Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2007, 11:58   #1
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard Het gerecht, de klucht der lage landen

Deze hou je niet meer voor mogelijk. Een sterk staaltje hoe wereldvreemd het gerecht hier wel kan voor de dag komen. Jammer, alle pogingen tot hervorming ten spijt hebben ze bij de rechterlijke macht nog steeds het gevoel met de realiteit niet gevonden.
Bij deze nog een tip voor wie een crimineel feit wil plegen, ZET HET OP FILM !!! Vrijspraak (met mogelijks schadevergoeding!!) gegarandeerd. Leve België !!

Vrijspraak voor drugskoerier die gefilmd werd door 'Terzake'

Het Brusselse hof van beroep heeft gisteren een Nigeriaanse drugkoerier vrijgesproken omdat een reportageploeg van de VRT de arrestatie van de man op Brussels Airport filmde. De correctionele rechtbank van Brussel oordeelde dat de man stilzwijgend zijn akkoord had gegeven om gefilmd te worden, maar volgens het hof waren de menselijke waardigheid en het geheim van het onderzoek geschonden. De man was samen met twee landgenoten op doorreis van Dakar naar Venetië toen het drietal door de federale politie werd onderschept op 7 februari 2007. Zij hadden elk een grote hoeveelheid cocaïne in hun lichaam en werden opgepakt en aangehouden.

Alles gefilmd
Een cameraploeg van 'Terzake' (Canvas) filmde het gebeuren, zegt meester Gert Warson, die de Nigeriaanse man verdedigde. "Werkelijk alles werd op beeld opgenomen. De identiteitscontrole, het eerste verhoor, de urinestesten, de overbrenging naar het ziekenhuis, de radiografische onderzoeken in het ziekenhuis, het tweede verhoor en tenslotte hun overbrenging naar de gevangenis."

Akkoord
In mei verscheen het drietal voor de Brusselse correctionele rechtbank en daar voerde meester Warson al aan dat de rechten van de verdediging geschonden waren. De rechtbank oordeelde evenwel dat de drie zich stilzwijgend akkoord hadden verklaard met de opnames omdat ze op geen enkel moment geprotesteerd hadden en veroordeelde hen elk tot 38 maanden gevangenis.

Zwaar vernederd
Twee van de drie gingen in beroep en in een van die twee zaken heeft het Brusselse hof van beroep gisteren uitspraak gedaan. "Het hof heeft mijn cliënt vrijgesproken en de mening van de correctionele rechtbank van tafel geveegd", zegt meester Warson. "Volgens het hof was de man niet in een positie om bezwaar te uiten en moet hij zich zwaar vernederd gevoeld hebben, zeker toen ook in het ziekenhuis werd gefilmd."

Privacy
De raadsheren halen ook uit naar de federale politie op de luchthaven, aldus de advocaat. "Volgens het hof hebben de agenten onbevoegde personen toegelaten tijdens het onderzoek, terwijl ze de arrestanten eigenlijk zouden moeten beschermen tegen een schending van hun privacy. Daardoor is de privacy geschonden en zijn ze niet op een menswaardige manier behandeld, maar is er een wederrechtelijke situatie ontstaan. Er is bewijs verzameld zonder dat daarbij de wettelijke principes van het geheim van het onderzoek zijn nageleefd en dat kan niet aanvaard worden."

Schadevergoeding
Op 22 oktober komt de zaak van de tweede Nigeriaan die in beroep ging voor, maar intussen wil meester Warson van de VRT een schadevergoeding voor zijn cliënt verkrijgen. "Ik wil ook dat de VRT de bewuste beelden vernietigt. Anders kunnen ze later opnieuw gebruikt worden."
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 12:00   #2
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Tja, als het niet mag dan mag het niet.
Het is de politie welke de arrestatie heeft gedaan die in fout is gegaan.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 12:11   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Het is maar een drugcourier hoor.
Geen seriemoordenaar ofzo...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 12:25   #4
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Deze hou je niet meer voor mogelijk. Een sterk staaltje hoe wereldvreemd het gerecht hier wel kan voor de dag komen.

Bij deze nog een tip voor wie een crimineel feit wil plegen, ZET HET OP FILM !!! Vrijspraak (met mogelijks schadevergoeding!!) gegarandeerd. Leve België !!
U bent nog vergeten vermelden:

"wie gaat daar weer voor opdraaien? Jaja, de kleine man!"

Overigens, zaken als de menselijke waardigheid en het geheim van het onderzoek zijn voor u compleet irrelevant?

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 12:33   #5
Tegendradigaard

Standaard

Dus als ik een moord wil plegen en ik krijg een cameraploeg zo ver om dat te filmen, dan kan ik vrijspraak bekomen en bovenop nog eens een schadevergoeding bekomen ?

Vroeger moest men om ongestraft te blijven misdaden zoveel mogelijk verstopt doen. Als het zo verder gaat dan kun je binnenkort beter je misdaden laten filmen, laten uitzenden en hop ... je gaat vrijuit....

Waar gaan we naartoe, waar gaan we naar toe.... Zaterdag naar Catalonië... daar ga ik naartoe.... djeezes...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 12:38   #6
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
U bent nog vergeten vermelden:

"wie gaat daar weer voor opdraaien? Jaja, de kleine man!"

Overigens, zaken als de menselijke waardigheid en het geheim van het onderzoek zijn voor u compleet irrelevant?

Voor drugkoeriers wel ja....menselijke waardigheid....wie zijn lijf vol dergelijk spul propt heeft VOOR ZICHZELF al geen waardigheid en moet dat bijgevolg ook niet van iemand anders verwachten.

Maar Bhairav heeft gelijk, cocaïne heeft direct noch indirect nog nooit een slachtoffer gemaakt....
Oud 2 augustus 2007, 13:50   #7
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Dat is toch goed man, een crimineel die vrij gaat door het onbehoorlijk gedrag van de politie. Dat is gerechtigheid.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 15:02   #8
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar Bhairav heeft gelijk, cocaïne heeft direct noch indirect nog nooit een slachtoffer gemaakt....
Ooit gehoord van drugsbaronnen? (of was je post ironisch?)

Laatst gewijzigd door Goldband : 2 augustus 2007 om 15:02.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 15:12   #9
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Niet onnozel doen. Hier zijn al precedenten voor geweest, bij verkeersovertredingen. De politie moet dit weten, en dus cameraploegen buiten de deur houden.

En och ja, zolang het duidelijk is dat het om een echte overtreding of een echte misdaad gaat, staat iedereen op zijn of haar achterste poten.

Maar zodra je zelf per ongeluk verdacht wordt van iets, zal het al wat minder leuk zijn als er ook nog een cameraploeg alles staat te filmen.

Ik huiver voor de dag dat de media volledige carte blanche krijgen in het registreren van jouw doen en laten, zeker wanneer ze in het kielzog van de politie meelopen.
Oud 2 augustus 2007, 16:17   #10
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Hier zijn inderdaad reeds verscheidene precedenten voor. De clou is dat de politie mag filmen en het beeld als bewijsmateriaal gebruiken, men mag er alleen geen TV-programmma mee maken. De privacy wetgeving bepaalt immers dat IEDEREEN het recht heeft om te weigeren dat iets uitgezonden wordt, tenzij het om nieuws gaat. Hier gaat het niet over het nieuws doch over docuseries...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 16:29   #11
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Een drugkoerier IS een potentiële moordenaar.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 16:31   #12
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Ooit gehoord van drugsbaronnen? (of was je post ironisch?)
Ik mag hopen dat dit inderdaad ironisch bedoeld was.
Ik durf er geen cijfer op te plakken maar het aantal moorden die gepleegt worden onder invloed van cocaine ???

http://www.betterhealth.vic.gov.au/b...e?OpenDocument

Laatst gewijzigd door hurricane : 2 augustus 2007 om 16:34.
Oud 2 augustus 2007, 16:35   #13
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Een drugkoerier IS een potentiële moordenaar.
Leg DAT eens uit.
"Mensen die drugs pakken kunnen sterven". Ja en? Die nemen dat toch zelf?
Is dat met alcohol ineens he-le-maal anders?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 16:36   #14
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik mag hopen dat dit inderdaad ironisch bedoeld was.
Ik durf er geen cijfer op te plakken maar het aantal moorden die gepleegt worden onder invloed van cocaine ???
Zoek ze is op anders?

Zoek dan ineens ook is naar moorden gepleegd onder invloed van caffeine. Ik bedoel als je dan toch aan het zoeken bent.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 16:43   #15
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Leg DAT eens uit.
"Mensen die drugs pakken kunnen sterven". Ja en? Die nemen dat toch zelf?
Is dat met alcohol ineens he-le-maal anders?
Amai wat een betoog ! Verdien je zélf misschien een centje bij op deze manier ?
Je moet al vrij simpel zijn om NIETte snappen dat drugs dodelijk zijn.
Logica : geen koeriers, geen doden. Heel simplistisch gesteld maar het het gewoon zo.
Zonder koeriers valt de hele handel van die rotzooi plat.
Want de spilfiguren gaan niet zélf slijten, daar zijn ze te laf voor.
Dus ze schakelen sukkels in, zonder enig moreel besef, om hun rommel te vervoeren.
Ik heb het ooit al eerder gemeld in een gelijkaardige discussie. Ooit iemand verloren die de ultieme shot genomen had.
Had ik op dat moment die 'onschuldige drugkoerier' tussen mijn vingers kunnen krijgen...
Dat alcohol net dezelfde funeste uitwerking kan hebben, volledig akkoord.
Oud 2 augustus 2007, 16:53   #16
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Ik huiver voor de dag dat de media volledige carte blanche krijgen in het registreren van jouw doen en laten, zeker wanneer ze in het kielzog van de politie meelopen.
Ik ook, maar de logica gebiedt dat in dat geval degenen die de fout begaan hebben (politie en media) daarvoor gestraft worden. Niet dat de misdadiger, op heterdaad betrapt notabene, terug op de maatschappij losgelaten wordt. Heeft die rechter geen verantwoordelijkheid tegenover de toekomstige slachtoffers van die drugkoerier misschien?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 17:06   #17
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze hou je niet meer voor mogelijk. Een sterk staaltje hoe wereldvreemd het gerecht hier wel kan voor de dag komen. Jammer, alle pogingen tot hervorming ten spijt hebben ze bij de rechterlijke macht nog steeds het gevoel met de realiteit niet gevonden.
Een tip voor wie een goede rechtspraak voorstaat: probeer niet de privacy van een verdachte te schenden door hem te filmen, alles uit te zenden, nog vooraleer het onderzoek afgerond werd, en het proces nog gevoerd moet worden met alle rechten op verdediging en verhaal. Zelfs Dutroux kreeg een advocaat. In België ben je nog altijd onschuldig tot je schuld bewezen is. Ik denk niet dat daar iemand op tegen is.

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 2 augustus 2007 om 17:06.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 17:26   #18
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
van drugs kunt ge dood gaan, wist gij dat niet? Dus=medeplichtig aan moord, en met voorbedachten rade En als het recidivisten zijn, serial-medeplichtigen aan moord met voorbedachten rade...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 17:28   #19
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Dus als ik een moord wil plegen en ik krijg een cameraploeg zo ver om dat te filmen, dan kan ik vrijspraak bekomen en bovenop nog eens een schadevergoeding bekomen ?

Vroeger moest men om ongestraft te blijven misdaden zoveel mogelijk verstopt doen. Als het zo verder gaat dan kun je binnenkort beter je misdaden laten filmen, laten uitzenden en hop ... je gaat vrijuit....

Waar gaan we naartoe, waar gaan we naar toe.... Zaterdag naar Catalonië... daar ga ik naartoe.... djeezes...
beter: ge verkoopt die filmen, voor een échte moord krijg je beslist een mooie som , daar zijn altijd klanten voor...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 17:29   #20
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Fout ligt niet bij het gerecht, maar bij de VRT en de politie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be