![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net in mijn handen:
Pink Floyd: "The piper at the gates of down" In mono- en stereomix en bonus-CD met alternate tracks en singles. ![]() I've got a bike You can ride it if you like It's got a basket A bell that rings And things to make it look good I'd give it to you if I could But I borrowed it You're the kind of girl that fits in with my world I'll give you anything Everything if you want things I've got a cloak It's a bit of a joke There's a tear up the front It's red and black I've had it for months If you think it could look good Then I guess it should You're the kind of girl that fits in with my world I'll give you anything Everything if you want things I know a mouse And he hasn't got a house I don't know why I call him Gerald He's getting rather old But he's a good mouse You're the kind of girl that fits in with my world I'll give you anything Everything if you want things I've got a clan of gingerbread men Here a man There a man Lots of gingerbread men Take a couple if you wish They're on the dish You're the kind of girl that fits in with my world I'll give you anything Everything if you want things I know a room full of musical tunes Some rhyme Some ching Most of them are clockwork Let's go into the other room and make them work
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedoel je die nieuwe versie die uitgebracht is nav de 40ste verjaardag van dat album ??
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik was altijd al een fan van Pink Floyd vanaf het album Meddle en kende hun eerdere werk met Syd Barrett niet zo goed. Wellicht omdat ik destijds nog wat te jong was? Hier een recensie: Pink Floyd - The Piper At The Gates Of Dawn Het legendarische debuutalbum van Pink Floyd 'The Piper At The Gates Of Dawn' is nu uit in een prachtige nieuwe versie. Vanwege het verschijnen van het album 40 jaar terug, zijn de opnamen mooi opgepoetst en zowel op dubbel-CD als in een 3CD-boxset te verkrijgen. Het album bleek de showcase voor het talent van Syd Barrett. Syd en Floyd De legendarische status van Syd Barrett is natuurlijk niet alleen te danken aan 'The Piper'. Ook zijn solo albums en zijn zonderlinge verdwijning hebben daar deel van uitgemaakt. Floyd's debuut had wel een enorme impact. Barrett was de absolute architect van de band en schreef het leeuwendeel van de songs. Bizar genoeg bleek uiteindelijk zijn LSD verslaving (in combinatie met zijn aangeboren schizofrenie) die menig song op 'The Piper' zijn 'sfeer' meegaf ook zijn ondergang. Voor het tweede Pink Floyd album 'Saucerful Of Secrets' was hij nog maar in staat een echte song aan te leveren. Snel daarna verliet hij de groep. Piper At The Gates Of Dawn Het allereerste Pink Floyd blijft een energiek meesterwerk. De experimentele psychedelische songs hadden een enorme impact op de muziek van toen. Barrett had in een eerder stadium al laten zien dat hij ook nog eens een single kon schrijven. 'See Emily Play' en 'Arnold Layne' waren wereldwijde hits en de aandacht was dus goed op de band gericht toen hun debuut album uitkwam. Met 'Interstellar Overdrive' werd de aandacht voor het album nog verder opgevoerd. Pers en publiek waren dol enthousiast over de songs, volgestopt met effecten, vreemdsoortige gitaargeluiden, en verrassend (niet eerder uitgeprobeerde) studio mogelijkheden met een weldadig nieuw geluid. De lyrische, vervreemdende teksten van Barrett maakten de muziek nog meer imponerend. Songs als 'Astronomy Domine', 'The Gnome','The Scarecrow' en natuurlijk 'Interstellar Overdrive' gelden nu nog als absolute klassiekers. Om even goed in de psychedelische sferen te blijven : De titel van het album verwijst trouwens naar het zevende hoofdstuk van het boek 'The Wind In The Willows' van Kenneth Grahame. Piper versies Zoals reeds in de aanvang geschreven verschijnt de jubileum editie van 'The Piper At The Gates Of Dawn' in 2 versies. De dubbele editie heeft naast de oorspronkelijke mono mix ook een CD met een behoorlijk anders klinkende stereomix. Opvallend hoe al die psychedelische songs nog heftiger en spannender gaan klinken. De 3CD-set heeft naast een monomix-CD en de stereomix-CD dan ook nog een extra CD met een aantal singles, b-sides en alternatieve versies van de songs. Bovendien bevat dit luxe verpakte geheel een reproductie van een (aantal pagina's uit een) Syd Barrett notitieboekje met tekeningen en tekst ideeën. Voor de liefhebbers dus duidelijk te prefereren.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 20 september 2007 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
T'is duidelijk dat "A Piper at the..." één van de meest psychedelische albums aller tijden is (al is hun tweede "A Saucerful of Secrets er een mooi vervolg op). Spijtig dat Barrett al snel begon door te flippen, en dat zijn verdere genialiteit ons onthouden werd. Ik weet niet niet of jij dat ook vind, maar vanaf "Meddle" ging Pink Floyd anders klinken, meer synthesizers en zo. Niet slechter maar wel "anders". En btw, wat kost die jubileumversie van "A Piper....." ? ![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie de 3-CD-box op een site staan voor 30 Euro, maar lokale verschillen zijn natuurlijk mogelijk. Misschien is volgend jaar de stereo-remaster los te verkrijgen voor zo'n 12 Euro (net zoals nu met 'Pet Sounds' van The Beach Boys). Syd rond het jaar 2002: ![]()
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weet ik
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Pietje : 20 september 2007 om 15:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook Pink Floyd werd me toen te commercieel! Maar ik koester goede herinneringen aan bv "Wish you were here". Op de dag in 1975 dat twee dozen met LP's zouden worden afgeleverd aan platenzaak "White Noise" zaten de fans al op de stoep te wachten. Snel met de aanwinst in een katoenen tas op de fiets of Puch naar huis en... draaien maar!
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nadien waren er nog de "redelijk goede" (maar redelijk goed is onvoldoende voor een band als Pink Floyd) "The Final Cut" en "A Momentary Lapse of Reason". En "The Division Bell" vond ik (zoals reeds eerder gemeld) helemaal niet goed meer. Wel zeer genietbaar zijn de "solo-albums" van David Gilmour, vooral zijn eerste :
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wish you were here vind ik nog steeds hun beste
Dark Side is ook niet slecht Piper is wat minder mijn ding. Ook dingen als Ummagumma staan hier zelden op.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet verder vertellen:
Ik heb 2 jaar geleden in het geheim wat opnames uit het VPRO-archief op CD gezet. Oa het concert dat Pink Floyd in 1969 gaf in het Concertgebouw te Amsterdam. Ze speelden toen vooral nummers van Ummagumma, niet echt mijn favouriete Pink Floyd album. Erg mooi was het concert dat ze in 1977? gaven in de Rotterdamse Kuip. Helaas is dat niet toen opgenomen.
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]()
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Mods.................. ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 21 september 2007 om 22:43. |