Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2007, 09:09   #1
Anna List
Banneling

Standaard Als België Barst, Barst Wallonië - P Beliën

Als België Barst, Barst Wallonië

From the desk of Paul Belien on Mon, 2007-09-10 09:55

Als België uiteenvalt, leidt dit niet tot gevolgen voor Vlaanderen, maar wel voor Wallonië, omdat:
- de oostkantons naar Duitsland (Eupen) of het Groothertogdom Luxemburg (St Vith) zullen gaan;
- de provincie Luxemburg ook naar het Groothertogdom zal willen;
- de provincie Namen misschien ook naar het Groothertogdom zal willen.
De Europese Unie zal de verantwoordelijkheid voor Brussel liever niet willen, omdat het dan voor de kosten van dit armlastige gewest, met zijn enorme migrantenbevolking, moet opdraaien. Europa zal maar al te blij zijn als Vlaanderen zich bereid verklaart Brussel bij zich te nemen op voorwaarde dat de taalrechten van de Franstaligen worden gerespecteerd. Brussel kan dan binnen Vlaanderen een kanton worden met een officieel drietalig (NL-F-E) statuut.

Zodra er in de provincie Luxemburg een politicus opstaat die oppert dat als België verdwijnt zijn provincie bij het Groothertogdom wil in plaats van bij Wallonië of Frankrijk, is het paniek aan de overkant en zullen al de francofone eisen op Brussel en een corridor met Wallonië vervagen. Ze zullen dan eerst moeten zien of ze hun eigen gewest bij elkaar kunnen houden.

Zie ook mijn eerdere analyse hier.

vanop : http://www.brusselsjournal.com/node/2436

...

originele en interessante analyse (alweer) ... grootste probleem ligt m.i. bij de standvastigheid van de Vlaamse politici ... ik zie deze formatie nog niemand opstaan die niet bereid is toe te geven aan de Waalse eisen ... en daar zal alles mee staan of vallen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 09:21   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Veel zal afhangen ven de reactie van La Grande Nation.
Oud 10 september 2007, 09:25   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Beliën slaat wellicht de nagel op de kop maar zal geen gehoor krijgen omdat hij....Beliën heet.

Wat het voet bij stuk houden van de 'Vlaamse' partijen betreft. Tja, zo is er maar ééntje hé, en die wordt, uitgerekend om die reden, uitgesloten van elk debat.
Welke machthebber zou niet hetzelfde doen om zichzelf te helpen overleven?

Pas als een fameus deel van de bevolking weigert nog langer zijn meesters te gehoorzamen vallen de zichtbare en onzichtbare muren van elk regime.

Wij zijn dus zélf aan zet.....
Oud 10 september 2007, 09:28   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht

Die zal alles doen om de macht niet te verliezen.
Zelfs een legertje rebellen inzetten zoals in 1830....
Oud 10 september 2007, 09:30   #5
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Aangezien er geen provinciale zeggenschap is, en de burgers zich nogal moeilijk over zulke kwesties kunnen uitspreken, is bovenstaande stelling nogal moeilijk te verdedigen.

Frankrijk zal, INDIEN het meer grondgebied accepteert, dan ook ALLES willen, : het volledige grondgebied van Wallonië. Ze zullen er zich echter wel voor hoeden om aanspraken te maken op Brussel, want dan rijst het protest van de EU! Niemand weet beter dan de Franstaligen dat Brussel eigenlijk van Vlaanderen is: zie de pogingen om een corridor te creëren!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 09:32   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

Als België uiteenvalt, leidt dit niet tot gevolgen voor Vlaanderen, maar wel voor Wallonië, omdat:
- de oostkantons naar Duitsland (Eupen) of het Groothertogdom Luxemburg (St Vith) zullen gaan;
De Europese Unie zal de verantwoordelijkheid voor Brussel liever niet willen, omdat het dan voor de kosten van dit armlastige gewest, met zijn enorme migrantenbevolking, moet opdraaien. Europa zal maar al te blij zijn als Vlaanderen zich bereid verklaart Brussel bij zich te nemen op voorwaarde dat de taalrechten van de Franstaligen worden gerespecteerd. Brussel kan dan binnen Vlaanderen een kanton worden met een officieel drietalig (NL-F-E) statuut.

Zodra er in de provincie Luxemburg een politicus opstaat die oppert dat als België verdwijnt zijn provincie bij het Groothertogdom wil in plaats van bij Wallonië of Frankrijk, is het paniek aan de overkant en zullen al de francofone eisen op Brussel en een corridor met Wallonië vervagen. Ze zullen dan eerst moeten zien of ze hun eigen gewest bij elkaar kunnen houden.

...

originele en interessante analyse (alweer) ... grootste probleem ligt m.i. bij de standvastigheid van de Vlaamse politici ... ik zie deze formatie nog niemand opstaan die niet bereid is toe te geven aan de Waalse eisen ... en daar zal alles mee staan of vallen ...
bovenstaande was blijkbaar de korte inhoud van volgend veel gedocumenteerder Engels stuk : http://www.brusselsjournal.com/node/2433
Oud 10 september 2007, 09:47   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat de tegenstanders van Paul Beliën er ook over mogen beweren, de man vormt een ernstig tegengewicht voor de hoofdzakelijk op Franstalige kranten steunende media uit het buitenland.
Oud 10 september 2007, 09:53   #8
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

...

Hier wordt het domein van de politieke science fiction betreden & dat kan iedereen - we kunnen bv. als we van Vlaanderen dan toch een 2 of 3 talige staat maken ineens Zeeuws-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen met
de fraaie steden Rijsel en Roubaix/Tourcoing ook annexeren & hoort Aix-La-Chapelle ook niet tot het hartland van de oude Franken ?
Ach voeg toch meteen Frankrijk, Duitsland en Nederland bij het nieuwe
Rijk.. en bouw een glorieuze hoofdstad in het grensgebied van Altenberg/Moresnet/Kelmis..

Dat is leuk : de realiteit is anders minstens 58 % van de Vlamingen of 73%
van de "Belgen" zouden bij een volksraadpleging de situatie status quo willen houden & de mensen "over de grenzen" zoals de Nederlanders, Luxemburgers enz.. zouden nog grotere afwijzingspercentages optekenen.

De artikels in de Britse en Franse pers zijn ronduit belachelijk : als ik een intervieuw zou plegen met de een of andere Schotse, Corsikaanse enz.; nationalist kan ik gemakkelijk een artikel schrijven waarin ik aantoon dat de Britse, Franse.. staat gereed staat om uiteen te vallen. De afgelopen 30 jaar houdt men in de candese provinciue Quebec met een ijzeren klok een volksraadpleging met de dringende vraag of Quebec zich niet "onverwijld" zou moeten afscheuren van het onverdraagzaam-engelstalige rest-Canada.. 49 % van de Quebecois wensen op onverschrokken wijze voo dit scenario te stemmen.. het is een uitputtingsslag die allicht nog een eeuw kan doorgaan. Hoe groot is het verlangen en het geduld van de 40% Vlamingen die "apart" willen gaan ?

Er is onmiskenbaar een behoefte om "grenzen te verleggen", er is echter slechts één methode : die van het overleg en de overtuiging.. het is mijn overtuiging dat men eerder grenzen zal doen vervagen dan er nieuwe te trekken (behalve dan folkloristische : die zijn leuk en niet-discriminerend).
Oud 10 september 2007, 10:01   #9
abou Anis
Minister-President

Standaard

Interessant is ze misschien, origineel niet. Deze "analyse" stond al weken geleden in De Morgen te lezen als gastbijdrage. De auteur schiet me niet direct te binnen, maar het stond er wel.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 10:13   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is onmiskenbaar een behoefte om "grenzen te verleggen", er is echter slechts één methode : die van het overleg en de overtuiging..
Het ontstaan van Belgique spreekt je tegen.
Oud 10 september 2007, 10:18   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Interessant is ze misschien, origineel niet. Deze "analyse" stond al weken geleden in De Morgen te lezen als gastbijdrage. De auteur schiet me niet direct te binnen, maar het stond er wel.
wellicht daarom linkte Beliën naar een artikel op zijn oude site ... daterend van 2001
Oud 10 september 2007, 10:18   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Hier wordt het domein van de politieke science fiction betreden & dat kan iedereen - we kunnen bv. als we van Vlaanderen dan toch een 2 of 3 talige staat maken ineens Zeeuws-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen met
de fraaie steden Rijsel en Roubaix/Tourcoing ook annexeren & hoort Aix-La-Chapelle ook niet tot het hartland van de oude Franken ?
Rijk.. en bouw een glorieuze hoofdstad in het grensgebied van Altenberg/Moresnet/Kelmis..

van de "Belgen" zouden bij een volksraadpleging de situatie status quo willen houden & de mensen "over de grenzen" zoals de Nederlanders, Luxemburgers enz.. zouden nog grotere afwijzingspercentages optekenen.

De artikels in de Britse en Franse pers zijn ronduit belachelijk : als ik een intervieuw zou plegen met de een of andere Schotse, Corsikaanse enz.; nationalist kan ik gemakkelijk een artikel schrijven waarin ik aantoon dat de Britse, Franse.. staat gereed staat om uiteen te vallen. De afgelopen 30 jaar houdt men in de candese provinciue Quebec met een ijzeren klok een volksraadpleging met de dringende vraag of Quebec zich niet "onverwijld" zou moeten afscheuren van het onverdraagzaam-engelstalige rest-Canada.. 49 % van de Quebecois wensen op onverschrokken wijze voo dit scenario te stemmen.. het is een uitputtingsslag die allicht nog een eeuw kan doorgaan. Hoe groot is het verlangen en het geduld van de 40% Vlamingen die "apart" willen gaan ?

Er is onmiskenbaar een behoefte om "grenzen te verleggen", er is echter slechts één methode : die van het overleg en de overtuiging.. het is mijn overtuiging dat men eerder grenzen zal doen vervagen dan er nieuwe te trekken (behalve dan folkloristische : die zijn leuk en niet-discriminerend).

lol !
Oud 10 september 2007, 10:22   #13
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:

Indferdaad betreed jij graag het domein van politieke science fiction. Waarschijnlijk omdat je zonder argumenten zit.

Je gaat totaal voorbij aan de realiteit, want die 40% zijn hhet soort cijfer dat bvb door de regering Verhofstadt wordt gehanteerd : volkomen van de pot gerukt en zeker vervalst.

Waarom zeg ik zoiets? Omdat elke andere peiling totaal andere cijfers laat zien, en je kan er al eens naast zitten, maar als ALLE andere polls véél hogere cijfers hebben, waaraan ga je dan twijfelen? Die met oogkleppen op zeggen natuurlijk dat een poll van VRT en DS of LS veel belangrijker zijn. Dit echter alleen om te trachten hun eigen gelijk te bewijzen. Het zoeken achter die bewijzen begint echter rare vormen aan te nemen, en voor wie het wil zien : véél erger dan ooit de vlaamse beweging zocht naar meer aanhang.

Die Vlaamse beweging heeft het nu makkelijk : gewoon in de zetel zitten en glimlachende de steeds stijgende cijfers bekijken. Natuurlijk doen onze Belgicistische politici alle moeite om het licht van de zon te ontkennen, maar de mensen hebben het wel gezien : België loopt op zijn laatste benen. Natuurlijk kan het zijn dat het nog enkele jaartjes in petto heeft, maar dat zou dan door zware toegevingen van de franstaligen moeten uitgaan, want eindelijk is er een Vlaams front dat zijn eisen stelt, en niet bereid is om daar Vlaamse grond voor af te staan.

Het einde van België is nabij, het wordt door sommigen afgedaan als een wensdroom, die het ook is, maar die wensdroom is zich zeer zeker aan het voltrekken, en alle belgicisten kijken maar zuurtjes, terwijl de aanhangers van rechtvaardigheid voor Vlaanderen stilaan naar de chirurg moeten omdat die glimlach niet van hun gezicht is te branden

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 10:37   #14
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hier wordt het domein van de politieke science fiction betreden
Volgens mij is de kans op opdeling van Wallonie idd. vrij klein, met uitzondering van de Duitstalige Oostkantons, al zou ik er mijn hand niet voor in het vuur willen steken dat dat helemaal uitgesloten is.
Citaat:
& hoort Aix-La-Chapelle ook niet tot het hartland van de oude Franken ?
Wel frappant dat je de Franse en niet de Nederlandse naam voor het Duitse Aken gebruikt. Is daar een reden voor?
Citaat:
Ik denk niet dat je bewijs kan leveren i.v.m. het stemgedrag van de 58% Vlamingen die volgens jou tegen de onafhankelijkheid zouden stemmen. Mijn idee is dat de meeste actieve stemmers voor en een minderheid tegen een aparte Vlaamse staat zouden zijn, terwijl de rest (de meerderheid van alle stemgerechtigden) onbelsist is en zich zou laten overhalen tot een van de keuzes. En die meerderheid zou wel eens voor een heel onverwachte uitslag kunnen zorgen.
Citaat:
De afgelopen 30 jaar houdt men in de candese provinciue Quebec met een ijzeren klok een volksraadpleging met de dringende vraag of Quebec zich niet "onverwijld" zou moeten afscheuren van het onverdraagzaam-engelstalige rest-Canada.. 49 % van de Quebecois wensen op onverschrokken wijze voo dit scenario te stemmen.. het is een uitputtingsslag die allicht nog een eeuw kan doorgaan. Hoe groot is het verlangen en het geduld van de 40% Vlamingen die "apart" willen gaan ?
Je gaat voorbij aan het feit dat Quebec economisch kleiner is dan de rest van Kanada en er ook nog afhankelijk van is. Daarmee verschilt zijn economische uitgangspunt behoorlijk van het Vlaamse.
Citaat:
De realiteit van de afgelopen jaren getuigt dat je overtuiging mss. beter wat nuances zou moeten kennen. Soms kun je beter ergens een grens trekken om andere grenzen te laten vervagen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 10 september 2007 om 10:39.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 10:54   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het ontstaan van Belgique spreekt je tegen.
We zijn 175 jaar verder. 't is maar dat je het gemerkt hebt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 10:57   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De rest van die analyse vind ik toch een beetje van de pot gerukt.

Enfin; ik kan zijn uitgebreide analyse niet zien. (Internet suckt heden ten dage.) Dus daar kan ik al niet over oordelen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 10 september 2007, 11:02   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De rest van die analyse vind ik toch een beetje van de pot gerukt.

Enfin; ik kan zijn uitgebreide analyse niet zien. (Internet suckt heden ten dage.) Dus daar kan ik al niet over oordelen.
is toch de moeite hoor ... door meer achtergrond worden stellingen geponneerd in de 'korte nl versie' veel aannemelijker ...
Oud 10 september 2007, 11:03   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geen mogelijkheid tot een copy/paste?
Oud 10 september 2007, 11:10   #19
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Een mening die niet met de onze strookt kunnen we natuurlijk altijd met een smilie of met lol afdoen en niet meer reageren.
"Aix la chapelle" ik zou ook Luik zeggen ipv Liège en Anvers & Brügge ipv Brugge.. De officiële EU propaganda pleit voor meertaligheid, de Esperantistische mini-minderheid pleit voor één gemakkelijke ook voor proleten toegankelijke 2de taal als "brugtaal"

Dus Achen/Akeno, Antwerpen/Antverpeno, Liège/Lieĝo enz. Ktp..
2talige verkeersborden in gans Europa zou de verkeersveiligheid verhogen.
Maar dit geheel terzijde..

Vanzelfsprekend zijn "de grenzen" in het verleden meestal door giften en erfenissen huwelijken tussen adel, oorlogen en revoluties ontstaan - zou het niet fijn zijn moesten we dat stadium eindelijk "ontgroeid" zijn ? Hebben we daartoe geen internationaal hof in Den Haag opgericht ? Die mensen verrichten uitstekend werk - google hetmaar eens uit !

De 40 % = dat is het cijfer waar de Vlaamse Separatisten trots op zijn, het hoogst aangegevene momenteel. Peilingen zijn peilingen : ik vind dat men uiteindelijk een referendum moet houden (bindend voor mnstens 10 jaar naar Canadees/Quebecois voorbeeld) & men mag Vlaams Nationalist zijnde gerust ineen zetel gaan zitten en het stijgende cijfer aanschouwen - in Quebec doet men dit inmiddels reeds 30 jaar & daar kunnen er gerust nog een 50tal bij ..

Er zin 2 zaken die blijkbaar een beetje de mist in gaan : ik ben niet pro-België
mijn stelling is zeer duidelijk : er bestaan nu reeds geen "onafhankelijke staten
meer". Het archetype van een fervent extreem-nationalist de heer Adolf wist verdraaid goed dat een onafhankelijk Reich niet binnen de bestaande grenzen
kon, dat hij behoefte had aan "Lebensraum" zodat hij naar een Autarktie kon streven. Naar het hier en nu vertaald : een "onafhankelijk Vlaanderen" zal nog steeds als voornaamste klant .. Wallonië hebben, als voornaamste uitweg naar "meer ruimte" .. Wallonië hebben, aals bevoorrader van zuiver drinkwater.. Wallonië hebben. Het gebied waarlangs de spoor-, water, en autosnelwegen goedeen aanvoeren en afvoeren vanuit en naar de Vlaamse havens.. Wallonië hebben...

binnenlands zullen er nog steeds taalminderheden bestaan, economische, rui
ruimyelijke ordeningsproblemen, milieuproblematiek zal er nog altijd zijn, maar dan in een "internationaal" ipv een communautair kader. Allicht moeilijker bespreekbaar door de recente geschiedkundige context waarin het dan "onafhankelijke Vlaanderen" ontstaan is.

Ten slotte voor ik het vergeet : "het economisch zwakkere Quebec" - google dat eens uit aub.. herleid "Vlaanderen" eens tot realistische proporties..
als "staat" is Quebec alleszins even leefbaar als Vlaanderen, ergo : een groter deel van de bevoling zou daar "onafhankelijkheid" wensen en dat is voor mij het enig geldende criterium - democratie is nog altijd regeren met de grootst mogelijke meerderheid.
Oud 10 september 2007, 11:11   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Geen mogelijkheid tot een copy/paste?

ah bien sur !

On Monday afternoon Herman Van Rompuy, the veteran politician appointed by Belgian King Albert II as his royal “scout,” will report to the King about possible ways out of Belgium’s government crisis. The crisis has arisen as a result of the inability of the Belgian politicians to form a government. There is growing talk of a secession of Flanders, the Dutch-speaking northern half of Belgium. If that happens what to do with Brussels, a French-speaking enclave within Flanders? And what about Wallonia, the French-speaking southern half of Belgium?
If Belgium breaks up it is likely that Wallonia will break up as well, with part of it preferring to go to Germany, part of it to the Grand Duchy of Luxemburg (GDL) and part of it to France.

Belgium is an artificial state of 10.5 million inhabitants. The country was put together in 1830-31 by the international powers as a political compromise and an experiment in building one state out of two nationalities. It consists of 6 million Dutch-speakers in Flanders, its northern half bordering the Netherlands, 3 million French-speakers in Wallonia, its southern half bordering France, and 1 million people in its capital Brussels, which is also the capital of the European Union. Throughout its entire history Brussels was a Dutch-speaking town, until the middle of the last century, when the deliberate “frenchification” policy of the Belgian authorities succeeded in turning it into a predominantly French-speaking city.
Many doubt whether, without Brussels, Wallonia will be viable as an independent state. Uniting Brussels and Wallonia is, however, impossible because this would require that Flanders relinquishes part of its territory to Wallonia in order to create a “corridor” linking Brussels to the rest of French-speaking Belgium.
Until 1830 Belgium belonged to the Netherlands. Historically contemporary Belgium (the name of the country is derived from Belgica, which is Latin for the Netherlands) is made up of the Southern Netherlands and of the Prince-Bishopric of Liege. Liege never was a part of the Netherlands and greatly resented being incorporated into it. Liege, the largest city in Wallonia, would have preferred to join France. The Belgian revolution of 1830 was the work of French republican and napoleonist exiles living in Brussels, and rebels from Liege. Together they succeeded in driving the Dutch army from Wallonia and subjugating Flanders by force. Though the revolutionaries wanted the annexation of Belgium by France, this was vetoed by Britain and the country became an independent state run by an establishment of French immigrants and Liegeois. They eradicated the decentralised Netherlandish political traditions of the country and ran Belgium as a centralised copy of France. If Belgium had been established as a second Netherlandish state, it could probably have become a viable entity. As it was, however, the project to turn it into a second France was doomed from the beginning.

While the Flemings consider themselves to be a nation, the Walloons do not. Some of them feel French, but others do not. This explains why a breaking up of Belgium would likely lead to a fragmentation of Wallonia. After the First World War, Belgium annexed a number of German municipalities (GM) where, despite a frenchification policy, German is still the dominant language. These municipalities will neither want to join an independent Wallonia nor become a part of France. They could either return to Germany or opt for annexation by the Grand Duchy of Luxemburg (GDL).
Luxemburg, moreover, is a problem of its own. Historically Luxemburg , like Flanders and unlike Liege, was part of the Southern Netherlands. When Belgium was established in 1831, many Luxemburgians preferred to remain loyal to King William of the Netherlands. By way of compromise Luxemburg was split up in 1839. The eastern part of Luxemburg, the present GDL, became an independent state with the Dutch King as its monarch. This personal union lasted until 1890 when, upon extinction of the male line of the House of Orange-Nassau, the Netherlands passed to the female line of that house and Luxemburg to the House of Nassau-Weilburg. The western part of Luxemburg, however, was given to Belgium and is currently the Belgian province of Luxemburg. Many (Belgian or West) Luxemburgians would want to reunite with the GDL.
The same may also be true for the inhabitants of the Belgian province of Namur. Like Luxemburg, Namur is a rural province. Unlike the rest of Wallonia, the provinces of Namur and Luxemburg are conservative and Catholic. Both provinces belong to the diocese of Namur. If Namur and Luxemburg secede from Wallonia to join the GDL – which would be likely – this would leave Wallonia proper with only the provinces of Hainaut and Liege, two strongholds of the Parti Socialiste – the party which is responsible for the current disastrous economic condition of Wallonia (and Belgium).
Although the majority of its people speak Dutch, Belgium has throughout its history been dominated by a French-speaking establishment. When in the early 20th century the country gradually began to democratise, this establishment feared that the Flemings would become the rulers of the state. Hence, Belgium was federalised giving Wallonia a constitutionally guaranteed veto over all major decisions and a guaranteed share of half the seats in government and major administrations. The conservative, free-market oriented Flemings have been complaining for decades that they are forced to subsidize the Socialist south, while no improvement of the economic situation of the Walloons has been visible. On the contrary, Wallonia has become one of the most corrupt regions in Europe with hardly any economic growth.
Every attempt to liberalise the Belgian economy and to reform the generous Belgian welfare system has been vetoed by the Walloon Socialists. This has led to increasing Flemish frustration, resulting in the growth of the Flemish-secessionist movement. Flanders is no longer prepared to finance the ever increasing amount of Flemish subsidies which are flowing to the south each year (4 billion euros in 1990; 10 billion euros at present). It wants to cut loose its ties with Wallonia. It simply has no other option if it does not want to go down with Wallonia.
Though Wallonia has 33% of Belgium’s population, it has 46% of its unemployed and it accounts for only 24% of Belgian GDP and 13% of its exports. 20% of the Walloons are unemployed and 40% work for the government. The only regions of Wallonia where there is an entrepreneurial spirit are the regions bordering Flanders just south of Brussels, the provinces of Namur and Luxemburg and the German municipalities (GM).
If the Flemings secede from Belgium the question what to do with Wallonia will cause the international community a bigger headache than what to do with Brussels. Brussels is not viable on its own either. Almost half its population are non-European Muslim immigrants – “eurabianisation” has already progressed considerably – and the Brussels region also receives large flows of Flemish subsidies. Flanders would be happy to let the European Union have Brussels, provided Europe finances Brussels and relieves Flanders of that burden. However, since Flanders for obvious historical reasons feels responsible for this erstwhile Flemish town, an independent Flemish state would be willing to incorporate Brussels within its territory, granting it a multilingual status and recognizing the linguistic rights of Brussels’ French-speakers.
Indeed, the international community can expect Flanders to bail out Brussels, but it cannot expect the Flemings to continue to finance Wallonia and to mortgage the future of their own children for it.
In Belgium there are two communities. One are called Walloons and they speak French, the others are called Flemings and they speak a kind of low Dutch. They can't live together. After the war, we should make two states, one known as Walloonia and one as Flamingia, and we should amalgamate Luxembourg with Flamingia. What do you say to that?
US President Franklin D. Roosevelt to Oliver Lyttelton (Lord Chandos) of the British War Cabinet, 1942
On the current crisis in Belgium, see also:

McKinsey CEO Calls for End of Belgium, Resigns
, 13 December 2005
King Warns for Dissolution of Belgium, 1 February 2006
Flanders and France Vote for the Right. But Flanders Will Not Get What It Is Entitled To, 11 June 2007
The Influence of the Immigrant Vote on Belgian Politics, 26 June 2007

EU: The Model is Collapsing. Brussels Calls upon King for Help
, 18 August 2007

After Belgium: Will Flanders and the Netherlands Reunite?
23 August 2007
King Summons Unelected Councillors to Solve Crisis. Will France Annex Wallonia? 28 August 2007
Royal Scout Keeps a Low Profile, Brussels Recalls Ambassador in Paris, 31 August 2007
Could Sarkozy Solve Belgium’s Crisis? 3 September 2007
Even Flemish Muslims Want to Separate from the Walloons, 6 September 2007

Background articles explaining Belgium:
A City Without Water Is A City Without A Soul, 28 June 2005

How Flanders Helped Shape Freedom in America
, 11 July 2005
The Dark Roots of the EU, 5 December 2005
Nations Under Construction: Defining Artificial States, 13 June 2006
Why Is the Vlaams Belang So Popular? 13 February 2007

Belgium, the EU’s Destiny. The End of Nothingness
, 25 August 2007

Why Belgium Is an Artificial State. And the United Kingdom, Switzerland (and Even Austria-Hungary) Are Not
, 27 August 2007
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be