![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Minister-President
|
Eind 1998 werden de toenmalige VLD-jongeren opgedoekt wegens talrijke problemen en mensen die het niet goed meenden. Begin 1999 werd er een enthousiaste nieuwe ploeg samengesteld die jong VLD terug op de kaart gezet hebben. Begin dit jaar toen Stefaan Noreilde op 2 februari verkozen werd als voorzitter van de jong VLD telden we 1500 leden, nu nog geen jaar later is dit ledenaantal verdubbeld naar 3000. Ook worden er vélé nieuwe afdelingen geboren. Het is dus duidelijk dat het liberalisme bij de jongeren gesmaakt wordt want een verdubbeling van het aantal leden, tja dat is niet iedereen gegeven, ik vind 1500 nieuwe leden op 10 maanden tijd zelfs prachtig! En er zullen er nog véél meer bijkomen. Want ook jong VLD = democratie en vooral ieder mag er zijn mening zeggen ook al strookt die niet altijd met de rest.
En ja ik weet het, er zijn jongerenpartijen die meer leden tellen, maar als je die gestage groei eens bekijkt ... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Welke liberalen? Sociaal-liberalen, christelijke liberalen, groene liberalen, donkerblauwe liberalen, nationalistische liberalen etc etc
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Vreemdeling
|
Kwantitatief ben je misschien de grootste, maar kwalitatief daarentegen.
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Trouwens vanmorgen in Zwart Wit op Liberty kwamen de 3 jongerenvoorzitters van paars-groen in debat, wel Stefaan Noreilde stak er met kop en schouder boven uit hoor in vergelijking met de dames van Agalev jongeren en S.P.A. jongeren (of Animo zoals dit heet). |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Lokaal Raadslid
|
Sorry Bartje, maar ik heb toch wel enkele opmerkingen hierop. Inderdaad ze tellen meer jongeren dan vroeger, maar in het nationaal partijbestuur van de VLD telt het slecht 3 van de 33 leden jongeren en dat weet ik van Marc Verwilghen persoonlijk.
Ik heb hem vorige week gesproken. Vandaar dat ik eigenlijk maar één iets kwijt wil: eigenlijk is de CD&V nog altijd dé jongerenpartij bij uitstek, want ze telt 10.000 leden. En dat aantal groeit ook aan. We hebben het meest aantal jongeren op de lijst staan... Een nieuwe generatie staat klaar bij CD&V, maar waar staat die nieuwe generatie bij de VLD? Zal er bij de VLD nog plaats zijn voor VERKIESBARE plaatsen voor jongeren, na de masale volksverhuis van alle politiek strekkingen in Vlaanderen naar VLD? Al die overlopers zullen een verkiesbare plaats willen hebben vandaar dat ik vrees dat Jong-VLD weinig in de pap zal te brokken hebben bij de lijstsamenstelling.
|
|
|
#7 |
|
Minister-President
|
Tja Kevin daar heb je wel gelijk in, het bestuur telt niet zovéél jongeren, maar dit is dan wel het nadeel van de rechtstreekse bestuursverkiezingen, de oudere leden zullen niet zo vlug op jonge leden gaan stemmen. Dat het er maar 3 zijn kan goed zijn, heb ze nog niet echt geteld, maar wel zou het nuttig zijn mocht de voorzitter van jong-VLD automatisch in het partijbestuur van de VLD terechtkomen zoals bij jong CD&V het geval is dacht ik.
Wij schuiven ook onze jongeren naar voor en hopen toch een aantal verkiesbare plaatsen te halen of opvolgersplaatsen. Stefaan Noreilde zou alvast eerste of tweede opvolger worden op de Senaat. Ook in de provincies schuiven we jongeren naar voor als eerste of tweede opvolger. De verruimers heb ik alle respect maar zij moeten hun plaats verdienen en er nu eerst voor strijden. Dit hebben Bart Somers, Hugo Coveliers destijds ook gedaan die toen op een strijdplaats stonden. U moet ook weten dat de Jong VLD nu terug héél goed op pad zit en dit dankzij de vorige en huidige voorzitter, want eind 1998 was het bij de toenmalige VLD jongeren een echt soepje waardoor er velen hebben afgehaakt maar dit vertrouwen is zich stillekes aan, aan het herstellen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Vreemdeling
|
Nog geen 10% van het nationaal partijbestuur telt jongeren, en u beweert dat de VLD de grootste jongerenpartij is. Ofwel zit er niet véél soeps in die jongerenpartij, ofwel worden jongeren geweerd. Het is utopisch om te denken dat jongeren een aantal verkiesbare plaatsen zullen krijgen. De overlopers (of verruimers zoals u dat aanhaalt) zijn niet zonder enige conditie naar de VLD gekomen. Onderling zal zeker afgesproken zijn dat mits een overstap naar de VLD een verkiesbare plaats gegarandeerd zal worden. Dit staat natuurlijk niet op papier, maar zal duidelijk worden wanneer de plaatsen worden bekend gemaakt.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Minister-President
|
Waar heb ik gezegd dat de jong VLD de grootste jongerenpartij is??? NErgens dacht ik! En de jongeren zullen verkiesbare plaatsen krijgen of de eerste opvolgersplaatsen die ook belangrijk zijn.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Vreemdeling
|
En sinterklaas bestaat nog.
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
|
|
|
|
#12 |
|
Vreemdeling
|
Ach bartje, geloof wat u gelove wil.
Kevin Devos en ik houden u enkel de waarheid voor ogen. Wil u niet kijken, ons probleem niet. U kent het spreekwoord : "Wie niet horen wil, moet voelen". U hoort héél slecht, zeker de waarheid, hopelijk voelt u ook slecht, anders gaat u afgrijselijke pijnen tegemoet als de waarheid komt boven drijven. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Minister-President
|
Ik heb mijn idealen en die liggen nu éénmaal bij de VLD, het is de partij waarin ik mij het best kan terugvinden, mag dat aub? En dat ik wel eens pijn zou kunnen hebben, tja, ... dat zal ik er moeten bijnemen zeker? Ik ben iemand die een eindeloos vertrouwen heeft in de mensen. Als ik iets zeg dan doe ik het, punt en ik verwacht dat dan ook van mijn medemensen. Ik zie alleen het goede in de mensen en negatieve kritiek kan me dan ook soms enorm raken. Ik weet dat deze mentaliteit niet goed past in de politiek, maar sorry ik ben nu éénmaal zo.
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stem tsjeef of ge zult branden!!!! Ik denk dat ik na volgende verkiezingen niet veel meer zal moeten stoken.................... |
|
|
|
|
|
|
#15 | ||
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
En ik heb mezelf al (zoals ik al eens zei) een beetje teruggevonden in jou.
|
|
|
|
#16 |
|
Vreemdeling
|
Beste meneer Devos en Kristof,
Laten we de verkiezingen afwachten en dan praten we nog eens, blijkbaar is er bij jullie geen ruimte voor discussie als iemand jullie verhaal niet slikt dan gaat ge meteen doen alsof dat ge het warm water hebt uitgevonden en alsof ge vrij bent om iedereen zomaar te mogen beschuldigen en bekritiseren, ik weet dat ge CD&V people zijt en daarom kan ik mij ook verzoenen met jullie uitspraken, ik had niet anders gedacht van dat volkje, oppositie koorts stijgt weer binnen CD&V... En wat betreft de opvolgers plaatsen: Kevin ge zijt toch ook met politiek bezig hé, dan weet ge goed genoeg dat eerste en tweede opvolger rechtstreeks in de kamer of senaat kunnen terecht komen. mvg VLD in h&n |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Lokaal Raadslid
|
Ik zal eens zeggen waar het er op aan komt: er zullen zeker vervroegde verkiezingen komen! De situatie als nu is blijkbaar niet meer houdbaar. (Weet ik uit erg goeie bronnen).
Verhofstadt zal dat natuurlijk niet zeggen, zoals gewoonlijk. Misschien eens meegeven dat de VLD een optimistische partij is, CVP was een pessimistische partij en de CD&V is een realistische partij. Ik denk dat de beste en meest betrouwbare stem er één op de CD&V is. CVP stond voor kwaliteit, zo ook CD&V, alleen zijn wij bezig met vernieuwen.
|
|
|
#18 |
|
Vreemdeling
|
Kevin,
Gij met al uw connecties gij gaat hier komen vertellen dat de situatie onhoudbaar is, kunt ge dat ook aantonen door uitspraken van iemand van de paars-groene regering? Of hebt ge het gehoord van CD&V people? Want natuurlijk die zouden niet liever hebben dan dat er vervroegde verkiezingen zouden komen, maar dat dachten ze al van bij het aantreden van paars-groen dat ze de rit niet gingen uitmaken en wat blijkt meer dan drie jaar later zijn ze bijna aan de meet. Ze zullen wel degelijk de rit uitdoen en nog met glans ook. EN CD&V zal vermoedelijk nog eens lekker 4 jaar vanuit de oppositie moeten werken |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Minister-President
|
Bij het aantreden van deze regering in juli 1999 hoorde je al, deze regering zal niets eens het einde van het jaar halen, ze deden het wel dan hoorde je na de verkiezingen van 2000 zal de regering vallen door de slechte resultaten, wel de regeringspartijen deden het toch wel goed zeker etc etc etc. De CD&V is gewoon stikjaloers dat Verhofstadt de rit van 4 jaar uitgezeten heeft, ze hadden dit nooit gedacht. En voor al duidelijkheid, de verkiezingen vinden plaats op 15 juni 2003. Het gaat nog altijd erg goed in de regering ondanks wat velen ons willen doen geloven. Het is een regering waar ieder zijn mening kwijt kan en waar er open gedabatteerd wordt, iets wat vroeger niet kon, dan moest je gewoon zwijgen. En eens gezegd zal dit altijd sereen opgelost worden.
Waarop basseer je je dat er vervroegde verkiezignen zouden komen Kevin? We zijn nu een goede 6 maanden voor de verkiezingen, tuurlijk beginnen de partijen zich te profileren naar de verkiezingen toe, maar dat wil niet zeggen dat de situatie onhoudbaar is, integendeel zelfs. |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
|
|