![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik richtte vorige week een sociaal forum op [ http://constituentassembly.ning.com ] met daarop mijn eigen 7-delig voorstel voor een haalbare staatshervorming.
Wars van alle ideefixen, vrij eigengereid en vooral praktisch. Commentaar zeer welkom ! Andere constructieve suggesties of alternatieve voorstellen eveneens... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Op termijn denk ik dat Brussel best wel eens het eerste internationale district zou kunnen worden.
Direct een voorbeeld voor een definitieve oplossing voor Jeruzalem. Beide steden hebben een dusdanige supranationale betekenis dat een internationaal statuut me gewettigd lijkt. Net zoals Vaticaanstad, Andorra, Monaco en Lichtenstein tegelijkertijd onafhankelijk zijn en toch deel uitmaken van een grotere natie, zo dat ook kunnen voor Brussel en Jeruzalem. .bxl als top-level domein is nog niet toegekend, BTW... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]()
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Simpeler kan toch niet?
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is dat Bxl alleen voor Bruxelles kan staan en zeker niet voor Brussel... BXL is trouwens een luchthaventje op een exotisch eiland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Dus één kieskring voor gans België is een hersenschim. Krijgen we hierover een antwoord van de opsteller, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() .bru mag voor mijn part even goed en zonet eventjes gecheckt ook .bl is nog beschikbaar...
Waarom Brussel niet bij een onafhankelijk Vlaanderen rekenen ? 1 omdat ik niet denk dat Vlaanderen a priori onafhankelijk moet worden, echter wel een autonome regio moet worden (systeem van Hong Kong t.o.v. China, trouwens met .hk extensie en Groenland ten opzichte van Ijsland met .gl extensie) 2 omdat je dan toch weer geen eentalig Vlaams grondgebied hebt, dus de verfransing sowieso verder gaat, maar dan binnen Vlaanderen zelf 3 omdat Brussel Brussel is en als internationale en transnationale stad het Belgische niveau vertegenwoordigd, ons koninkrijk en onze vertegenwoordiging in Europa als deel van de Benelux. [Vlawanelux of Wavlanelux klinkt echt niet...] 4 een Belgisch niveau is handig voor alle zaken die we op Europees niveau willen brengen, het zou te belachelijk zijn die eerst eventjes te regionaliseren alvorens ze weer over te hevelen op Europees niveau. Ik heb gesproken. Graag uw tegenargumenten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Laat ons niet OPNIEUW gewoon beginnen roepen wat we zelf zouden willen.
Inhoud graag. En mijn vraag is dan vooral : WAT is dat internationaal district gedoe dan juist? Ik bedoel, bij welk land is het? Welke nationaliteit krijgen de inwoners? Wie mag er stemmen? Hoe worden belastingen betaald...
![]() |
#12 |
Burger
|
![]() 1 splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde
2 openstellen van de federale verkiezingen voor de senaat voor alle partijen (één kieskring) 3 creatie van een Vlaams, Waals en Brussels treinabonnement 4 extensie .vl, .wa en .bxl invoeren 5 officiële administratie in beide landstalen (provincie, stad, gemeente, politie, OCMW, universitaire en stedelijke hospitalen, provinciale bibliotheken) 6 geluidsnormen herfederaliseren 7 voorbereiding van een referendum over diverse voorstellen voor de toekomst van België in 2009 Hier je voorstellen en hieronder mijn mening erover 1.B-HV splitsen geen probleem mee , maar hoe ga je dat doen want daar is een groot verschil in wat de twee taalgroepen zouden willen. 2.Een mischien voor mij , het is dat ik gewoon niet voor Belgie ben . Maar denk dat de franstalige er moeilijk mee hebben want dit gaat hun zetels kosten , omdat elke zetel dan evenveel stemmen voor nodig zijn langs twee kanten van de taalgrens. En omdat ze er niet happig op zouden zijn dat de franstallige op een vlaamse premier zouden kunnen stemmen. Want stel verhofstad zou heel wat franstallige stemmers hebben kunnen bekoren , dus stemmen die de vld zou winnen tenopzichte van de franstallige.Maar opzich als er een belgie moet blijven bestaan toch een soort oplossing die de partijen verplicht naar de andere taalgroep te luisteren en beleid te voeren. 3.Niet echt een nood aan denk ik , een aparte maatschappij die het netwerk beheerd per gewest zou iets veranderen.Want het probleem is dat de franstallige een probleem hebben dat we met ons eigen geld op ons eigen gebied spoorprojecten willen doen. 4.Geen probleem mee maar achter voegsel .bru lijkt me inderdaad neutraler dan je .bxl 5.Ben je gek faciliteiten invoeren op heel het vlaamse grondgebied want dat is wat je voorstelt , denk dat je een dikke zoen van Milquet krijgt en ne stevige knuffel van Reynders. 6. Lijkt me inderdaad de enige oplossing voor die handel. 7.Eindelijk een goed idee een overgangs regering maken , die enkel de lopende zaken doet en een referdum houdt binnen dit en een jaar en ondertussen een eerlijk informatie ronde houden over de keuzes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Eigenlijk jammer dat daar geen repliek op komt.
![]() |
#14 |
|
![]() Is irrealistisch...
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() WAT?
Niemand die komt schrijven wat het is, maar iedereen weet dat het zeker wel irrealistisch is. ![]()
![]() |
#16 |
|
![]() Juist omdat het niet kan! Snap je dat nu nog niet! Iets wat niet kan, kan je ook niet uitleggen eh!
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denkt u dat het realistisch is te pleiten voor de totstandkoming van een internationaal district dat de naam Brussel draagt? Waarom zou de EU of de internationale gemeenschap Brussel daarvoor in aanmerking laten komen? Wat zijn er de voordelen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Je kan niet zomaar roepen "internationaal district". Dat dekt niet de volle lading. - Welke nationaliteit geef je de inwoners? De "Europese", de "Brusselse", de Vlaamse en/of de Waalse? - Wie betaalt belastingen voor de stad? - Wat met iemand die Vlaams is, in Vlaanderen woont, maar in Brussel werkt? - Wie bestuurt de stad? -.... Soms erger ik me toch een beetje aan het gebrek aan inhoud op dit forum. ![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En bij mijn weten is het toch al altijd zo geweest dat grensarbeiders gewoon de nationaliteit van hun thuisland behouden. |
|
![]() |
![]() |