Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Overweegt u om te emigreren naar Afrika, het continent van de toekomst?
Yes! En ik maak zelfs al concrete plannen 3 10,71%
Ja, maar daar is het nog te vroeg voor; binnen een decennium of zo 4 14,29%
Misschien, wanneer ik merk dat het seniele Europa me toch te beklemmend wordt: afwachten dus 2 7,14%
Nee, ik ben daar niet avontuurlijk genoeg voor, maar ik begrijp zij die dit doen wel 3 10,71%
Nee, ik ben angstig, niet creatief, en ik vertoef graag tussen oud, conservatief en geriatrisch volk 16 57,14%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 20:34   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Nu Europa seniel wordt, denkt u eraan naar Afrika te emigreren?

In een briljant stukje voorspelt een van de meest verstandige mensen van ons land, professor Jean-Jacques Cassiman, een reverse-brain drain.

Zijn aanvoelen wordt ook bevestigd in de huidige politieke sfeer: ons volk verzuurt, wordt kleingeestiger en conservatiever. Jonge creatieve mensen zullen dat niet meer pikken en desnoods verhuizen - naar het Zuiden.

Citaat:
De komende decennia, en zeker de komende eeuwen, zal Europa steeds verder vastroesten. Ons systeem zal op termijn onhoudbaar blijken te zijn. Wij zijn nu al bang dat de ziekteverzekering onbetaalbaar zal worden, om maar één voorbeeld te geven. En terecht, die zál onbetaalbaar worden. Wie echt creatief wil zijn en uit de band wil springen, loopt voortdurend tegen een muur van regels en reglementen op. Er wordt weliswaar steeds meer gepraat over 'innovatie', maar het blijft toch vooral bij woorden. Jonge mensen krijgen niet echt de ruimte. Vroeg of laat worden ze dat beu, en zullen ze hun geluk elders zoeken. In Afrika bijvoorbeeld, waar de mogelijkheden bijna onbegrensd zijn. Jonge Europeanen die op zoek zijn naar een beter leven, zeker diegenen die hier te weinig kansen krijgen, zullen emigreren naar het Zuiden: precies het omgekeerde van wat we vandaag zien.

Wij proberen economische migranten uit het Zuiden vandaag tegen te houden. We sluiten onszelf op. We zijn protectionistisch en conservatief. En omdat het geboortecijfer daalt en de bevolking veroudert, zal dat conservatisme alleen maar toenemen. Blijkbaar hebben wij dat nog altijd niet in de gaten: wie zichzelf afsluit van nieuwe impulsen, van de inbreng van nieuwe en jonge inwijkelingen, tekent op termijn zijn eigen doodvonnis. Ik zeg niet dat we onze grenzen zomaar voor iedereen moeten openstellen, we zullen voldoende selectief moeten zijn, maar een stevige injectie voor een nieuwe dynamiek kan Europa zeker gebruiken. Ik vrees alleen dat we dat niet tijdig zullen inzien, zodat Europa langzaam maar zeker steeds verder zal wegkwijnen.

Hoewel het vandaag niet meteen een dynamisch imago heeft, is Afrika zonder enige twijfel een continent met onvoorstelbare mogelijkheden. Wie bereid is om zich daar op een creatieve en gedurfde manier in te zetten, om echt aan innovatie te doen, heeft de kansen op succes maar voor het grijpen. De vaardigheden en sociale kwaliteiten van de Afrikanen kunnen een totaal nieuwe invulling geven aan de manier waarop er gewerkt wordt. Alleen zullen we er natuurlijk voor moeten oppassen dat we er geen nieuw Europa van maken.
http://www.knack.be/cmp/11/1675/4821...--article.html

Prachtig visionair en toch realistisch idee.

Denkt u als jonge ambitieuze Europeaan er al aan om misschien toch in de toekomst uw kans te grijpen in het enige continent waar de mogelijkheden schier onbeperkt zijn?

Graag uw mening.

Laatst gewijzigd door C2C : 28 augustus 2007 om 20:37.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 20:50   #2
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik voorspel dat de uitslag van deze poll Cassiman gelijk gaat geven: een meerderheid van kids hier is al verzuurd, angstig en conservatief. De rest - zij die iets van hun leven willen maken - zullen voor de Redelijke opties kiezen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 20:52   #3
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Botswana is binnenkort leeg wegens AIDS, en hun infrastructuur is nog intact.
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 21:11   #4
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

gaat dan niet met afrika gebeuren wat er met noord-amerika gebeurd is?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 21:14   #5
migrantenjong
Banneling

Standaard

Je zei iets over natuurlijke loop van zaken niet onderbreken?

En ja, dit is goed mogelijk. Eerst even de negers opzij schuiven.
Oud 28 augustus 2007, 21:15   #6
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik voorspel dat de uitslag van deze poll Cassiman gelijk gaat geven: een meerderheid van kids hier is al verzuurd, angstig en conservatief. De rest - zij die iets van hun leven willen maken - zullen voor de Redelijke opties kiezen.
Waar wacht u op?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 21:20   #7
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Afrika is de verkeerde richting. Als men wil emigreren, dan moet het naar Tasmanie.

Weet u niet waarom? Blijf dan maar tussen het ouwe, grijze grut hier
Oud 28 augustus 2007, 21:24   #8
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Normaal zijn je topics toch iets interessanter en pro-Europeser dan dit. Volgens mij ben je zelf aan het verzuren, C2C.

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 28 augustus 2007 om 21:25.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 21:27   #9
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

De Afrikaners verlaten massaal Zuid-Afrika trouwens. Richting Australië, Nieuw-Zeeland, enz.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 21:30   #10
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Seniel! DAT is het woord.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 21:31   #11
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Denkt u als jonge ambitieuze Europeaan er al aan om misschien toch in de toekomst uw kans te grijpen in het enige continent waar de mogelijkheden schier onbeperkt zijn?
Tuurlijk en ik ben zellfs al bezig met het bekijken van mijn opties om daar een extra stulpje aan te schaffen. Het liefst in Zuid-Afrika, maar daar kan binnenkort de pleuris wel eens uitbreken, dus misschien is het verstandiger om in het stabielere Namibië te gaan zitten. Vrouwlief is er echter niet zo enthousiast over, dus er is nog werk aan de winkel.
Oud 28 augustus 2007, 21:35   #12
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
De Afrikaners verlaten massaal Zuid-Afrika trouwens. Richting Australië, Nieuw-Zeeland, enz.
Die vluchtelingenstroom begint een beetje op de drogen. De meeste Afrikaners die nu nog in Zuid-Afrika zitten blijven daar nog wel zitten totdat echt alles fout gaat en veel van hen zijn zelfs bereid te vechten voor hun toekomst in hun land.
Oud 28 augustus 2007, 21:36   #13
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Tuurlijk en ik ben zellfs al bezig met het bekijken van mijn opties om daar een extra stulpje aan te schaffen. Het liefst in Zuid-Afrika, maar daar kan binnenkort de pleuris wel eens uitbreken, dus misschien is het verstandiger om in het stabielere Namibië te gaan zitten. Vrouwlief is er echter niet zo enthousiast over, dus er is nog werk aan de winkel.
Black: 500 crazy-khat credits
White: 1500 crazy-khat credits.

En dat zijn bevoorbeeld de prijzen voor een zoo in zuid-Afrika.

Een beetje de segregatie, maar dan omgekeerde volgorde. Vlaamse, Blanke, dikbuikjes blijven beter hier onder hun kerkske.
Oud 28 augustus 2007, 21:37   #14
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan wordt je nieuwe personenwagen:

Vergeet geen zware jongens van Batallion 32 niet aan je deur te zetten!

Ik was Namibie ook aan het overwegen. Om daar later als ingenieur te werken in de mijnbouwsector. Behoorlijk welvarend land.
Oud 28 augustus 2007, 21:39   #15
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Black: 500 crazy-khat credits
White: 1500 crazy-khat credits.

En dat zijn bevoorbeeld de prijzen voor een zoo in zuid-Afrika.

Een beetje de segregatie, maar dan omgekeerde volgorde. Vlaamse, Blanke, dikbuikjes blijven beter hier onder hun kerkske.
Aparte prijzen ben ik nog nooit tegengekomen aldaar, maar de discriminatie viert daar idd hoogtij.
Oud 28 augustus 2007, 21:40   #16
Dycore
Banneling

Standaard

Ik mis de optie: Neen, maar als ik u ooit vind, dan stuur ik u eigenhandig naar Afrika om u nooit nog terug te laten keren.

Laatst gewijzigd door Dycore : 28 augustus 2007 om 21:42.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 21:44   #17
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Dan wordt je nieuwe personenwagen:

Vergeet geen zware jongens van Batallion 32 niet aan je deur te zetten!

Ik was Namibie ook aan het overwegen. Om daar later als ingenieur te werken in de mijnbouwsector. Behoorlijk welvarend land.
Ach, de West-Kaap is goed te doen, de Kleurlingen zijn een leuk volkje. Ik weet dat het land zeer snel de afgrond in beweegt (ik verkondig dat hier ook met regelmaat), maar ik ben er geboren en een mens mag toch dromen hebben?
Oud 28 augustus 2007, 21:48   #18
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach, de West-Kaap is goed te doen, de Kleurlingen zijn een leuk volkje. Ik weet dat het land zeer snel de afgrond in beweegt (ik verkondig dat hier ook met regelmaat), maar ik ben er geboren en een mens mag toch dromen hebben?
Wat is de gemiddelde valsnelheid van Zuid-Afrika richting afgrond?
Oud 28 augustus 2007, 21:51   #19
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
Nu Europa seniel wordt, denkt u eraan om naar Afrika te verhuizen?
Neen, dank u, ik voel me nog 'intact' maar als jij twijfelt aan je geestelijke vermogens staat het je natuurlijk vrij om naar Afrika te vertrekken.

Wel niet vergeten dat de opvang voor seniele mensen in Afrika minder goed is.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 21:57   #20
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een briljant stukje voorspelt een van de meest verstandige mensen van ons land, professor Jean-Jacques Cassiman, een reverse-brain drain.

Zijn aanvoelen wordt ook bevestigd in de huidige politieke sfeer: ons volk verzuurt, wordt kleingeestiger en conservatiever. Jonge creatieve mensen zullen dat niet meer pikken en desnoods verhuizen - naar het Zuiden.

http://www.knack.be/cmp/11/1675/4821...--article.html

Prachtig visionair en toch realistisch idee.

Graag uw mening.
Ik wens u een goede reis, C2C, en oprecht: veel geluk.Uw menselijke kwaliteiten zullen in Afrika beslist meer gewaardeerd worden als bvb hier, op dit forum, hetwelk enklel een flauwe afspiegeling is van hoe erg het wel gesteld is met Europa.Ik begrijp volkomen dat u het niet meer uithoud in die nauwe sociale dwangbuis, en op avontuur trekt in Afrika.Geef ons snel nieuws, en ...houd 'em stijf!

Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 28 augustus 2007 om 21:57.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be