![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Onze nationale identiteit en de Euro
Prinses Rosalie de Merode, hoofdartikel, tijdschrift 3/2001 Zoals iedereen weet, is het in goede banen leiden van het voorzitterschap van Europa de grootste bekommernis van onze overheid. In een systeem waar ieder land het voorzitterschap moet verzekeren van zo een omvangrijke organisatie, zal ieder land geneigd zijn zijn afdruk na te laten of door een grote stap voorwaarts, of door een historisch daad die sporen moeten nalaten in de Europese constructie. Onze Eerste Minister heeft ons de laatste tijd zijn gedachten geuit over de bindingen die er zouden moeten zijn tussen de moraal en de politiek in Europa, een continent dat dezelfde waarden en instellingen deelt. Misschien is dat zijn mening niet, maar men moet niet vergeten dat Europa een belangrijk cultureel en christelijk verleden deelt, dat haar leidende karakter heeft gevormd ondanks al de oorlogen en menselijke catastrofen dat zij heeft moeten ondergaan. Het galoppeerde en technologische tijdperk waar wij ons in bevinden is een nieuwe uitdaging en wij moeten alles ondernemen om te beletten dat materialisme ons zou meeslepen in een dolle koers naar nieuwe dreigingen voor de mensheid. Iedere technologische vooruitgang is een deugd als deze het algemene belang dient, wat haar enige doel en eindpunt zou moeten zijn. Wij zijn ook aan de vooravond van een nieuwe fase in de Europese constructie welke zeer concreet zal zijn. Het betreft de Euro waarvan wij de briefjes en de muntstukken weldra in onze brieventassen zullen hebben. De Euro is in feite bedoeld om de Europese economie te stabiliseren en de onafhankelijkheid te vrijwaren jegens de dollar en de energetische factuur van de petroleumproducerende landen. Dit is de positieve kant en de doel van een eengemaakte Europese munt. De andere kant van de medaille is dat de beperkingen en de verplichtingen van de landen onder mekaar hun onafhankelijkheid zal beperken en dat economische vergissingen van de ene -wat altijd mogelijk is- invloed zal hebben op de andere. Als men er niet op let, zal de eengemaakte munt Europa doen lijken op een grote onverdeeldheid : een onverdeeldheid kan een goede oplossing zijn gedurende een beginperiode omdat zij tijd wint om een zware erfenis te aanvaarden maar meestal verlegd zij de moeilijkheden naar latere generaties ; en hoe een patrimonium behouden indien de verantwoordelijkheid over dit behoud zo verdeeld is dat iedereen op de andere zou berusten om hem staande te houden? De eengemaakte munt zou ook een gevaar kunnen worden voor onze nationale identiteit want al de landen die ze zullen gebruiken ,zullen een uitgestrekt grondgebied vormen met dezelfde beperkingen en producten. In zijn toespraak van 21 juli, sprak Koning Albert II over de noodzakelijkheid om onze nationale identiteit te bewaren in de schoot van de Europese Unie. Dit is zeer belangrijk en wij moeten ons bij aansluiten door het behoud en de bevordering van onze nationale eigenheden. Ieder land heeft zijn goede en slechte punten maar België mag wel bestempeld worden als een "goed land". Het Belgische volk is vredelievend en zoekt niet naar problemen, het leven is er gemakkelijker dan elders. Diegenen die hier komen hebben de indruk van een luilekkerland binnen te treden. Ten alle tijde zijn buitenlanders bij ons gebleven en zelfs nu hebben wij gepensioneerde Nederlanders en Fransen die zich bij ons installeren omdat de fiscaliteit voor hen gunstiger is en de geneeskunde van beter kwaliteit. Ik ben Belg, België is mijn land omdat ik er geboren ben, ik ben er grootgebracht en dank zij haar heb ik een vaderland, een thuis die ook die van mijn ouders was. Daarom ook wil ik mijn nationale identiteit niet verliezen. ========== www.probelgica.be |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Minister-President
|
Patriot! - dweper van al wat naar adel ruikt ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Omdat ze gemaakt werd ter gelegenheid van 21 juli zeker |
||
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Parlementslid
|
Citaat:
't is net hetzelfde als ik één dag voor Valentijn met een ruiker bloemen voor mijn wederhelft zou staan. |
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Dat adelijk mens heeft gelijk: de Euro is een bedreiging voor België. Vroeger was het klassieke argument dat splitsing een monetaire destabilisatie zou veroorzaken, en in hun tendentieuze weergave van hun visie werden beelden opgeroepen van een reuze devaluatie van de opvolgers, in die mate dat we -zoals in de laatste jaren van het Zaïre van Mobutu- met emmers geld naar de markt zouden moeten trekken om daar een krop sla te kopen.
Dat argument -zelfs als het correct zou zijn- is definitief achterhaald. Leve de Euro!
|
|
|
#7 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Inderdaad; leve de euro!
Het verdwijnen van één van de laatste Belgische symbolen, de Frank, is gewoon een zoveelste stap in het verdwijningsproces van de Belgische staat. Beetje bij beetje, stapje voor stapje, dag na dag, verliest het Belgische niveau zijn nut. En Europa is een goeie bondgenoot, aangezien de EU de nog overblijvende Belgische (federale) bevoegdheden naar zich toetrekt: het monetair beleid is al Europees, in de toekomst komen daar nog buitenlands beleid én defensie bij. Wat blijft er dan nog over voor "belgie"? Niks! Dank u wel, Europa!!!!! Leve Europa!!!!! 8) ![]() |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Euro is het symbool van een verenigen van landen, niet van het splitsen van landen.
|
|
|
|
#9 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
|
|
|
|
|
#10 | |
|
|
Citaat:
Dus byebye België, Hallo Vlaanderen
|
|
|
|
#11 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat verstaat u onder "verdampen"?
|
|
|
|
#12 | ||
|
|
Citaat:
We hebben er nog op gewezen. Traagheid en relaps, al dan niet veroorzaakt door verblindende ideologie. Karel De Gucht: België verdampt Dirk Achten: "Want precies omdat we Europa maken, precies omdat het monetaire en dus in grote mate het economische en fiscale beleid wegvloeit naar Europa, wordt het des te noodzakelijker voor België om te bewijzen dat het wel degelijk nuttig is als tussenstap. Een bewijsvoering die trouwens jaar na jaar moeilijker wordt. In die mate zelfs dat we misschien wel op het punt zijn gekomen waar de balans overhelt. Het pakketje rationele redenen om België te behouden, al was het maar omdat de kosten van een eventuele splitsing niet opwegen tegen de baten, neemt gaandeweg af. Er is geen munt meer die in gevaar wordt gebracht, er is hoegenaamd geen sprake van douaniers ter hoogte van de taalgrens, of van andere economische hindernissen. Het aantal onbekenden in oude splitsingsscenario's die destijds bij wijze van vingeroefening werden ontwikkeld, neemt snel af."
|
|
|
|
#13 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#14 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
|
|
|
|
|
#15 | ||
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#16 |
|
Banneling
|
Hoezo, ik meende dat er een antivlaamse regering aan zet was?
|
|
|
|