![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Om andere topic rond eten te laten draaien, open ik dit even:
Waarom Zwolle en niet Deventer of een andere stad: Ik vind Deventer 'kunstmatig' en 'gedwongen'. De sfeer die in Zwolle hangt is er één van een groot dorp. Veel mensen kennen elkaar, de uitgaansbuurt is ook klein en geconcentreerd. De Sassenpoort, het Dominicanenklooster, twee dagen per week markt. In de zomer altijd wel activiteiten. Jammer dat de blauwvingerdagen in juli wat verwaterden. Lekker gezellig uitgaan in de drukte, of lekker rustig liggen aan de waterkant. Met de fiets ben je zo aan de streek van de Vecht, het is voor mij een bereikbare stad waar de mensen nog open staan voor elkaar en elkaars problemen.
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kampen, ligt dat in de buurt van Zwolle?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Jep, da's met de boemeltrein 10 minuten vanuit Zwolle.
Ik heb eens een excursie naar Zwolle en Kampen meegemaakt en toen bleken dat wel twee volledig verschillende steden. Zwolle is gezellig, modern en heeft een vrij aardig centrum, hoewel alles dicht bij elkaar zit en het doordeweeks rustig is. Kampen daarentegen is heel rustig en wat conservatiever. Het verschil was bijvoorbeeld te merken aan de winkelstraten: in Zwolle hardop pratende mensen en winkels die harde muziek hebben aanstaan, in Kampen stille mensen en stille winkels. Althans, zo was het bij die excursie. Kampen is dan ook een echt refobolwerk: de laatste oude stad in Nederland waar gereformeerden nog een groot aandeel hebben in de bevolking. Er zitten daar o.a. twee gereformeerde theologische universiteiten, vandaar. Het centrum van Kampen schijnt ook de hoogste kerkdichtheid van Nederland te hebben: op minder dan 1 vierkante kilometer zijn er geloof ik iets van 15 kerken. Laatst gewijzigd door Dimitri : 5 augustus 2007 om 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Ik ken Zwolle eerlijk gezegd niet zo goed, maar de ligging is wel fantastisch: een van de grootste spoorwegkruispunten (in de zin van het aantal richtingen) van Nederland en ook voor het wegverkeer de poort naar / schakel tussen Noord-Nederland en de rest van Nederland. In Drenthe zeggen ze dat bij Zwolle de drukte begint, en dat is eigenlijk wel zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik wil anoniem door de straten kunnen lopen. antwerpen was wat dat betreft ideaal voor mij. maar hasselt valt nog wel mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() Jah, het is zelfs dankzij de Kampenaren dat Zwolle zijn bijnaam Blauwvinger heeft. In de middeleeuwen bestond er steeds een zekere rivaliteit tussen de bewoners van Kampen en Zwolle. Deze naijver was oorzaak, dat men elkaar het leven zo lastig mogelijk maakte. Zo werden steeds schepen uit Zwolle, als zij Kampen passeren moesten, beroofd en trokken troepen Zwollenaren de Kamperpoort uit, om 's nachts het vee uit de weilanden van het Kampereiland te stelen. Soms kwam het dan tot een treffen en ging men elkaar met dorpsvlegels te lijf. Bij zo'n kloppartij bedienden de inwoners van Zwolle zich van de scheldnaam Kampersteuren, om hun vijanden te plagen. Dat er voor de Zwollenaren niet ook een scheldnaam bestond, verdroot de steuren, en zij zonnen op een gelegenheid om hun een geschikte bijnaam te geven. Deze gelegenheid deed zich voor, toen het stadsbestuur van Zwolle (in een periode, dat de steden in gewapende vrede met elkaar leefden) bij Schout en Schepenen van Kampen aanklopten, om ter aanvulling van hun berooide gemeentekas het klokkespel uit de grote toren, die door brand verwoest was, aan Kampen te koop aan te bieden. Het bleek, dat de gehate steuren beter konden sparen dan de vroedschap van Zwolle, maar tevens bedachten zij de volgende list. De koop zou tot stand komen, maar Kampen mocht het verschuldigde uitbetalen in muntstukken naar eigen keuze en daar het stadsbestuur van Zwolle niets anders overbleef, accepteerden zij.
Zo kwam op een goede dag een wagen, volgeladen met zakken, de Kamperpoort binnenrijden. In deze zakken zaten niets anders dan vierduitenstukken. De samenstelling van deze koperen munten was echter niet zo als wij die thans hebben, want toen de Zwollenaren klaar waren met tellen, hadden zij blauwe vingers gekregen en lachende trokken de steuren met hun klokken op de wagen naar Kampen. Voortaan hadden zij een prachtige scheldnaam voor die domme inwoners van Zwolle. De blauwingers wilden de schande uitwissen, en gingen daarom ijverig aan het sparen voor een nieuw klokkespel, en thans verkondigt een der mooiste beiaards van Nederland de rehabilitatie der Zwollenaren.
![]() |
#8 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Verder merk ik dat vooral veel prille twintigers proberen om een woning in Zwolle te vinden. En daar zitten er vrij veel tussen die eerst een paar jaar langs de spoorweg hebben gewoond tijdens hun studies. Voor echt hechte gemeenschappen, moet je naar Genemuiden en/of Urk.
![]() |
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]()
Laatst gewijzigd door Spliff : 5 augustus 2007 om 21:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Buiten mijn buren ken niemand mij hier. Gewoon lekker asociaal doen en in naburige dorpen uzelf zijn.
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dronkoers in een buurdorpje: ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Bijna ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat stationnetje van Kampen, met gebogen perrons.
En het licht niet eens in Kampen, maar in Ijsselmuiden http://maps.google.nl/maps?ie=UTF8&l...6037&z=12&om=1 ![]() Shot at 2007-08-06
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En Deventer is echt een fraaie stad.
![]() |
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() Rotterdam en Amsterdam buiten beschouwing gelaten heb ik hier nog geen lelijke steden gezien hoor!
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dat dorp waar ik woon.........
![]() 85.000 inwoners, een Mediapark, een rondweg, maar geen zwembad. Maar gelukkig wel een moderne brandweer.... ![]() ![]()
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar het klinkt wel als een fijne stad om te wonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Ik ben daar toen met die excursie geweest en het station ligt precies nog in Kampen. De vroegere gemeentegrens, inmiddels alleen bebouwde komgrens, ligt om het station heen, als Kampense enclave aan de IJsselmuidense kant van de IJssel.
|
![]() |
![]() |