Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 15:04   #1
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard twijfels..

Ik zit, als separatist, de laatste tijd met vele twijfels over de toekomst van brussel na een splitsing of verdere onderverdeling.
Hoe je het nu draait of keert, brussel zal altijd franstalig blijven na een splitsing. Het zal bij walonie(en frankrijk?) gaan, of autonoom worden. Bij vlaanderen zal het (als je eerlijk bent) nooit horen. De brusselse politiekers (met het fdfop kop) gunt de vlamingen dit niet.
Volgens mij zal brussel wel autonoom worden. Dit heeft wel enkele gevolgen:
-Geen reclameborden, afishes, verkeersborden, overheidsdiensten,.. in het nederlands.
-Als brussel een francofone staat wordt zullen de vlaamse bedrijven (in een onafhankelijk vlaanderen) waarschijnlijk naar vlaanderen verhuizen. Wat de vlamingen nog meer doet wegtrekken.
-Op vele plaatsen in brussel is 2talig personeel gevraagd. In de enkele interimbureau's op de anspachlaan alleen al hangen de ruiten vol dat ze 2talig personeel zoeken. Wanneer brussel autonoom franstalig wordt zal dit zo blijven?
-Op de franstalige radiozenders in brussel krijg je zeer regelmatig reclame voor nederlandse cursussen, zal dit blijven?
- en last but not least, persoonlijk krijg ik ook gewetensproblemen als ik op de n-va stem want ik zou later graag in brussel werken aan een loket ofzo waar meertaligheid (financieel) beloond word. Zal dit zo blijven?
- Nog een opmerking; waarom wil men de nmbs splitsen?? Die sporen lopen toch constant over en tussen en door gewestgrenzen. Straks krijgen we met de spoorwegen en de ruimtelijke ordening ook nog problemen net als met de nachtvluchten.

Ik zou van de nationlalisten hier graag is horen waarom, desondanks mijn realistische argumenten, volgens jullie het nederlands in brussel zal overleven? Ik wil later als meertalige in brussel werken en ik vrees ervoor als het zo doorgaat.
En aub geen argumenten als "brussel heeft vlaanderen nodig". Want we weten allemaal dat de FDF'ers de vlamingen (na een splitsing) in brussel als kakkerlakken zouden platstampen.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:18   #2
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

We bouwxen gewoon een nieuw "Brussel" in Roinse/Renaix of Voeren/Fourons

Flandre/Vlaanderen indien onafhankelijk zal toch een land met minderheden zijn - misschien verwerven we de Oostkantons wel ? (&het gebied van de letzemburgischtalige Luxemburgers in Belgisch Luxemburg, dat dan prompt
Vlaams-Luxemburg zal heten.

Het is algemeen geweten dat Vlamingen anderen wegens hun verschillende taal niet haten. Dat doen uitsluitend franstalige Brusselaars die in de rand wonen !
Oud 22 augustus 2007, 15:26   #3
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Ik zit, als separatist, de laatste tijd met vele twijfels over de toekomst van brussel na een splitsing of verdere onderverdeling.
Ik niet ! Maar we moeten toegeven dat wij zwak staan als het over Brussel gaat. Het is allang geen Vlaamse stad meer. Wij zitten wel niet zonder troeven :

1) economisch gezien zit Brussel diep in Vlaanderen genesteld en de banden met Vlaanderen zijn op dat vlak sterker dan die met Wallonië.
2) Brussel zelfs is geen homogene entiteit meer : de franstalige oud-belgische bevolking die het felst gekant is tegen Vlaanderen is thans in de minderheid en kalft steeds verder af. Niemand weet wat de allochtonen denken.
3) Het gaat niet zo goed met Brussel. Het is verre van evident dat Brussel alleen verder zou kunnen boeren. Anderzijds is het uitgesloten dat Wallonië Brussel financieel zou kunnen "dragen" en de Brusselaars weten dat. Brussels DC is voorlopig een wensdroom ; niemand weet wat de 26 Europese lidstaten ervan denken en de EU kan Brussel ook gewoon verlaten. Daarbij komt nog de onuitgesproken schrik voor de in aantal toenemende groep allochtonen. Onderschat dat niet.

Ik concludeer daaruit dat een unie met Vlaanderen veruit de minst riskante oplossing is voor Brussel. Wat die oplossing in de weg staat is de perceptie bij een aantal Brusselaars (hoeveel precies weet ik niet) dat Vlaanderen Brussel hardhandig zal proberen te vernederlandsen.

Ik ben daarom voorstander om Brussel ijzersterke waarborgen te bieden op taalkundig en cultureel vlak + een zekere vorm van autonomie en geld. En ze zelf laten beslissen of ze dat aanbod aannemen of niet.Vlaanderen kan Brussel overtuigen als onze vertegenwoordigers het slim spelen. Niet als Dewinter de Vlaamse delegatie leidt dus.

Als ex-Brusselaar ben ik ervan overtuigd dat zo'n aanpak kansen maakt. Nu reeds zie je hier en daar op franstalige fora's mensen die dingen zeggen in de trent van "liever bij de Vlamingen dan in de PS-staat gevangen te zitten" of nog "Liever Vlaams dan marrokaans".

Laatst gewijzigd door Kaal : 22 augustus 2007 om 15:28.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:33   #4
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Eindelijk beginnen ze het een beetje te snappen. Dat heeft lang geduurd !

Dus als je niet voor de stomste flamingant van de geschiedenis wil doorgaan, word je beter Belgisch-gezind !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:34   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe je het nu draait of keert, brussel zal altijd franstalig blijven na een splitsing. Het zal bij walonie(en frankrijk?) gaan, of autonoom worden. Bij vlaanderen zal het (als je eerlijk bent) nooit horen. De brusselse politiekers (met het fdfop kop) gunt de vlamingen dit niet.
-Geen reclameborden, afishes, verkeersborden, overheidsdiensten,.. in het nederlands.
-Als brussel een francofone staat wordt zullen de vlaamse bedrijven (in een onafhankelijk vlaanderen) waarschijnlijk naar vlaanderen verhuizen. Wat de vlamingen nog meer doet wegtrekken.
-Op vele plaatsen in brussel is 2talig personeel gevraagd. In de enkele interimbureau's op de anspachlaan alleen al hangen de ruiten vol dat ze 2talig personeel zoeken. Wanneer brussel autonoom franstalig wordt zal dit zo blijven?
-Op de franstalige radiozenders in brussel krijg je zeer regelmatig reclame voor nederlandse cursussen, zal dit blijven?
- en last but not least, persoonlijk krijg ik ook gewetensproblemen als ik op de n-va stem want ik zou later graag in brussel werken aan een loket ofzo waar meertaligheid (financieel) beloond word. Zal dit zo blijven?
- Nog een opmerking; waarom wil men de nmbs splitsen?? Die sporen lopen toch constant over en tussen en door gewestgrenzen. Straks krijgen we met de spoorwegen en de ruimtelijke ordening ook nog problemen net als met de nachtvluchten.

Ik zou van de nationlalisten hier graag is horen waarom, desondanks mijn realistische argumenten, volgens jullie het nederlands in brussel zal overleven? Ik wil later als meertalige in brussel werken en ik vrees ervoor als het zo doorgaat.
En aub geen argumenten als "brussel heeft vlaanderen nodig". Want we weten allemaal dat de FDF'ers de vlamingen (na een splitsing) in brussel als kakkerlakken zouden platstampen.

tenzij Brussel van plan is op te stijgen, zal het altijd in Vlaanderen liggen en meer zelfs, het is onze hoofdstad (itt Wallonie, die hebben als hoofdstad Namen!in de praktijk bestaat er dus geen eenheid tussen Wallonië en Brussel) en dat blijft het.

Vlaanderen zal federaal zijn, met volledige erkenning van de rechten van de Franstaligen in Brussel.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:40   #6
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Een optie zou kunnen zijn een status aparte voor Brussel.
Oud 22 augustus 2007, 15:41   #7
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
tenzij Brussel van plan is op te stijgen, zal het altijd in Vlaanderen liggen en meer zelfs, het is onze hoofdstad (itt Wallonie, die hebben als hoofdstad Namen!in de praktijk bestaat er dus geen eenheid tussen Wallonië en Brussel) en dat blijft het.

Vlaanderen zal federaal zijn, met volledige erkenning van de rechten van de Franstaligen in Brussel.
En heb je ook argumenten waarom er geen eenheid zou zijn tussen Brussel en Wallonie?
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:46   #8
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Dus als je niet voor de stomste flamingant van de geschiedenis wil doorgaan, word je beter Belgisch-gezind !
Ach Hans1, doe niet zo stom! Jouw oerlelijke vaderland, Belgique, zal niet lang meer bestaan. Belgicisten zijn een uitstervend soort, en de separatisten staan op om hun plaats in te nemen. 177 jaar taal-, culturele-, sociale- en economische onderdrukking van het Vlaamse volk is genoeg geweest!

Wat verdedig jij nog? Een land dat (na Bosnie) het land met de minste politieke betekenis van Europa? Je eigen onderdrukking? Je eigen uitbuiting?

Het Belgische model werkt allang niet meer en niemand heeft daar iets aan kunnen veranderen. De splitsing is onvermijdelijk. De vraag is niet OF, maar WANNEER en HOE. Daar verander jij niets aan!
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:51   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
En heb je ook argumenten waarom er geen eenheid zou zijn tussen Brussel en Wallonie?
zoals ik schreef is de hoofdstad van Wallonië Namen en niet Brussel
er is ook geen eenheid gekomen tussen Waals gewest en Waalse gemeenschap zoals in Vlaanderen
maar ook partijpolitiek kon je bij MR en PS al meermaals vaststellen dat t absoluut niet botert tussen de Waalse partijbesturen en de Brusselse afdelingen ... (ruzie bij de opvolging MR ... verhuis Oncelinckx om de brusselse PS te gaan onderwerpen etc ...)
en natuurlijk het lastige demografische feit dat Brussel en Wallonië niet aan elkaar grenzen ...

heb jij dan argumenten waarom Brussel tegen Vlaanderen (met uiteraard garanties voor Franstaligen) en voor Wallonië zou kiezen dat de middelen niet bezit om de Brusselse ambities waar te maken ?
De Brusselaars gaan zich als het puntje bij paaltje komt niet in eigen voet schieten.

Brussel is als enclave niet leefbaar en ontoelaatbaar voor de EU en zijn instellingen ... het zou maw bij een keuze voor Wallonië de EU én de Vlaamse ambtenaren verliezen ... en op slag terugvallen tot een provinciestad dus ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:53   #10
Aereal
Burger

Aereal's schermafbeelding

Standaard

Als Brussel ligt ten midden van de ééntalige staat Vlaanderen dan zullen de inwoners van Brussel automatisch de voordelen inzien om de taal te leren van enige land waar ze aan grenzen. Diegene die dit niet willen zullen verhuizen owv hun frustratie. Geef het een halve eeuw en in Brussel zal de lingua franca Vlaams/Nederlands zijn.
Aereal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:54   #11
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:

Als droom in een tweetalige functie werken in Brussel omdat je dan een premie krijgt! Mooie droom maar ik pas en ga ietsje verder met men dromen!
Btw, als Vlaanderen Brussel echt wil hebben we die... Ze ligt in ons grondgebied en is van ons op geschiedkundig vlak. De eerste stap is Brussel bezetten, de tweede stap is Brussel zeer strict tweetalig maken en als laatste stap kan je eventueel beginnen met het frans te ontmoedigen of zelfs gewoon proberen uit te roeien.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 22 augustus 2007 om 15:58.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 17:41   #12
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aereal Bekijk bericht
Als Brussel ligt ten midden van de ééntalige staat Vlaanderen dan zullen de inwoners van Brussel automatisch de voordelen inzien om de taal te leren van enige land waar ze aan grenzen. Diegene die dit niet willen zullen verhuizen owv hun frustratie. Geef het een halve eeuw en in Brussel zal de lingua franca Vlaams/Nederlands zijn.
Dat is waar, maar bedenk wel dat de Vlamingen al 177 jaar als minderwaardig worden gezien... die mentaliteit zit er stevig in, dat verandert niet zomaar.

Maar het grote Pro-Vlaanderen-argument voor Brussel is ongetwijfeld de spectaculaire cijfers die onderzoeken naar de Vlaamse economie/welvaart tonen. Ik kan me niet voorstellen dat de Brusselaars liever bij Wallonie willen, als ze denken aan hun portemonnee. Ik denk niet dat zij in armoede willen leven, en het ziet er niet naar uit dat het in Wallonie beter wordt, zelfs al blijft Belgique nog 30 jaar bestaan.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 17:42   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Je had beter dit gelezen, fransdolle belgicist, Brusselaar en Brabander:

http://forum.politics.be/showpost.ph...90&postcount=3
Oud 22 augustus 2007, 17:51   #14
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik niet ! Maar we moeten toegeven dat wij zwak staan als het over Brussel gaat. Het is allang geen Vlaamse stad meer. Wij zitten wel niet zonder troeven :

1) economisch gezien zit Brussel diep in Vlaanderen genesteld en de banden met Vlaanderen zijn op dat vlak sterker dan die met Wallonië.
2) Brussel zelfs is geen homogene entiteit meer : de franstalige oud-belgische bevolking die het felst gekant is tegen Vlaanderen is thans in de minderheid en kalft steeds verder af. Niemand weet wat de allochtonen denken.
3) Het gaat niet zo goed met Brussel. Het is verre van evident dat Brussel alleen verder zou kunnen boeren. Anderzijds is het uitgesloten dat Wallonië Brussel financieel zou kunnen "dragen" en de Brusselaars weten dat. Brussels DC is voorlopig een wensdroom ; niemand weet wat de 26 Europese lidstaten ervan denken en de EU kan Brussel ook gewoon verlaten. Daarbij komt nog de onuitgesproken schrik voor de in aantal toenemende groep allochtonen. Onderschat dat niet.

Ik concludeer daaruit dat een unie met Vlaanderen veruit de minst riskante oplossing is voor Brussel. Wat die oplossing in de weg staat is de perceptie bij een aantal Brusselaars (hoeveel precies weet ik niet) dat Vlaanderen Brussel hardhandig zal proberen te vernederlandsen.

Ik ben daarom voorstander om Brussel ijzersterke waarborgen te bieden op taalkundig en cultureel vlak + een zekere vorm van autonomie en geld. En ze zelf laten beslissen of ze dat aanbod aannemen of niet.Vlaanderen kan Brussel overtuigen als onze vertegenwoordigers het slim spelen. Niet als Dewinter de Vlaamse delegatie leidt dus.

Als ex-Brusselaar ben ik ervan overtuigd dat zo'n aanpak kansen maakt. Nu reeds zie je hier en daar op franstalige fora's mensen die dingen zeggen in de trent van "liever bij de Vlamingen dan in de PS-staat gevangen te zitten" of nog "Liever Vlaams dan marrokaans".
Ben je godverdomme nog ni geleerd!?? GEEN GARANTIES aan de franskiljons!!!
Hoeveel land moet er bij jou worden afgepakt eer jij wakker wordt???
Je gaat van Vlaanderen gewoon hetzelfde maken als van Belgie : een eeuwioge strijd tegen het verfransen...
Vlaanderen Vlaams, en als Bruussel denkt zich te kunnen aanmeten dat het apart kan gaan of bij wallonie, wel laat ze eerst maar eens proberen los te komen van Vlaanderen waar het middenin ligt!!!
Brussel is een Vlaamse stad, en als jety het goed aanpakt, dooft dat frans uit. Maar ge gaat verdekke toch ni in de grondwet schrijven met alarmbellen en toeters dat die eeuwig frans zijn zeker!!
ZOT!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 18:09   #15
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Niet aan de franskiljons. Aan de Brusselaars. Ben jij van Brussel? Ik ben er geboren en heb er tot mijn 27ste geleefd. Niet alle franstalige Brusselaars stemmen FDF, verre van. Een groot deel van de autochtone Brusselaars stammen af van verfranste Vlamingen. In mijn familie is dat niet anders : mijn zussen zijn totaal verfranst, ik als enige niet. Die mensen zijn niet ongevoelig voor de Vlaamse verzuchtingen. En ze voelen zich zeker niet Waals. Zoals je zelf zei, als je het goed aanpakt, kan het frans inderdaad uitdoven.

Die garanties waar ik het over heb betreft uitsluitend het tweetalig karakter van de stad. Die moet gewaarborgd worden of de stad zal nooit vernederlandsen. Je moet voor ogen houden dat de FDF propaganda machine onmiddelijk in actie zal springen de dag dat het einde van België eraan komt : zij zullen de Brusselaars ervan willen overtuigen dat Vlaanderen een totalitaire staat is die het Frans tot in de slaapkamer wil verbieden. Als je in die context weigert om garanties te geven, dan zal je nooit genoeg Brusselaars overtuigen en rest er maar één middel, nl. geweld. Ik mag hopen dat dat geen optie voor jou is.

Uiteraard moet elke band whatsoever met Wallonië en/of Frankrijk verbroken worden. Die twee mogen geen enkele bevogdheid meer hebben over de stad. De stad wordt Vlaams, en alleen dat. Het krijgt wel een tweetalig statuut en genoeg autonomie om een degelijk stadsbeleid uit te bouwen.

Citaat:
Brussel is een Vlaamse stad, en als jety het goed aanpakt, dooft dat frans uit. Maar ge gaat verdekke toch ni in de grondwet schrijven met alarmbellen en toeters dat die eeuwig frans zijn zeker!!
ZOT!
Nee hoor, we zijn het daar over eens. Toch zaj je IETS op papier moeten vastleggen.

Laatst gewijzigd door Kaal : 22 augustus 2007 om 18:11.
Oud 22 augustus 2007, 18:09   #16
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Hoeveel land moet er bij jou worden afgepakt eer jij wakker wordt???
Je gaat van Vlaanderen gewoon hetzelfde maken als van Belgie : een eeuwioge strijd tegen het verfransen...
Vlaanderen Vlaams, en als Bruussel denkt zich te kunnen aanmeten dat het apart kan gaan of bij wallonie, wel laat ze eerst maar eens proberen los te komen van Vlaanderen waar het middenin ligt!!!
ZOT!
Het zal nochtans de enige mogelijkheid zijn om Brussel en zijn bestuurders - die vandaag de dag nog steeds overwegens Franstalig zijn, laten we VOORAL dat niet vergeten - te overtuigen om voor Vlaanderen te kiezen. Ik heb deze mogelijkheid een tijdje terug ook al geopperd en ik bevestig mijn eigen mening bij deze. Net zoals ik toen stelde dat ik de Franstalige arrogantie vooral als een gevolg zie van de Belgische constructie, en concreet zijn drieledig federalisme, dat steeds voor een Franstalig Brussels/Waals 'blok' zorgt tegen Vlaanderen. Neem België weg en de situatie wordt helemaal anders. En als Brussel deel gaat uimaken van een staat waarin de voertaal Nederlands is, zal de sociologische noodzaak om Nederlands te kennen bij de Franstalige Brusselaars alleen maar toenemen, waardoor het Nederlands als vanzelf weer aan belang kan winnen in Brussel.

P.S. Niet over het hoofd zien dat Kaal zelf een Franstalige is. Eén die voor Vlaanderen gekozen heeft, maar juist omwille van zijn achtergrond beter geplaatst is dan wie anders ook op dit forum om deze situatie accuraat in te schatten!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 18:13   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zit, als separatist, ...

Ik zou van de nationlalisten hier graag is horen waarom, ...
Of hoe u hoogstwaarschijnlijk helemaal geen Vlaams-nationalist bent en al evenmin een separatist...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 18:24   #18
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
verfranste Vlamingen
Verfranste Vlamingen bestaan niet.
De meer gematigde VB'ers zeggen altijd dat geassimileerde allochten tot het Vlaamse Volk kan behoren, wel een verfranste Vlaming is net het omgekeerde: een Vlaming die geassimileerde heeft tot een francofoon.
Bovendien is het communautaire in België zeer sterk aan taal gebonden, in tegenstelling tot bv. Schotland en Ierland waar kennis van het Gaelic helemaal niet meespeelt in het wel-of-niet Schot/Ier zijn.
Vgl. het met het Ierland, vroeger waren ook onder de Protestanten aanhangers van Ierse onafhankelijkheid, maar doordat godsdienst er zeer sterk op het voorplan kwam, heeft die voor een breuklijn gezorgd waardoor er quasi geen Protestantse onafhankelijkheidsaanhangers zijn.

In Vlaanderen is het niet de godsdienst maar wel het taalverschil dat altijd als hét belangrijkste criterium werd gehanteerd. Bijgevolg is het Nederlands een conditio sine qua non om tot Vlaanderen gerekend te kunnen worden.
Oud 22 augustus 2007, 18:30   #19
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
P.S. Niet over het hoofd zien dat Kaal zelf een Franstalige is. Eén die voor Vlaanderen gekozen heeft, maar juist omwille van zijn achtergrond beter geplaatst is dan wie anders ook op dit forum om deze situatie accuraat in te schatten!
Ik wil hierbij even opmerken dat dit gewoon een buikgevoel van me is, als ex-Brusselaar. Ik heb die ideeën wel hier en daar met franstalige Brusselaars besproken en de reactie was lang niet zo negatief als ik eerst vreesde. Een rattachist (unie met Frankrijk dus) vertrouwde mij zelfs toe dat hij vreesde dat de Brusselaars op een dergelijk voorstel van Vlaanderen best zouden kunnen ingaan. "Pour le fric" !

Brussel staat OOK argwanend tov Wallonië. Misschien evenveel dan tov Vlaanderen. Dat is de sleutel.
Oud 22 augustus 2007, 18:36   #20
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Verfranste Vlamingen bestaan niet.
De meer gematigde VB'ers zeggen altijd dat geassimileerde allochten tot het Vlaamse Volk kan behoren, wel een verfranste Vlaming is net het omgekeerde: een Vlaming die geassimileerde heeft tot een francofoon.
Bovendien is het communautaire in België zeer sterk aan taal gebonden, in tegenstelling tot bv. Schotland en Ierland waar kennis van het Gaelic helemaal niet meespeelt in het wel-of-niet Schot/Ier zijn.
Vgl. het met het Ierland, vroeger waren ook onder de Protestanten aanhangers van Ierse onafhankelijkheid, maar doordat godsdienst er zeer sterk op het voorplan kwam, heeft die voor een breuklijn gezorgd waardoor er quasi geen Protestantse onafhankelijkheidsaanhangers zijn.

In Vlaanderen is het niet de godsdienst maar wel het taalverschil dat altijd als hét belangrijkste criterium werd gehanteerd. Bijgevolg is het Nederlands een conditio sine qua non om tot Vlaanderen gerekend te kunnen worden.
Verfranste Vlamingen bestaan wel; ze worden ook franskiljons genoemd; en in Brussel en de Vlaamse rand rond Brussel leven er nog veel franskiljons.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be