Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2007, 14:44   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Hij was een genie, die Syd Barrett

Net in mijn handen:
Pink Floyd: "The piper at the gates of down"
In mono- en stereomix en bonus-CD met alternate tracks en singles.

I've got a bike
You can ride it if you like
It's got a basket
A bell that rings
And things to make it look good
I'd give it to you if I could
But I borrowed it

You're the kind of girl that fits in with my world
I'll give you anything
Everything if you want things

I've got a cloak
It's a bit of a joke
There's a tear up the front
It's red and black
I've had it for months
If you think it could look good
Then I guess it should

I'll give you anything

I know a mouse
And he hasn't got a house
I don't know why
I call him Gerald
He's getting rather old
But he's a good mouse

I'll give you anything

I've got a clan of gingerbread men
Here a man
There a man
Lots of gingerbread men
Take a couple if you wish
They're on the dish

I'll give you anything

I know a room full of musical tunes
Some rhyme
Some ching
Most of them are clockwork
Let's go into the other room and make them work
Oud 20 september 2007, 11:22   #2
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Net in mijn handen:
Pink Floyd: "The piper at the gates of down"
In mono- en stereomix en bonus-CD met alternate tracks en singles.

Bedoel je die nieuwe versie die uitgebracht is nav de 40ste verjaardag van dat album ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:33   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Bedoel je die nieuwe versie die uitgebracht is nav de 40ste verjaardag van dat album ??
Jazeker, en met een uitstekende geluidkwaliteit, vooral die fraaie stereo-mix.
Ik was altijd al een fan van Pink Floyd vanaf het album Meddle en kende hun eerdere werk met Syd Barrett niet zo goed.
Wellicht omdat ik destijds nog wat te jong was?

Hier een recensie:

Pink Floyd - The Piper At The Gates Of Dawn

Het legendarische debuutalbum van Pink Floyd 'The Piper At The Gates Of Dawn' is nu uit in een prachtige nieuwe versie. Vanwege het verschijnen van het album 40 jaar terug, zijn de opnamen mooi opgepoetst en zowel op dubbel-CD als in een 3CD-boxset te verkrijgen. Het album bleek de showcase voor het talent van Syd Barrett.

Syd en Floyd
De legendarische status van Syd Barrett is natuurlijk niet alleen te danken aan 'The Piper'. Ook zijn solo albums en zijn zonderlinge verdwijning hebben daar deel van uitgemaakt. Floyd's debuut had wel een enorme impact. Barrett was de absolute architect van de band en schreef het leeuwendeel van de songs. Bizar genoeg bleek uiteindelijk zijn LSD verslaving (in combinatie met zijn aangeboren schizofrenie) die menig song op 'The Piper' zijn 'sfeer' meegaf ook zijn ondergang. Voor het tweede Pink Floyd album 'Saucerful Of Secrets' was hij nog maar in staat een echte song aan te leveren. Snel daarna verliet hij de groep.
Piper At The Gates Of Dawn
Het allereerste Pink Floyd blijft een energiek meesterwerk. De experimentele psychedelische songs hadden een enorme impact op de muziek van toen. Barrett had in een eerder stadium al laten zien dat hij ook nog eens een single kon schrijven. 'See Emily Play' en 'Arnold Layne' waren wereldwijde hits en de aandacht was dus goed op de band gericht toen hun debuut album uitkwam.
Met 'Interstellar Overdrive' werd de aandacht voor het album nog verder opgevoerd. Pers en publiek waren dol enthousiast over de songs, volgestopt met effecten, vreemdsoortige gitaargeluiden, en verrassend (niet eerder uitgeprobeerde) studio mogelijkheden met een weldadig nieuw geluid. De lyrische, vervreemdende teksten van Barrett maakten de muziek nog meer imponerend. Songs als 'Astronomy Domine', 'The Gnome','The Scarecrow' en natuurlijk 'Interstellar Overdrive' gelden nu nog als absolute klassiekers.
Om even goed in de psychedelische sferen te blijven : De titel van het album verwijst trouwens naar het zevende hoofdstuk van het boek 'The Wind In The Willows' van Kenneth Grahame.
Piper versies
Zoals reeds in de aanvang geschreven verschijnt de jubileum editie van 'The Piper At The Gates Of Dawn' in 2 versies. De dubbele editie heeft naast de oorspronkelijke mono mix ook een CD met een behoorlijk anders klinkende stereomix. Opvallend hoe al die psychedelische songs nog heftiger en spannender gaan klinken. De 3CD-set heeft naast een monomix-CD en de stereomix-CD dan ook nog een extra CD met een aantal singles, b-sides en alternatieve versies van de songs.
Bovendien bevat dit luxe verpakte geheel een reproductie van een (aantal pagina's uit een) Syd Barrett notitieboekje met tekeningen en tekst ideeën. Voor de liefhebbers dus duidelijk te prefereren.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 20 september 2007 om 11:33.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:46   #4
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jazeker, en met een uitstekende geluidkwaliteit, vooral die fraaie stereo-mix.
Ik was altijd al een fan van Pink Floyd vanaf het album Meddle en kende hun eerdere werk met Syd Barrett niet zo goed.
Wellicht omdat ik destijds nog wat te jong was?
Ik herinner mij nog heel goed hun begin, en idd dat album sloeg in als een bom. Het zalige jaar 1967 heeft trouwens verschillende "historische" rockalbums voortgebracht : "Are you Experienced" van Hendrix, "Sgt. Pepper" van the Beatles, "Disraeli Gears" van Cream. Van die laatste is ook een soort jubileum-editie (2CD) uitgebracht.
T'is duidelijk dat "A Piper at the..." één van de meest psychedelische albums aller tijden is (al is hun tweede "A Saucerful of Secrets er een mooi vervolg op). Spijtig dat Barrett al snel begon door te flippen, en dat zijn verdere genialiteit ons onthouden werd. Ik weet niet niet of jij dat ook vind, maar vanaf "Meddle" ging Pink Floyd anders klinken, meer synthesizers en zo. Niet slechter maar wel "anders".
En btw, wat kost die jubileumversie van "A Piper....." ?
Oud 20 september 2007, 11:58   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij nog heel goed hun begin, en idd dat album sloeg in als een bom. Het zalige jaar 1967 heeft trouwens verschillende "historische" rockalbums voortgebracht : "Are you Experienced" van Hendrix, "Sgt. Pepper" van the Beatles, "Disraeli Gears" van Cream. Van die laatste is ook een soort jubileum-editie (2CD) uitgebracht.
T'is duidelijk dat "A Piper at the..." één van de meest psychedelische albums aller tijden is (al is hun tweede "A Saucerful of Secrets er een mooi vervolg op). Spijtig dat Barrett al snel begon door te flippen, en dat zijn verdere genialiteit ons onthouden werd. Ik weet niet niet of jij dat ook vind, maar vanaf "Meddle" ging Pink Floyd anders klinken, meer synthesizers en zo. Niet slechter maar wel "anders".
En btw, wat kost die jubileumversie van "A Piper....." ?
Het vertrek van Barrett en de komst van Gilmour heeft de band idd veel veranderd, net als de synthesizer.
Ik zie de 3-CD-box op een site staan voor 30 Euro, maar lokale verschillen zijn natuurlijk mogelijk.
Misschien is volgend jaar de stereo-remaster los te verkrijgen voor zo'n 12 Euro (net zoals nu met 'Pet Sounds' van The Beach Boys).
Syd rond het jaar 2002:

Oud 20 september 2007, 12:08   #6
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het vertrek van Barrett en de komst van Gilmour heeft de band idd veel veranderd, net als de synthesizer.
Ik zie de 3-CD-box op een site staan voor 30 Euro, maar lokale verschillen zijn natuurlijk mogelijk.
Misschien is volgend jaar de stereo-remaster los te verkrijgen voor zo'n 12 Euro (net zoals nu met 'Pet Sounds' van The Beach Boys).
Syd rond het jaar 2002:
Bij www.proxis.be staat hij aan 28€, heb ik juist bekeken (valt eigenlijk nog redelijk mee voor 3 CD's, temeer dat vanaf 25€ de verzending "daar" gratis is). Gilmour heeft van Pink Floyd een soort van "wall of sound" gemaakt. Dat is geen verwijt maar van echte rock bleef uiteindelijk weinig over, al blijf ik er wel heel graag naar luisteren. Maar ik denk wel dat "ze" één album teveel gemaakt hebben, "The Division Bell", hun laatste album (uit 1994), vond ik maar magertjes, saai en ver onder hun niveau.
Oud 20 september 2007, 14:28   #7
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij nog heel goed hun begin
gij se sjansaar!

Pink Floyd rocks.
Dark Side of the Moon vind ik een meesterwerk. Van de albums die daaraan vooraf gingen ken ik eigelijk niks.
The Wall, Animals, en Wish you were here zijn ook super.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 14:42   #8
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
gij se sjansaar!
Weet ik . Was ook een fantastische tijd toen. In die tijd kregen muzikanten nog tijd om te experimenteren en te groeien. En vooral, toen waren platenbonzen zelf grote muziekliefhebbers, nu zijn het boekhouders.
Citaat:
Pink Floyd rocks.
Dark Side of the Moon vind ik een meesterwerk. Van de albums die daaraan vooraf gingen ken ik eigelijk niks.
The Wall, Animals, en Wish you were here zijn ook super.
De 3 albums die je daar opnoemt zijn uiteraard klassiekers en idd steengoed. Ten tijde van "Animals" (1977) zag ik "hen" in het Sportpaleis in Antwerpen (aan 350,-Bef, stel je voor) en dat concert haalde de voorpagina's van alle kranten. De melding dat die band daar was "afgezakt" met 45 vrachtwagens aan materieel deed iedereen toen duizelen.
Citaat:
Wel, dan moet je zeker eens de moeite doen om zowel "The Piper at the Gates of Dawn als A Saucerful of Secrets beluisteren. Ik beloof het je, je zal niet ontgoocheld zijn.

Laatst gewijzigd door Pietje : 20 september 2007 om 15:11.
Oud 20 september 2007, 15:01   #9
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij www.proxis.be staat hij aan 28€, heb ik juist bekeken (valt eigenlijk nog redelijk mee voor 3 CD's, temeer dat vanaf 25€ de verzending "daar" gratis is). Gilmour heeft van Pink Floyd een soort van "wall of sound" gemaakt. Dat is geen verwijt maar van echte rock bleef uiteindelijk weinig over, al blijf ik er wel heel graag naar luisteren. Maar ik denk wel dat "ze" één album teveel gemaakt hebben, "The Division Bell", hun laatste album (uit 1994), vond ik maar magertjes, saai en ver onder hun niveau.
Na The Wall ben ik afgehaakt!
Ook Pink Floyd werd me toen te commercieel!
Maar ik koester goede herinneringen aan bv "Wish you were here". Op de dag in 1975 dat twee dozen met LP's zouden worden afgeleverd aan platenzaak "White Noise" zaten de fans al op de stoep te wachten.
Snel met de aanwinst in een katoenen tas op de fiets of Puch naar huis en... draaien maar!
Oud 20 september 2007, 15:10   #10
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Na The Wall ben ik afgehaakt!
Ook Pink Floyd werd me toen te commercieel!
Maar ik koester goede herinneringen aan bv "Wish you were here". Op de dag in 1975 dat twee dozen met LP's zouden worden afgeleverd aan platenzaak "White Noise" zaten de fans al op de stoep te wachten.
Snel met de aanwinst in een katoenen tas op de fiets of Puch naar huis en... draaien maar!
"The Wall" was al op het randje vh "bombastische", ook al klonk het geheel wel als "het laatste oordeel".
Nadien waren er nog de "redelijk goede" (maar redelijk goed is onvoldoende voor een band als Pink Floyd) "The Final Cut" en "A Momentary Lapse of Reason". En "The Division Bell" vond ik (zoals reeds eerder gemeld) helemaal niet goed meer.
Wel zeer genietbaar zijn de "solo-albums" van David Gilmour, vooral zijn eerste :

Oud 20 september 2007, 22:53   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Wish you were here vind ik nog steeds hun beste

Dark Side is ook niet slecht

Piper is wat minder mijn ding. Ook dingen als Ummagumma staan hier zelden op.
Oud 21 september 2007, 07:43   #12
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet verder vertellen:
Ik heb 2 jaar geleden in het geheim wat opnames uit het VPRO-archief op CD gezet. Oa het concert dat Pink Floyd in 1969 gaf in het Concertgebouw te Amsterdam. Ze speelden toen vooral nummers van Ummagumma, niet echt mijn favouriete Pink Floyd album.
Erg mooi was het concert dat ze in 1977? gaven in de Rotterdamse Kuip.
Helaas is dat niet toen opgenomen.
Oud 21 september 2007, 22:39   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Derk De Tweede Heeft In Het Geheim Wat Opnames Uit Het VPRO-Archief Op CD Gezet!!!
Oud 21 september 2007, 22:41   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Derk De Tweede Heeft In Het Geheim Wat Opnames Uit Het VPRO-Archief Op CD Gezet!!!

Mods..................
Oud 21 september 2007, 22:42   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Oud 21 september 2007, 22:43   #16
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ach, ze weten er toch van!

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 21 september 2007 om 22:43.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 09:32   #17
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

Citaat:
Helaas is dat niet toen opgenomen.
misschien heeft de NWO er wat opnames van liggen?

voor de rest vind ik pink floyd ook bijzonder goed. favorieten zijn:
saucerful of secrets
dark side of the moon
animals
pulse
echoes
berre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be