Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Als er ooit referendum komt zal er dan opkomstplicht zijn?
Ja 15 57,69%
Nee 11 42,31%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2007, 15:21   #1
kroa
Lokaal Raadslid

Standaard Als er ooit referendum komt zal er dan opkomstplicht zijn?

Als er ooit referendum komt zal er dan opkomstplicht zijn?
Omdat dit grote verschillen kan geven!
Vb onafhankelijk Vlaanderen, iedereen die resoluut voor of tegen een onafhankelijk Vlaanderen is zullen ZEKER komen ook als er geen opkomstplicht is,
als er GEEN opkomstpicht is zullen er veel "twijfelaars" of "voor wie het eender is" niet komen, wat in het voordeel van mensen pleit die voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn!
Er zijn denk ik toch veel meer mensen die resoluut VOOR een onafhankelijk Vlaanderen zijn als die er tegen zijn.

Is er wel opkomstplicht, kan het zijn dat er oudere mensen (en twijfelaars) voor België kiezen, omdat dat iets is dat ze altijd gekend hebben, zonder opkomstpicht zou een groot gedeelte allicht niet komen. De mensen voor wie het eender is zullen misschien gewoon blanco stemmen.

Wat denken jullie, zou er bij zoiets verplicht opkomstplicht zijn of niet?

Bij het referendum in Montenegro was er geen opkomstplicht.
kroa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:39   #2
vooruit
Gouverneur

Standaard

In een normaal land zou er geen opkomstplicht zijn. Maar in de meeste landen is er dan ook geen stemplicht.

Mijn voorkeur gaat naar geen opkomstplicht net zoals het naar stemrecht ipv stemplicht gaat.

Maar wat het zou worden..
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:39   #3
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kroa Bekijk bericht
Vb onafhankelijk Vlaanderen, iedereen die resoluut voor of tegen een onafhankelijk Vlaanderen is zullen ZEKER komen ook als er geen opkomstplicht is,
als er GEEN opkomstpicht is zullen er veel "twijfelaars" of "voor wie het eender is" niet komen, wat in het voordeel van mensen pleit die voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn!
Er zijn denk ik toch veel meer mensen die resoluut VOOR een onafhankelijk Vlaanderen zijn als die er tegen zijn.

Is er wel opkomstplicht, kan het zijn dat er oudere mensen (en twijfelaars) voor België kiezen, omdat dat iets is dat ze altijd gekend hebben, zonder opkomstpicht zou een groot gedeelte allicht niet komen. De mensen voor wie het eender is zullen misschien gewoon blanco stemmen.

Ik denk dat er geen opkomstplicht zal zijn, was deze er tijdens de koningskwestie wel?
Maar afgezien daarvan, ik denk dat de gevestigde Belgische orde het liever niet ziet gebeurden, dat er aan de bevolking wordt gevraagd of ze mogen blijven zitten. Waarschijnlijk zullen ze erop hopen dat zo veel mogelijk mensen de stemming zullen boycotten, en het helpt ook als je een referendum niet verplicht stelt.
En als is het niet aardig om te zeggen, veel mensen stemmen Vlaams Belang omdat ze zich willen laten horen, en Vlaams Belang is tegen opkomstplicht, waardoor sommige mensen op hen stemmen. Goede kans dat die mensen blij zijn als ze niet hoeven te stemmen, terwijl ze waarschijnlijk voor zouden stemmen als ze moesten. Misschien ook daarom.

Ik weet dit alles niet zeker, maar ik denk geen opkomstplicht.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:41   #4
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kroa Bekijk bericht

Ik denk dat het er wel zou zijn, natuurlijk gaat daar niet mijn voorkeur naar uit. Maar België is in het geval van verkiezingen altijd een geval apart.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:41   #5
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ik zie liever stemrecht i.p.v. stemplicht maar gezien we nu ook met stemplicht zitten, vind ik het niet meer dan normaal dat er ook opkomstplicht zou zijn.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:44   #6
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik zie liever stemrecht i.p.v. stemplicht maar gezien we nu ook met stemplicht zitten, vind ik het niet meer dan normaal dat er ook opkomstplicht zou zijn.
Aha? Van idee veranderd?

Ik zelf ben voor stemrecht, maar aangezien onze situatie zal het referendum wel verplicht zijn...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:44   #7
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Zouden we daar niet eerst een referendum over kunnen houden?

De niet-opdagers zouden dan wel bij de stemmen tegen opkomstplicht geteld moeten worden, denk ik zo.
Oud 10 september 2007, 15:44   #8
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Bij hele belangrijke referenda is een opkomstplicht eigenlijk moreel verplicht!
Oud 10 september 2007, 15:48   #9
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Zouden we daar niet eerst een referendum over kunnen houden?

De niet-opdagers zouden dan wel bij de stemmen tegen opkomstplicht geteld moeten worden, denk ik zo.

Dan gaan de tellers het makkelijk hebben : géén opkomst !

.
Oud 10 september 2007, 15:53   #10
kroa
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Bij hele belangrijke referenda is een opkomstplicht eigenlijk moreel verplicht!
In Montenegro (voor onafhankelijkheid) was het ook niet verplicht

Laatst gewijzigd door kroa : 10 september 2007 om 15:53.
kroa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:54   #11
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Voor referenda (gemeentelijke) geldt dat niet. Ik geloof dat de regel is dat er minimum 40% moet opdagen om te beginnen tellen (van de stembiljetten).

Maar los daarvan: ik verwacht sowieso een grote opkomst voor een dergelijk referendum. Al is het maar omdat de campagne zeer gepassioneerd zal verlopen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:56   #12
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Wel, als het referendum niet verplicht is, dan zullen de separatisten winnen, omdat er maar weinig Vlamingen zijn die tegen stemmen( Belgicisten), veel die voor stemmen (Vlaams-nationalisten), en de twijfelaars (de 'onbewuste' Vlamingen), die waarschijnlijk tegen zouden stemmen omdat ze geen veranderingen hoeven, thuis blijven.

Dat wordt een eitje!
Oud 10 september 2007, 16:03   #13
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Wel, als het referendum niet verplicht is, dan zullen de separatisten winnen, omdat er maar weinig Vlamingen zijn die tegen stemmen( Belgicisten), veel die voor stemmen (Vlaams-nationalisten), en de twijfelaars (de 'onbewuste' Vlamingen), die waarschijnlijk tegen zouden stemmen omdat ze geen veranderingen hoeven, thuis blijven.

Dat wordt een eitje!
Wacht maar tot de 'traditionelen' (politieke partijen, vakbonden, mutualiteiten, media én niet te vergeten de elite van ons volk: de artiesten met een mening) zich in de strijd gooien.

Nee serieus: 't zal niet zo simpel zijn.
Oud 10 september 2007, 16:10   #14
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Wacht maar tot de 'traditionelen' (politieke partijen, vakbonden, mutualiteiten, media én niet te vergeten de elite van ons volk: de artiesten met een mening) zich in de strijd gooien.

Die gaan massaal de ouderlingentehuiezn af om ze naar de stembus te brengen

.
Oud 10 september 2007, 16:12   #15
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat eigenlijk een moeilijke kwestie, dat referendum. Want het is niet gewoon "ja" of "nee. Je stemt immers voor een staat waarvan je de grenzen nog niet kent!

Van Montenegro werd op voorhand verlangd dat er 55% ja stemde en dat er 50% kwam opdagen.
De premier had blijkbaar zelf gezegd dat hij bij een gewone meerderheid ook de onafhankelijkheid wou uitroepen maar (gelukkig) is dat niet nodig gebleken.

Lees hier meer over die situatie

Natuurlijk, toen Servië-Montenegro werd opgericht in 2003 werden al die zaken inzake afscheiding geregeld (in de grondwet van Joegoslavië van 1974 stond zelf al een recht op secessie)
Dat is hier ook anders.
Oud 10 september 2007, 16:18   #16
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht

En al die enquetes dan door de kranten en overal op internet? Bijna allemaal wijzen erop dat de meerderheid van de Vlamingen onafhankelijkheid wil. Ze variëren van 45 tot 80%, maar de trend is duidelijk. Die traditionelen zullen uiteindelijk ook voor afscheiding zijn let maar op. Zelfs SP.a en Open VLD kent separatisten in de achterban. En elke dag dat de onderhandelingen voortduren worden nieuwe separatisten geboren. De teller staat al op 3 maanden, dat kunnen er nog veel meer worden, en alle onderhandelaars, zelfs de veteranen, hebben tot nu toe gefaald. Steeds minder mensen geloven in een toekomst voor België, steeds meer mensen willen een toekomst zonder België. Omdat het Vlaams front deze keer zo sterk is dat niemand het doorbreekt, zullen de Franstaligen toegevingen moeten doen (staatshervorming, BHV) of zij zijn straks de ondergang van het land.

Is er nu nog geen meerderheid, dan is die er morgen wel.
Oud 10 september 2007, 16:20   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En al die enquetes dan door de kranten en overal op internet? Bijna allemaal wijzen erop dat de meerderheid van de Vlamingen onafhankelijkheid wil. Ze variëren van 45 tot 80%, maar de trend is duidelijk. Die traditionelen zullen uiteindelijk ook voor afscheiding zijn let maar op. Zelfs SP.a en Open VLD kent separatisten in de achterban. En elke dag dat de onderhandelingen voortduren worden nieuwe separatisten geboren. De teller staat al op 3 maanden, dat kunnen er nog veel meer worden, en alle onderhandelaars, zelfs de veteranen, hebben tot nu toe gefaald. Steeds minder mensen geloven in een toekomst voor België, steeds meer mensen willen een toekomst zonder België. Omdat het Vlaams front deze keer zo sterk is dat niemand het doorbreekt, zullen de Franstaligen toegevingen moeten doen (staatshervorming, BHV) of zij zijn straks de ondergang van het land.

De vorming van Balkenende II duurde ook een flinke tijd, 3 maanden ofzo, maar zoals je al zegt, is er hier niet een ''deus ex machina'' als D66 om de boel uit de brand te helpen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 16:26   #18
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Enquêtes zijn enquêtes en tot nader bericht niks meer dan een poging om de realiteit weer te geven. We weten trouwens véél te weinig over die enquêtes om ze echt ernstig te nemen.

Natuurlijk leeft de discussie nu en die leeft volop. Wie gekend staat als separatist wordt er genoeg over aangesproken en ik kan het goed weten.

Wat ik wil zeggen is dat in de campagne een aantal klassieke truuks zullen opgevoerd worden: de internationale gemeenschap wil het niet, we gaan ten onder in chaos, moord en brand, het kost handenvol geld. De discussie zal nooit gaan over de meerwaarde van België maar wel over de zogezegde kostprijs om België te laten verdwijnen en daar jaag je heel wat mensen terug mee in het belgische gelid. Die campagne zal gesteund worden door de 'unitairen' waar ik het over had. Behalve dan de artiesten die dan over het 'multiculturele' België zullen emmeren.

Geloof me vrij: het zal allemaal niet van zelf gaan.
Oud 10 september 2007, 16:26   #19
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De vorming van Balkenende II duurde ook een flinke tijd, 3 maanden ofzo, maar zoals je al zegt, is er hier niet een ''deus ex machina'' als D66 om de boel uit de brand te helpen.
De tijdsteller staat nu op NUL

Als er VOOR de parlementaire vacantie een regering was gevormd, waren die drie maanden in verlof geweest.

Als de verkiezingen niet vervroegd waren wegens het valsspelen van verhofstadt, hadden we NU verkiezingen gehad.

Wat is dus die tijdsdruk? Niets toch?

.
Oud 10 september 2007, 16:27   #20
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Om over een staatshervorming maar te zwijgen, niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be