Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2004, 15:24   #1
Seba
Europees Commissaris

Standaard

20/02/2004] - Pre-campagne Vlaams Blok

De tweede legislatuur van het rechtstreeks verkozen Vlaams Parlement loopt op zijn laatste benen. Op 13 juni a.s. moeten de Vlaamse kiezers voor de derde keer naar de stembus om hun Vlaamse Volksvertegenwoordigers te verkiezen. Op dezelfde dag vinden eveneens de verkiezingen voor het Europees Parlement plaats. Net zoals bij de vorige verkiezingen het geval was, voert het Vlaams Blok ook nu weer een pre-campagne. De slogan van deze campagne is: "Laat U niet vangen! Vlaams Blok Uw enig alternatief". Het symbool van de campagne is een muizenval.

Noch de slogan, noch het symbool zijn toevallig gekozen. In de paarsgroene regering, Verhofstadt I tekende de VLD verantwoordelijk voor het grootste kiezersbedrog uit de politieke geschiedenis van dit land. Ook in Verhofstadt II gaat de VLD op dat elan verder. Tijdens de verkiezingscampagne vorig jaar stelde men bij de liberalen dat er van vreemdelingenstemrecht geen sprake zou zijn. Met wat we de laatste weken ter zake hebben meegemaakt, weten we alweer beter. Maar ook die andere Vlaamse regeringspartij in de paarse regering, de SP.A, is definitief dezelfde weg opgegaan. Wie herinnert zich niet de sterke uitspraak van Steve Stevaert dat hij ervoor ging zorgen dat men de Wet Lejeune, de wet op de vervroegde invrijheidstelling, ging afschaffen? Heeft u er na de verkiezingen nog iets van gehoord. De regering Verhofstadt II is een regering van mooie praatjes en niet ingeloste beloftes. Het is de regering van de tv-optredens en de show. Daarom moet de boodschap op weg naar de Vlaamse verkiezingen duidelijk klinken: Kiezer, laat u niet opnieuw vangen.
Vanaf 25 februari is de affiche 'Laat u niet vangen' te zien op meer dan 600 20m²-borden in heel Vlaanderen. Er komen 50.000 marktfolders met daarin de inhoudelijke basis van de campagne, voorzien van een leuk hebbedingetje: een echte SP.A-VLD-muizenval. De algemene folder van de 'Laat u niet vangen'-campagne zal bedeeld worden in alle brievenbussen van Vlaanderen, d.w.z. op 2,4 miljoen exemplaren. Ook in alle lokale bladen die het Vlaams Blok rijk is zal de campagne de nodige aandacht krijgen. Het hoogtepunt en afsluiter van de campagne is het congres van de partij op 14 maart in Gent waar het Vlaams Blok zijn kritiek op Verhofstadt II en het alternatief zal formuleren.

Met deze pre-campagne wil het Vlaams Blok zich duidelijk aan de bevolking presenteren als een partij die wel degelijk de wil en de bekwaamheid in huis heeft om een terdege alternatief te bieden. Paars is nefast voor Vlaanderen en laat zoals wijlen Prof. Fortuyn zei, puinhopen achter. Het Vlaams Blok is bereid de puinhopen op te kuisen.

Filip de Winter liet ons anders op z'n forum weten dat het Vlaams Blok enkel in de laatste federale regering stapt. Gezien het cordon sanitaire is een Blok-stem dus zeker een verloren stem, en geen alternatief zoals hier pertinent belogen wordt, een stem voor het VB maakt de overlevingskans voor paars groter doordat het Blok nooit in een coalitie zal zitten. Indien u dus een alternatief wil voor paars moet u zeker niet voor het Blok stemmen, dat lijkt de boodschap te zijn van het Blok-daarom: laat u niet vangen, zeer toepassellijk
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 15:29   #2
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Seba ge laat duidelijk zien dat ge uit het goede hout gesneden zijt om op termijn eenopvolger te worden van Piano en andere valsspelers.

De uitspraak van De Winter gaat zoals ge zelf zeft over de FEDERRAE verkiezingen.
De volgende verkiezingen zijn regionale verkiezingen. Met andere woorden daar wil het Vlaams blok wel in een regering stappen.

Op welke markt kan ik een muizenval krijgen ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 15:33   #3
Tegendradigaard

Standaard

Seba wat een juistere diagnose zou zijn, gezien het cordon sanitaire, dat een stem op het Vlaams Blok een tripartite dichterbij zou brengen.

Daar waar moest Vlaams Blok en CDV-NVA beiden vooruitgaan (waar het naar uitziet volgens de peilingen) dan zou er op Vlaams gebied een regering CDV-NVA-VLAAMS BLOK Moeten gevormd worden.

Dat zou pas van respect getuigen voor de wensen van de kiezer.
Maar daar gebruik ik weer een mooi woord ivm politiek.

Respect...en dan nog wel voor de mening van de kiezer...... waar blijf ik het halen
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 20 februari 2004, 15:36   #4
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Seba wat een juistere diagnose zou zijn, gezien het cordon sanitaire, dat een stem op het Vlaams Blok een tripartite dichterbij zou brengen.

Daar waar moest Vlaams Blok en CDV-NVA beiden vooruitgaan (waar het naar uitziet volgens de peilingen) dan zou er op Vlaams gebied een regering CDV-NVA-VLAAMS BLOK Moeten gevormd worden.

Dat zou pas van respect getuigen voor de wensen van de kiezer.
Maar daar gebruik ik weer een mooi woord ivm politiek.

Respect...en dan nog wel voor de mening van de kiezer...... waar blijf ik het halen
Inderdaad Tegendraadje, respect voor de keuze van kiezer, waar blijf je het halen.
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 15:50   #5
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Seba

Wees gerust ik laat mij niet vangen. Ik beschouw de stemming van het Nooddecreet over Doel als het dieptepunt van deze legislatuur.
En ik herinner mij zeer goed wie het nooddecreet onder de vorm van voorstel van decreet heeft ingediend terwijl het werd opgesteld in opdracht van Steve Stevaert door een advocatenassociatie en het dus als ontwerp van decreet moest ingediend worden, wat noodzakelijk een advies van de Raad van State had meegebracht.
Ik heb voor de stemming de meeste parlementsleden aangeschreven om hen duidelijk te maken dat hier een loopje werd genomen met de rechtsstaat.
Ik herinner mij ook zeer goed wie heeft tegengestemd: een deel van de oppositie, met name het Vlaams Blok. De rest van de oppositie heeft de flater van minister Van Mechelen gewoon gedekt.

Nee, ik laat mij niet vangen. Ik zal voor het Blok stemmen. De enige partij die langs de kant van de democratie stond op een voor de democratie fataal moment.
Oud 20 februari 2004, 15:50   #6
Tegendradigaard

Standaard

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik tot de bevinding kom dat eigenlijk alleen een regeringsdeelname in Vlaanderen van het VB een verandering in dit land kan teweegbrengen.

Dan zou de PS met een Vlaams Blok (letterlijk en figuurlijk dus) aan hun been zitten en zou Belgie onbestuurbaar kunnen worden.
Waarna de PS wel uit armoede zal moeten instemmen met meerbevoegdheden naar de gewesten of anders zelfs met de volledige ontmanteling van Belgie.

Vrees van sommigen, natte droom van velen ?

Oud 20 februari 2004, 15:57   #7
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
@Seba

Wees gerust ik laat mij niet vangen. Ik beschouw de stemming van het Nooddecreet over Doel als het dieptepunt van deze legislatuur.
En ik herinner mij zeer goed wie het nooddecreet onder de vorm van voorstel van decreet heeft ingediend terwijl het werd opgesteld in opdracht van Steve Stevaert door een advocatenassociatie en het dus als ontwerp van decreet moest ingediend worden, wat noodzakelijk een advies van de Raad van State had meegebracht.
Ik heb voor de stemming de meeste parlementsleden aangeschreven om hen duidelijk te maken dat hier een loopje werd genomen met de rechtsstaat.
Ik herinner mij ook zeer goed wie heeft tegengestemd: een deel van de oppositie, met name het Vlaams Blok. De rest van de oppositie heeft de flater van minister Van Mechelen gewoon gedekt.

Nee, ik laat mij niet vangen. Ik zal voor het Blok stemmen. De enige partij die langs de kant van de democratie stond op een voor de democratie fataal moment.
datzelfde Blok heeft zich anders onthouden op de kiesdrempel, waar de CD&V voleldig tegen stemde?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 16:14   #8
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Seba

Ja, dat klopt. Maar als CD&V daar zo tegen is waarom gaan zij dan niet naar het arbitragehof? Dat Hof heeft een vaststaande rechtspraak over de regionale autonomie.
Het gaat om de residuaire bevoegdheid (art.35).
"De gemeenschappen en Gewesten mogen geen afbreuk doen aan de bevoegdheden van de federale staat die, zolang geen uitvoering is gegevenaan art. 35, behoren tot zijn residuaire bevoegdheid."
U weet waarschijnlijk wel dat de Vlaamse Raad de residuaire bevoegdheid die haar werd verleend (behoudens de overgangsbepaling)
naar zich heeft toe getrokken door, voorafgaandelijk aan de stemming over de kiesdrempel in de Kamer, een provinciale kieskring in te richten voor de Raadsverkiezingen.

Overigens moet er nog in de Senaat worden gestemd.

Tenslotte neemt dat overigens niet weg dat CD&V via Wivina Demeester het nooddecreet heeft ingediend, dat het CD&V daadwerkelijk voor het nooddecreet heeft gestemd op twee onthoudingen na en dat het CD&V niet heeft toegelaten dat een van de onthouders de onthouding motiveerde.
Oud 20 februari 2004, 16:25   #9
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Seba

Ja, dat klopt. Maar als CD&V daar zo tegen is waarom gaan zij dan niet naar het arbitragehof? Dat Hof heeft een vaststaande rechtspraak over de regionale autonomie.
In conclusie is het OK dat het VB ondemocratisch tewerk gaat omdat de CD&V dat ook doet, maar in mindere mate.

Allez, we zullen het daar dan maar bij laten.
Oud 20 februari 2004, 16:32   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ah maar ik zal me niet laten vangen : ik zal zeker niet voor het Vlaams Blok stemmen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 16:42   #11
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ah maar ik zal me niet laten vangen : ik zal zeker niet voor het Vlaams Blok stemmen.
blijf maar stemmen voor de leugenaars en de bedriegers

veel beloven en weinig of niets geven doen de zotten in vrede leven
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 16:49   #12
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Seba

Een partij die NIET tegen de 5% KIESDREMPEL STEMDE!!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 17:04   #13
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Groen haalt toch géén twee procent meer ! what's your problem ?

LSP en AEL nog veel minder
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 17:26   #14
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Het Blok-pamflet ‘Eigen Volk Eerst’ dat in ons dorp gepost werd, telt 8 bladzijden .
Op elke bladzijde gaat het uitgebreid over problemen met vreemdelingen. Waarin feiten worden verdraaid of zo uitvergroot dat mensen als het ware aangemoedigd worden tot onverdraagzaamheid.
Slechts 1/8 van hun pamflet gaat over andere zaken.

Blijkbaar kan het Blok over niets anders schrijven.

Het Blok is in feite nog niets veranderd, alleen wordt alles in een ander kleedje gepast, zoals dit ook gebeurd is met hun 70-punten-programma.

Ooit vertoonde men op één van de zenders dat het Blok veel gelijkenissen vertoont met het extreem rechts van Le Pen.
Met dit verschil dat Le Pen wel al heeft bewezen dat zijn bestuur zeker niet leidt tot een betere samenleving!

In bepaalde steden waar zijn partij aan de macht kwam, waren de mensen duidelijk niet tevreden met de gang van zaken!
Ook de handelaars werden slachtoffer van het beleid van Le Pen. Zoals de boekenhandelaars die plots onderworpen werden aan een censuur op de boeken die zij verkochten.

Het BLOK pamflet bewijst dat de partij nog altijd een ANTI-VREEMDELINGEN partij is.
Hun woordkeuze is niet meer dezelfde als het 70-puntenprogramma, maar de achtergrond is NIET veranderd,

Degenen die geloven dat een naamsverandering, en wissel aan de BLOK-top voldoende zal zijn om VLD en CD&V over
de brug te krijgen om met het BLOK te onderhandelen, vergissen zich schromelijk.

Zolang het Blok zijn vreemdelingenhaat niet afzweert, blijft het verstrikt in een cordon.
Het BLOK is ZELF verantwoordelijk voor het bestaan van dit cordon. Meer nog ze blijven het cordon koesteren.

Hopelijk trappen niet teveel mensen in de val
Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 17:31   #15
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Filosoof

Zij hebben waarschijnlijk niet tegengestemd omdat ze zo stilletjesaan, in voorbereiding op de macht, een 'democratische' partij zijn geworden zeker?

Alle gekheid op een stokje:
Uiteraard betreur ik dat: er is geen enkele reden om een ondemocratische kiesdrempel een kans te geven. Bovendien lijkt mij de gebruikte procedure (aanpassing van de risiduaire bevoegdheid die reeds is overgegaan naar het Vlaamse parlement) zeker een reden om tegen te stemmen.
Maar sinds ik in 1968 kiezer ben geworden heb ik geleerd dat vooral CD&V moet zwijgen over democratie.
Samen met de toenmalige BSP zij zijn begonnen met de afbraak van de democratie, werk dat nu wordt afgemaakt door de kampioen van de burgermanifesten.

Nu, ik zal het Blok op dit punt pas definitief beoordelen als de zaak ook in de Senaat wordt gestemd.
Oud 20 februari 2004, 17:55   #16
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Het Blok-pamflet ‘Eigen Volk Eerst’ dat in ons dorp gepost werd, telt 8 bladzijden .
Op elke bladzijde gaat het uitgebreid over problemen met vreemdelingen. Waarin feiten worden verdraaid of zo uitvergroot dat mensen als het ware aangemoedigd worden tot onverdraagzaamheid.

Het Blok is in feite nog niets veranderd, alleen wordt alles in een ander kleedje gepast, zoals dit ook gebeurd is met hun 70-punten-programma.

Ooit vertoonde men op één van de zenders dat het Blok veel gelijkenissen vertoont met het extreem rechts van Le Pen.
Met dit verschil dat Le Pen wel al heeft bewezen dat zijn bestuur zeker niet leidt tot een betere samenleving!

In bepaalde steden waar zijn partij aan de macht kwam, waren de mensen duidelijk niet tevreden met de gang van zaken!
Ook de handelaars werden slachtoffer van het beleid van Le Pen. Zoals de boekenhandelaars die plots onderworpen werden aan een censuur op de boeken die zij verkochten.

Het BLOK pamflet bewijst dat de partij nog altijd een ANTI-VREEMDELINGEN partij is.
Hun woordkeuze is niet meer dezelfde als het 70-puntenprogramma, maar de achtergrond is NIET veranderd,

Degenen die geloven dat een naamsverandering, en wissel aan de BLOK-top voldoende zal zijn om VLD en CD&V over
de brug te krijgen om met het BLOK te onderhandelen, vergissen zich schromelijk.

Zolang het Blok zijn vreemdelingenhaat niet afzweert, blijft het verstrikt in een cordon.
Het BLOK is ZELF verantwoordelijk voor het bestaan van dit cordon. Meer nog ze blijven het cordon koesteren.

Maak je maar niet te veel zorgen, Clemens! Welke stommekloot leest en analyseert immers die blaadjes van het Vlaams Blok?
Oud 20 februari 2004, 17:58   #17
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Karel Hendrik

De CD&V vergelijken met de CVP uit de tijd van de BSP en de unitaire staat, is zeer ver gezocht en belachelijk.

Tussendoor zijn alle partijen gesplitst in een Vlaamse en Waalse partij,
en is de unitaire staat omgebouwd tot een federale staat.

U kunt in de tijd terug gaan, maar dit is totaal ongeloofwaardig.
Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 18:00   #18
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens

Maak je maar niet te veel zorgen, Clemens! Welke stommekloot leest en analyseert immers die blaadjes van het Vlaams Blok?
Filosoof, Seba, de SPA, de VLD, de CD&V, de PS, kortom alle stommekloten die een kruisvaart tegen het Blok voeren
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 18:13   #19
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
@Seba
Ja, dat klopt. Maar als CD&V daar zo tegen is waarom gaan zij dan niet naar het arbitragehof?
Dat Hof heeft een vaststaande rechtspraak over de regionale autonomie.
In conclusie is het OK dat het VB ondemocratisch tewerk gaat omdat de CD&V dat ook doet, maar in mindere mate.
TomB, Degucht zette zopas Coveliers in de hoek, Verhofstadt zette Degucht af in strijd met de statuten, Stevaert is alleenheerser bij SPA.
Maar jij denkt dat VB ondemocratisch is !? Niet erg indrukwekkend.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 18:26   #20
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Een klein voorbeeld: Tindemans was toen lid van een unitaire CVP en is vandaag lid van CD&V. Bij mijn weten is hij nooit van partij veranderd.
Het lijkt mij vergezocht om te zeggen dat de partij van toen niets met die van nu te maken heeft.
Uiteraard zijn de partijen zelf wel van naam veranderd maar gelooft u werkelijk dat de VLD anders is dan de PVV, dat CD&V anders is dan de CVP en dat de SP.a anders is dan de BSP of de SP.Dezelfde mensen hebben nadeloos de ene partij ingewisseld voor de andere en dan weten wij het wel.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be