![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Als de voorstanders van Vlaamse onafhankelijkheid eenzijdig anderen hun gewenste Belgische nationaliteit willen ontnemen omdat ze vinden dat die nationaliteit niet meer mag bestaan, dan moeten ze op zijn minst in een alternatief voorzien voor degenen die hun Vlaamse nationaliteit niet lusten. Voer dan op zijn minst een provinciale nationaliteit in. Wie dit wil kan dan een West-Vlaamse of Limburgse identiteitkaart aanvragen. En voer ook op Europees nivo een EU-nationaliteit in voor iedere EU-burger die niet tevreden is met zijn opgedrongen lokale nationaliteit. Dan hebben die tenminste de rechten van een EU-burger, en kunnen ze op zijn minst legaal in hun geboortegemeente verblijven en stemmen. Daar kunnen de Schotten, Basken, Bretoenen, zigeuners, ex-Belgen (of Vlamingen en Walen in geval van niet-splitsing) die de bestaande officiële nationaliteit niet zien zitten dan ook van profiteren.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er bestaat al min of meer zoiets als een EU-nationaliteit. Pak je paspoort er maar bij: op de voorkant staat zowel "Europese Unie" als de naam van de staat. Wie de nationaliteit van een EU-lidstaat heeft, is automatisch ook EU-burger.
Voor de rest is je voorstel nogal onzinnig: paspoorten worden nu eenmaal door staten verstrekt en niet door deelstaten, provincies, of wat dan ook. Dat neemt niet weg dat je je na splitsing van België even goed Belg kan blijven voelen. Een nationaliteit zegt immers niets over de waarde die iemand aan het ene of andere niveau hecht. Ik snap dan ook niet waarom de nationaliteit moet worden aangepast aan dat gevoel. Alsof iemand die zich met tien niveaus verbonden voelt, ook tien paspoorten moet krijgen. Er is nu eenmaal een verschil tussen nationaliteit en de eigen identiteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou trouwens niet weten welk probleem u heeft met de Vlaamse nationaliteit als u de Belgische wel aanvaardt. U verwerpt dus een deel van het geheel, maar het geheel niet. Begrijpe wie begrijpen kan... Eens te meer een rare kronkel van u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 3 september 2007 om 17:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil mijn Belgische nationaliteit gerust inruilen voor een Benelux- of neutrale EU-nationaliteit. Indien dit niet kan, dan wil ik een West-Vlaamse nationaliteit.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of de Litouwse, Laotiaanse of desnoods zelfs de Guatemalteekse of Angolaanse nationaliteit... zolang je maar niet als 'Vlaming' door het leven zou moeten gaan, he Doomy?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() In geval van splitsing vind ik wel dat de inwoners van het Vlaamse Gewest een nationaliteitskeuze zouden moeten kunnen maken.
Ofwel wordt je Vlaming ofwel blijf je Belg (met als consequentie dat je dan in het buitenland woont) Ikzelf kies consequent voor de Belgische nationaliteit |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Indien het gebeurd zal ik de nationaliteitswissel ondergaan net zoals ik veel opgelegde wetten (met tegenzin) onderga... Ik snap niet waarom ik het niet zou doen... Maar ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Dit is inderdaad mijn punt: laat ieder individu zelf beslissen welke nationaliteit of volksaanhorigheid hij/zij wil hebben én vermeld zien op zijn/haar identiteitskaart. Laat iedereen zelf zijn staat of gemeenschap kiezen waaraan hij/zij belastingen wil betalen, laat iedereen zelf kan kiezen van welke staat hij/zij dienstverlening wil krijgen, net zoals men vrij voor een vakbond, mutualiteit, vereniging kan kiezen. Koppel staten los van een grondgebied, zodat iedereen zelf kan kiezen van welke staat hij/zij dienstverlening wil krijgen. Keuzevrijheid voor iedereen. Demokratischer kan toch niet? Dit moet toch mogelijk zijn in de huidige EU?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 4 september 2007 om 19:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het veronderstelt wel dat België blijft bestaan als federatie van Wallonië, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap. De kans is groot als de kleine kans bestaat dat België er mee ophoudt, dat het verlaten van Vlaanderen met zijn 7 miljoen inwoners het einde van de staat België betekent en dat zowel Vlaanderen als Wallonië opvolgerstaten zijn. Wil u de Waalse nationaliteit? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als dat mogelijk is, geef ik mijn naam meteen op in Genève bij de VB als staatloze. Ik hoef geen belastingen te betalen en ik wil niets krijgen van dienstverlening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar begrijpt u niet zo goed het verschil tussen "identiteit" en "nationaliteit". Als u met een Vlaamse IK rondloopt, betekent dat toch nog niet dat u ook "Vlaming" bent naar identiteit. Er lopen duizenden mensen rond met een Belgische identiteitskaart, zonder zich evenwel "Belg" te voelen (gaande van overtuigde Vlamingen tot buitenlanders die zich nog altijd met hun moederland en thuiscultuur identificeren). Bijgevolg ziet u het totaal verkeerd als u meent dat een IK een bepaalde "identiteit" opdringt. Dat is helemaal niet het geval. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U redeneert zoals een Sloveen die nu nog steeds toch zo graag de Joegoeslaafse nationaliteit zou willen hebben. Joegoeslavië bestaat niet meer. In geval van een splitsing bestaat België niet meer (tenzij Wallonië als "Klein-België" verder gaat). Last van irrationele nostalgie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nee, het gaat erom dat België als zodanig niet functioneert en een splitsing daar de oplossing voor is. Er zijn trouwens ook genoeg mensen die zichzelf niet identificeren. Zij noemen zich dan "wereldburger", wat uiteraard geen identificatie is want wereldburgers zijn we allemaal. Toch is er bij mijn weten geen wereldpaspoort. Anderen identificeren zich weer met kleinere niveaus (straat, wijk, dorp/stad, etc.) die geen eigen paspoort hebben. Waarom zouden die mensen allemaal hun eigen paspoortje moeten krijgen? Is dat nuttig? Is dat handig? De bedoeling van een paspoort is mensen te kunnen identificeren. Dat gaat erg lastig als je in China aankomt met een paspoort van de Veldstraat. ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Iets zegt me dat de paspoortcontroles van deze wereld er niet blij mee zullen zijn...
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Ik heb er geen probleem mee dat die een Vlaamse identiteitskaart krijgen als ze dit wensen. Als anderen dan hetzelfde mogen doen met bijvoorbeeld een Limburgse of West-Vlaamse identiteitskaart.
![]() |
![]() |