![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Ik zit, als separatist, de laatste tijd met vele twijfels over de toekomst van brussel na een splitsing of verdere onderverdeling.
Hoe je het nu draait of keert, brussel zal altijd franstalig blijven na een splitsing. Het zal bij walonie(en frankrijk?) gaan, of autonoom worden. Bij vlaanderen zal het (als je eerlijk bent) nooit horen. De brusselse politiekers (met het fdfop kop) gunt de vlamingen dit niet. Volgens mij zal brussel wel autonoom worden. Dit heeft wel enkele gevolgen: -Geen reclameborden, afishes, verkeersborden, overheidsdiensten,.. in het nederlands. -Als brussel een francofone staat wordt zullen de vlaamse bedrijven (in een onafhankelijk vlaanderen) waarschijnlijk naar vlaanderen verhuizen. Wat de vlamingen nog meer doet wegtrekken. -Op vele plaatsen in brussel is 2talig personeel gevraagd. In de enkele interimbureau's op de anspachlaan alleen al hangen de ruiten vol dat ze 2talig personeel zoeken. Wanneer brussel autonoom franstalig wordt zal dit zo blijven? -Op de franstalige radiozenders in brussel krijg je zeer regelmatig reclame voor nederlandse cursussen, zal dit blijven? - en last but not least, persoonlijk krijg ik ook gewetensproblemen als ik op de n-va stem want ik zou later graag in brussel werken aan een loket ofzo waar meertaligheid (financieel) beloond word. Zal dit zo blijven? - Nog een opmerking; waarom wil men de nmbs splitsen?? Die sporen lopen toch constant over en tussen en door gewestgrenzen. Straks krijgen we met de spoorwegen en de ruimtelijke ordening ook nog problemen net als met de nachtvluchten. Ik zou van de nationlalisten hier graag is horen waarom, desondanks mijn realistische argumenten, volgens jullie het nederlands in brussel zal overleven? Ik wil later als meertalige in brussel werken en ik vrees ervoor als het zo doorgaat. En aub geen argumenten als "brussel heeft vlaanderen nodig". Want we weten allemaal dat de FDF'ers de vlamingen (na een splitsing) in brussel als kakkerlakken zouden platstampen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() We bouwxen gewoon een nieuw "Brussel" in Roinse/Renaix of Voeren/Fourons
Flandre/Vlaanderen indien onafhankelijk zal toch een land met minderheden zijn - misschien verwerven we de Oostkantons wel ? (&het gebied van de letzemburgischtalige Luxemburgers in Belgisch Luxemburg, dat dan prompt Vlaams-Luxemburg zal heten. Het is algemeen geweten dat Vlamingen anderen wegens hun verschillende taal niet haten. Dat doen uitsluitend franstalige Brusselaars die in de rand wonen !
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1) economisch gezien zit Brussel diep in Vlaanderen genesteld en de banden met Vlaanderen zijn op dat vlak sterker dan die met Wallonië. 2) Brussel zelfs is geen homogene entiteit meer : de franstalige oud-belgische bevolking die het felst gekant is tegen Vlaanderen is thans in de minderheid en kalft steeds verder af. Niemand weet wat de allochtonen denken. 3) Het gaat niet zo goed met Brussel. Het is verre van evident dat Brussel alleen verder zou kunnen boeren. Anderzijds is het uitgesloten dat Wallonië Brussel financieel zou kunnen "dragen" en de Brusselaars weten dat. Brussels DC is voorlopig een wensdroom ; niemand weet wat de 26 Europese lidstaten ervan denken en de EU kan Brussel ook gewoon verlaten. Daarbij komt nog de onuitgesproken schrik voor de in aantal toenemende groep allochtonen. Onderschat dat niet. Ik concludeer daaruit dat een unie met Vlaanderen veruit de minst riskante oplossing is voor Brussel. Wat die oplossing in de weg staat is de perceptie bij een aantal Brusselaars (hoeveel precies weet ik niet) dat Vlaanderen Brussel hardhandig zal proberen te vernederlandsen. Ik ben daarom voorstander om Brussel ijzersterke waarborgen te bieden op taalkundig en cultureel vlak + een zekere vorm van autonomie en geld. En ze zelf laten beslissen of ze dat aanbod aannemen of niet.Vlaanderen kan Brussel overtuigen als onze vertegenwoordigers het slim spelen. Niet als Dewinter de Vlaamse delegatie leidt dus. Als ex-Brusselaar ben ik ervan overtuigd dat zo'n aanpak kansen maakt. Nu reeds zie je hier en daar op franstalige fora's mensen die dingen zeggen in de trent van "liever bij de Vlamingen dan in de PS-staat gevangen te zitten" of nog "Liever Vlaams dan marrokaans". Laatst gewijzigd door Kaal : 22 augustus 2007 om 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Eindelijk beginnen ze het een beetje te snappen. Dat heeft lang geduurd !
Dus als je niet voor de stomste flamingant van de geschiedenis wil doorgaan, word je beter Belgisch-gezind ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
tenzij Brussel van plan is op te stijgen, zal het altijd in Vlaanderen liggen en meer zelfs, het is onze hoofdstad (itt Wallonie, die hebben als hoofdstad Namen!in de praktijk bestaat er dus geen eenheid tussen Wallonië en Brussel) en dat blijft het. Vlaanderen zal federaal zijn, met volledige erkenning van de rechten van de Franstaligen in Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een optie zou kunnen zijn een status aparte voor Brussel.
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat verdedig jij nog? Een land dat (na Bosnie) het land met de minste politieke betekenis van Europa? Je eigen onderdrukking? Je eigen uitbuiting? Het Belgische model werkt allang niet meer en niemand heeft daar iets aan kunnen veranderen. De splitsing is onvermijdelijk. De vraag is niet OF, maar WANNEER en HOE. Daar verander jij niets aan! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
er is ook geen eenheid gekomen tussen Waals gewest en Waalse gemeenschap zoals in Vlaanderen maar ook partijpolitiek kon je bij MR en PS al meermaals vaststellen dat t absoluut niet botert tussen de Waalse partijbesturen en de Brusselse afdelingen ... (ruzie bij de opvolging MR ... verhuis Oncelinckx om de brusselse PS te gaan onderwerpen etc ...) en natuurlijk het lastige demografische feit dat Brussel en Wallonië niet aan elkaar grenzen ... heb jij dan argumenten waarom Brussel tegen Vlaanderen (met uiteraard garanties voor Franstaligen) en voor Wallonië zou kiezen dat de middelen niet bezit om de Brusselse ambities waar te maken ? De Brusselaars gaan zich als het puntje bij paaltje komt niet in eigen voet schieten. Brussel is als enclave niet leefbaar en ontoelaatbaar voor de EU en zijn instellingen ... het zou maw bij een keuze voor Wallonië de EU én de Vlaamse ambtenaren verliezen ... en op slag terugvallen tot een provinciestad dus ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burger
|
![]() Als Brussel ligt ten midden van de ééntalige staat Vlaanderen dan zullen de inwoners van Brussel automatisch de voordelen inzien om de taal te leren van enige land waar ze aan grenzen. Diegene die dit niet willen zullen verhuizen owv hun frustratie. Geef het een halve eeuw en in Brussel zal de lingua franca Vlaams/Nederlands zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Btw, als Vlaanderen Brussel echt wil hebben we die... Ze ligt in ons grondgebied en is van ons op geschiedkundig vlak. De eerste stap is Brussel bezetten, de tweede stap is Brussel zeer strict tweetalig maken en als laatste stap kan je eventueel beginnen met het frans te ontmoedigen of zelfs gewoon proberen uit te roeien. ![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 22 augustus 2007 om 15:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar het grote Pro-Vlaanderen-argument voor Brussel is ongetwijfeld de spectaculaire cijfers die onderzoeken naar de Vlaamse economie/welvaart tonen. Ik kan me niet voorstellen dat de Brusselaars liever bij Wallonie willen, als ze denken aan hun portemonnee. Ik denk niet dat zij in armoede willen leven, en het ziet er niet naar uit dat het in Wallonie beter wordt, zelfs al blijft Belgique nog 30 jaar bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...90&postcount=3
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoeveel land moet er bij jou worden afgepakt eer jij wakker wordt??? Je gaat van Vlaanderen gewoon hetzelfde maken als van Belgie : een eeuwioge strijd tegen het verfransen... Vlaanderen Vlaams, en als Bruussel denkt zich te kunnen aanmeten dat het apart kan gaan of bij wallonie, wel laat ze eerst maar eens proberen los te komen van Vlaanderen waar het middenin ligt!!! Brussel is een Vlaamse stad, en als jety het goed aanpakt, dooft dat frans uit. Maar ge gaat verdekke toch ni in de grondwet schrijven met alarmbellen en toeters dat die eeuwig frans zijn zeker!! ZOT!
![]() |
![]() |
#15 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die garanties waar ik het over heb betreft uitsluitend het tweetalig karakter van de stad. Die moet gewaarborgd worden of de stad zal nooit vernederlandsen. Je moet voor ogen houden dat de FDF propaganda machine onmiddelijk in actie zal springen de dag dat het einde van België eraan komt : zij zullen de Brusselaars ervan willen overtuigen dat Vlaanderen een totalitaire staat is die het Frans tot in de slaapkamer wil verbieden. Als je in die context weigert om garanties te geven, dan zal je nooit genoeg Brusselaars overtuigen en rest er maar één middel, nl. geweld. Ik mag hopen dat dat geen optie voor jou is. Uiteraard moet elke band whatsoever met Wallonië en/of Frankrijk verbroken worden. Die twee mogen geen enkele bevogdheid meer hebben over de stad. De stad wordt Vlaams, en alleen dat. Het krijgt wel een tweetalig statuut en genoeg autonomie om een degelijk stadsbeleid uit te bouwen. Citaat:
Laatst gewijzigd door Kaal : 22 augustus 2007 om 18:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
P.S. Niet over het hoofd zien dat Kaal zelf een Franstalige is. Eén die voor Vlaanderen gekozen heeft, maar juist omwille van zijn achtergrond beter geplaatst is dan wie anders ook op dit forum om deze situatie accuraat in te schatten! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() Verfranste Vlamingen bestaan niet.
De meer gematigde VB'ers zeggen altijd dat geassimileerde allochten tot het Vlaamse Volk kan behoren, wel een verfranste Vlaming is net het omgekeerde: een Vlaming die geassimileerde heeft tot een francofoon. Bovendien is het communautaire in België zeer sterk aan taal gebonden, in tegenstelling tot bv. Schotland en Ierland waar kennis van het Gaelic helemaal niet meespeelt in het wel-of-niet Schot/Ier zijn. Vgl. het met het Ierland, vroeger waren ook onder de Protestanten aanhangers van Ierse onafhankelijkheid, maar doordat godsdienst er zeer sterk op het voorplan kwam, heeft die voor een breuklijn gezorgd waardoor er quasi geen Protestantse onafhankelijkheidsaanhangers zijn. In Vlaanderen is het niet de godsdienst maar wel het taalverschil dat altijd als hét belangrijkste criterium werd gehanteerd. Bijgevolg is het Nederlands een conditio sine qua non om tot Vlaanderen gerekend te kunnen worden.
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Brussel staat OOK argwanend tov Wallonië. Misschien evenveel dan tov Vlaanderen. Dat is de sleutel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |