![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
Bekijk resultaten enquête: Is een integratietoets voor vreemdelingen noodzakelijk ? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
10 | 66,67% |
Neen. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 26,67% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Geen idee. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() OPINIE. EN DE HOOFDPRIJS IS: DE BELGISCHE NATIONALITEIT !
(c) De Standaard 07/08/07 ![]() De 'integratietoets' doet zijn herintrede in de formateursnota van Yves Leterme, met als belangrijkste onderdeel 'het beheersen van een van de drie landstalen'. Een perfect voorbeeld van hoe het niet moet, schrijft EDDY MAES. De voorbije week stonden de zaak-Angelica en het asielbeleid in de schijnwerpers. Ondertussen lanceerde formateur Leterme ook een aantal voorstellen op het vlak van de verwerving van de Belgische nationaliteit. Hij wil onder meer 'de integratietoets' opnieuw invoeren. Dit 'bloemkool-in-witte-saus criterium' was door de wet van 2000 afgeschaft. Nu duikt het weer op, mogelijk aangevuld met een taaltest. Mensen van het werkveld vrezen vooral dat meer sociaal zwakkeren uit de boot zullen vallen. Met de zaak-Angelica stond het recht om in ons land te verblijven centraal. Als die mensen eenmaal beslist hebben om hun leven in België op te bouwen, willen ze ook volwaardig burger zijn en willen ze de Belgische nationaliteit aanvragen. Formateur Leterme wil de andere partijen van de nieuwe regering ertoe bewegen om daarvoor 'de integratietoets' weer in te voeren. Wat er precies getest zal worden is nog niet duidelijk, maar hij heeft het alvast over 'het beheersen van een van de drie landstalen'. Voor alle duidelijkheid: de taal spreken van de regio waar men woont, is een groot voordeel voor het sociale contact, voor de relatie met de school van de kinderen en voor de werkgelegenheid. Het is dan ook niet te verwonderen dat taalcursussen met een zeer grote vraag zitten en met lange wachtlijsten. Het is volkomen logisch dat de overheid de kennis van de streektaal stimuleert. Maar nu draait men de zaken om: de taalkennis wordt een eis die men aan de mensen van migrantenorigine stelt. Het wordt een examen waarin je moet slagen om aanvaard te worden, om gelijke rechten te krijgen. Dat dit vooral de sociaal zwakkeren treft, illustreren we aan de hand van enkele voorbeelden waarbij precies de kennis van de taal de struikelblok bleek om de nationaliteit te verwerven. Een Limburgse mijnwerker van Turkse origine kreeg een weigering omwille van een onvoldoende integratie 'namelijk wat betreft de kennis van de Nederlandse taal en de omgang met de Belgische bevolking'. De man had 11 jaar in de mijn gewerkt, en was door een ongeval in de mijn op brugpensioen gezet. 'Dat mijn integratie geen voldoening geeft, versta ik niet: ik heb 11 jaar tussen mensen van verschillende nationaliteiten gewerkt, ik woon hier sinds 1974 tussen mensen van Belgische en andere nationaliteiten, en dat volstaat niet om geïntegreerd te zijn? In 1974 moest ik niet geïntegreerd zijn om in de mijn te werken', schreef de man in een brief aan de naturalisatiecommissie. Tevergeefs. Ook een Marokkaanse arbeider met 19 jaar dienst bij Opel in Antwerpen bleek onvoldoende Nederlands te kennen om Belg te worden. Heeft hij zich die 19 jaar alleen verstaanbaar gemaakt met gebarentaal? Hij begon verschillende keren aan een taalcursus. Een eerste keer moest hij afhaken door familiale problemen, een andere keer doordat hij in een ploegensysteem werkt. Voor gewone arbeiders is het op zich al niet eenvoudig om een taal te leren. Zeker als je moeite hebt met leren lezen en schrijven of helemaal niet de kans gehad hebt om naar school te gaan. Ploegenwerk en onregelmatige werkuren maken het extra moeilijk. In zijn nota verwijst formateur Leterme naar het voorbeeld van 'de ons omringende landen'. In Nederland trad op 1 april 2003 de naturalisatietoets in voege. Die test bestaat uit een examen over de kennis van de Nederlandse samenleving, de staatsinrichting en de Nederlandse taal, waarin migranten moeten slagen om de Nederlandse nationaliteit te verwerven. Niet alleen de mondelinge kennis van het Nederlands (nodig voor sociale contacten), maar ook lezen en schrijven hoort bij de proef. De gevolgen van de invoering van deze test zijn aanzienlijk: het aantal naturalisatieverzoeken is met bijna zeventig procent afgenomen. En van het aantal aanmelders heeft nog maar 55procent de eindstreep gehaald. Professor Kees Groenendijk van de Nijmeegse Radboud Universiteit is dan ook vrij vernietigend over dit model: 'Nederland is een voorbeeld van hoe het niet moet.' Het hoge niveau van de toets en het feit dat hij op een computer moet uitgevoerd worden, sluit de lager opgeleiden uit. Bovendien gaat de toets uit van éénzelfde taalniveau en taalgebruik voor alle sociale groepen, wat in de praktijk niet het geval is. Migranten zonder diploma die al jaren in Nederland werken en wonen, vallen uit de boot. Zij hebben Nederlands in de praktijk geleerd, op het werk en op straat. Voorstanders verdedigden de naturalisatietoets als middel om de integratie van immigranten te ondersteunen. In de praktijk bleek het eerder een middel van selectie en uitsluiting. 'Ging het echt om het verbeteren van de taal- en maatschappijkennis bij nieuwe Nederlanders, of is de toets bedoeld om het - volgens sommige politici te hoge - aantal naturalisaties terug te dringen?' vraagt Ricky van Oers, juriste en onderzoekster aan de Nijmeegse universiteit zich terecht af. De naturalisatietoets kadert in de opvatting dat je de nationaliteit moet verdienen. De omstreden Nederlandse minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie had het herhaaldelijk over 'de hoofdprijs'. Jammer genoeg vindt deze visie ook meer en meer ingang bij de Belgische politici. We hopen dat de concrete Nederlandse ervaring van sociale uitsluiting hen aan het denken zet. Eddy Maes schreef deze bijdrage voor Objectief, beweging voor gelijke rechten www.allrights.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb "ja, maar ..." gestemd. Ik vind dat een integratietoets moet kunnen om de nationaliteit in het gastland te verkrijgen, maar niet nadat de immigrant reeds x aantal jaren in het land heeft gewerkt en belastingen heeft betaald.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Ach, nog zo'n extreem-links pvda-erke die er alle belang bij heeft dat allochtonen onzelfredzaam en kansarm blijven. Laat de subsidies maar komen, laat de linkse allo-industrie maar boomen en laat de schotelantennes maar aanstaan !
Princes Maxima sprak vlot Nederlands in 3 maand. Bij sommige allo's (steeds dezelfde soort) lukt het na 4 decennia nog niet om een zinnetje uitgesproken te krijgen. Een kwestie van onwil en gemakzucht aangemoedigd door linkse subsidiejagers. Hopelijk volgt de nieuwe regering de Nederlandse koers wel. Verder vind ik dat de integratietoets niet streng genoeg is : vlotte beheersing van minstens twee landstalen dient vereist te worden. Dat sluit pas aan bij de maatschappelijke en economische realiteit van dit land. Kijk maar naar Brussel waar 80 % van de "verrijkers" werkloos zijn omdat ze enkel Berbers/Arabisch en Frans kennen en 10 km verder in Vlaams-Brabant niet aan de slag kunnen ondanks de massale werkaanbiedingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja en ? dat weet ik ook wel. Het Frans kennen de buitenlanders wel beter dan het Nederlands. 'k Heb daar geen probleem mee. Zo is dat nu eenmaal.
Maar wie een publieke functie uitoefent zou toch op z'n minst de nederlanstalige minderheid in haar taal moeten kunnen bedienen. Of niet? België bestaat niet enkel uit Brussel. Trouwens. De Congolese zwarten in Brussel doen hun best qua taal. Ik spreek uit ervaring. Ze zijn wel radicaler qua integratie. Ze voelen zich geïntegreerd en hebben meer dan de autochtone Belg een hekel aan alles en ieder die ostentatief een religie predikt. Tegenover moslims in het bijzonder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wel, die zwarte is geen goed geïntegreerde. Ze zou moeten weten dat ze met haar bus door een faciliteitengemeente op Vlaams grondgebied reed en dat daar de voertaal het Nederlands is. Dergelijke mensen zou men niet meer het land mogen binnen laten alvorens ze kunnen bewijzen dat ze een minimale kennis van het Nederlands beheersen. Als die zwarte een publieke functie wil, zal ze ook het NL moeten leren en als ze in de privé aan de bak wil komen, dan moet ze het ook kunnen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Antwoord op de enquète: nee.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens heeft taalkennis niks te maken met assimilatie. Je kan perfect je eigen cultuur, tradities en religie beleven, en toch de streektaal beheersen. Assimilatie mag dan ook nooit een voorwaarde zijn om als volwaardig Belg of Vlaming te worden beschouwd. De mens is vrij in denken, doen en laten, in zoverre de vrijheid van de ander niet geschaad wordt. Ieder doet in zijn keuken wat hij/zij wil. Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 9 augustus 2007 om 06:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zo gemakkelijk is het echter niet om hier een taal te leren. Ik ga er mee akkoord dat het heel belangrijk is (ook op sociaal vlak), maar het is zoiezo toch een enorme investering van tijd en geld. Er is ook een enorm verschil tussen het niveau van de verschillende taalcursussen die hier aangeboden worden. Ik ken universitair geschoolde europeanen die na 3 jaar Nederlands nog steeds niet als omgangstaal kunnen gebruiken. Een ander probleem is dat de meeste vlamingen, zodra we horen dat iemand van het buitenland komt, steeds onmiddellijk overschakelen naar het Engels. Dat is leuk, maar niet bevorderlijk voor het leren van de taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2 landstalen. Kan je moeilijk eisen tenzij voor bepaalde functies. 'k Zou toch niet beginnen overdrijven. Sebiet moet de talenkennis van de immigrant beter zijn dan die van de gemiddelde autochtoon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie maar een oplossing, en die een betere samenwerking tussen VDAB, Forem en de RVA. Een betere activering, door enerzijds de vervangingsinkomens in termijn te beperken (zonder wie er nood aan heeft uit het oog te verliezen) en anderzijds ook opleiding te voorzien. Maar nu plots integratieregels opleggen aan wie hier ondertussen minimum de helft van z’n leven heeft doorgebracht ? Sorry, maar dit leidt tot een regelrechte revolutie. Voor nieuwkomers daarentegen, kan je wel strengere eisen opleggen, volledig akkoord daarmee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij valt het op dat je in je betoog vooral het woord “assimilatie” gebruikt in plaats van “integratie”. |
|
![]() |
![]() |