![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() HOe kontroleert de minister van Binnenlandse zakken of de wetten in de land gerespekteerd worden door de burgemeesters? En scheert hij daarbij iedereen over dezelfde kam?
Komen is een gemeente die volledig in Wallonië ligt, een Franstalige gemeente dus. Er zijn wel fasiliteiten voor de Vlamingen, zoals in de rand rond Brussel er in Vlaamse gemeenten zijn die fasiliteiten moeten geven aan de Franstaligen. En wat lezen we nu in de Standaard van vandaag? Wat ik daaruit besluit, is wel duidelijk: enkele mensen moeten hiervoor ontslag krijgen: een burgemeester en een minister die nog steeds niet gereageerd heeft. Wat besluiten jullie daaruit? knip en plak: Voetpad eindigt waar school begint Franstalige ouders halen hun kind weg van de school uit schrik voor de burgemeester, klaagt De Taalkoffer. Stefanie Deleu © Stefanie Deleu KOMEN - Reportage Vlaamse school in Komen is pesterijen Franstaligen beu Een voetpad dat wordt aangelegd, behalve voor de ingang van de school, of wegwerkzaamheden die beginnen op de eerste schooldag. De Vlaamse school in Komen is het getreiter van de Franstalige burgemeester beu. Van onze redacteur 'De tijd van het fysieke geweld is gelukkig voorbij, maar de pesterijen gaan nog altijd door. De jongste tijd nemen ze zelfs toe.' In het Henegouwse Comines (Komen), een gemeente op de taalgrens met faciliteiten voor Vlamingen, weet de Vlaamse gemeenschapsschool De Taalkoffer al langer waartoe communautair gekissebis kan leiden. De problemen van de school - de enige Vlaamse school in Wallonië - begonnen al in 1979, toen Vlaamse ouders de oprichting van een Vlaamse school in de faciliteitengemeente wilden. De toenmalige PS-minister van Onderwijs, Jacques Hoyaux, weigerde dat, waardoor de school een zaak van nationaal belang werd. In 1981 kwam het schooltje er dan toch, maar niet zonder slag of stoot. In ruil kreeg Wallonië de autoweg A25 Pecq-Armentières, die Komen over Vlaams grondgebied met Wallonië verbindt. In het begin werd het Vlaamse schooltje ook verguisd door de Franstalige inwoners van Komen. 'De kinderen moesten aan de hand van hun mama's langs rijen mensen lopen die hen uitscholden. Er is nog gevochten geweest', zegt Daniël Petit, voorzitter van de vzw Knokk, Komitee voor Nederlands Onderwijs en Kultuur in het Komense, die de schoolgebouwen beheert. De kinderen van de school moesten destijds spitsroeden lopen langs 'de heksen van Komen'. Anno 2007 hebben de inwoners van Komen de school al lang aanvaard, maar gaan de pesterijen onderhuids voort. 'Vooral van de burgemeester, Gilbert Deleu (CDH), die al meer dan twintig jaar aan de macht is en onze school vijandig gezind is', zegt Petit. 'De jongste tijd nemen de pesterijen zelfs weer toe.' 'Het lijstje is eindeloos. Op de eerste schooldag begon de gemeente met straatwerken vlak voor de ingang van de school', zegt Petit. Hij toont me de greppels aan de straat. Alleen de oprit van de school is nog bereikbaar. Enkele maanden geleden werd ook een voetpad aangelegd in de straat, maar dat stopt merkwaardig genoeg links van de school en herbegint rechts van de school. 'Een Franstalige vrouw, die bij de gemeente werkt en haar kind in de Vlaamse school had ingeschreven, heeft haar kind op de eerste schooldag meteen weggehaald, uit schrik voor of onder druk van de burgemeester. Jaarlijks geeft de gemeente ook een wegenkaart uit, met alle belangrijke gebouwen erop. Alleen onze school is daarop niet terug te vinden. Een drukfout, zegt de burgemeester. Dat is geen toeval meer.' Burgemeester Deleu ontkent de aantijgingen en is kort van stof. 'Ik antwoord niet op problemen die ik niet ken. Als de school problemen heeft, moet ze mij contacteren. De verantwoordelijken van de school geven foute informatie, en maken er alleen een politiek spelletje van extremisten van.' 'Ik heb de burgemeester al twee keer aangesproken', zegt Petit. 'Maar zijn reactie is dat onze school illegaal is en dat we onze tijd verliezen. Wij zijn flaminganten, ja. Maar in de school wappert de Vlaamse Leeuw niet. Wij zijn geen radicalen. Wij willen alleen dat de kinderen in deze regio een mooie toekomst hebben en Nederlands kunnen praten.' Het Vlaams schooltje in Komen telt dit jaar ongeveer dertig leerlingen. De helft Nederlandstalig, de andere helft Franstalig. Volgens de directie is het potentieel veel groter. 'In het Komense wonen 250 leerlingen die in Vlaamse scholen in Wervik, Ieper of Menen hun lager onderwijs volgen. Zij kunnen evengoed naar onze school komen, maar doen dat niet omdat de ouders de politieke pesterijen beu zijn of schrik hebben van de burgemeester', zegt directeur Tom Vandermeulen. 'De kwaliteit van ons onderwijs is nochtans goed. De inspectie van de Vlaamse Gemeenschap zegt dat we goed werk leveren. Ook de Franstalige ouders zijn tevreden. Zij sturen hun kind naar onze school om Nederlands te leren, ook al weten ze dat de kans groot is dat hun kind het eerste jaar door het taalprobleem niet slaagt. Dat is een moedige beslissing en terecht, want na enkele jaren werpt dat zijn vruchten af.' Het schooltje is ook al jaren het slachtoffer van communautair touwtrekken. In principe moet de Franse Gemeenschap de school subsidiëren, maar dat doet ze al 25 jaar niet. 'Vlaanderen financiert de Franstalige scholen in de Vlaamse Rand wel. Men zou denken dat die allemaal gouden klinken hebben. Maar wij krijgen niets. Dat is onrechtvaardig.' www.detaalkoffer.be Yves Delepeleire
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vreemd dat we de hypocriete Labyrinth hier nooit over horen. Laatst gewijzigd door Kortaf : 7 september 2007 om 07:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Waalse hyprocriete arrogantie ten top...
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Communautaire zaken zijn toch tof, hé.
En Kortaf, wees anders een beetje intellectueel oneerlijk, hé. De post staat hier 22 minuten en je begint al te roepen om Labyrinth en waarom 'je hem daarover nooit zou horen'. Ach, ik onthou een paar zaken uit de tekst. 1. Er is niks bewezen. Enfin; als je iemand gaat vergruisen, lijkt me dat wel noodzakelijk. 2. De Franse gemeenschap komt blijkbaar haar verplichtingen niet na. Kan je daar geen kortgeding voor aanspannen? 3. Communautair gekibbel. Hoe irrelevant het eigenlijk niet is en hoeveel haat dat daar eigenlijk wel kan achter zitten.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch wel leuk dat jij kan bepalen wat echte en vermeende discriminatie is. Enfin; je zou denken dat mensen nog wel een beetje voor zichzelf kunnen denken, maar blijkbaar moet jij dat al voor anderen gaan bepalen. Citaat:
(En in antwoord op uw vraag: absoluut niet.)
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote]Ge hebt weer niet goed gelezen: de Raad van Europa heeft tot tweemaal toe bevestigd dat er in de Rand geen sprake was van discriminatie.[quote]
Ik hecht eigenlijk weinig tot geen belang aan een uitspraak van de Raad van Europa. Dat terzijde.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En neen, de naleving van de taalwetten en de gemeenschapsafspraken zijn in dit land niet afdwingbaar voor de rechtbank... Hoe vreemd het ook moge klinken. Ik denk niet dat de situatie van de Vlaamse school in Komen zo "irrelevant" is: het belangt een heleboel ouders aan. Of meent u dat ook die geen recht hebben op een eerlijke behandeling? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ga u een tijdje minder aandacht geven, dat lijkt me het enige waar ge wel belang aan hecht. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me dat echt af. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Soms ben je toch wel erg lui hoor.
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kortom, wat baten kaars ende bril als den uil niet zien en wil...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat wéét je, Adriaan. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://home.online.no/~vlaenen/vlaam...es/kwst08.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() indien dit klopt, zou dit toch es moeten worden gemeld aan de pers.
Weet er hier iemand of er in de faciliteitengemeenten rond Brussel ook Franstalige scholen zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Een heel net, betaald door de Vlaamse Gemeenschap voor een bedrag van 10 miljoen euro. Sinds de instelling van de faciliteiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() kan de raad van Europa dan niet es langskomen om de discriminatie van Vlamingen te onderzoeken?
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar toch zijn er Franstaligen die beweren dat Wallonië heel verdraagzaam is en dat Vlaanderen een racistische regio is. Een mooi voorbeeld van de Franstalige hypocrisie. |
|
![]() |
![]() |