwerk is en blijft, is de ene interpretatie niet absurder dan de andere.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 juni 2007 om 04:43.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 07:56   #7
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Uh-Huh uw bericht is een voorbeeld van islam leugen, vervalsing en bedrog.
Moeten we ons niet beginnen afvragen of Mohammed de voorloper was van de voorspelde Antichrist die zou gepaard gaan met gruwelijke dagen? Denk aan 9/11 waarvan er al kwasten beweren dat dit ge-enceneerd was? (negationisme). Net zoals in sommige moslimkringen de holocaust op de joden ook wordt geminimaliseerd. Liegen en bedriegen. Het doet me pijn aan het hart Belg te zijn omdat de Begische staat de Islam financiert. Zal de holocaustontkenning niet de voorbode zijn van het goedkeuren ervan? Zoals de moslims (officieel) 9/11 niet afkeurden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ontkenning
Waarom verkeer jij in een staat van ontkenning dat Allah/de Profeet zélf "extreem" zijn?

Moet ik nogmaals aantallen sura's plaatsen die dit bewijzen? Dat afgezien van het moorden door de Profeet, zijn pedofilie, zijn dubieuze 'visioenen' gepaard aan epilepsie; het overnemen van het intellectuele en religieuse gedachtengoed van anderen - d.w.z. het grootschalig plagiaat dat de Profeet pleegde.

WIE heeft volgens jouw de wrede straffen voor b.v. overspel, handenafhakken, en 'jihad' t.o. andersdenkenden in die sura's geschreven? Dat was toch Allah of ontken je dat?
...
Ik ontken die laatste zin: Mohammed zei dat wat later opgetekend werd, of hij werd toen al vervalst en is de Koran valst? (iets dat ik al langer vermoedde n.a.v. de Hatch dat de verering van de Kabah van voor Mohammeds tijd verder zet.)
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 12:31   #8
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dacht wel dat u dat zou zeggen. Maar ik zal even mijn redenen voor twijfel daaraan eens op een rijtje zetten:

- Waarom gebruikt Jezus zelf al niet de term "de (heilige/God's) geest" maar "de helper"?

- Joh 14, vers 26: De helper zal jullie verder in alles onderrichten, is wat Jezus daar zegt. Dat kan toch moeilijk slaan op de heilige geest? Het is onmogelijk dat dat de taak van de heilige geest kan zijn. Jezus heeft het m.i. echt over een andere persoon, een mens.

- Joh 15, vers 26-27: Daarin zegt Jezus dat de helper getuigenis over Jezus zal afleggen en hij roept zijn volgelingen op om hetzelfde te doen. (Misschien zelfs getuigenis afleggen aan de helper?) Heeft de heilige geest getuigenis over Jezus afgelegd na zijn vertrek (dood)? Zo ja, waar kan ik dat vinden?

- Joh 16, vers 6-7: Jezus zegt daarin dat hij wel weg moet gaan, omdat anders de helper niet zal komen. Waarom zou Jezus de heilige geest voorspellen? Bij mijn wete was de heilige geest al mét Jezus tijdens zijn leven. Hoe kunnen die verzen dan ooit slaan op de heilige geest?
Volgens mij bedoelt Jezus dus helemaal niet "de heilige geest" met "de helper" en de volgende vers benadrukt dat nogeens.

- Joh 16, vers 12-15: Is het de taak van de heilige geest om een leidsman naar de volle waarheid zijn? Heeft de heilige geest niet eigenmachtig gesproken maar slechts gezegd wat hij te horen kreeg? Heeft de heilige geest Jezus verheerlijkt? Zo ja, waar kan ik dat dan vinden?

Zo, dit zijn zo'n beetje de redenen waarom ik niet geloof dat Jezus het over de heilige geest heeft, maar wel over een andere persoon. En in die andere persoon herken ik de profeet Mohammed. Maar het is natuurlijk ook allemaal een kwestie van persoonlijke interpretatie.
Oud 23 juni 2007, 12:32   #9
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bolle Bekijk bericht
En ge kunt die woestijn profeet moeilijk een Heilige Geest noemen hé
Jezus kwam ook uit het Midden-Oosten.
Oud 23 juni 2007, 12:34   #10
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Het zou mij ten zeerste verwonderen (en spijten, sorry) mocht hij daarmee Mohammed bedoeld hebben Uh-Huh.
Laya, ik begrijp dat maar om ook mij daarvan te overtuigen zal je toch sterkere argumenten naar voor moeten brengen.
Oud 23 juni 2007, 12:40   #11
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
Uh-Huh uw bericht is een voorbeeld van islam leugen, vervalsing en bedrog.
Moeten we ons niet beginnen afvragen of Mohammed de voorloper was van de voorspelde Antichrist die zou gepaard gaan met gruwelijke dagen? Denk aan 9/11 waarvan er al kwasten beweren dat dit ge-enceneerd was? (negationisme). Net zoals in sommige moslimkringen de holocaust op de joden ook wordt geminimaliseerd. Liegen en bedriegen. Het doet me pijn aan het hart Belg te zijn omdat de Begische staat de Islam financiert. Zal de holocaustontkenning niet de voorbode zijn van het goedkeuren ervan? Zoals de moslims (officieel) 9/11 niet afkeurden?
De voorwaarde om antichrist te zijn is tégen Jezus zijn en Mohammed was dat niet, integendeel zelfs. Hebt u ooit de koran al eens gelezen?

En verder ontken ik ook de holocaust helemaal niet. Maar ja, ik zal weer aan het liegen en bedriegen zijn...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
Ik ontken die laatste zin: Mohammed zei dat wat later opgetekend werd, of hij werd toen al vervalst en is de Koran valst? (iets dat ik al langer vermoedde n.a.v. de Hatch dat de verering van de Kabah van voor Mohammeds tijd verder zet.)
Als u een discussie over de koran wil, kan u daar een aparte draad over opstarten. Ik begrijp niet echt goed wat u wil zeggen.
Oud 23 juni 2007, 13:38   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht wel dat u dat zou zeggen. Maar ik zal even mijn redenen voor twijfel daaraan eens op een rijtje zetten:

- Waarom gebruikt Jezus zelf al niet de term "de (heilige/God's) geest" maar "de helper"?
Neen, dat klopt al niet. Jezus gebruikt verschillende omschrijvingen. Eens de "Helper", dan weer de "Geest der waarheid", en nog enkele andere omschrijvingen.

Heel uw stelling is duidelijk fout, daar u blijkbaar niet weet dat Jezus reeds aan Zijn leerlingen de Helper toezegt (of verscheen Mohammed daar dan ook??? ). In hoofdstuk veertien belooft Jezus dat de apostelen zullen bijgestaan worden door de Helper opdat ze Jezus' onderricht tenvolle voor de geest hebben en de Helper hen zal steunen tijdens hun onderricht en zending.

Of hoe moslims soms nogal heel selectief de bijbel bekijken en er dan zaken uithalen die er helemaal niet instaan.
Oud 23 juni 2007, 13:39   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De voorwaarde om antichrist te zijn is tégen Jezus zijn en Mohammed was dat niet, integendeel zelfs. Hebt u ooit de koran al eens gelezen?
Ja, Mohammed was tegen Jezus. Mohammed ontkende wie Jezus was, nl. de Zoon van de levende God. Mohammed ontkende dat wie Jezus ziet "de Vader ziet". Jezus leerde dat God onze vader is, terwijl Mohammed dit als een gruwel zag. Enzovoort.
Oud 23 juni 2007, 14:10   #14
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of hoe moslims soms nogal heel selectief de bijbel bekijken en er dan zaken uithalen die er helemaal niet instaan.
En vice versa..

Zijn die geloofsboeken trouwens niet bedoeld om daar persoonlijke zingeving in te zoeken ipv om andere kulturen te kakken mee te zetten?
Oud 23 juni 2007, 14:19   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
En vice versa..
Aha... Citeren christenen dan uit de koran? Dat is wel heel nieuw voor mij...
Oud 23 juni 2007, 14:39   #16
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha... Citeren christenen dan uit de koran? Dat is wel heel nieuw voor mij...
Dan ben je niet vertrouwd met dit forum hier.
Om je van antwoord te dienen: tot het obsessieve zitten christenen hier (al dan niet met vrije interpretatie) uit de koran te citeren.
Oud 23 juni 2007, 14:40   #17
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Och de mensheid bestaat vele tienduizenden jaren... weliswaar in diverse stadia van ontwikkeling...
en dan zijn er twee duizend jaar geleden en nadien nog enkelen, vanalles komen beweren en er zijn er die dat zogezegd opgetekend en hebben in allereli verhalen en schriften...
nadien zijn er heel veel schriftgeleerden geweest...
en hebben achtenswaardige erudiete monikken en anderen daar diep over nagedacht... al dan niet door een Heilige Geest geleid en/of geïnspireerd...
abdijen, kloosters, universiteiten, etc... hebben daar dan ook nog heel veel over gepalaberd na al dan niet grondige studies en discussies....

ik zelf ben jarenlang naar allerlei chatechismus en beleringen moeten gaan...
omdat ik niet zowel 's morgens en 's avonds naar die leringen kon luisteren omdat ik met de fiets 15 heen en 15 km terug naar het college te Waremme moest...
kon ik in onze dorpen niet gevormd worden op order van onze dorpspastoor...
toen dat in Waremme gebeurde (waarom daar wel?), werden wij in het college een namiddag "beleerd"en konden wij gevormd worden... enkele uren, meer bleek daar niet nodig...

resultaat... ik geloof van hele hannekesnest niks meer... want hoe zou het mogelijk zijn dat duizenden jaren de mensen naar het vagevuur moesten omdat er geen God was komen sterven en er geen doopsel bestond...
dan werden eeuwen lang de mensen misleid tot voor enkele jaren....

en nu... nu vinden ze bijna niemand meer om al die zogenaamde lering te verkondigen...

tja... het kwam geleidelijk... eerst nog wat ingeprentte godsvrees... nu absoluut geen vertrouwen meer in al die verhalen....

en ik zal me zeker niet door een gebaardde moslim laten van alles wijsmaken....
het een door het ander vervangen....
ze mogen voor mij de pot op...

ik heb vorige zondag nog sukkelaars van Jehovah moeten afwijzen...

de enigen die interessant discuteren zijn de welgekleedde mormonen die hier soms opduiken...
in mijn jonge jaren was ik ooit in hun heiligdom in St-George in Utah... en ze komen nog altijd met het daar achteloos achtergelaten adres naar hier...
maar zij vertellen geloofwaardig klinkender taal ofschoon die taal... al geloof ik ze ook niet....

tja.... wie gaat ooit op eender welke manier kunnen echt bewijzen dat het allemaal ernstig is....
verhalen ja.... opgetekend .... ja... maar niet door degenen die er aan de oorsprong van lagen...

en wat is er dan van waar....
wij moeten het allemaal maar klakkeloos aanvaarden... waarom???? ja echt... waarom????
Oud 23 juni 2007, 14:55   #18
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U leest enorm selectief:

u leest wel de evangelies,
maar niet de handelingen van de apostelen
(=het tweede boek van Lucas).

Dan zou je snappen dat de 'Helper' de Heilige Geest is: de immanentie van God zoals die erkend werd bij de Pinksterervaring van de Eerste Christenen.

Mohammed heeft hier niets mee te maken: voor christenen is de islam dan ook een schandalige recyclage-misbruik van het evangelie door de bedrieger en manipulator Mohammed.
Oud 23 juni 2007, 15:04   #19
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat klopt al niet. Jezus gebruikt verschillende omschrijvingen. Eens de "Helper", dan weer de "Geest der waarheid", en nog enkele andere omschrijvingen.
Mohammed, de helper, de trooster, de geest der waarheid,... Ik zie daar geen tegenstrijdigheden in.
Citaat:
Heel uw stelling is duidelijk fout, daar u blijkbaar niet weet dat Jezus reeds aan Zijn leerlingen de Helper toezegt (of verscheen Mohammed daar dan ook??? ). In hoofdstuk veertien belooft Jezus dat de apostelen zullen bijgestaan worden door de Helper opdat ze Jezus' onderricht tenvolle voor de geest hebben en de Helper hen zal steunen tijdens hun onderricht en zending.
Kunt u me dan geen bijbelverzen geven? Of moet ik hier gewoon uw interpretatie aanvaarden?
Citaat:
Grappig dat u dat zegt, want ik ben geenszins representatief voor �*lle moslims.
Oud 23 juni 2007, 15:07   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grappig dat u dat zegt, want ik ben geenszins representatief voor �*lle moslims.
Waar het grappige nu juist zit, ontgaat me volledig. Immers, ik heb thuis de geschriften en ook vele video- en audio-opnames van Ahmed Deedat en hij lijdt aan dezelfde ziekte als bij u: selectief selecteren van bijbelverzen en die een totaal andere interpretatie geven dan in het geheel van de context. In die zin is uw methode wel representatief voor wat bij andere moslims te vinden is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be