![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Wat ik me eigenlijk afvroeg?
Als je dan binnenkort over de taalgrens, dus in het buitenland werkt, krijg je daar een premie voor? Als je daar woont, betaal je daar dan minder belastingen? Zoals de hollanders die in Braschaat wonen? Krijg je in ons buurland Wallonie een verkeersboete, zal Vlaanderen dan onze gegevens doorgeven aan het buitenland? Wat in tijden van waterschaarste? Zullen de Walen dan de watertoevoer afsluiten zoals de Russen pogen te doen met hun gas? Zullen cigaretten, alcohol en benzine goedkoper zijn in ons buurland? Zal ons winkelkarretje voller zijn in de waalse Aldi, voor 100€? Moet je voor bepaalde produkten zeker de grens over? Zullen die buitenlanders ons dan eindelijk moeten aanspreken in onze eigen taal? Zij die hun vakantie doorbrengen in de ardennen zullen ook eens kunnen zeggen dat ze naar het buitenland zijn geweest. ![]() Ik kijk er in ieder geval naar uit want dit opend heel wat nieuwe perspectieven, mijn gedacht. Onze vlaamse regering heeft nog heel wat werk. Beginnen maar zou ik zo zeggen.
Vive la Belgique separé Laatst gewijzigd door dirupo : 19 september 2007 om 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Sinds wanneer krijg je premies als je in het buitenland werkt?
En tot op heden denk ik dat belastingen direct of indirect minder zijn in vlaanderen dan in wallonie dus dat zal dan niet dadelijk veranderen. En natuurlijk in tijden van waterschaarste geld de regel "eigen volk eerst". |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() Het was maar een vraagje, zou kunnen niet?
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
dat de Ardennen dan buitenland is, is mooi meegenomen, en handig voor de mensen die het niet te ver willen zoeken. Trouwens, qua landschap, cultuur, taal, etc. bevind je je al in een buitenland in de ardennen, dus de perceptie zal niet zo enorm veel veranderen, alleen zal het dan officieel in het buitenland liggen. Ik beschouw Wallonie alvast nu reeds als een buitenland, de Vlamingen die in Wallonie een zaak hebben, die werken dus in het buitenland, alleen is dit officieel nog niet het geval. Hopelijk verandert dit snel.
![]() |
![]() |
#6 |
Burger
|
![]() Brussel, moeten we gewoon inlijven bij Vlaanderen.
Zoals het trouwens altijd geweest is. Ok, ze mogen daar nog een hele tijd frans spreken, we zijn immers geen beesten maar stillaan moet dat toch verdwijnen. Onzen Albert, Phillippe en Laurent die kunnen wel ergens terecht als erevoorzitter van één of andere multinational. Wat duurd dat toch allemaal zolang? Het is zo eenvoudig.
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Cultuur, taal en landschap van West-Vlaanderen scheelt enorm met dat van Limburg dus uw redenering is toch wat onstabiel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burger
|
![]() Die scheiding natuurlijk.
Bedankt om mij ff te corrigeren.
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wallonie en Vlaanderen hebben een aparte regering en aparte tradities, dus op veel punten is Wallonie reeds buitenland. Frans en Nederlands zijn niet dezelfde taal, dacht ik.
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Het nederlands wat de doorsnee West-vlamining produceert moet men op TV zelfs ondertitelen opdat de mensen het zouden begrijpen in heel Vlaanderen.
Vlaanderen en Wallonie vallen ook nog steeds onder een zelfde regering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Burger
|
![]() Ieder diertje zijn pleziertje
![]() Maar zeg eens, wat zijn volgens U dan de voordelen om Belgie te behouden? Ja, voor de walen de geldstroom natuurlijk maar anders? En Belgie is al zo klein? In een Europa van de regio's maakt dat toch niets uit. Belgie heeft nu ook al niks in de pap te brokken, toch?
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De belgische regering is een regering onderhouden door de vlamingen, zoveel is zeker, net als alles in Belgie. Een West-vlaming produceert inderdaad een ietwat anders nederlands dan een Limburger, maar het is en blijft nederlands, het betreft hier tenslotte dialecten. je kan dialecten binnen het nederlands niet vergelijken met het verschil tussen nederlands en frans. uw redenering van west-vlaanderen en limburg is gebaseerd op feiten, maar niet relevant in deze discussie, nr mijn mening.
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() idd, veel verschil zou het niet geven, de EU is een machtsmiddel van de grote landen, en van niets anders.
![]() |
#16 |
Burger
|
![]() Ach al die verschillende dialecten, ik zou het niet willen missen.
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
dialecten zijn de meest pure vormen van taal, gevormd door een volk en daarom alleen al te koesteren als een ultieme uiting van cultuur.
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Verschil in taal is niet gelijk aan verschil in cultuur anders zouden ze in Luxemburg een groot probleem hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De geldstroom verhalen zijn sterk overroepen, je geeft nu al meer aan de EU dan aan Wallonie. Niemand heeft baat bij geld te krijgen zonder tegen prestatie ook Wallonie niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"Vlaanderen" en "Wallobrux" bv. er ook nieuwe nationaliteiten komen, met een bepaalde exclusieve inzake beroepsuitoefening van de ene staat tegenover de andere. Op politiek vlak is dit ovrigens niet al te dramatisch: een burgemeester kan momenteel bv. een andere dan de belgische nationaliteit hebben, zo zal een Wallobruxelaar burgemeester kunnen worden in een faciliteitengemeente aan de brusselse rand ; anders ligt het voor de functies van parlementslid, minister in de vlaamse regering.. Behoudens vergissing mijnerzijds heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op mijn opmerking dat indien mr. Y.Leterme zou terechtgekomen zijn in een reeds gesplitst België, hij ongetwijfeld de Wallobruxiaanse nationaliteit zou hebben en dus nooit minister-president van Vlaanderen geworden zou zijn. Door alle retoriek heen kijkend is het toch in wezen zo dat men door het land te splitsen of bepaalde bevoegdheden "over te hevelen" men aan een of andere soort lastenverlaging en uitkeringsverhoging zou willen doen, die Wallobrux in zijn territorium uit financiële overwegingen niet kan doen - indien men hierover "klare wijn" zou schenken en ik zou als Wallobruxer ergens in Henegouwen van een ziekte- of werkloosheidsuitkering genieten: geloof me de verhuiswagen zou snel besteld zijn zodat ik na de uiteindelijke "volledige" of "gedeeltelijke" splitsing vlug de juiste papieren en de juiste nationaliteit zou hebben. De franstalige en nederlandstalige onderhandelaars zullen onder deze gevolgen van een "splitsing" niet te lijden hebben, ze zullen ze wel "in goede banen" leiden tot eigen profijt ! Veelvuldig door het gedupeerde volk benijd. Grenzen hebben altijd voor- en nadelen ; de algemene trend is het doen verdampen en verminderen van grenzen ten voordele van de bewoners die men op deze manier meer ruimte, meer vrijheid geeft. Ik lees hier dikwijls dat men zich in Wallonië of zelfs in Brussel in het "buitenland" waant. Er zijn inderdaad zelfs mensen in antwerpen die als ze "over het water" zijn of "achter Kontich" ... zich absoluut in een vreemd vijandig buitenland wanen. Ik ben een gelukkig mens ik voel me in gans Europa in het "binnenland" - zelfs in het verre Vilnius met zijn prachtige moskeeën, Orthodoxe kerken en katholieke kerken.. Zelfs voor die-hard atheïsten is het een hele ervaring om in verre streken op dit continent kerken te bezoeken- een duidelijkere verbondenheid van de diverse aspecten van de europese cultuur is er wellicht niet (sorry : ook de muziek is een sterke culturele band)
![]() |