![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() P. Goossens, Ex-KVHV, Ex-Amada, ex-een beetje vanalles, wordt van antwoord gediend van een volgens goede vriend De Croo "mentaal gehandicapte":
Ween van spijt, Hannibal, en werp uw kroon naar De Wever Titus Livius, die in zijn Ab Urbe Condita het ontstaan en de groei van het Romeinse rijk beschreef, spaarde in zijn historiek van de tweede Punische oorlog geen loftuitingen voor aartsvijand Hannibal Barkas. Hoewel deze man Rome ei zo na volledig ten val bracht, legde Livius hem prachtige redevoeringen in de mond en prees hij zijn intelligentie en strategische bekwaamheid veelvuldig. Aan de bloemen hing er echter wel een serieuze bloempot. De bekwaamheden van Hannibal werden volgens Livius immers enkel overtroffen door zijn onbetrouwbaarheid, gemeenheid en wreedaardigheid. Nochtans zijn er weinig historische feiten bekend om die negatieve eigenschappen aan de veldheer toe te kennen, Hannibal voerde oorlog volgens de zeden van zijn tijd. Qua wreedheid kon hij alleszins nog lessen leren van de Romeinen, die Carthago uiteindelijk met de grond gelijk maakten en daarbij bijzonder gruwelijk te keer gingen. Maar Livius had natuurlijk ook niet de bedoeling een journalistiek correct relaas te brengen. De intelligentie die hij Hannibal toedichtte, moest vooral aannemelijk maken waarom het superieure Rome aanvankelijk zulke zware nederlagen opliep, alsook de luister vergroten van de man die hem uiteindelijk versloeg. Dat Publius Cornelius Scipio voor de goede zaak vocht, leed dan weer niet de minste twijfel gezien de slechtheid van Hannibal. Zijn overwinning leverde hem het epitheton Africanus en de eeuwige roem op. Hannibal vecht daarentegen nog altijd tegen de karaktermoord van Livius. Zijn naam werd in de met veel succes verfilmde boeken van Thomas Harris passend gevonden voor het personage Hannibal Lecter, alias Hannibal the Cannibal, ook een intelligente man die je beter niet tegen het lijf loopt. De trukendoos van Livius kwam me voor de geest bij het lezen van de mijns inziens hilarische beschouwing die Paul Goossens in de weekendkrant aan ondergetekende meende te moeten wijden. In één zinnetje, dat allicht bijna fysiek pijn gedaan moet hebben toen de auteur het uit zijn pen moest laten vloeien, heet ik een man met politiek talent, intelligentie en eloquentie. De loftuiting was allicht een noodzakelijke stijlfiguur, want uitgesmeerd in de hele rest van het stuk lezen we hoe deze goede eigenschappen enigszins worden gerelativeerd. Intelligent? Ja, maar ook een ayatollah die fatwa's uitspreekt, benepen, arbitrair en onverdraagzaam, een stigmaticus zonder enige kennis van het Europese integratieproces. Eloquent? Ja, maar dan om kreten te orakelen over kaakslagen. Talent? Ja, om nationalistische koekoekseieren te leggen en als ervaringsdeskundige in politieke chantage. Dus ween van spijt, Hannibal, en werp uw kroon naar De Wever. Geen wonder dat Leterme en Vandeurzen volgens Goossens de allure noch de bagage hebben om tegen zo'n monster op te tornen. Ze betraden het veld even kansloos als Caius Flaminius bij het Trasimeense meer en Caius Varro bij Cannae. Om te worden afgemaakt met het zwaard door Hannibal en daarna met de pen door Livius. Maar geen nood, nog is het land niet verloren. Goossens stelt alle hoop op Herman Van Rompuy, nu die met een expeditie werd belast. Het is aan hem om de onvermijdelijke confrontatie met het monster aan te gaan en te winnen, op naar Zama. De lofzang van Goossens en het epitheton Belgicanus zullen hem daarna voor eeuwig en vijf dagen te beurt vallen. Alhoewel, Goossens maakt er bepaald minder werk van dan de ijverige Livius. Zijn gehele bewijsvoering beperkt zich tot één enkele uitspraak van de beklaagde, met name dat Decroo nog geen Vlaming is omdat hij een taal spreekt die lijkt op Nederlands. Een zeer cynisch grapje, inderdaad, maar niet meer dan een koekje van eigen deeg gezien het weloverwogen en nooit ingetrokken statement van Decroo in deze krant waarin hij Vlaams-nationalisten gelijk stelde met mentaal gehandicapten. Volgens Goossens wist deze uitspraak echter alles uit wat ik ooit gezegd en geschreven heb. Het masker is gevallen, ik ben de ideologische tweelingbroer van Dewinter. Vandaar allicht het enorme applaus dat ik ontvang vanuit het Vlaams Belang voor mijn ideeën en voor de rol die ik speel. De onzin die Goossens e.a. tijdens deze politieke crisis uitkramen, toont vooral aan hoezeer de partisan tolerance van Marcuse de linkse kerk in Vlaanderen doordrongen heeft. Intellectuele eerlijkheid is er zo zeldzaam als deugdzaamheid in een bordeel. Wie niet in het plaatje past, mag zich aan de zwartepiet verwachten. Gelukkig is er nog het bon mot van Godfried Bomans: fascisme is het gevoel dat ik krijg in een zaal vol linkse mensen. Bart De Wever http://www.n-va.be/ Laatst gewijzigd door Philips Inc. : 5 september 2007 om 09:26. |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heel mooi !
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Ge ziet dat De Wever een historicus van opleiding is
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tot Arausio zou Cannae de zwaarste Romeinse nederlaag zijn. De collega consul van Gaius Terentius Varro was Lucius Aemilius Paulus, vader van de latere overwinnaar van Macedonië. Moch Varro ziek geweest zijn het is echter mogelijk dat Cannae nog steeds zou plaatsgevonden hebben doch alleen wat later. Immers op het moment dat Varro weer genas zou hij zijn rechtmatige plaats weer innemen... Hannibal had immers zijn tactiek afgesteld op het tweevoudig commando en wist dat Varro veel onbesuisder was. |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schitterende tekst!
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Prachtige tekst. Het vraagt trouwens toch wel serieus veel moed om
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het eerder moedig van 'De Morgen' om De Wever aan het woord te laten.
![]() |
#10 |
|
![]()
#11 |
Burgemeester
|
![]() goed gedaan De Wever, maar er zal toch moed nodig zijn, om vol te houden, de CD&V heeft een verleden van geven en toegeven, en het zou mij verwonderen als het nu anders zou worden, deze week nog Wilfried Martens gehoord, ik dacht in terzake, wat die man allemaal uitkraamd, als g'er dan bijwaard in Wemmel intertijd, kan je je oren niet geloven,
dus we wachten af. |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Martens is dan ook het ergste fossiel van allemaal. Met zo'n verpletterende verantwoordelijheid ivm de staatkundige warboel en de staatschuld, zou een eervol man maar 1 conclusie mogen trekken: zwijgen.
Om tegen die man negatief af te steken moet ge het al heel hard zitten hebben. Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 september 2007 om 19:45. |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar wat heeft Martens nog te zeggen binnen die CD&V...ik hoor meer en meer geluiden dat vele leden daar af willen van die oude krokodillen.
#14 | |
|
![]() Citaat:
Hijzelf zegt daar over: "we zijn altijd ordentelijk geregeerd geweest" [/Stuckup voice] |
|
![]() |