![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Regelmatig zijn er discussie van voor en tegenstanders van Kernenergie en over de de neiuwe groene alternatieven.
Men gaat echter niet verder in discussie dan het opwekken van de energie zelf. Bovendien romantiseert men hun eigen standpunten waarbij ze de toekomst als werkelijkheid aannemen. groene energie is prachtig maar heeft ook zijn beperkingen. Om dit duidelijker te maken zal ik een kleine samenvatting geven. Zonnepanelen Type PV ( Zet zonlicht om in electriciteit) * Duur, voor elke vierkante meter (jaarlijks rendement van 85Kwh) betaal je gemiddeld 600 euro exl BTW * Zonnecellen gaan maximum 30 jaar mee. Zonneboilers * Duur, voor elke vierkante meter betaal je tussen de 100 en 150 euro. * Je hebt nog steeds een traditionele boiler nodig aangezien een zooneboiler op koude dagen amper of geen rendement haalt. Warmtepompen * Even duur als een nieuwe verwarmingsinstallatie op basis van mazout of gas * Kan een heel huis verwarmen hee het jaar door * Heeft echter wel electriciteit nodig om te werken maar heeft in tegenstelling maar 25% nodig tov andere energiebronnen. verluchtingssysteem * Zuivert de lucht * geen onaangename geuren of dampen * Tot 25% besparing op kosten van verwarming. * Relatief goedkoop tot heel duur (afhankelijk van welke systeem men neemt. Indien men al deze toepassingen wilt gebruiken wordt het al vrij onbetaalbaar voor een gemiddeld gezin. Vooral als men co2 uitstoot wilt besparen door geen gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Laten we het volgende berekenen wat een nieuwe woning zou kosten aan gezin met 2 kinderen. * Verwarming & warm water (via warmtepompen): - Verwarming: 17000 euro - Warm water: 4000 euro Dit verbruik ligt rond de 4500 Kwh (jaarlijks) * electriciteits opwekking ( een gezin met 2 kinderen verbruikt 4000 Kwh indien men zich verwarmt met fossiele brandstoffen. - In totaal heeft men 8500 kwh nodig Hiervoor heeft men 100 vierkante meter zonnepannelen voor nodig. 100 * 600 (prijs vierkante meter met capaciteit van 85 kwh) = 60 000 euro Conclusie: voor +-77 000 euro kan men zich onafhankelijk maken van energieleveranciers. Is dit betaalbaar? Nee, geen enkel gezin kan zich dit veroorloven. Mijn mening is dat warmtepompen een degelijk alternatief zijn die men nu al kan gebruiken ipv de traditionele energiiebronnen. Zonneboilers zijn te beperkt en zonnepannelen (PV) zijn te duur om enig alternatief te vormen. Maar zonnepannelen kunnen wel een waardig alternatie zijn indien men deze plaatst op daken van bedrijven mits deze het capitaal hebben en grote energieverbruikers zijn. Voorhun is het een win win situatie. Indien men deze energiën combineert met Kernenrgie (geen CO2 uitstoot) dan kan men de fossiele energieën weglaten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geloof ik ook.
Een maat van me uit Australië heeft me onlangs wat specificaties laten zien van een type zonnepaneel dat ze bij z'n bedrijf ontwikkeld hebben. 2x zo efficient en slechts 20% co2 vervuiling bij productie. Het zag er veelbelovend uit, zeker met de waterstof-productietanken die ze er eveneens maken. Ze gaan er nu een paar vierkante kilometers mee volzetten en de geproduceerde H2 verkopen. België hoeft niet te hopen echter op zulke installaties. Wij hebben bijlangge niet genoeg zon voor dat ding te laten werken. "Een" oplossing ligt volgens mij in een wereldlijke samenwerking, en een vogelpandemie uitbraak die de bevolkingspopulatie terugdringt tot 1 of 2 miljard.
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1 5 kw dieselgenerator die loopt op "slaolie" of gebruikte frituurolie. Voor minder €15 000 heb je een aardgasverwarming met stirling motor aangedreven generator. Helaas is het maar 1 tot 2 kw. En ben je afhankelijk van de aardgasleverancier. Maar daar kan Jantje ons in helpen om ook daar van af te geraken. En deze voorbeelden zijn veel milieuvriendelijker dan die enorme bult zonnepanelen.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 12 augustus 2007 om 07:46. |
|
![]() |
![]() |