Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2007, 10:40   #1
eno2
Banneling

Standaard Het aantal studenten dat studeert op een leefloon is gehalveerd in 2007.

Het aantal studenten dat studeert op een leefloon is gehalveerd in 2007.
Je moet ook een circusartiest zijn om eraan te raken, naar het schijnt (halsbrekende toeren uithalen op het OCMW... zonder vangnet)
Ik vraag me trouwens af, hoe je op een leefloon kan studeren?
Of kan je ook nog het kindergeld en de studiebeurs daarbovenop van je ouders aftroggelen?
Nou, de enkele overgebleven gelukkigen moeten tenminste niet gaan werken om te kunnen studeren, blijkbaar...
Vraag me af hoe ze het doen.
Op een ander forum beweert een OCMW-student mordicus , dat hij zich zelfs nog Bio-voeding kan veroorloven met zijn leefloon.
Mysterie...

Het VVS eist kindergeld én studiebeurs op voor de student zelf, ipv voor de ouders
Dit om de financiële onafhankelijkheid van de student te verhogen.

Terecht.
Want vele ouders komen hun onderhoudsplicht niet na, of kunnen dat niet.

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 augustus 2007 om 10:49.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 10:43   #2
born2bewild
Banneling

Standaard

Waarom geen studentenlening?
al die eisen ook altijd.

ik zal graag geld lenen aan iemand waarvan ik geloof dat hij/zij en ikzelf er mee geholpen zijn. Mooi toch?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 augustus 2007 om 10:44.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 10:48   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Waarom geen studentenlening?
al die eisen ook altijd.

ik zal graag geld lenen aan iemand waarvan ik geloof dat hij/zij en ikzelf er mee geholpen zijn. Mooi toch?
Ik vrees dat je privé- uitleenbankje snel gaat crashen.
Oud 17 augustus 2007, 10:49   #4
born2bewild
Banneling

Standaard

dat zal dan alleen maar aan mij liggen en dus uw probleem niet zijn. Waarom heb je dan vrees?
't is trouwens stierestront.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 augustus 2007 om 10:49.
Oud 17 augustus 2007, 10:50   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
dat zal dan alleen maar aan mij liggen en dus uw probleem niet zijn. Waarom heb je dan vrees?
't is trouwens stierestront.
Het is bekend dat arme studenten overal leningen kunnen krijgen.
Oud 17 augustus 2007, 10:51   #6
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het is bekend dat arme studenten overal leningen kunnen krijgen.
't wordt dus tijd dat er wat meer aanbod komt dat ze beter kunnen kiezen.
Oud 17 augustus 2007, 11:05   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
't wordt dus tijd dat er wat meer aanbod komt dat ze beter kunnen kiezen.
Geen taak voor het VVS, maar voor de bankiers.
Oud 17 augustus 2007, 11:16   #8
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet ook een circusartiest zijn om eraan te raken, naar het schijnt (halsbrekende toeren uithalen op het OCMW... zonder vangnet)
Of kan je ook nog het kindergeld en de studiebeurs daarbovenop van je ouders aftroggelen?
Nou, de enkele overgebleven gelukkigen moeten tenminste niet gaan werken om te kunnen studeren, blijkbaar...
Op een ander forum beweert een OCMW-student mordicus , dat hij zich zelfs nog Bio-voeding kan veroorloven met zijn leefloon.
Mysterie...
Ik studeer m.b.v. een werkloosheidsuitkering van 657,54 euro/maand (voltijds dagstudent met behoud van uitkering na toestemming van de RVA) + studiefinanciering 3.177,35 euro/jaar (zelfstandig student gelijkgesteld met kotstudent) + korting van 420 euro op het inschrijvingsgeld.

Geen kwaad systeem. Je moet er alleen je weg in vinden.

Citaat:
Het VVS eist kindergeld én studiebeurs op voor de student zelf, ipv voor de ouders
Goed idee.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:41   #9
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Toen ik studeerde op leefloon (5jaar geleden), kreeg ik 590euro.
Eenmalig 78euro aan het begin van het schooljaar voor aankoop boeken en dergelijke.
Van die 590 ging er al 215 naar mijn studiootje.
En 110euro naar mijn electriciteit/gas/water.
60 naar verzekeringen.
200 naar eten en drinken.

Na 1 jaar op die manier verdersukkelen besloot ik om bij mijn studies te gaan werken. (leefloon viel dan weg). Overdag ging ik naar school en van 17u tot 01uur (vaak ook later) werkte ik in een eetgelegenheid.
Dat ging vrij goed, mijn taken maakte ik enkel op mijn vrije avond, sommigen kwamen dan 6dagen te laat, maar wonder boven wonder was ik er bijna altijd door.
Op gegeven moment was ik weer te laat met een taak, en kreeg ik strafstudie om woensdagnamiddag, echter moest ik dan werken en de directrice wist dit.
Ik werd voor de keuze gezet ofwel kwam ik naar de strafstudie ofwel werd ik geschorst.
Ik heb de directrice gedag gezegd, heb nooit nog voet op een school gezet en ben beginnen fulltime werken.
Dan wil een mens al eens studeren
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:59   #10
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
euhm

Citaat:
Dubbel zoveel studenten leven van OCMW

BRUSSEL - (Belga) Dubbel zoveel Vlaamse studenten leven van het OCMW. Hun aantal steeg van 714 in 2002 naar 1.375 in 2005. Dat meldt De Morgen vrijdag.

Al hebben veel studenten een goede relatie met hun ouders, toch ligt een groeiend aantal jongeren in conflict met hen ouders ze hun studies niet willen financieren. "Er kunnen verschillende oorzaken aan de basis liggen van zo'n conflict", aldus socioloog Koen Hermans (K.U.Leuven). "De ouders zijn het niet eens met de studie- of relatiekeuze van hun kind of met andere gemaakte keuzes. Ze plegen een soort van chantage: 'Als jij niet doet wat wij willen, draaien we de geldkraan dicht'. De studiebeurs wordt doorgaans op het rekeningnummer van de jongere gestort, maar wordt vaak door de ouders beheerd. Het kindergeld gaat rechtstreeks naar de ouders. Veel jongeren gaan dan maar aan de slag als jobstudent, maar zij hebben ook recht op een leefloon." (VHL)

http://www.hetvolk.be/Article/Detail...18549455070817
?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 12:00   #11

Standaard

dit probleem zou natuurlijk ook opgelost geraken door invoering van onvoorwaardelijk basisinkomen vanaf 18 jaar.

en studiebeurzen kan men overbodig maken door onderwijs gewoon echt gratis te maken
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 17 augustus 2007 om 12:01.
Oud 17 augustus 2007, 12:05   #12
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

onderwijs zou idd volledig gratis mogen zijn
Oud 17 augustus 2007, 12:06   #13

Standaard

zeker als we willen inoveren

en gratis universiteit is heel goedkoop voor iedereen te voorzien

via www natuurlijk
Oud 17 augustus 2007, 12:12   #14
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Eenmalig 78euro aan het begin van het schooljaar voor aankoop boeken en dergelijke.
60 naar verzekeringen.

Na 1 jaar op die manier verdersukkelen besloot ik om bij mijn studies te gaan werken. (leefloon viel dan weg). Overdag ging ik naar school en van 17u tot 01uur (vaak ook later) werkte ik in een eetgelegenheid.
Dat ging vrij goed, mijn taken maakte ik enkel op mijn vrije avond, sommigen kwamen dan 6dagen te laat, maar wonder boven wonder was ik er bijna altijd door.
Op gegeven moment was ik weer te laat met een taak, en kreeg ik strafstudie om woensdagnamiddag, echter moest ik dan werken en de directrice wist dit.
Ik werd voor de keuze gezet ofwel kwam ik naar de strafstudie ofwel werd ik geschorst.
Ik heb de directrice gedag gezegd, heb nooit nog voet op een school gezet en ben beginnen fulltime werken.
Waarom heb je toen niet voor middenjury gekozen?
Oud 17 augustus 2007, 12:22   #15
Isabella
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Waarom heb je toen niet voor middenjury gekozen?
Te weinig weet van de verschillende mogelijkheden

In september ga ik via avondonderwijs boekhouden studeren.
Het is altijd mijn favoriete vak geweest toen ik handel-talen studeerde tot het vierde middelbaar.
Ik was geslaagd in de toelatingstest, dus ik begin nu vol goede moed.
De oudste gaat vanaf september naar school, dus overdag is enkel mijn jongste telg thuis en tijdens zijn drie uur durende middagdut kan ik mij verdiepen in de boeken.

Als 17/18-jarige jongere ben je jammer genoeg vaak niet op de hoogte welke alternatieven er zijn.
Oud 17 augustus 2007, 12:49   #16
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Te weinig weet van de verschillende mogelijkheden

In september ga ik via avondonderwijs boekhouden studeren.
Het is altijd mijn favoriete vak geweest toen ik handel-talen studeerde tot het vierde middelbaar.
Ik was geslaagd in de toelatingstest, dus ik begin nu vol goede moed.
De oudste gaat vanaf september naar school, dus overdag is enkel mijn jongste telg thuis en tijdens zijn drie uur durende middagdut kan ik mij verdiepen in de boeken.

Als 17/18-jarige jongere ben je jammer genoeg vaak niet op de hoogte welke alternatieven er zijn.
Ik wil nu niet verwijtend overkomen maar er zijn bij wijze van spreken miljoenen manier om te weten te komen dat er zoiets bestaat als middenjury. CLB, huisarts, OCMW, CAW,... Ik vind de reactie van die directrice volledig misplaatst, maar er zijn in Vlaanderen tal van laagdrempelige diensten die je kunnen informeren bij dergelijke problemen. Ik denk dus niet dat d�*t HET probleem is voor jongeren die geen financiële steun krijgen van hun ouders bij hun studies.
Oud 17 augustus 2007, 13:46   #17
Isabella
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik wil nu niet verwijtend overkomen maar er zijn bij wijze van spreken miljoenen manier om te weten te komen dat er zoiets bestaat als middenjury. CLB, huisarts, OCMW, CAW,... Ik vind de reactie van die directrice volledig misplaatst, maar er zijn in Vlaanderen tal van laagdrempelige diensten die je kunnen informeren bij dergelijke problemen. Ik denk dus niet dat d�*t HET probleem is voor jongeren die geen financiële steun krijgen van hun ouders bij hun studies.
Ik zeg toch ook niet dat dat het probleem is voor jongeren die geen financiele steun krijgen van hun ouders bij hun studies

In mijn geval: ik reageerde op die manier nogal impulsief.
'Dan stop ik met studeren en ga werken' en dat heb ik ook gedaan.
Hierdoor ging ik ook niet op zoek naar alternatieven.

Nu wel, nu ik doorheb dat ik geen job kan doen die ik graag doe omdat ik de vereiste diploma's er niet voor heb.
Ik heb wel een getuigschrift van mijn zesde jaar beroeps maar daar spring je tegenwoordig ook niet ver mee.
Komt ook bij dat ik in de richting van mijn getuigschrift niet mijn hele leven wil werken, het was een opgelegde studiekeuze van mijn ouders toen.
En omdat ik aan mijn zesde begon toen ik alleen ging wonen wou ik het achter de rug hebben en ben niet terug in het vijfde begonnen van de richting die ik liever had gedaan.
Jammer genoeg heb ik mijn zesde twee keer moeten doen, waardoor ik evengoed nog twee jaar bezig was.
In mijn zevende heb ik er dan de brui aan gegeven.

Verstand komt ook met de jaren, vandaar dat ik nu via avondonderwijs een diploma wil halen in iets dat ik graag doe.

Laatst gewijzigd door Isabella : 17 augustus 2007 om 13:47.
Oud 18 augustus 2007, 10:19   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
60 naar verzekeringen.

Bedankt voor het verhaal.
Zo zie je dat er in werkelijkheid ieder jaar waarschijnlijk minstens de helft minder leefloon-studenten zijn ivm hoeveel het er zouden kunnen zijn.

De titel van deze thread is wél een lapsus...
Maar ja, de helft wordt geweigerd, de andere helft stopt.

Het is verleidelijk mijn lapsus niet te betreuren...

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 augustus 2007 om 10:22.
Oud 19 augustus 2007, 08:48   #19
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mysterie...

Terecht.
Want vele ouders komen hun onderhoudsplicht niet na, of kunnen dat niet.
Studiebeurzen (net als alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) zouden kort en goed moeten worden afgeschaft en zouden moeten worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en waarbij ze zoveel gemeenschapsdiensten mogen presteren als ze zelf willen of kunnen. Op die manier zouden studenten voldoende geld kunnen binnenhalen om hun studies te betalen, op voorwaarde dat ze bereid zijn een redelijke inspanning te leveren.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 17:32   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Studiebeurzen (net als alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) zouden kort en goed moeten worden afgeschaft en zouden moeten worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en waarbij ze zoveel gemeenschapsdiensten mogen presteren als ze zelf willen of kunnen. Op die manier zouden studenten voldoende geld kunnen binnenhalen om hun studies te betalen, op voorwaarde dat ze bereid zijn een redelijke inspanning te leveren.

Gelieve niet steeds weer en uittentreure jaar in jaar uit dezelfde posting te plaatsen met het onuitspreekbaar maar helaas niet onuitschrijfbaar aantal lettergrepen, wiens zinnigheid en toepasbaarheid trouwens geheel in ongekeerde verhouding staat tot zijn lengte.

Het zou immers veel beter zijn, arme studenten die het om financiële redenen belet wordt te studeren, in te lijven in een
antifiscaleoverheidsterreurspeciaalbrigade die zich dan heel toegespitst zouden kunnen toeleggen op het met wortel en tak uitroeien van
het perfide politico-maatschappelijke verschijnsel van de tearmomtekunnenstuderenstudent.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 augustus 2007 om 17:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be