![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Huis kwart duurder in enkele weken tijd
Jan Roegiers vraagt maatregelen voor betaalbare woningen GENT - Een huis op het Edward Anseeleplein dat het OCMW voor 305.000euro verkocht, staat enkele weken later te koop voor 400.000euro. 'Wraakroepend als zoveel jonge gezinnen op zoek zijn naar een betaalbare woning', zegt Jan Roegiers (Spirit). Eind juni werd een woning aan het Anseeleplein17 openbaar verkocht. Het pand was eigendom van het OCMW en bood tot voor kort onderdak aan de Belangenverdediging van Gescheiden Mannen en hun Minderjarige Kinderen. De instelprijs voor de verkoop was 160.000euro. Het huis ging uiteindelijk voor 305.000euro van de hand. Enkele weken later al werd het te koop aangeboden op de website Immoweb. Vraagprijs: 400.000euro oftewel bijna een kwart meer dan de oorspronkelijke verkoopprijs. Vlaams parlemenslid Jan Roegiers kan er niet om lachen. 'Wettelijk is daar niets verkeerd aan, maar jonge gezinnen die op zoek zijn naar een betaalbaar huis, worden op die manier uit de markt geprijsd. Makelaars willen op korte termijn zoveel mogelijk winst maken. In deze tijden van hoge woningnood vind ik dat behoorlijk pervers.' Het huis op het Anseeleplein is geen alleenstaand geval. 'Ik heb ook weet van een huis in de Notarisstraat dat verkocht werd voor 130.000euro. Een week later bood een vastgoedmaatschappij het aan voor 240.000euro. Jonge mensen hebben zo nooit genoeg geld om een eigen huis te kopen. Voor een sociale woning komen zij veelal niet in aanmerking omdat zij daarvoor net te veel verdienen.' Studies tonen aan dat steeds minder mensen nog in staat zijn om een eigendom te verwerven. 'De gemiddelde prijs voor een kleine of middelgrote woning is in Vlaanderen gestegen naar 225.000euro', zegt Jan Roegiers. 'Dat is dubbel zoveel als in 1998 en vijf keer zoveel als in 1984.' Banken gaan ervan uit dat je maximum eenderde van je loon mag besteden aan de afbetaling van je hypotheeklening. In Gent was in 2000 nog 42,8procent van de huishoudens daartoe in staat. Twee jaar later nog 36,2procent en nog eens twee jaar later nog maar 24,9procent. 'De overheid moet ingrijpen voor het te laat is. Ik werk aan een resolutie waarin ik de Vlaamse regering vraag om maatregelen te nemen om kleine en middelgrote woningen betaalbaar te houden voor modale huishoudens. Er is nauwelijks controle op de makelaars.' Dieter Herregodts ![]() Frederiek Vande Velde© Frederiek Vande Velde
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() wie kan er nu al 305.000 euro betalen?
een maffia-baas misschien, maar nen eerlijke mens toch niet ze. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Volgens de overheid is er nog voldoende woningaanbod, wordt er nog veel gebouwd, en volgens minister Keulen is er een inhaalbeweging ivm sociale woningen, doch wachtlijst blijft groeien.
Wat ik ervaar is dat vele jonge mensen geen woning meer kunnen kopen, stilzwijgen een bouwplaats kopen en achteraf bouwen, is nog weggelegd voor steeds minder gezinnen, het is voor veel gezinnen dan ook onbetaalbaar. En huren, is voor velen ook een hele hap uit budget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
=D |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Partijlid
|
![]() Het is nochtans simpel hoor. Als er niemand dat huis kan kopen, is er ook geen vraag meer naar dat huis, de prijs zal wel dalen. Om juist die reden vind ik het een beetje kortzichtig van dhr Rogiers om hiermee uit te pakken. Als iets te duur ervaren wordt zal het wel goedkoper worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Eerder dit jaar is bekend geraakt dat de Belgische bevolking verder is gestegen. Wat ook betekent dat de huisprijzen stijgen.
![]() |
#8 |
|
![]() Wat dacht je van te gaan werken en een lening pakken over 20 jaar... Ooit al eens van gehoord?
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mensen zijn hier verplicht om in een stenen huis te wonen, en wees maar gerust, als men die wet afschaft en de mensen hier mogen wonen zoals in de USA, er morgen duizenden caravanwijken komen en duizenden woonboten op de rivieren verschijnen. De rijke immokantoren kopen nu de goedkope woningen op en verhopen of verhuren ze tegen woekerprijzen. En 1 sector heeft beide markten in handen, zij zijn er dus baas en zij bepalen de prijzen, wat maakt dat zij dus gewoon kunnen verhinderen dat de prijzen dalen. We zijn nu gewoon op weg naar de prijzen zoals ik Nederland, 500.000€ voor een ruimere werkmanswoning en daar is dan nog veel plaats om te bouwen, dankzij de landwinningen op de zee. En daar zijn woonboten al herkent als officiële woningen. De staat zal hier echt iets aan moeten gaan doen of we gaan veel ellende kennen in de toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat je 6000 euro per maand moet verdienen om dat dan te kunnen afbetalen is een klein detail voor Raven.
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
305.000 zou ongeveer aan 553.575 komen, aan onze voorwaarden, lening zijn ondertussen al serieus gestegen, dit op 20 jaar??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens ge moet een beetje met uwen tijd meegaan, tegenwoordig gaat men 30 tot 40 jaar lenen om de aflossingen betaalbaar te kunnen houden ![]() ontopic: Is er nu niemand die over het woordje 'vraagprijs' struikeld ? Zolang het niet verkocht is moet er niet gezeverd worden over iets wat er niet is. Het is trouwens die mens zijn recht om te speculeren met vastgoed, moest ik het geld hebben zou ik het ook doen. De beste manier om nog meer te kunnen verdienen ![]() Doch, als men dit beroepshalve doet schiet de overheid (fiscus) pooier in aktie om zijn deel van de winst op te eisen. En dat is dan weer een hele hoop geld wat de gewone werkmens niet moet ophoesten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Veel mensen verdienen zoveel zelfs niet brutto per jaar en zijn dus verplicht om de rest van hun leven te blijven huren tegen woekerprijzen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en op 30 jaar betaal je nog 1978.90€ per maand en op 40 jaar 1838.59€ per maand. Meer dan een volledig netto maandwedden van iemand die 2500€ brutto per maand verdiend. Laatst gewijzigd door Jantje : 16 augustus 2007 om 09:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 25% van de Belgen kan dat idd betalen hoor en 10% kan zulke bedragen zelfs zonder problemen gewoon direct op tafel leggen. 25% kan dit aan, maar moet zich er pijn voor doen en mag geen enkele tegenslag hebben in die 20 jaar, en slechts en kleine 50% kan enkel dromen om zulk bedrag ooit te kunnen lenen en terugbetalen, want de banken lenen maar tot1/3 van je totaal netto inkomen. je moet dus minstens 7042.80€ netto per maand verdienen als je zulke een bedrag op 20 jaar wil lenen.
de meeste belgeische gezinnen hebben dat toch zeker!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Man en vrouw verdienen dus gemiddeld 3500 euro... *slik*
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Amai, en ik die dacht dat ik (als vrouw) met mijn (ongeveer) 2000€ netto nogal goed verdiende... *SLIK*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op de lijsten voor sociale woningen staan dus enkel mensen die zelf een eigen inkomen hebben en de huur of koopprijs zelf kunnen betalen. |
|
![]() |
![]() |