Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2007, 12:52   #1
DenMathias
Schepen

Standaard Nieuw type zonnecellen kan prijs sterk naar beneden halen

Citaat:
Een team Koreaanse onderzoekers heeft een zonnecel ontwikkeld die de afhankelijkheid op fossiele brandstoffen sterk kan verminderen.

De efficiëntie van de zonnecel is 6,5%, wat heel wat lager is dan andere types zonnecellen. Het team is echter van plan de efficiëntie te verhogen tot 15%.

Het belangrijkste aan de zonnecel is echter de kostprijs. Huidige zonnecellen kosten ongeveer € 1,7 per watt geproduceerde elektriciteit, terwijl dit nieuwe type slechts 8 cent zou kosten.

De onderzoekers zijn van plan de zonnecel in 2012 op de markt te brengen.
Artikel (in het Engels)

Nu vraag ik me wel nog af op welke manier die zonnecellen geproduceerd worden. Hopen dat het geen te vervuilende methode is?

Laatst gewijzigd door DenMathias : 15 juli 2007 om 12:53.
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 14:59   #2
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm Bekijk bericht
Artikel (in het Engels)

Nu vraag ik me wel nog af op welke manier die zonnecellen geproduceerd worden. Hopen dat het geen te vervuilende methode is?
Plastic solar cells.
Niet echt nieuw; daar zijn ze intussen ook al jaren mee bezig. Productiekost is daar inderdaad een interessant gegeven bij, net zoals het feit dat je flexibele zonnecellen kan maken. Nadeel is dan weer hun enorm lage rendementen.
Bijkomend nadeel: het zijn plastic zonnecellen, dus helemaal onafhankelijk ben je niet van fossiele bronnen; bovendien moet je op termijn de concurrentie aangaan met diezelfde fossiele energieproviders bij de aankoop van je grondstoffen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 16:33   #3
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Klinkt altijd goed, maar solar blijft toch problemen hebben; je kan de energie moeilijk stockeren. Biomassa (ook een vorm van zonne-energie) is wel handiger in dat opzicht.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 16:42   #4
Tavek
Banneling

Standaard

En mijn vraag is ook: polymeren en straling gaat niet vaak goed samen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 17:35   #5
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En mijn vraag is ook: polymeren en straling gaat niet vaak goed samen
Klopt; dergelijke zonnecellen zijn dan ook niet echt geconcipiëerd voor grote vermogens op te wekken (daarvoor zijn ze veel te inefficiënt). De zijn eerde bedoeld voor draagbare toepassingen en gadgets... (denk bijvoorbeeld aan een picknickkleed dat ook energie opwekt, waardoor je enkele elektrische apparaten kan meenemen op picknick).
Oud 15 juli 2007, 17:36   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Oei, iets dat goedkoper gaat worden - daar komen belastingen op.
Oud 15 juli 2007, 17:43   #7
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Klopt; dergelijke zonnecellen zijn dan ook niet echt geconcipiëerd voor grote vermogens op te wekken (daarvoor zijn ze veel te inefficiënt). De zijn eerde bedoeld voor draagbare toepassingen en gadgets... (denk bijvoorbeeld aan een picknickkleed dat ook energie opwekt, waardoor je enkele elektrische apparaten kan meenemen op picknick).
Mmm, toepassingen zijn toch vooral het embedden van plastic solar in glas. Dat is de ultieme zoektocht - semi-transparante cellen. Beeld u effe in dat alle skyscrapers op deze planeet hun beglazing met dergelijke plastiek bedekken.

Maar het punt blijft dat er eerst een doorbraak in energie-stockage voor solar én voor wind moet komen, anders zullen dat marginale technologieën blijven.

De Solar-chemistry sector is daar oplossingen voor aan't vinden (zinkoxide omzetten in zink dat dan kan gebruikt worden in zinc-air batterijen of voor de productie van waterstof). Maar voorlopig blijft dat commercieel problematisch.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 18:45   #8
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Mmm, toepassingen zijn toch vooral het embedden van plastic solar in glas. Dat is de ultieme zoektocht - semi-transparante cellen. Beeld u effe in dat alle skyscrapers op deze planeet hun beglazing met dergelijke plastiek bedekken.
Dat zou een behoorlijke waste of resources en geld zijn...
Oud 16 juli 2007, 08:09   #9
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Oei, iets dat goedkoper gaat worden - daar komen belastingen op.
en terecht verdorie... de gewone man moet betalen zeg ik U..... BETALEN en zwijgen....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 08:57   #10
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm Bekijk bericht
Artikel (in het Engels)

Wie was dat weer die verkondigde dat er niets nieuws meer ging uitgevonden worden?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 09:11   #11
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Wie was dat weer die verkondigde dat er niets nieuws meer ging uitgevonden worden?
Wil jij gaan vertellen dat dit nieuw is
Oud 16 juli 2007, 09:12   #12
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wil jij gaan vertellen dat dit nieuw is
Je kan toch lezen é...
Oud 16 juli 2007, 09:14   #13
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan toch lezen é...
Ja, tuurlijk; maakt hetgeen dat daar staat organische zonnecellen plots tot iets nieuw? Niet bepaald... Daar zijn ze intussen al jaren mee bezig (sterker nog, wij kregen enkele jaren terug de principes van organische zonnecellen al onderwezen; zo nieuw was het toen al).
Oud 16 juli 2007, 09:17   #14
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, tuurlijk; maakt hetgeen dat daar staat organische zonnecellen plots tot iets nieuw? Niet bepaald... Daar zijn ze intussen al jaren mee bezig (sterker nog, wij kregen enkele jaren terug de principes van organische zonnecellen al onderwezen; zo nieuw was het toen al).
Twas jij dus heb ik den indruk. Jaja, bij jullie is alles beter en nieuwer en als het bij jullie niet lukt zal het nergens beter kunnen...kheb hem al door hoor.

Er komen betere en goedkopere zonnepanelen aan en deze zullen bij massaproductie nog goedkoper worden, jij sprak dit tegen en zoals iedereen kan zien zal het toch zo worden. Goedkoper, massaproductie en beter.

Hebben jullie het patent op deze techniek van zonnecellen die de koreanen nu hebben uitgevonden? Dus de koreanen hebben idd iets nieuws gevonden zoals er duidelijk staat

Laatst gewijzigd door illwill : 16 juli 2007 om 09:19.
Oud 16 juli 2007, 09:27   #15
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Twas jij dus heb ik den indruk. Jaja, bij jullie is alles beter en nieuwer en als het bij jullie niet lukt zal het nergens beter kunnen...kheb hem al door hoor.
Bij "ons" maken ze geen zonnecellen, dus moeilijk kan het niet zijn het beter te doen dan hier
Wat ik toen zei, was gebaseerd op basic kennis van zonneceltechnologie, en dat is vandaag nog steeds even geldig. Mijn fout niet dat jij de basic zonneceltechnologie niet onder de knie hebt.

Citaat:
Er komen betere en goedkopere zonnepanelen aan en deze zullen bij massaproductie nog goedkoper worden, jij sprak dit tegen en zoals iedereen kan zien zal het toch zo worden. Goedkoper, massaproductie en beter.
Beter? Ze halen nog niet eens de helft van commerciële cellen, ze gaan nog eens enkele jaren investeren om tot op hetzelfde niveau van commerciële zonnecellen te komen, terwijl ze al die tijd in dezelfde grondstoffenrace als de petrochemie zitten... Echt wel goedkoop en beter ja, laat staan dat ze vandaag al op massaproductie zitten van die dingen.

Er zullen betere zonnepanelen komen, dat klopt, maar die zullen onbetaalbaar blijven; sterker nog, zelfs aan dat continue beter worden komt zonder meer een grens, tenzij jij een manier weet om quantumefficiëntie te gaan verhogen. Zullen er ook goedkopere panelen komen? Jazeker, en deze cellen zijn mogelijk een stimulans; zullen die goedkopere panelen ook beter zijn? Nee want die betere panelen hebben technieken nodig die zich niet lenen tot massaproductie.
Die hele discussie ga ik verder niet gaan herhalen; sla er eens een cursus zonneceltechnologie op na, die zal je met graagte verder helpen.
Oud 16 juli 2007, 09:28   #16
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Hebben jullie het patent op deze techniek van zonnecellen die de koreanen nu hebben uitgevonden? Dus de koreanen hebben idd iets nieuws gevonden zoals er duidelijk staat
Dat hebben ze niet; ze hebben gewoon een goed design gevonden...

Als ze werkelijk iets nieuws hebben gevonden, dan hebben ze in elk geval niet echt hun best gedaan om hun bevinding ietwat af te schermen aangezien wikipedia er zelfs al een verhaaltje over vertelt...
http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_solar_cells

Laatst gewijzigd door Sfax : 16 juli 2007 om 09:37.
Oud 16 juli 2007, 09:55   #17
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Klinkt altijd goed, maar solar blijft toch problemen hebben; je kan de energie moeilijk stockeren. Biomassa (ook een vorm van zonne-energie) is wel handiger in dat opzicht.
We zijn gewoon om energievooraden opgeslagen te zien in grote tanks.
Mss kan het ook anders.
Heel veel energie wordt gebruikt voor woon-werk verkeer.
Nieuw type transportmiddel (eventueel éénzitter) met kleine tank (water), die zowel thuis als op het werk omgezet wordt naar waterstof.
Een radius van 40 km zou in heel veel gevallen volstaan.
Als je dan ook nog eens een transportmiddel met kleine massa ontwikkelt. heb je niet zoveel brandstof (waterstof) nodig en bijgevolg ook niet zo'n grote tank.
Dit zou een grote impact kunnen hebben.

Laatst gewijzigd door satiper : 16 juli 2007 om 09:55.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 09:55   #18
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hebben ze niet; ze hebben gewoon een goed design gevonden...

Als ze werkelijk iets nieuws hebben gevonden, dan hebben ze in elk geval niet echt hun best gedaan om hun bevinding ietwat af te schermen aangezien wikipedia er zelfs al een verhaaltje over vertelt...
http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_solar_cells
Het artikel is dus een leugen volgens jou?
Oud 16 juli 2007, 10:12   #19
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
We zijn gewoon om energievooraden opgeslagen te zien in grote tanks.
Mss kan het ook anders.
Heel veel energie wordt gebruikt voor woon-werk verkeer.
Nieuw type transportmiddel (eventueel éénzitter) met kleine tank (water), die zowel thuis als op het werk omgezet wordt naar waterstof.
Een radius van 40 km zou in heel veel gevallen volstaan.
Als je dan ook nog eens een transportmiddel met kleine massa ontwikkelt. heb je niet zoveel brandstof (waterstof) nodig en bijgevolg ook niet zo'n grote tank.
Dit zou een grote impact kunnen hebben.
Eigenlijk bestaan die dingen al, nl. velomobiels. Deze trapautootjes rijden makkelijk meer dan 30 en na wat oefening is 40 geen enkel probleem. Ze zijn ook uit te rusten met een kleine hulpmotor. Je neemt dan wel geen waterstof mee. Een gewone batterij volstaat. Het is simpel en nu beschikbaar. (http://www.velomobiel.nl/)
Het zou inderdaad niet slecht zijn moest je op deze vehikels een zonnecelfolie kunnen bevestigen. Wanneer je op je werk zit kan de batterij van je velomobiel wat bijgeladen worden, of zelfs wanneer je rondrijdt.
Op deze manier moeten woon-werk verplaatsingen van enkel minder dan 25 km zonder enig probleem mogelijk zijn.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 10:23   #20
Tegendradigaard

Standaard

ik val er weer naast met mijn 40 km afstand tussen mijn werk en mijn voordeur....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be