Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 17 september 2007, 16:30   #1
David1977
Vreemdeling

Standaard Credibiliteit Leterme

Ik heb persoonlijk niks tegen Dhr. Leterme, maar ik denk dat zijn credibiliteit als premier toch wel sterk in het gedrang komt.

Indien de opdracht van Van Rompuy uitgebreid wordt en hij ook de sociaal-economische punten aansnijdt dan kan men hem bezwaarlijk nog een verkenner noemen, maar vervult hij de rol van formateur, en daarmee feitelijk deze van de toekomstige premier.

Met welke credibiliteit kan Leterme de eed afleggen als premier wanneer al zijn huiswerk door een ander is gedaan? Zelfs al haalde hij de meeste voorkeurstemmen, is dit voldoende om het premierschap op te eisen en aan het hoofd te staan van een federale regering die anderen tot stand hebben doen komen daar hij er zelf niet in slaagde? Dreigt hij niet te starten als aangeschoten wild (en aldus danig verzwakt dat zijn autoriteit en geloofwaardigheid reeds zwaar aangetast is vooraleer hij van start gaat), en zou hij aldus niet beter het premierschap aan een ander overlaten en een andere waardige ministerpost in de federale regering bekleden? Of verkiest de cd&v een zwakke start boven enig gezichtsverlies van hun frontman?

Laatst gewijzigd door David1977 : 17 september 2007 om 16:30.
David1977 is offline  
Oud 17 september 2007, 16:56   #2
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door David1977 Bekijk bericht
Ik heb persoonlijk niks tegen Dhr. Leterme, maar ik denk dat zijn credibiliteit als premier toch wel sterk in het gedrang komt.

Indien de opdracht van Van Rompuy uitgebreid wordt en hij ook de sociaal-economische punten aansnijdt dan kan men hem bezwaarlijk nog een verkenner noemen, maar vervult hij de rol van formateur, en daarmee feitelijk deze van de toekomstige premier.

Met welke credibiliteit kan Leterme de eed afleggen als premier wanneer al zijn huiswerk door een ander is gedaan? Zelfs al haalde hij de meeste voorkeurstemmen, is dit voldoende om het premierschap op te eisen en aan het hoofd te staan van een federale regering die anderen tot stand hebben doen komen daar hij er zelf niet in slaagde? Dreigt hij niet te starten als aangeschoten wild (en aldus danig verzwakt dat zijn autoriteit en geloofwaardigheid reeds zwaar aangetast is vooraleer hij van start gaat), en zou hij aldus niet beter het premierschap aan een ander overlaten en een andere waardige ministerpost in de federale regering bekleden? Of verkiest de cd&v een zwakke start boven enig gezichtsverlies van hun frontman?
En gewoon democratie nog maar eens neerschieten en begraven?
Get real!

.
Eddy B is offline  
Oud 17 september 2007, 17:07   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

?
De "credibiliteit" wordt al evenzeer door de andere kandidaat-coalitiepartners gemaakt als door de formateur.Het grootste voordeel van de ganse affaire totnogtoe is dat de kaarten nu eens duidelijk op tafel liggen aan beide kanten.De meningsverschillen zijn nu zo grondig dat een volgende regering ze wel MOET oplossen.Het moet gezegd,O-VLD,CD&V en NVA aan Vlaamse kant hebben gelijk dat ze hun been stijf zetten.De eis tot "gebiedsuitbreiding van Brussel" maakte dergelijke houding absoluut nodig....

Ik weet ook wel dat "de sociale partners" aan het grommen zijn omdat hun "heilige huisjes" in gevaar aan het komen zijn wegens het ontbreken van een regering om te chanteren.(jawel,ik bedoel daar zowel het patronaat als de vakbond mee!).Maar politici moeten daarmee geen rekening houden gezien hun rekening,zonder falen,om de 4 jaar gepresenteerd wordt door de gewone mensen,niet door de "sociale partners".

Het kost veel tijd,temeer dus de kans dat het NUTTIGE tijd is.Nog nooit in de Belgische geschiedenis is een etterend probleem zo grondig besnuffeld,geanalyseerd en uiteengerafeld als momenteel!

na analyse komt veelal een oplossing.....DAN kan geoordeeld worden!

Laatst gewijzigd door kelt : 17 september 2007 om 17:08.
kelt is offline  
Oud 17 september 2007, 17:08   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De verdeel en heers-strategie van de Franstaligen heeft zo te zien al succes, maar voor mij niet gelaten. Milquet of Reynders formateur dus, met kans dat een van hen een 'niet verzwakte' premier wordt.
Oud 17 september 2007, 17:20   #5
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De verdeel en heers-strategie van de Franstaligen heeft zo te zien al succes, maar voor mij niet gelaten. Milquet of Reynders formateur dus, met kans dat een van hen een 'niet verzwakte' premier wordt.
Hoe gaan die premier worden, met een Vlaams "NEEN" ?

.
Eddy B is offline  
Oud 17 september 2007, 17:27   #6
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Hoe gaan die premier worden, met een Vlaams "NEEN" ?
Wel om heel eerlijk te zijn, snap ik niet dat CD&V zich zelfs maar het "verkennerschap" heeft laten opdringen. Volgens mij is dit ook een poging van het "regime" om de winnaars van de verkiezingen aan Vlaamse kant in diskrediet te brengen, iets anders kan ik daar niet achter vinden. En natuurlijk de Belgische reflex die nog steeds overduidelijk aanwezig in die partij...

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 17 september 2007 om 17:27.
den ambetantsten is offline  
Oud 17 september 2007, 17:36   #7
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Wel om heel eerlijk te zijn, snap ik niet dat CD&V zich zelfs maar het "verkennerschap" heeft laten opdringen. Volgens mij is dit ook een poging van het "regime" om de winnaars van de verkiezingen aan Vlaamse kant in diskrediet te brengen, iets anders kan ik daar niet achter vinden. En natuurlijk de Belgische reflex die nog steeds overduidelijk aanwezig in die partij...

Laat die nog maar wat "verkennen". Intussen loopt de tijd, en die is in ons voordeel...
BHV splitsen met Vlaamse meerderheid, das fase 1...

.
Eddy B is offline  
Oud 17 september 2007, 17:43   #8
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Laat die nog maar wat "verkennen". Intussen loopt de tijd, en die is in ons voordeel...
Ik weet niet of die tijd echt in ons voordeel is. Het is duidelijk dat men (lees: het regime) andermaal voor een verrottingsstrategie kiest. Eerst werden we om de oren gesmeten met enquetes waaruit ons aller aanhankelijkheid aan Belgie moest blijken. Vervolgens werden de opiniemakers in pers opgetrommeld om erop te wijzen hoe onzinnig een splitsing wel niet is. En momenteel is men bezig met de karaktermoord op Leterme. Het enige dat ik wel (enigszins) bemoedigend vind, is de totale onverschilligheid bij het grote publiek. Die onverschilligheid is nog het grootste gif en ik vermoed dat men (het regime) daar niet echt op had gerekend....
den ambetantsten is offline  
Oud 17 september 2007, 17:56   #9
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Credibiliteit Leterme
Anglicisme-alarm!
liberalist_NL is offline  
Oud 17 september 2007, 18:04   #10
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

op voorwaarde dat die meerderheid gevonden word, het is niet omdat je in het vlaamse parlement zit, dat je vlaamsgezind bent en niet meeheult met de franstaligen. de groenen om maar iets te noemen zijn niet bepaald gekant tegen al hetgene de franstaligen willen.

Dewael was ooit minister-president van de vlaamse regering, en Somer ook, nu niet bepaald de grootste flaminganten.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline  
Oud 17 september 2007, 20:43   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het onakseptabel maken van Leterme is een verborgen agenda-punt van de franstalige pers.
Zij spelen een zeer vuil spelleke.

Mogelijks draait dit op één punt uit in iets positiefs: als op een zeker ogenblik de Walen inzien dat ze voor een afgrond staan (namelijk dat de Vlamingen geen regering willen zonder een ingrijpende staatshervorming, dat er dus gedreigd wordt met separatisme puur sang), dan is misschien een gezichtsreddend kompromis dat iemand anders dan Leterme premier zou worden.
De Walen kunnen aan hun achterban uitleggen dat ze diene vuile separatist toch maar lekker niet aanvaard hebben als premier, zodat de aandacht van hun toegeven wat afgeleid wordt.

Maar het blijft een vuil spelleke.
Wat is demokratie: premier wordt hij die het meeste stemmen haalde en zijn partij aan de regeringstafel krijgt ?
Of premier wordt hij die in het parlement een meerderheid achter zijn ploeg kreeg?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 17 september 2007, 21:54   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
op voorwaarde dat die meerderheid gevonden word, het is niet omdat je in het vlaamse parlement zit, dat je vlaamsgezind bent en niet meeheult met de franstaligen. de groenen om maar iets te noemen zijn niet bepaald gekant tegen al hetgene de franstaligen willen.

Dewael was ooit minister-president van de vlaamse regering, en Somer ook, nu niet bepaald de grootste flaminganten.
Het zal die heren worst wezen of het hier België of Vlaanderen genoemd wordt, bij hen is er maar één ding waarom zij België als dusdanig willen behouden en dat is het aantal postjes die dat beschikbaar stelt. Dat moet hun er van verzekeren er een te kunnen bemachtigen. België heeft haast meer mandatarissen dan doppers.
Garry is offline  
Oud 17 september 2007, 21:59   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het onakseptabel maken van Leterme is een verborgen agenda-punt van de franstalige pers.
Zij spelen een zeer vuil spelleke.

Mogelijks draait dit op één punt uit in iets positiefs: als op een zeker ogenblik de Walen inzien dat ze voor een afgrond staan (namelijk dat de Vlamingen geen regering willen zonder een ingrijpende staatshervorming, dat er dus gedreigd wordt met separatisme puur sang), dan is misschien een gezichtsreddend kompromis dat iemand anders dan Leterme premier zou worden.
De Walen kunnen aan hun achterban uitleggen dat ze diene vuile separatist toch maar lekker niet aanvaard hebben als premier, zodat de aandacht van hun toegeven wat afgeleid wordt.

Maar het blijft een vuil spelleke.
Wat is demokratie: premier wordt hij die het meeste stemmen haalde en zijn partij aan de regeringstafel krijgt ?
Of premier wordt hij die in het parlement een meerderheid achter zijn ploeg kreeg?
Dat die zo gezegde vuile separatist dan eindelijk eens eieren voor zijn geld kiest en laat zien dat hij ballen aan zijn lijf heeft!

Laatst gewijzigd door Garry : 17 september 2007 om 22:00.
Garry is offline  
Oud 17 september 2007, 22:59   #14
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Ik weet niet of die tijd echt in ons voordeel is. Het is duidelijk dat men (lees: het regime) andermaal voor een verrottingsstrategie kiest. Eerst werden we om de oren gesmeten met enquetes waaruit ons aller aanhankelijkheid aan Belgie moest blijken. Vervolgens werden de opiniemakers in pers opgetrommeld om erop te wijzen hoe onzinnig een splitsing wel niet is. En momenteel is men bezig met de karaktermoord op Leterme. Het enige dat ik wel (enigszins) bemoedigend vind, is de totale onverschilligheid bij het grote publiek. Die onverschilligheid is nog het grootste gif en ik vermoed dat men (het regime) daar niet echt op had gerekend....
En daar heeft de VRT een groot deel in. Laatst bijv. en 'debat' op radio 1 tussen Vic Ansiaux en Marc Eyskens, hoe erg zo'n splitsing wel zou zijn enz. ..
Argusx43 is offline  
Oud 17 september 2007, 23:31   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Anciaux is een Verbrusselde VU-er en Eyskens een belgicist in een apenland. Tot zover is alles 'normaal'.

Wat niet normaal is, is dat de Belgische regimezender maar één klok laat luiden: de belgicistische.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 september 2007 om 23:32.
Knuppel is offline  
Oud 17 september 2007, 23:36   #16
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Anglicisme-alarm!
U bent Nederlander?
http://fr.wikipedia.org/wiki/Crédibilité
Oud 18 september 2007, 00:22   #17
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Anciaux is een Verbrusselde VU-er en Eyskens een belgicist in een apenland. Tot zover is alles 'normaal'.

Wat niet normaal is, is dat de Belgische regimezender maar één klok laat luiden: de belgicistische.

Inderdaad.
Zelfs in Man Bijt Hond mag vrijwel dagelijks één of andere belgicist zijn ding komen doen. Als je sommige koekendoosliefhebbers bezig hoort over die profiteurs van Laken vraag ik mij wel af of die nog voeling met de realiteit hebben.
daiwa is offline  
Oud 18 september 2007, 01:46   #18
Arwin Rummel
Vreemdeling

Arwin Rummel's schermafbeelding

Standaard

David1977,
U zegt:
Citaat:
Heeft Dhr. Leterme ooit credibiliteit gehad? De zoon van een Waal die Walen bijna haat. Ik zou hem nooit als zelf maar bruikbaar bestempelen voor welke nationale functie dan ook, gewoon voor zijn seperatistische neigingen.
En wij BELGEN, wij zullen nooit een regering kunnen vormen met zo een persoon aan het hoofd. Dhr. Leterme wordt volgens mij nooit premier. Daarvoor is hij niet genoeg een compromisfiguur, velen zullen hem verdenken er een (niet zo) geheime agenda op na te houden. En als het toch lukt, zal het beslist niet voor lang zijn, of de regering valt om diezelfde reden. Net als toen met Dhr. Martens. Keer op keer. Arm België.
Arwin Rummel is offline  
Oud 18 september 2007, 01:56   #19
Wr Khrp Hmw
Vreemdeling

Wr Khrp Hmw's schermafbeelding

Standaard

Zijn credibiliteit als Belgisch premier is ongeëvenaard

Hij is sowieso iemand die België representeert: uit zijn ideologie, zijn partij en kartel en zijn vorige functies blijkt dat overduidelijk
Vanuit democratisch oogpunt is vooral belangrijk dat 's mans kandidatuur overduidelijk door de beide gemeenschappen van ons land gedragen wordt...
Op de nationale feestdag toonde hij bovendien zijn grote passie voor België,
net zoals hij dat onlangs, in een kinder-interview, deed voor de symbolen van ons land.
Als formateur heeft hij zich continu ingezet voor de belangen van alle Belgen, zeker niet alléén die van de Vlamingen...
de toenadering die hij de voorbije maanden verwezenlijkte tussen zijn beide landsgedeelten, mag met recht en reden historisch genoemd worden
hij is een een echt staatsman, een echte premier voor België

Neen, er is geen sprankeltje aan Leterme dat enige vooringenomenheid verraadt naar één van de beide gemeenschappen,
met andere woorden, een uitmuntend kandidaat-premier

Laatst gewijzigd door Wr Khrp Hmw : 18 september 2007 om 02:00.
Wr Khrp Hmw is offline  
Oud 18 september 2007, 02:21   #20
Patrik
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht

Allemaal zonder belang. Anglicisme of gallicisme.

Het eenvoudige Nederlandse woord is geloofwaardigheid.
Patrik is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be