![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() AIVD beschrijft de Eurabia dreiging
(door: Navane - FFI) In een rapport bevestigt de AIVD (Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst) het bestaan van de Eurabia dreiging. Het rapport stelt dat er sprake is van 'een politiek-religieus streven – waarbij extreme middelen niet uit de weg gegaan worden - met het doel een samenleving te vestigen die de oorspronkelijke waarden van de islam in zijn meest pure vorm nastreeft Onder de Eurabia dreiging vallen alle strevingen, politiek, economisch en demografisch, die islamitische personen en landen ondernemen met het doel van Europa een gebied te maken dat door islam gedomineerd wordt, op welke wijze dit dan ook moge zijn. Het rapport van de AIVD heet 'From Dawa to Jihad' (hierna: FDTJ) en werd kort na de moord op Van Gogh (november 2004) uitgebracht, in het Engels (december 2004). (51 pagina's met tekst). De titel vraagt om enige uitleg. Dawa is de traditionele oproep tot bekering tot de islam. Jihad gaat veel verder dan dawa. Radicalisering is het proces waarbij mensen van dawa tot jihad gebracht worden. De radicale islam werkt echter langs twee lijnen, die echter verenigd zijn in hun afkeer van het westen. De niet gewelddadige groepen zijn vooral gericht op het her-islamiseren van de reeds aanwezige moslims in Europa. Deze minderheden worden gezien als onderdrukte broeders, die bevrijd moeten worden van westerse invloeden. Ze concentreren zich bewust op een lange termijn strategie. Ze willen dat moslims in Europa de westerse waarden en ideeën afwijzen en zich terugtrekken in een isolement. Ze moedigen deze moslims aan om parallelle structuren op te richten en het recht in eigen handen te nemen. What they mean is that Muslims in the West should turn their backs on the non-Islamic government and instead set up their own autonomous power structure based on specific interpretation of the Sharia. (FDTJ, 7). Ze wijzen het open karakter van onze samenleving en het streven naar pluriformiteit en diversiteit af. De AIVD wijst erop dat de niet gewelddadige vormen van radicale islam vaak werken als een soort voorbereiding voor verdere radicalisering. Hoewel dit vaak plaatsvindt, kan daaruit niet de conclusie getrokken worden dat niet gewelddadige vormen zonder meer een bedreiging zijn. (FDTJ, 9). Aan de andere kant geeft de dienst toe dat de niet gewelddadige vormen veel minder goed te identificeren zijn en als gevolg daarvan wellicht onderschat worden (FDTJ, 10). De AIVD definiëert radicale islam als volgt: - het streven naar verstrekkende hervorming van de samenleving - de aanvaarding dat dit streven zeer grote persoonlijke offers gebracht moeten worden - dat hiervoor een compromisloze houding nodig is en een bereidheid om confrontaties aan te gaan met hen die bij dit streven in de weg staan (FDTJ, 13) De onmiddellijke aanleiding voor de AIVD om dit verschijnsel te bestuderen is (uiteraard) dat zij een bedreiging vormen van de democratische rechtsstaat. Het uitgangspunt van het rapport is dat de radicale islam uit een veelheid van organisaties, bewegingen en groeperingen bestaat, met uiteenlopende ideologische en strategische visies. Deze verschijningsvormen delen echter een gemeenschappelijke ideologische, historische en psychologische oorsprong, namelijk een diepe ontevredenheid over de politieke, economische en culturele dominantie van het westen. Deze ontevredenheid, gedeeld door veel moslims over de hele wereld, is het motief voor verzet tegen het westen. (FDTJ, 19) Radicale islam hanteert diverse strategieën. Eén type, de radicaal politieke islam, is geconcentreerd op de politieke macht van het westen. Deze moet gebroken worden en vervangen worden door de macht van de islam. Een eerste stap in dit proces is de islamisering van het politieke systeem in de moslim landen. Het einddoel is echter niets minder dan het universele kalifaat. Het verwijzen naar een utopisch doel, de islamitische wereldheerschappij, draagt bij aan een mythologisering die essentieel is voor een totalitaire ideologie. Het totalitaire aspect omvat de veronderstelling dat alle sociale problemen kunnen worden opgelost door de nieuwe wereldorde, zoals de radicaal politieke islam die voorstelt.. De radicaal politieke islam manifesteert zich als een visie voor alle aspecten van het leven en verlangt zeggenschap in de vorm van een religieus politiek kader, ook voor het intellect en het gedrag van mensen. Deze denkstroming is gevoed door diverse ontwikkelingen: toenemende verstedelijking, moeilijke economische omstandigheden, falende overheden en het zich vereenzelvigen met moslims in conflict zones, zoals de Palestijnen en Tsjetsjenen. (FDTJ, 23) De Moslim Broederschap in Egypte is een typisch voorbeeld van deze stroming. Een andere stroming richt zich op de westerse levensstijl, die als een bedreiging voor de pure islam wordt beschouwd (radicaal islamitisch puritanisme). De aanhangers van deze visie verwerpen de menselijke verhoudingen en relaties in het westen, zoals de rechten van vrouwen, vrijheid van meningsuiting, respect voor andere ideologieën, het seculiere karakter van de westerse samenleving, enzovoort. Deze stroming ziet moslims in westerse landen als haar voornaamste werkgebied. Deze stroming is voortgekomen uit de radicale politieke islam. Ze is niet in de eerste plaats uit op het vestigen van een islamitische staat, maar haar doel is het doen terugkeren van de moslims tot het ware geloof. De westerse invloeden zijn 'bida' (modernisering) en 'shirk' (afvalligheid) en moeten om die reden worden bestreden. De radicaal islamitisch puriteinen noemen zichzelf vaak salafisten, omdat ze willen terugkeren naar de pure islam van de eerste volgers van Mohammed, de salafi. De beweging begon met hervormers al Aghani, Abduh en Ridah (19de eeuw) en is geleidelijk steeds meer conservatief en orthodox geworden onder invloed van het wahabisme. Tegenwoordig gelden salafisme en wahabisme praktisch als synoniemen. Daarnaast onderscheidt deze stroming zich van de politieke variant door het dualistische denken in termen van absoluut goed en absoluut kwaad met apocalyptische tendenzen. De werkwijze van groepen in deze stroming valt uiteen in zowel dawa als jihad. Als ze voor dawa kiezen om de westerse moslims terug naar het ware geloof te brengen, betekent dat niet dat ze niet gewelddadig te werk gaan, maar alleen dat ze menen dat de tijd nog niet rijp is voor gewelddadige acties. Dit leidt ertoe dat dawa-georiënteerde groepen vaak dubbelzinnige opmerkingen maken over jihad, waarbij men gewapende jihad impliciet goedkeurt zonder mensen daartoe expliciet aan te sporen. De re-islamisering wil moslims in het westen aanmoedigen zich af te keren van het westen, van westerse waarden en normen en zich te isoleren in parallelle structuren, waarbij de moslim alleen nog omgaat met andere moslims. In sommige gevallen stimuleert men de vorming van geïslamiseerde wijken en zelfs structuren met sharia wetgeving, (FDTJ, 27) …as a sort of enclaves foreshadowing the Umma. In the future the Umma is to spread across the whole world, including the West. In dit verband is door enkele onderzoekers al de term 'non-territoriale islamitische staat' gebruikt, om een dit nieuwe verschijnsel aan te kunnen duiden. Het derde type wordt in het rapport radicaal moslim nationalisme genoemd en benadrukt de eenheid van alle moslims over de wereld, de solidariteit van de ummah. Deze stroming keert zich niet af van het westen en is nog relatief onbekend. Deze stroming richt zich meer op de solidariteit van de mensen dan op de islam als godsdienst. Ze steunt vooral op moslim emigranten die hun moslim identiteit meer als een etnische identiteit ervaren dan als een religieuze. Dit etnische concept past goed bij de benadering van veel westerse landen van moslims als minderheid. Ook deze groep identificeert zich sterk met moslims in conflict gebieden. Los van de vraag of deze bewegingen een verborgen agenda hanteren, kunnen deze groepen de sociale cohesie ondermijnen en daarmee de waarden van de Nederlandse samenleving die ons samenbinden. De genoemde stromingen hebben geen traditie van goed geformuleerde strategieën en handboeken. Het is beter om te spreken van een strategische oriëntatie. De activiteiten zijn niet in de eerste plaats gericht om een bepaald doel te bereiken, maar vooral gericht tegen een vijand. Met name de radicaal islamitisch puriteinen zien de strijd tussen islam en de rest van de wereld in apocalyptische termen van goed en kwaad. (FDTJ, 31) De interactie tussen dawa en jihad kan leiden tot terrorisme. De bereidheid van moslims in het westen om tot terrorisme over te gaan is gesterkt door een van de grondleggers van Al-Qaida, Abdallah Azzam (1941-1989). Deze betoogde dat elke individuele moslim een verplichting heeft om gewapende jihad aan te gaan met ongelovigen, omdat islam in de huidige situatie bedreigd wordt. Radicale moslims gaan steeds meer over tot de asymmetrische oorlogsvoering. Ze zoeken doelen in moderne staten die met de traditionele middelen moeilijk te verdedigen zijn, en Where earlier forms of terrorism still tried to raise sympathy among the population, radical-Islamic terrorism is heading for uncompromising confrontation. (FDTJ, 34) In Nederland is bijvoorbeeld Hizb ut Tahrir actief met heimelijke jihad activiteiten, hoewel het officieel zich uitgesproken heeft tegen jihad. Onder de salafistische stromingen is er de Takfir wal Hidjra, die alle ongelovigen en gematigde moslims als afvalligen beschouwd, waarbij alle middelen zijn toegestaan. (FDTJ, 43). Het isolationisme waartoe moslims in het westen worden opgeroepen is op zichzelf geen bedreiging voor de bestaande rechtsorde. Sommige vormen van isolationisme kunnen zich ontwikkelen in een exclusivisme van een groep ten opzichte van een andere of in het oprichten van parallelle rechtssystemen (sharia), die uiteindelijk de rechten van andere personen en groepen wel ondermijnen. Ontwikkelingen die op het eerste gezicht erg onschuldig lijken, kunnen op de lange duur een bedreiging vormen voor de democratische orde. Het rapport eindigt met een aantal adviezen om de dawa strategie tegen te gaan: verspreiden van informatie, samenwerking met gematigde moslims, het promoten van pluriformiteit, de jongeren stimuleren om anders om te gaan met hun identiteitscrisis, vrouwenemancipatie stimuleren, onafhankelijkheid van de media waarborgen, financieel onderzoek naar geldstromen, en nog meer. Tegen de jihad strategieën worden meer justitiële middelen geadviseerd. Het laatste advies luidt: het publiek dient voorzien te worden van accurate informatie over de diverse aspecten van terrorisme, voor zover mogelijk, en gevraagd te worden mee te werken aan de strijd daartegen. COMMENTAAR Het rapport FROM DAWA TO JIHAD laat er geen twijfel over bestaan: er zijn talrijke groepen actief om de wereldheerschappij van de islam te vestigen. Deze groepen beschikken over ruime financiële middelen, voornamelijk afkomstig uit moslim kringen. De activisten kunnen in twee groepen worden verdeeld, namelijk de dawa (met nadruk op niet gewelddadige actie) en de jihad (nadruk op gewelddadige actie). Beide stromingen hebben als werkterrein de moslims in het westen, omdat ze die zien als afgedwaalde gelovigen en goed gebruikt kunnen worden in de geopolitieke strategie van de radicaal islamieten. Europa is een ideaal doelwit: het is verdeeld, terwijl de VS dat niet is; het is geografisch dichtbij de moslim zone en het heeft historisch meer banden met de moslim wereld en vormt daardoor een sentimenteel probleem voor sommige moslims. Deze omstandigheden leiden tot de conclusie dat de Eurabia dreiging echt is en gesignaleerd is door de overheid. Voor het hele rapport: https://www.aivd.nl/actueel-publicaties/aivd-publicaties
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() En dan krijg je op één dag nog even de bevestiging van het nieuws dat de OVSE wetten wil laten implementeren die een verbod op "islamfobie" inhouden.....
(Voor wanneer een wettelijk verbod op arachnofobie, op agorafobie...? Blijkbaar kan je van islamfobie wèl afgeraken enkel door een wettelijk verbod? Citaat:
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er zijn geen bewijzen enkel geruchten, en dat is opzich geen bewijs.
Dat er sprake is van extremisme dat kan niemand ontkennen, maar een "complot" zoals er hierboven gesteld wordt is de zoveelste fobie die uit de lucht gegrepen wordt!
__________________
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 17 oktober 2007 om 20:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
volg het huidige proces terrorisme... in België !
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
|
![]() Citaat:
Ik maak me toch zorgen over de manier waarop je �*lles wat men op het 'faithfreedom forum' post (en dan vooral in negatieve zin over 'de islam') klakkeloos gelooft en aanvaardt. Een beetje toetsing met de werkelijkheid zou geen kwaad kunnen, hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Link werkt perfect.
https://www.aivd.nl/actueel-publicat...vd-publicaties Het niveau van "Navane" ligt wel iets hoger dan dat van Uh-huh.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
De AIVD wenst meer geld en middelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
"islamfobie" is ook maar een uitvinding van neocons, opgepikt door Philippe L'hiver. De juiste term zou misoxenie zijn (cfr. misantroop en misogeen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Banneling
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
Resultaten 1 - 10 van circa 1.390.000 voor islamophobia (0,03 seconden)
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 320
|
![]() In Duitsland scheelde het vorige maand anders ook niet veel.
Terreurgevaar in Duitsland - 6 september 2007 Beckstein wil bekeerlingen tot de Islam controleren. De angst voor autochtone Islamisten groeit: twee van de drie gearresteerde vermoedelijke terroristen waren tot de islam bekeerde Duitsers. De Beierse minister van Binnenlandse Zaken wil nu controleren wie zich bekeert tot de islam. http://www.spiegel.de/politik/deutsc...504232,00.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
Mocht internet in de Middeleeuwen bestaan hebben zou je evenveel heksen op internet gevonden hebben. Bewijst dat dan dat heksen een realiteit zijn of waren en een heksenjacht gegrond was of is? ![]() ![]() Citaat:
americanofobie dan maar voor iedereen?
Laatst gewijzigd door filosoof : 18 oktober 2007 om 18:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
|
![]() Citaat:
2) VB-fobie tgo het miljoen burgers dat voor mestkevers uitgescholden wordt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Zoals al zo dikwijls gesteld is fobie: Citaat:
In het geval van zgn. islamofobie (een contradiction in terminis ahw) is er wel sprake van een vrees, maar helemaal niet ongegrond of waar men objectief gezien niet bang moet voor zijn. Even rondkijken geeft reeds een duidelijk overzicht waarom dit geen fobie:
Fobie?? Gerechtvaardigde vrees voor de aanvallen op Westerse waarden, vrijheden en gewoontes. A propos: volgens islam leven we trouwens toch in een oorlogsgebied. Waarom dan geen maatregelen tegen de vreemde soldaten, bezetters en terreurbrigades...? Uit schrik?
__________________
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel Laatst gewijzigd door hermanvk : 18 oktober 2007 om 18:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
zoals bvb. EurAbia door Bat Ye'Or, een vrouw uit Egypte, die wel weet waarover ze spreekt. Ik maak mij trouwens zorgen over de manier waarop je álles wat men tegen islam of moslims post nooit wil geloven of aanvaarden en steeds negeert. Een beetje toetsing met de werkelijkheid zou geen kwaad kunnen.
__________________
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
|
![]() Citaat:
Links daarentegen stelt dezelfde feiten vast en laat zich vervolgens leiden door haar angsten door bij voorbeeld diegenen die dezelfde feiten aan het daglicht brengen te muilkorven, te broodroven, met cordons te omringen, te klikken (vb. vakbonden) : dat alles om haar fabeltje van de maakbare multicultureel verrijkte maatschapij te blijven opdringen. Links kiest uit angst voor de verrottingsstrategie. Alleen, de kruik gaat zo lang te water tot ze barst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
2) ja idd, een vb-fobie, waarom niet, als je zo bezig bent... (en wat shelden betreft, "Waalse ratten" en "linkse ratten" scheldwoorden al tientallen jaren in jullie basisrepertorium. De apenaffiche was al niet beter. Koekjes van "Eigen Deeg Eerst" lusten jullie niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 320
|
![]() Citaat:
Politiek is nooit mijn ding geweest. Ik kwam echter enkel op computerfora waar problemen met Windows besproken worden. Maar de laatste weken en maanden ben ik meer en meer een paar dingen gaan lezen op vele verschillende sites over de islam. De laatste tijd echter stel ik gewoon vast dat de allochtonen meer en meer onverdraagzamer worden t.o.v. de autochtone bevolking. En ondertussen op NOS hoor ik Balkende maar spreken over 'respect'. Ik heb enkel respect voor mensen die dat verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
|
![]() Dat AIVD rapport steunt mijn eigen bevindingen, waarvan ik melding maakte binnen de Antwerpse ambtenarij, dit hele proces loopt in sommige Antwerpse wijken ook al jaren en niemand doet er wat aan, de politiek weet dit heel goed en kijkt de andere kant op.
|
![]() |
![]() |