![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() De feiten in St. Niklaas waar een bejaarde man het leven liet zijn bijzonder te betreuren. Over de reden van het beslag kan men moeilijk discussiëren aangezien we niet de volledige en juiste feiten kennen. Het is best mogelijk dat deze deurwaarder steeds kiest voor de meest menselijke oplossingen tot hij geen andere keuze meer heeft maar anderzijds zijn er ook deurwaarders voor wie de menselijke aanpak niet telt en die alles zakelijk en koel zo snel mogelijk willen afhandelen.
Over het beroep van deurwaarder, een activiteit die in meeste gevallen ook steeds overgaat van vader of moeder op zoon of dochter, zou best wel eens een maatschappelijk debat mogen plaats hebben. Feit is dat een beslag vele mensen (slachtoffers) meestal raakt en krenkt tot in het diepste van hun gevoelens, al naar gelang de oorzaak van de problemen. Het gaat over het beslag nemen van goederen waarvoor die mensen soms hard gewerkt hebben en waarop zij trots zijn of er een zekere waarde aan hechten. Wat het optreden van de betrokken agent(en) betreft, hiervoor kan ik geen enkel begrip opbrengen. Natuurlijk was er de dreiging van de bejaarde met een wapen maar hij is toch ook niet in het wilde weg beginnen schieten. De verklaringen van de deurwaarder "het was hij of wij" vind ik ongeloofwaardig. Waarom kon de agent en de deurwaarder niet eerder kiezen om zich 'strategisch terug te trekken en dat kenbaar te maken aan de bejaarde. Nadien kon men via gesprekken deze man misschien tot bedaren brengen en hem overtuigen. Nu moest alles vooruit gaan want de deurwaarder was er en die moest zijn werk kunnen doen. In het verleden is het reeds meer dan eens gebeurd dat de politie zich 'strategisch terugtrekt en dit om geen geweld te laten escaleren of niet uit te dagen. Gewoonlijk gaat het hier dan over confrontaties met allochtonen, nu was het maar een bejaarde man 85 jaar. Wat is nu dan een mensenleven, dit van een oude van 85 jaar, waard? Uiteraard zal men de wettige zelfverdediging inroepen maar persoonlijk denk ik dat de betrokken agent(en) niet bekwaam genoeg zijn om een stress situatie goed in te schatten of deze onder controle te houden. Ik hoop dat de deurwaarder en de betrokken agent er maar eens goed over nadenken of zij zelf op dergelijke manier aan hun einde willen komen, dit alles voor een handvol geld waarvan dan waarschijnlijk nog een groot deel kosten van 'de deurwaarder' zelf waren. Ik leef meer mee met de bejaarde die het leven liet dan met een deurwaarder die zich bedreigd voelde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ik hoorde dat het om 1500 euro ging!Een mensenleven waard??
Eigenlijk zou je eerst de hele voorgeschiedenis moeten kennen, maar lijkt mij om een burenconflict te gaan, wilde geen gemeenschappelijke kosten betalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() ik las in een krantenartikel dat de deurwaarder verklaarde dat hij op voorhand problemen had verwacht in dit specifiek geval, en daarom de politie bijstand had gevraagd.
Indien er zware problemen verwacht worden met een 85-jarige, zou het misschien beter geweest zijn op voorhand een bemiddelaar te zenden. We hebben vele duizenden sociale werkers, maatschappelijk assistenten, straathoekwerkers, "sociale politie", ... die zonder twijfel vriendelijker ontvangen zouden geweest zijn door deze bejaarde. Dit lijkt me nu toch het schoolvoorbeeld van een situatie waarin die hadden moeten worden ingezet ? Mbt de reactie van de politieagent heb ik meer begrip : die persoon moet in een situatie met extreme stress terechtgekomen zijn en heeft onmiddellijk een beslissing moeten nemen, zonder de tijd te hebben daarover echt na te denken. Achteraf misschien een verkeerde beslissing (was het wapen geladen met munitie, was het "doorgeladen" en klaar om te schieten, hoe reëel was de dreiging, ...) maar dat kan een politieagent moeilijk in een fractie van een seconde allemaal beoordelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Eigenaardig: op overvallers en dieven schieten ze niet (of toch zeer zeldzaam)
Een oude man van 86 is natuurlijk een gemakkelijker prooi! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() Het grote probleem is denk ik dat deurwaarders op het moment dat zij brieven sturen, of op het moment dat ze vertrekken om een inboedel op te schrijven, naar dossiernummer A 2851 gaan voor nen boedelbeslag.
Zij weten niets van die mens, hoe is die man/vrouw, hoe komt die aan zijn schulden, is hij een wanbetaler of is hij echt overmogend. Nee voor hen is het dossier A 2851 en zij voeren gewoon een standaardprocedure uit. Ik heb daar echt een probleem mee. Deurwaarders hebben een grote invloed op iemands leven zeker als er een hoop geld en een inbeslagname mee gemoeid is. Eerder dan een politieagent zou men beter een sociaal werker meesturen met een deurwaarder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik pleit voor een wetgeving waarbij ordediensten bijna altijd mogen schieten op diegenen die met een (vuur)wapen zwaaien. Eenmaal iedereen van deze wet doordrongen is hoeft niemand meer te zeuren. Iedereen jankt om een strikte ordehandhaving van onze politiediensten maar eenmaal betrokken in een aktie moeten die gasten een glazen bol hebben om erachter te komen wat die labiele zieke met zijn wapen zal gaan doen, welk wapen het is en "hoe gevaarlijk dit nu wel eens zou kunnen gaan worden". Komaan hé: geef onze politiediensten geen onmogelijke opdrachten hé. Neem je de beslissing om met een vuurwapen te zwaaien moet je zeer sterk rekening houden met een blauwe boon...punt...gemakkelijk niet?
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Als ge 85 jaar zijt gaat ge echt niet toelaten dat ze uw huis komen leeghalen....dat is zogoed als het einde dan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burger
|
![]() Als een deurwaarder beslag moet leggen op iemand z'n inboedel dan is dat de schuld van de schuldenaar of de schuldeiser. Een deurwaarder is in theorie een beëdigd persoon die moet toezien op het eerlijke verloop heel het proces.
Persoonlijk heb ik liever dat er onafhankelijke deurwaarders zijn. Anders ben je helemaal overgeleverd aan incassobureau's en curatoren... Een deurwaarder heeft trouwens nog wel een pak meer verantwoordelijkheden dan inboedels opschrijven en lottotrekkingen valideren... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Raar dat er nog niet geïnsinueerd wordt dat de man bindingen had met extreem rechts of dat een verre neef van hem een oostfronter geweest is...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Gaat hier eigenlijk iedereen voorbij aan het principe dat een schuldenaar zijn schuldeiser zijn rechtmatig deel dient te geven...
hij zou nog leven...
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Stel je voor dat die ouwe nu eens een witte is geweest... Moet dat verschrikkelijk frustrerend zijn zeg: als vierenttwintigjarige met een witte band rond de arm de inboedel van vermeende flaminganten mogen plunderen, de vrouwen en dochters ongestraft mogen verkrachten en folteren, onschuldigen broodroven, vernederen en uitsluiten...en dan op vijfentachtigjarige leeftijd door een deurwaarder (toevallig een verre neef van een voormalig slachtoffer?) rechtmatig jouw inboedel worden aangeslagen of uit jouw huis worden gezet.... 't is uiteraard slechts een theorie...maar stel je eens voor... ![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ge in de loop van een jachtgeweer kijkt, zulde wel efkes anders piepen... Ge kunt die agent niet kwalijk nemen dat hij zijn wapen getrokken heeft en geschoten heeft. Verder zou je kunnen pleiten om een beslag op bankrekeningen of zo te leggen, alvorens de meubelkes op te komen laden. Maar als je je schulden niet betaald, moet er uiteindelijk wel iemand het gelach betalen. Schaf morgen de deurwaarder af en ik ga morgen eens shoppen hé. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
of lang genoeg wachten achter den hoek tot ze zeker weg zijn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Los van dit voorval stel ik vast dat er steeds meer mensen problemen hebben om hun rekeningen te betalen en dat dit ook een internationaal fenomeen is. Enerzijds wellicht omdat mensen steeds meer verleid worden om uit te geven (en dat al dan niet als een maatschappelijke druk ervaren) maar anderzijds omdat ze niet anders kunnen (al was het maar om een bepaalde levensstandaard te kunnen behouden.) De daling van de koopkracht die door wetenschappers is aangetoond mag dan al geen maatschappelijk debat waard zijn de realiteit is er wel.
Dat in combinatie met toename van stress, druk etc... zorgt voor een toename van het aantal incidenten volgens mij. Jongeren zitten aan de drugs, volwassenen aan de drank en ouderen aan de pillen. Gezond is het allemaal niet maar niemand die nadenkt over de oorzaken van dit alles laat staan bereid is om er iets aan te doen. Ten derde vind ik wel dat agenten in Belgie wel jeukende vingers hebben (in het algemeen). Maar bon. Misschien is dit een alternatief om bompa's te "neutraliseren". De FN P3. (Een Taser is naar het schijnt slecht voor het hart.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Terwijl er juweliers doodgeslagen worden en jongeren �* volonté gesteamd worden, heeft de politie ruim tijd om met een deurwaarder mee te gaan. Vraagje: mijn werk houdt ook af en toe risico's in, krijg ik voortaan ook een gratis agent mee? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Meneer is voor een almachtige staat die zijn burgers stevig aan de ketting houdt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hij was een gepensioneerde beroepsmilitair.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is al sinds 1830 zo dat flikken deurwaarders vergezellen om mensen op straat te zetten. Wellicht al vroeger met de code Napoleon. Schuldeisers (en dan meestal banken) beschermen is nu eenmaal een core business van de gewapende arm der wet. Het is alleen niet zo evident voor flikken om ter plaatste te zijn bij een overal omdat criminelen de vervelende gewoonte hebben om niet vooraf de flikken te bellen. Risico is dus niet vooraf in te schatten. Bij inbeslagnames is dat wel. Ik vermoed zelfs dat flikken verplicht zijn om deurwaarders te vergezellen als die daar om vragen.
Ten tweede is het gewoon onzin te stellen dat agenten niet zouden hebben geschoten moesten ze geconfronteerd zijn geworden met een gewapende overvaller. Boef trekt pistool. Flik trekt pistool, wordt bedreigd, bam bam. Iemand gaat neer. Op dat moment is het een kwestie van training/reflexen en niet van politieke voorkeuren. Laatst gewijzigd door solidarnosc : 14 november 2006 om 18:25. |
![]() |
![]() |