Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 september 2007, 14:26   #1
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard rapport Janssens over Spa: scheet in fles?

Citaat:
SP.A analyse verkiezingen klaar
BRUSSEL - Het slechte resultaat van SP.A-Spirit bij de federale verkiezingen van 10 juni heeft zowel met korte- als langetermijnfactoren te maken. Dat blijkt uit het analyserapport van Patrick Janssens (SP.A). Naar aanleiding van de verkiezingsnederlaag op 10 juni vroeg het SP.A partijbureau naar zo'n rapport.
De cijfers
De cijfers die het rapport aanhaalt, wijzen op een neerwaartse trend op lange termijn. Een beweging die decennia geleden werd ingezet en die de socialisten slechts op enkele momenten konden doorbreken, in de tweede helft van de jaren’80 en in 2003. Janssens betreurt het dat er na de verkiezingen van 2004 geen grondige analyse van de resultaten werd uitgevoerd. 'Omdat het resultaat voor de Vlaamse verkiezingen van 2004 beduidend beter was dan in 1999, werd toen nagelaten hieruit de nodige lessen te trekken.'
Nieuw progressief project
Het rapport gaat ook dieper in op de pogingen van de partij om te vernieuwen en te verbreden. Zo is er van het progressieve project waar zowel middenveldorganisaties als geëngageerde onafhankelijke mensen deel van zouden uitmaken, weinig terecht gekomen. SP.A-Spirit werkte aan een sociaalprogressief project, wat moest uitmonden in een lijst met zowel onafhankelijke mensen die zich in de politiek wilden engageren en organisaties en actiegroepen die zich op één punt wilden associëren met het progressief kartel. Een aantal cruciale spelers haakten echter af, zodat de campagne begin 2007 terug van nul moest beginnen.
Premier Vande Lanotte: tactisch juiste, strategisch foute zet
De beslissing van Vande Lanotte om openlijk voor het premierschap te solliciteren, omschrijft Janssens als een tactische juiste zet, die strategisch de mist in ging. Zo werd het politieke alternatief van een socialistische premier te weinig in de verf gezet. Daardoor werd zijn kandidatuur te weinig de inzet van de strijd. Met als gevolg dat niemand twijfelde aan zijn leiderscapaciteiten, maar ze hem ook niet zagen als kandiaat-premier.
Ja!, maar wat?
De Ja! campagne draaide uit om een eerder vrijblijvend verhaal waardoor de kiezer niet wist waarvoor die Ja! nu eigenlijk stond. Daarnaast was het moeilijk om een reden te bedenken om voor de Vlaamse socialisten te stemmen. Een stem voor de SP.A was niet echt nodig, terwijl er toch een quasi zekerheid bestond over regeringsdeelname, 'in eender welke formule'.
De komende weken en maanden wordt het rapport voorgesteld aan de lokale afdelingen.
Voor het einde van het jaar zal de partij een Raad van voorzitters en secretarissen organiseren voor een open discussie. svh
Volgens "De Standaard".

Er blijkt weinig te vinden over dit rapport: het staat al niet op de site van de SPa zelf en behalve enkele geprivilegieerde journalisten blijkt het onvindbaar voor de geïnteresseerde spa-er. Typisch.

Ook het feit dat één en ander zal besproken worden door de voorzitters en de secretarissen zegt genoeg over de hoge dunk die men heeft over de militanten, of is het misschien over zichzelf?

Uit de eerste flarden informatie blijkt het een typisch Janssens rapport: de vorm is belangrijker dan de inhoud, de strategie belangrijker dan de resultaten en perceptie is de reden waarom socialisten achteruitgaan, niet hun daden. niet hun leiders deugen niet, niet hun daden: hun domme (potentiele) kiezers hebben hen niet begrepen, de kiekens.


Wie hoopte op een herbronning door één van de mededaders, de man die publiciteitsmanager is voor multi's en er dan maar wat socialisme bij ging verkopen als vrijetijdsbesteding, hobby en later bijberoep is natuurlijk bedrogen uitgekomen.
Men ziet ze voortsukkelen en vraagt zich af wanneer de laatste het licht zal uitdoen.
Het zijn dus ezels: koppig en dom.

Naam: anigezelinok.gif
Bekeken: 1773
Grootte: 139,6 KB

En hoe moet dat nu?
Zelf Janssens ziet in dat de enorme bron aan jonge enthousiaste mensen, aan linkse intellectuelen, aan groepen in het middenveld niet werd aangeboord om de partij te heroriënteren en dat men leed aan navelstaren.
Winston Churchil stelde ooit: "When you are in Hell: keep walking!" maar ze blijven bang stilstaan en sluiten zich af voor bijvoorbeeld de vernieuwers van Spa rood, die zelf niet aan het woord komen. Zelf niet in Menen

Laatst gewijzigd door ericferemans : 3 september 2007 om 14:32.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 14:41   #2
Juan
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Berichten: 854
Standaard

Het rapport staat integraal op de sp.a-site: hier (pdf)
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 15:31   #3
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Het eens vluchtig doorgenomen en voor zo'n werk wil ik ook wel betaald worden als Patrick Janssens. Het staat vol gemeenplaatsen die iedere politiek geïnteresseerde kan of kon zien.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 15:35   #4
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Eén zinnetje trof me : "men liet socialistische thema's "links" liggen"...


Ajnista ? Ajnista ? Kiu do estas ajnista ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 15:37   #5
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Eén zinnetje trof me : "men liet socialistische thema's "links" liggen"...


Ajnista ? Ajnista ? Kiu do estas ajnista ?
Moet je me eens uitleggen hoe je al die verruimers ineens doctrinair socialist kan maken.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 15:41   #6
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Winston Churchil stelde ooit: "When you are in Hell: keep walking!" maar ze blijven bang stilstaan en sluiten zich af voor bijvoorbeeld de vernieuwers van Spa rood, die zelf niet aan het woord komen. Zelf niet in Menen
Churcill was een conservatief en heeft de nazi's verslagen. Exact dus iemand die jij best niet recupereert. Dank u
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:13   #7
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Het rapport staat integraal op de sp.a-site: hier (pdf)
Prachtig hoe u dat gevonden hebt!

Het is dan iets gemakkelijker om er een paar parels uit te distilleren...

Citaat:
Ten vijfde is er heel wat kritiek te geven op de partijorganisatie en –werking. Veel van die kritiek is terecht. Vooraleer we dit echter als oorzaak van de nederlaag duiden is het zinvol ons af te vragen of die kritiek niet evenzeer geldt voor die partijen die de verkiezingen wonnen. M.a.w. de
interne partijorganisatie is geen voldoende verklaring voor de nederlaag. Maar los van winst of verlies zal de partij de interne organisatie – onder meer op het vlak van rekrutering en begeleiding van het politiek talent – moeten bijsturen.
Met andere woorden: een media partij is mogelijk, het kan zonder leden, het kan gewoon blijven draaien zonder al te veel achterom te kijken naar militanten. Het is weliswaar niet netjes, en soms is het lastig (zie later), omdat je dan overal practische problemen hebt: geen personeel meer, om een kleintje te noemen.
Onze Petrik zal overigens later vaststellen dat het niet veel uitmaakt voor wat de stemmen betreft, al dan niet over een echte ledenpartij beschikken. Baat het niet het schaadt ook niet. En men kan statistisch bewijzen dat mensen met een kunsthart even lang leven dan met een echt hart, dat rolstoelpatiënten zich ook kunnen bewegen en dat doven even goed kunnen autorijden dan zij die scherp horen....


Citaat:
In de toekomst zou het partijbureau best na elke verkiezing een commissie die onafhankelijk van de campagneleiding staat, in het leven roepen. Met een duidelijk mandaat en een aanvaardbare termijn waarbinnen het analyserapport afgeleverd moet worden.
Door te stellen dat hij de laatste ter wereld is die een rapport had moeten maken, en haarfijn uit te leggen waarom hij dit niet zou mogen doen vermijdt Petrik (denkt hij) elke kritiek in deze richting. Maar toch schreef hij het rapport. De ene hand wist duidelijk niet wat de andere deed.


Citaat:
De uitslag van 10 juni 2007 moet dus geïnterpreteerd worden als het resultaat van complexe patronen. Het gaat zowel om korte termijn factoren, zoals de campagne of de politieke context die in deel 2 aan bod komen. Maar het gaat vooral om lange termijn factoren, zoals sociodemografische en maatschappelijke evoluties die in deel 3 aan bod komen. Beide factoren kunnen elkaar versterken.
Hier wordt het al geestig: het ligt aan de geografie! Het ligt in complexe factoren! Het ligt dus aan iets. Niet aan de politieke inhoud, de uitvoering ervan, de puinhoop van de partij. Het volk vergist zich steeds. Degenen die het moeten "bespelen" met marketingjargon zijn nog niet zo ver als Petrik, ook al kiekens!


Citaat:
Gevolg was dat in januari 2007 de campagne quasi terug van nul kon beginnen. Er was kostbare campagnetijd voorbijgegaan. En er moest nog een nieuw concept uitgedacht worden. Een chaotisch campagneverloop was nog nauwelijks te vermijden. Dat leidde er ook toe dat de politieke tegenstanders een aantal cruciale accenten van het progressieve kartel wisten weg te kapen, met name openheid (Open VLD) en samenhang (CD&V).
Nu wordt hij professioneel, Petrik. De baas van Coca Cola houdt van een dergelijke no nonsense analyse. Campagnetijd! Accenten! Campagne verloop! Ik waan me terug in de cursus Marketing. Het doet deugd om goede marketingmensen te horen uitleggen hoe dom de wereld is en hoe een goede campagne en zal inpakken. "Social Marketting is socialist communication!".
De student handelsingenieur kan hier beginnen snoepen: het wordt nu allemaal duidelijk!



Citaat:
In de pre-campagne besloot het kartel de inhoudelijke, principiële kaart te trekken. En de eigenlijke campagne legde ook sterk de nadruk op inhoud, maar visueel was er alvast geen band tussen beide
Zie je: dat zijn de ECHTE profs: woord en beeld, inhoud en vorm, perceptie zowel grafisch als visueel! Schoon logo's, slimme visualisatie, penetratie.
Het voorspel dat het socialisme naar de overwinning leidt! Het "nieuw wereldtijdschrift" voor sossen!

Citaat:
Velen verwachtten dat eerder de ‘koppen’ na de principes uitgespeeld gingen worden. De opbouw zette dus menig waarnemer op het verkeerde been, maar helaas ook vele kiezers.
Hoe schoon toch de wereld: Politici herleid tot hun essentie: KOPPEN op affiches! Meer moet dat niet zijn. Maar je moet dat beter aanpakken: ze zouden beter zwijgen en gewoon afwachten wat het marktaandeel van hun kop is als ze die houden. Kiekens, hoor, die collega politici!


Citaat:
sp.a-spirit koos voor een sterk, positieve campagne. En op zich was het campagnebeeld eenvoudig en duidelijk. Kwalitatief onderzoek wees uit dat de kiezer de JA!-campagne zich het beste wist te herinneren en te associëren met een politieke partij.
Vroeger, toen filosofen nadachten over de inhoud van politieke partijen en die dan publiceerden en gingen uitleggen, in de prehistorie natuurlijk, was er nog geen "KWALITATIEF ONDERZOEK" naar hoe mensen op ingewikkelde redeneringen gingen reageren. Het is gewoon een MIRAKEL dat het socialisme zonder marketing research is kunnen overleven! De Ja! campagne was dus een groot succes: men associeerde haar met politiek en niet met de verkoop van kookpannen of breedschermtelevisies! En dan spreken ze kwaad van Petrik, de UILEN!


Citaat:
Het kartel vroeg ook een duidelijk engagement aan de kiezer voor zijn speerpunten. Alleen was het een illusie te geloven dat de kiezer de verschillende centrale slogans zou capteren.
Baf: weeral scoort Petrik: hoe kan je nu in godsnaam nog geloven dat de kiezer iets capteert dat complex is! Je moet geen zever proberen verkopen, tenzij SIMPELE zever!


Citaat:
2.4. Juiste thema’s kiezen
De keuze van de juiste thema’s tijdens een kiescampagne is geen sinecure. De thema’s hangen sterk af van de actualiteit en vaak is het een onmogelijke opdracht om een ander thema in de politieke markt te zetten. De actualiteit werd vooral gedomineerd door communautaire thema’s, goed bestuur en de paarse moeheid bij de kiezer.
Het is inderdaad verdomd moeilijk als marketing manager van een sossenbende nieuwe thema's te bedenken die verkoopbaar zijn, just Petrik!
Socialisme: duf, oud, versleten, mottenballen. Dat geeft geen goede sexy associaties: bwèèèk! De politieke markt is zo verzadigd in "centrum-links" (dat is onze partij volgens Petrik) dat ge er dedju geen vettige slogans meer kunt in verzinnen. Petrik is oud aan 't worden. Overigens is devitaminoze de reden van paarse moeheid: Petrik moet dringend voor zijn oude werkgevers een campagne voor vitamine pillen gaan opzetten, hij kan hierdoor zijn paarse denkwijze beter laten penetreren: CROSS MARKETING!

Citaat:
Een toevallige passant op de verkiezingshappenings of –congressen zou sterk de indruk gekregen hebben dat het hier ging om een spirit-happening: jong, fris en hip. Het klopt dat de wijze van congresseren voorbijgestreefd was, maar de aanpak is nu te ver doorgeschoten in een strakke communicatie-aanpak. De hele campagne leek te veel op een urbane spirit-campagne.
Petrik is niet content over de yup aanpak met dito (concurerende) marketing jongens bij Spirit. Het is hem plots opgevallen dat zijn kiezers niet allemaal onder de dertig zijn en in paniek heeft hij naast een jeans en een t-shirt een veston aangetrokken. TE LAAT! De zin "te ver doorgeschoten in de communicatie-aanpak" is zo mooi dat zelf een Hollander die niet verstaat en nog mooier vindt! Hij kan er ECHT wat van, onze Petrik!

Citaat:
Niet toevallig sloeg de teasercampagne enkel aan in steden als Gent en Antwerpen. De tv-spot was het beste voorbeeld van deze eenzijdige aanpak: leuk, spits, maar wie begreep de boodschap.
Zie je nu beste mensen wie het verdere belijd van de partij moet leiden?
Heb je het door: TEASERCAMPAGNES moeten niet alleen sexy zijn: ze moeten een beetje inhoud hebben. Niet te veel, want dan volgen de mensen niet, maar ook niet te weinig. Petrik: "show us the right way, pleaaaase!"

Citaat:
co-branding van sp.a en spirit De lijsten werden als zwak gepercipieerd. Het eigen geloof in de lijsttrekkers was wankel. Het was dan ook tekenend dat het succesbeeld van de (aangepaste) teletubbies van onder het stof gehaald werd om de centrale campagnebeelden te signeren. Er zat echter sleet op de dynamiek van het groepsbeeld. Dat overigens niet leefde in de realiteit.
CO BRANDING! Twee merken tezamen voegen om er een nieuwe sfeer rond op te roepen. Hoe is het mogelijk dat we dat niet door hadden: Spirit en Spa, door het "Petrik merkenbureau" uitgevonden als twee verpakkingen met dezelfde inhoud: één voor de Aldi-kopers en één voor madammen met een bontjas! Ik krijg goesting om hem lieve kaakkneepjes te geven en te zeggen "Petrikske, jong, ik heb je onderschat vent!".
De Teletubies: wat een mooie stunten heb je toch in je leven uitgehaald hé, Petrik. En welke mooie marketinganalyse: centrale campagnebeelden, sleet op de dynamiek van het groepsbeeld. Schoon hé! Heb je daar lang voor moeten studeren Petrik?

Citaat:
Veel nieuw, jong talent moest de lijsten bemannen, maar kon niet rekenen op de nodige begeleiding of ondersteuning. Er werd geen coherent verhaal opgebouwd rond de verschillende arbeiders of mensen uit de groene beweging op de lijsten.
Als je dan toch groenen en proletariers op lijsten zet, zet er dan toch MINSTENS drie marketing mensen naast. Hoe kan je nu in GODSNAAM enig politiek succes boeken indien je idioten op een lijst zet en hen niet zegt wat ze moeten doen of laten. Petrik had er beter mee omgesprongen met die sukkels!


Citaat:
Het wordt steeds moeilijker om een duidelijk campagnethema te onderscheiden. In 1995 was de sociale zekerheid de inzet van de verkiezingen. In 1999 gooide de dioxinecrises alle campagneschema’s overhoop. In 2003 en 2004 werden de kiescampagnes eerder gedomineerd
door een gevoelen of een begrip (resp. de mensen en goed bestuur).
Petrik zou beter terug naar pepsi overlopen. Er is bijna niets meer aan te vangen met de linkse marketing. De concurentie profilleert zich veel duidelijker, sneller en hanteert veel beter de emo kant. Met een bonenstaak die uit hersenen bestaat zoals Vandelanotte kan je nu eenmaal geen emoties overbrengen, en Anciaux is te vet geworden voor een sexy "look"...


Citaat:
Ook nu bleek het een hele klus voor de campagnemakers om een thema aan te wijzen
In 2001 veranderde de SP van naam. Cruciaal bij het proces van naamsverandering was dat er vernieuwd werd in continuïteit en respect met de sterke punten uit het verleden.
Daarom werd er gekozen voor een gelijkaardige oefening zoals bij New Labour. Via een eenvoudige ingreep – de toevoeging van de ‘a’ – slaagde de partij erin een nieuwe dynamiek te creëren die gesmaakt werd zowel door het brede publiek als door de eigen achterban.
Slim he: Je zet er een a-je bij en je creëert een nieuwe look! Zoals de andere "centrum linksen", zoals Labour! Petrik: ik denk dat de mensen je uitleg toch een beetje om te lachen vinden: een nieuwe dynamiek van een socialistische partij door een a-tje bij te zetten: is dat niet wat magertjes?
Maar kom: je bent de marketing manager. De grote loods die het roer in de Haven bestiert.

Citaat:
Na de nederlaag van Schröder en het vertrek van Blair is een hele generatie regeringsleiders van het politieke toneel verdwenen. Deze regeringsleiders stonden model voor een nieuwe generatie sociaal-democratische politici die opnieuw aansluiting met het brede publiek en de middenklasse in het bijzonder gevonden had. Het was ook niet toevallig dat velen onder hen de mosterd haalden bij het toenmalige boegbeeld Bill Clinton.
Boem Pataat: als je over politiek begint ben je duidelijk niet mee hoor Petrik. Om die extreem rechtse typekes (Verhofstad verklaarde zich terecht linkser dan Labour, zelf Lambert!) Wat je daar vertelt zal bij menig linkse rakker leiden tot haaruitval en totale onmogelijkheid om een hele week nog te penetreren (bij de madammen is vaginitis niet uit te sluiten bij het aanhoren van zo'n gemekker)


Citaat:
Deze generatie politici droeg ook een vernieuwend project uit. Je kan veel zeggen over de Derde Weg, maar op zijn minst wist centrum-links toen het inhoudelijke debat te domineren.
Maar gast: jij moest DRINGEND de campagne van Geert gaan leiden!
DE DERDE WEG????? Je hebt te lang bij de cola boeren gewerkt om te vertrouwen te zijn. Scheer bijgot je weg: ga naar de liberalen, desnoods de linksliberalen en trek er mee uit de SPA!

Citaat:
De omvang van het electorale succes heeft de partij deels verlamd. De angst om bij die ene belangengroep of kiezerssegment stemmen te verliezen, weerhield de partij teveel van interne
discussie.
Vertaling: vermits onze partijlijn richting Blair was opgeschoven zouden we wel eens kunnen ruzie krijgen met de helft van de leden die nog niet naar uiterst-rechts waren overgelopen. We zwegen dus maar: zowel over rechts als over onze eigen (rechtse) Shröder plannetjes.

Citaat:
Leden voelen zich dan ook te weinig betrokken bij de besluitvorming in de partij. Die verkrampte houding kwam vaak eigengereid over bij de achterban.
Nochtans beseffen de leden voldoende dat de wetmatigheden van het politieke spel ertoe geleid hebben dat je niet voor elk voorstel of discussiepunt een congres moet bijeenroepen. Meer
betrokkenheid betekent dus niet dat alle leden over alles discussiëren en beslissen, want dat leidt tot een partij die teveel op zichzelf gericht is en dat zou de werking volledig verlammen
Ik vind dit zo'n warrige en slordige en onlogische redenering dat ze elke tjevenredenering, behalve de wollige van de kleine CVP dwerg, overtreft.
En weer lees ik exact de woorden van Lambert! Is dat een vermomming van jou? Is Lambert een groot kostuum dat je soms aantrekt?


Citaat:
Bovendien heeft de partij ook nooit zo gefunctioneerd. Dat is nu niet, maar dat was hoogstwaarschijnlijk evenmin zo in 1995 of 2003.
De partij is al jaren intern erg ondemocratisch. En jij ziet geen verband tussen een afstervende partij en een vermindering van stemmen.
Het gaat hem immers alleen om de vorm, om de verpakking, om de "penetratie" door gewiekste marketing ventjes, door Petrikjes.
Ewel Petrik: blijf bij uw stiel maar wat politieke inhoud betreft laat dat over aan serieuze mensen, of zijn die allemaal buitengewerkt?


Citaat:
partijbestuur.
De verhouding met het ABVV en de socialistische mutualiteit is onduidelijk. Enerzijds beseffen alle betrokkenen dat de rol van de partij, vakbond en mutualiteit zeer verschillend is en meer dan vroeger elk in grote vrijheid moet kunnen handelen. Anderzijds verwachten ze van elkaar nog
steeds een bevoorrechte verhouding.
Dat jij de samenwerking tussen alle geledingen van het maatschappelijk leven die het socialisme ambiëren niet ziet zitten is hierbij vastgesteld.
Dat ze verschillende doelen hebben volgens jou maak je hier zonneklaar.
Ik zou toch naar Labour overstappen, of naar Lambert, of gewoon bij de blauwen gaan. Die zullen je HEEL graag zien komen!


Citaat:
Dat er in de partijwerking meer geïnvesteerd moet worden, zal niemand dus in twijfel trekken. Het is een noodzaak. Maar er is wel geen correlatie tussen een goede of slechte partijwerking en een goed of slecht verkiezingsresultaat. Studies die op zoek gingen naar een correlatie, keerden meestal van een kale reis terug
Waarom het een noodzaak is wordt hier niet zo duidelijk. En je hebt gelijk: enkel goede marketing, dat maakt het. De rest is zo vermoeiend en die gasten weten niet wat ze moeten zeggen of zwijgen en daarenboven volgen ze je tips niet. Hopeloos.


Citaat:
De partij beschikt over een onvoldoende brede basis om politiek talent te rekruteren. Daardoor is ze vaak gedwongen om steeds terug te vallen op dezelfde mensen.
Ewel sè Petrik: dat is zo just zie jong. En hoe zouda na komen?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:28   #8
whopperke
Vreemdeling
 
whopperke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 94
Standaard

Mijn analyse over het verlies van SpA in de verkiezingen. Dertig seconden
denkwerk en veel goeikoper dan den Patrick. Vlaanderen heeft gewoon genoeg van het LINKS geknoei. Vlaanderen wil niet in dezelfde dieperik vallen als de Walen in het Socialistische paradijs Wallonie. Ik denk dat met deze eenvoudige analyse al een groot deel van het waarom is opgelost.
whopperke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:47   #9
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Hij moet eerst maar eens ophouden racistisch te zijn t.o.v. onze Franstalige landgenoten. Dat zal hem leren.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 3 september 2007 om 16:48.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:49   #10
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hij moet eerst maar eens ophouden racistisch te zijn t.o.v. onze Franstalige landgenoten. Dat zal hem leren.
Al een geluk dat jij met genuanceerde analyses voor de dag kan komen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:53   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door whopperke Bekijk bericht
Mijn analyse over het verlies van SpA in de verkiezingen. Dertig seconden
denkwerk en veel goeikoper dan den Patrick. Vlaanderen heeft gewoon genoeg van het LINKS geknoei. Vlaanderen wil niet in dezelfde dieperik vallen als de Walen in het Socialistische paradijs Wallonie. Ik denk dat met deze eenvoudige analyse al een groot deel van het waarom is opgelost.
dat is te simpel whopperke ! daarvoor gaan ze je geen duizenden euro's betalen hoor.

enfin, ge moogt dat wel als conclusie hebben, maar daarvoor moet je eerst een pagina of 50 verder volleuteren (maakt niks uit wat erin staat, zolang je conclusie maar leesbaar is).

Maar om de pètrick te laten inzien dat de vlamingen niet in de put van les wallons willen vallen (want VLAMINGEN HEBBEN NU EENMAAL GEEN NONKEL WALLON DIE HEN JARENLANG GAAT ONDERHOUDEN!) dat helpt niks hoor: de mens moet toch ook zijne kost (en dat van de loft van zijn lief) betalen hé.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:57   #12
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door whopperke Bekijk bericht
. Vlaanderen heeft gewoon genoeg van het LINKS geknoei..
Het gaat niet over heel Vlaanderen: het gaat over links Vlaanderen.
Het gaat hem over de vraag: waarom zijn die gaan lopen bij de partij waar ze voordien voor stemden.
Het antwoord zit hem niet in Wallonië: het antwoord zit hem ook niet bij de marketing.
Marketingjongens die een politieke partij leiden vergeten dat het socialisme geen wegwerpprodukt is, geen consumptieartikel.
Dat politici die niet zeggen wat ze denken en niet doen wat ze zeggen afgestraft worden. Democratie werkt anders dan commercie.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:59   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

De titel zegt in feite alles:

Je hebt Spa en je hebt Sprite, en wat is het verschil? die SCHEET die broebelkes maakt.
Feremans weet dat allemaal!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 17:08   #14
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Moet je me eens uitleggen hoe je al die verruimers ineens doctrinair socialist kan maken.
Inderdaad : als men "verruimers" over de streep haalt door te stellen dat de SPa weliswaar "socialistisch" heet maar het niet is - dan komt men terecht in een zeepoederverkoopslogica -

Het Kartel wast Vlaamser
De "open jongens en meisjes" zijn goed voor iedereen
Het belang zal ooit nog wel eens belangrijk worden
Spa is gezond - dus ja aan spa zeggen
Groen is misschien ook eens te doen
LDD een grote smoel heeft meestal wel ergens gelijk

Deze karikatuurslogans vatten "mijn" analyse samen -
"goed voor iedereen" en "wast vlaamser" heeft gewonnen, hou het simpel.
Als morgen er iets in het nieuws verschijnt dat een ander "merk" aantrekkelijker maakt (de slogan, niet het hele verhaal) dan wordt dat geslikt. Heel ons maatschappelijk communicatie-apparaat is tegenwoordig gericht op snel beslissen door bepaalde doelgroepen..

wilt U kandidaat 4 laten vertrekken sms 4 naar...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 17:23   #15
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

hij kon natuurlijk moeilijk schrijven

"we hebben verloren omdat ik geen socialist ben maar een yuppie oetlul, en steeds meer mensen beginnen dat door te krijgen"
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 18:03   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Moet je me eens uitleggen hoe je al die verruimers ineens doctrinair socialist kan maken.
Niet. Gewoon buiten gooien met pek en veren.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 18:54   #17
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Het eens vluchtig doorgenomen en voor zo'n werk wil ik ook wel betaald worden als Patrick Janssens. Het staat vol gemeenplaatsen die iedere politiek geïnteresseerde kan of kon zien.
Ik dacht juist hetzelfde.
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 19:03   #18
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

amai, hoeveel jaren zijn zitten ze bij de Antwerpse anderssocialisten nog met die vent opgescheept?
Daar komt ambras van.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 19:12   #19
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Na de nederlaag van Schröder en het vertrek van Blair is een hele generatie regeringsleiders van het politieke toneel verdwenen. Deze regeringsleiders stonden model voor een nieuwe generatie sociaal-democratische politici die opnieuw aansluiting met het brede publiek en de middenklasse in het bijzonder gevonden had. Het was ook niet toevallig dat velen onder hen de mosterd haalden bij het toenmalige boegbeeld Bill Clinton.

Bedankt voor die hilarische quote er ook uit te halen eric.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 19:15   #20
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Bill Clinton, het boegbeeld van Goldman Sachs en Morgan Stanley.

De man die grof geld verdiend door mensen uit hun huizen te zetten in de VS.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be