![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Als er één ding is wat, naar mijn gevoel, aan Letermes formatiepoging kan verweten worden, dan is het de totale geheimhouding waarin alles verlopen is. Nooit hebben de Vlaamse kartelpartners ons ingelicht over waar ze mee bezig waren, hoe de reacties daarop waren, en hoe ze dachten hun doel te bereiken. CD&V en N-VA hebben 75 dagen auto-diplomatie gevoerd zonder de Vlaamse burgers, hun opdrachtgevers, in te lichten en - desgevallend - om steun te vragen.
De franstaligen hebben dat des te meer gedaan. Denk maar aan het fameuze lijstje "La Belgique que veulent les Flamands" op de voorpagina van Le Soir, dat overgebrieft was door Joëlle Milquet. Dat gaf eindelijk wat inzicht in de concrete onderhandelingen. CD&V en N-VA hebben dus 75 dagen lang onderhandeld in het luchtledige, zonder communicatie met en dus ook directe steun van hun achterban. Volgens mij is dit ook de reden waarom ze mislukt zijn en waarom Leterme in de laatste peilingen nu een licht verlies aan steun blijkt te moeten noteren. Nu de formatie mislukt is, is het hoog tijd voor de kartelpartijen om in verhoogde versnelling te gaan communiceren met de Vlamingen: - hoe reageren ze op het ongepaste gedrag van de Franstalige medelanders? - duwen ze Leterme nog naar voor als kandidaat-formateur of niet? - zullen ze een Waal accepteren als premier of willen ze in de oppositie? - wat zullen ze accepteren en wat niet? - wat vindt de N-VA dat er moet gebeuren? Etc. etc. De Vlamingen hebben recht op die informatie. En als het kartel sterk wil staan voor de komende maanden, zal het een eind moeten maken aan zijn "koninklijke" stilzwijgendheid en openheid van zaken geven aan de Vlamingen. Ik zou dus graag van zoveel mogelijk afdelingen, leden, politici etc. van CD&V en N-VA willen vernemen hoe ze zich voelen bij het debacle van deze week, en wat ze zinnens zijn naar de onmiddellijke toekomst toe. Anyone? Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 augustus 2007 om 07:55. |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vrees dat als Leterme zijn al te afgezwakte eisen langs vlaamse kant zou hebben gelekt zijn populairteit nog veel meer klappen zou hebben gekregen.
Daarenboven zou DeWever zich niet meer als de verdediger van Vlaanderen kunnen opwerpen wegens een al te groot kapitulatiegehalte ivm de meeste legitieme vlaamse eisen. Wat iedereen in de kommotie van de afgelopen weken blijkbaar vergeet in te zien is dat de vlaamse partijen bijna volledig zijn afgestapt van de kamerbreed gesteunde resoluties die in het vlaamse parlement zijn goedgekeurd. Dit zou in Wallonië geen verf pakken. De reden waarom is voor de hand liggend: in Wallonië worden de onderhandelende poitiekers vollop mediatiek gesteund...in Vlaanderen nodigen we een Laporte, een Michel, een Tobback, een Reynebau, een Vandermeersch of een Bénédicte Vaes uit om onze politiekers in prime time de grond onder hun voeten te ondergraven. Wie zullen de volgende dagen de gallerij passeren? Tom Barman? Hemmerechts? Vermeersch? Eyskens? Geysels? Dát is de realiteit. Kortom: De Vlamingen zijn weer eens tevreden om slechts een veel te klein gedeelte van de vlaamse verzuchtingen ingevuld te zien op een onderhandelingstafel. Daarentegen is het natuurlijk een godsgeschenk om in de naïeve vlaamse geesten eens te meer het "raison Wallon" te implanteren. De peilingen dienaangaande zijn tekenend. Dit laatste geeft de burger moed...edoch...zoals mijn mantraatje steeds en steeds opnieuw zal blijven klinken: "hier ons bloed, wanneer onze pers?"
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
La causa nostra:Mani pulite Laatst gewijzigd door maarte : 25 augustus 2007 om 10:11. |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan nestbevuilers in elk geval geen gebrek op onze staatsomroep als het gaat om de belangen van Vlaanderen te verdedigen.
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En vooral gasten die TELKENS laten horen dat België moet blijven bestaan. Opvallend dat die dat er altijd zo moeten tussen laten vallen... Géén andere he... En ze gaan het soms echt ver zoeken... Dat ze verdekke de andere kant eens seriues aan het woord laten !! ![]()
![]() |
#8 |
Parlementslid
|
![]() Ik vind dat de Nederlandstalige pers een enorme verantwoordelijkheid heeft en deze niet of onvoldoende opneemt. Als men kijkt hoe partijdig de Franstalige pers heeft bericht de laatste weken en hoe flauw de reactie van de Nederlandstalige pers daarop is vind ik dat uiterst treurig.
K'zag twee beren broodjes smeren, oh dat was een wonder .... |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk acht ik het nog altijd mogelijk dat er bij de punt per punt bespreking van de formateursnota, bij ieder item iets uit de bus kon komen waarvan bleek dat het best zou zijn dat de bevoegdheid naar de deelstaten zou gaan, telkens in het belang van de mensen; den ene keer voor homogene bevoegdheidspakketten te maken, den andere keer om maatwerk per regio te kunnen maken enzovoorts ... En voor de rest ga ik eens nadenken om zo'n vragen te stellen aan zoveel mogelijk Blokkertjes hoe zij zich voelen dat niemand, maar dan ook niemand met hen wil spelen ... en of ze dus doorhebben dat ze zich eerst zullen moeten wassen tot de stank eraf is, eer er samengespeeld kan worden. Let wel, ik zou die vraagjes stellen aan de kaderleden, maar dus nooit aan de kiezers. Vwoil�*, ik heb nagedacht. Ik ga die vragen niet stellen, omdat de antwoorden mij niet interesseren.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Als dit nu niet het ultieme bewijs is dat het U geen moer interesseert hoe die mensen denken...als U uw haat netjes gedirigeerd kan kanaliseren naar hun richting toe kan enige duiding inderdaad enkel roet in de fulminatieoefening betekenen en aanleiding geven tot nóg meer frustratie.... Als U dan toch enige omkadering wil zoeken om uw galspuiing enigzins te legitimeren kan U uiteraard bij de regimepers terecht...daar malen ze al evenmin om de mening van de te brandmerken doelgroep... Bedankt trouwens om de doffe blindheid van uw haat tav de rechtse demokraten zo duidelijk te stellen...ik had het zelf niet pijnlijker duidelijk kunnen maken....
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me Laatst gewijzigd door Fieseler : 25 augustus 2007 om 12:03. |
|
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Alhoewel dit een gefundeerde én logische vraag is kan hier door niemand deftig op geantwoord worden. Gewoon omdat hier de CD&V-kaderleden onbestaand zijn en ook de NV-A spoeling bijzonder dun is. Je zal dus je vraag rechtstreeks aan de betrokken partij-instanties moeten richten, vrees ik. En ook daar zal je met een kluitje in het riet moeten tevreden zijn. Om de één of andere reden legt géén enkele partij haar kaarten onbeschroomd op tafel. De kiezer heeft duidelijk gestemd en wordt beloond op een manier waarvoor iedere democraat zich hoeft te schamen.
|
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In zo'n peiling, tja ik weet het wel, zou bijna 50 % kiezen voor vlaamse onafhankelijkheid. Dat is een zeer bewuste keuze, neem dat in het andere kamp 30 % zit die het geen fluit kan schelen, die nul interesse hebben voor politiek. Niettegenstaande alles blijft het programma van CD&V/NVA als een paal boven water. Het marcheert hier van geen kanten op allerhande vlakken, we hebben andere inzichten, wij splitsen deze en maken Wallo/Brux geleidelijk aan financieel verantwoordelijk. Daarnet werd er nog eens een cijfer opgeplakt: de financiële inefficiëntie van België wordt geschat op 10miljard euro/jaar. Ik zou zeggen, bij je boodschap blijven want ze is "terecht" en "rechtlijnig", dat weet een vlaming te appreciëren ( zeker als hij/zij moet betalen voor het feestje). Toch krijgen we zo her en der toch goede en leuke weetjes: -het feit dat Albert in Frankrijk zat, zou vroeger nooit aan de oren zijn gekomen, het paleis deed nog moeite om dit niet te bevestigen maar te laat -men vertelde hoe Guy tewerk ging bij regeringsonderhandelingen, een paar velletjes op papier en dan 3 uur bevlogen "gebakken lucht" speech, hou mij tegen, Europa, actieve welvaartsstaat,.....we weten ondertussen beter. Tot hiertoe niets dan winst, vlaanderen radicaliseert en er is 2009,2011,.. Om nog maar te zwijgen van de het lawijt uit Oostende, die zal de zaken nog eens even op scherp zetten en daar waar de vlaamse pers/dagblad/VRT het allemaal lauwtjes in de verf zetten is hier een gedroomde inleggers-goal voor Jean-Marie Laatst gewijzigd door boerenverstand : 25 augustus 2007 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
btw: ik heb de ouwe Vic Anciaux en Tindemans nog vergeten te vermelden... nog zoiets: B-plusser Maertens wordt niet opgevoerd....???...is hij niet de grote copin van Leterme?
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Wat zich aan de onderhandelingstafel voltrekt, blijft inderdaad ten dele onzichtbaar voor het electoraat. Wat ervan naar buiten lekt, heeft eerder politieke dan informatieve bijbedoelingen. Dat geldt dus ook voor de mededelinkjes die de CD&V doet over het 'ongepast gedrag' van de Franstaligen. Die geheimhouding is een vloek en een zegen: je weet inderdaad niet wat er écht gebeurt, maar tegelijkertijd kan een intiemere sfeer bevorderlijk zijn om tot compromissen te komen. Naderhand kunnen de leden van elke partij het bereikte compromis nog altijd afschieten. |
|
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Uit een verkiezingsresultaat de feitelijke kiezersintentie afleiden vind ik persoonlijk niet zo eenvoudig. Het idee dat 'de kiezer' zus of zo heeft gestemd om 'paars te straffen', 'Vlaanderen naar de onafhankelijkheid te leiden' of 'een ruk naar rechts te realiseren' berust meer op wishful thinking dan op nauwkeurige analyse. En de kiezer is, zoals bekend, zéér wispelturig.
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(ik ga er voorzichtigheidshalve van uit dat er gedacht werd en dat er pistes waren ![]() Bon....we hebben toch niet echt de indruk dat CD&V/NVA/O-VLD (waw...kijk nu eens welke partijen ik hier op één lijn schrijf ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 25 augustus 2007 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Help eens even....hebben die 0111-concerten iets bijgebracht?????? Ze doen maar...... Het is moeilijk uit te leggen,een meerderheid van Vlamingen heeft NIET anti-Belgisch gestemd,Formateur leterme is geen separatist,zelfs Dewever niet en Somers al helemaal niet,en de oranje partijen aan Vlaamse kant waren niet persé met dergelijke donkere gedachten aan de onderhandelingstafel verschenen.... "het Koninkrijk Belgie" is als een fabriek,soms kom je ervan af de gevel te schilderen,soms moet je in de aparte afdelingen aparte maatregelen nemen,want "de perserij" moet niet blijven dienen om "de ververij" te subsidieren . Maar waar een fabriek een afdeling kan sluiten en blijven bestaan is dat met het Koninkrijk niet mogelijk... maatregelen dienen zich aan,ofwel de hakbijl! tot zover een mondje "managers-speak" ,maar dan in het Nederlands ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 25 augustus 2007 om 14:56. |
|
![]() |