![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Burgemeester vs. windmolen
Wat in Groot-Brittanië gestimuleerd wordt, is in eigen land not done. Het gaat hier niet over het gemengde Britse huwelijk tussen fish & chips, maar wel over kleinschalige windmolens. Windturbines voor huis-, tuin-, en keukengebruik, zeg maar. “Particulieren die een kleine windmolen willen oprichten, krijgen in Vlaanderen geen vergunning”, berichtte De Standaard de voorbije week. Daartegenover: “In Groot-Brittanië is de overheid zopas gestart met een campagne micro-opwekking van energie die gezinnen en particulieren aanmoedigd om een eigen windmolen te plaatsen.” Kyoto-protocollen en emissierechten ten spijt, krijgt de individuele Belgische burger (met excusues voor de wel erg voor de hand liggende woordspeling) de wind van voor als hij z’n eigen windenergie wil opwekken. De goedkeuring van zo’n vergunning is afhankelijk van een gemeentelijk fiat. En de Belgische burgervaders lijken kennelijk niet meteen warm te lopen voor pilaren en wieken in hun gemeente. GSM-masten daarentegen. ... ![]()
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking. De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam. '' |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Zou ook wel eentje willen plaatsen, woon hier hoog en er is altijd een windje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook is het zo dat beter niet alle partikulieren zelf energie opwekken, want daar verdient de staat dan niks aan... en dikwijls de stad dan zeker ni... intercommunales, weet je wel...
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() er moet ook eens gedacht worden aan andere soorten windmolens.
horizontale molens met schoepen vb. Dit kan perfect in hoogbouw worden gebruikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu, zonnecellen krijgen wel toelating, worden zelfs flink gesubsidieerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Ik heb de vraag gesteld aan de verantwoordelijke schepen hier...
Stél dat ik een windmolen wil financieren (genereus van mij, niet?) voor mezelf en de inwoners van enkele aanpalende straten. (we zouden nagenoeg niks meer hoeven te betalen voor elektriciteit) Ik kan die molen zelfs zodanig plaatsen dat enkel de koeien 'last' zouden hebben van het zicht. Stel dat... Zou ik een vergunning krijgen? Antwoord: 'nog in geen duizend jaar!' Eerlijk genoeg...
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik zou er natuurlijk al lang een gezet hebben, maar ik ben eens op bezoek gegaan (zo'n dertig jaar geleden) naar een hippie comune in het Noorden van Nederland, waar ze die dingen hadden staan. Trouwens ook andere types allerhand. Die dingen werkten inderdaad zeer goed (al hadden ze toen nog geen vernuftige omzetters en ging alles nog in sterk giftige vervuilende lood accumulatoren, maar dat wisten ze toen niet) Stroom genoeg! En het zicht: prachtig! Ik vind allerleid windmolenconstructies in elk geval mooier dan de lelijke palen met draden die overal staan te pronken in dees landeken. Het is plezanter als het beweegt! Maar ik heb toch maar geen molen gezet. Het viel me op dat die dingen veel lawaai maken. Als je, zoals in de grote Engelse landerijen, in bepaalde landelijke streken waar je nog een paar hectaren kan hebben aan je huis en je buurman op een kilometer woont, is dat iets waar je zelf over moet oordelen: dubbele beglazing is trouwen iets dat ook energie bespaart! Maar in alle andere gevallen is zon ding een MERDE door de geluidshinder. In Nederland (bij die hippies) was het natuurlijk niet enkel de wind die in de turbines blies die lawaai maakte maar het gepiep van de slecht gesmeerde assen, het wiebelen en knarsen van allerlei tandwielen en dito versnellingsbakjes, het grommen van de generatoren... Niet te doen. Goede raad: voor je gaat molenwieken ga eens luisteren. Ook bij zo'n mooie grote ouderwetse molen. Tussen twee nieuwbouwbuildings een fuik maken, en daarin een kleine windturbine geeft fantastisch veel energie, en je ziet die turbine niet. Maar dan heb je door het hoge toerental permanent een fluitende straaljager in je wijk. Niet te doen ![]() Spijtig maar waar. Windturbines zijn voor in zee, voor ver van je huis. Ofwel voor mensen met een villa en veel grond. Terwijl juist de arme stadsmensen en dorpsbewoners er het meeste plezier aan zouden hebben. Ik vind het erg ![]() Och: dan is er nog de veiligheid. Een op hol geslagen windturbine is geen sinecure: het is verdomd gevaarlijk. En soms waait het hier nogal straf. Als ik op mijn dak een klein moleken zet, niet te groot zodanig dat het niet kan wegwaaien kan ik daar een flink stuk energie mee opwekken. Maar dan moet ik oordopjes dragen, mijn hele huis zal een beetje trillen, en dat van mijn buurman ook. Niet te doen. Fotovaltaïsche cellen, gevels met zwarte platen en kleine gaatjes erin, grote zwarte bakken met warmte energie uit de zon (als je dak het kan dragen en portemonnee): prima! Een warmtepomp in je tuin: OK. Maar geen windmoleken. Het blijft balen ![]() Ik weet niet of het door mijn excentriek karakter komt of door mijn politieke overtuiging maar windmolens trokken mij altijd aan, zoals Don Quichote ![]() Onlangs kreeg mijn "geloof" in het molendom een definitieve opdonder. Ik vind namelijk dat er moest gezocht worden naar stille windturbines, gebaseerd op de "onhoorbare "schroeven van de geheime onderzeeërs der Amerikanen. Of zoiets. Maar toen kwam het. Kleinere windmolens hebben gewoon te weinig rendement. Het is juist het feit dat een windmolen kolossaal groot is dat hij zoveel energie opwekt. Een windmolen is ingewikkelder dan je denkt. De uiteinden van de molen zijn de grote opwekkers van energie. Zij flitsen door de lucht en maken dat je windenergie omzet in stroom zonder dat je teveel molen hebt voor te weinig energie. Gek genoeg wekt een wiek van een molen meer energie op, omdat ie draait! Het is het fenomeen van de "schijnbare wind", hetzelfde fenomeen dat er voor zorgt dat zowel zeilboten als strandzeilers paradoxaal genoeg de hoogste snelheid halen als ze bijna recht tegen de wind in bewegen (scherp aan de wind). Maar dat is een technisch verhaal voor in de zeilclub ![]() Simpel gesteld: hoe sneller een wiek door de wind vliegt, hoe hoger zijn rendement. Dit kan dus niet met kleine wieken. Hoe groter de molenwiek hoe meer de opbrengst. DIt is één van die onoplosbare technische problemen. Zoals: je kan geen kleine vliegtuigjes maken voor iedereen, want die vliegen niet (om de dezelfde reden overigens: vleugels hebben maar genoeg draagkracht bij een bepaalde grootte)... Het plaatsen van allemaal kleine molentjes is dus niet verantwoord: het is hetzelfde als "iedereen zijn hoogoventje" van Mao tse Dong: dat werkt gewoonweg niet. Niet doen. Laatst gewijzigd door ericferemans : 9 juli 2007 om 00:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Groen!,
Is dat een visclub? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Het laatste dat dit land nodig heeft... nog meer vogelhakkers.
We kunnen misschien nu al het gefluit van vogels beginnen opnemen in digitaal formaat...
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() dat vind ik een goede se.... mijnen dag is weer goed...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.homeenergy.nl/welkom.htm
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, voor alle electriciteitswinning, uitgezonderd de ecologisch onrendabele fotovoltaïsche panelen, heb je een vergunning nodig.
In theorie zelfs voor die kleine generator gekocht bij de gamma. En die vergunning krijg je niet als het een plaatsing in een woonzone betreft.
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat je het niet ernstig meent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Een buurman met een twee- of viertakt agregaatje kan je leven niet alleen onaangenaam maken. Hij kan je met zijn uitlaatgassen vergiftigen en je verplichten te leven met gesloten vensters en deuren tegen de stank en vooral: tegen het LAWAAI. Het is gewoon niet efficient om ieder voor zich een klein energiecentrale te laten bouwen. Dat is niet goed voor het milieu omdat het meer energie kost dan het opbrengt en in vele gevallen nog vervuilender is dan onze grote centrales. Wat zou moeten is "total energy" systemen per wijk of stad. Met vrije concurentie: gedaan met monoplievorming. Hieruit kan dan vroeg of laat de optimale oplossing per streek ontwikkelen, die daarenboven het minste kost aan de klant. Het is beloofd door Vande Lanotte, het werkt in Nederland, maar het is weggestemd door de frisse BLok- en andere Rechts stemmers Een volk krijgt wat het wil! (miserie) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Men is vergeten dat men er een lensje moet voorzetten om in de zonnige dagen véél energie op te slaan in je hof. Heel de berekeningswijze van de Noordelijke ministeries voor energie berust op een misverstand. Maar de minister van duurzame energie heeft geen tijd om naar mensen te luisteren die haar dit haarfijn willen komen uitleggen: ze is daar waarschijnlijk ook niet verstandig genoeg voor. En ook bezig met burgemeester te proberen worden van Lier. |
|
![]() |
![]() |