Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 25 september 2007, 17:26   #1
Patrik
Lokaal Raadslid

Standaard Beter voorstel : Schaf de verkiezingen af!!!!

De verkenner heeft het schitterend voorstel geloodst om verkiezingen
in Belgie te verminderen omdat er nu te veel druk op de partijen
is omdat er altijd wel een verkiezing voor de deur staat.

Van een Belgicistische "democratische"unitarist had ik niet anders verwacht.

Dat zijn dan mensen die mij als VB-er de les willen spellen over
democratie!

Ik heb een beter voorstel. Schaf de verkiezingen doodgewoon af
want dan zal er helemaal geen druk meer op de politiekers zijn
om hun beloften uit te voeren.

Mijn begrip van democratie is juist dat de kiezers bestendig druk
moeten kunnen uitoefenen op de bewindvoerders. Onder andere
door referenda.

De Belgicist Van Rompuy heeft zijn ware gezicht laten zien.
Patrik is offline  
Oud 25 september 2007, 17:32   #2
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Tja, dat heb je met geïnformeerde burgers he : ze durven nu terugblaffen!

.
Eddy B is offline  
Oud 25 september 2007, 17:35   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Bekijk bericht

democratie!

door referenda.

Neen, dat heeft hij niet. Je trekt de verkeerde conclusies, om maar verkeerde conclusies te willen trekken. Niet meer dan dat.

Verkiezingen in aantal verminderen => positief.
Kunnen we zaken zoals provincieraden en dergelijke afschaffen, gewest en federale verkiezingen op het zelfde moment en gemeente nog ergens tussen door.

Waarom zijn we eigenlijk tégen federale en gewest verkiezingen op hetzelfde moment?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 25 september 2007, 18:06   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waarom zijn we eigenlijk tégen federale en gewest verkiezingen op hetzelfde moment?
Wie zijn "we"?

Enfin, om de druk op de ketel te houden. Hadden alle partijen nu 4-5 jaar gehad om ons alles te doen vergeten dan hadden ze hun verkiezingsbeloften nogal eens ingeslikt. Nu zijn de regionale verkiezingen van 2009 het zwaard van Damocles en moeten ze zich principieler opstellen. Nooit slecht natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 25 september 2007, 18:07   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wie zijn "we"?
Zijn de meeste in Vlaanderen dat dan niet?
CD&V-NVA was toch tegen? Ik dacht VB ook? Dus ik dacht dat het wel iets Flamingantisch ging zijn.

Citaat:
Enfin, om de druk op de ketel te houden. Hadden alle partijen nu 4-5 jaar gehad om ons alles te doen vergeten dan hadden ze hun verkiezingsbeloften nogal eens ingeslikt. Nu zijn de regionale verkiezingen van 2009 het zwaard van Damocles en moeten ze zich principieler opstellen. Nooit slecht natuurlijk.
Ahja, ook een goed punt, natuurlijk.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 25 september 2007, 18:33   #6
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Tja, dat heb je met geïnformeerde burgers he : ze durven nu terugblaffen!
Inderdaad, het enige wat ze kunnen zeggen = de Walen moeten plooien.

maar als je dan concreet vraagt wat ze bedoelen, dan hebben ze helemaal geen idee en al helemaal niet over Brussel.
straatrue is offline  
Oud 25 september 2007, 18:54   #7
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Bekijk bericht

democratie!

door referenda.

Maar als er geen verkiezingen zijn, wie beslist dan wie de bewindvoerders worden? En als er geen druk op de politiekers is, waarom zouden ze dan het land goed besturen?

De mensheid heeft er eeuwen over gedaan om van democratie een goed geoliede machine te maken waarvan geen misbruik kan worden gemaakt,
dit komt o.a. door scheiding der machten, verkiezingen van volksvertegenwoordigers, tweekamerstelsel, rechten van de mens, ...

Door jouw voorstel haal je een van de fundamenten weg van de democratie (nl. verkiezingen) Dit zal resulteren in slecht beleid (volk kan de politici niet afstraffen), erfelijke opvolging/vriendjespolitiek (er worden geen nieuwe politici verkozen, dus de oude ministers zullen gewoon vrienden en familie als opvolgers benoemen)

btw: Van Rompuy wil de verkiezingen niet verminderen maar samen laten vallen.
Kazan is offline  
Oud 25 september 2007, 19:57   #8
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom anderen dat zijn weet ik niet, maar ikzelf vind het positief dat de Vlaamse regering niet gevormd wordt op dezelfde moment als de federale om volgende redenen :

1. Als federaal een akkoord wordt gevormd om bijvoorbeeld een rooms rode coalitie te vormen en op dezelfde moment een vlaamse regering gevormd moet worden zou dit tot een koehandel kunnen leiden waar het ene niveau als pasmunt voor het andere kan leiden. Bijvoorbeeld "oke rood mag de premier leveren maar blauw krijgt de minister president en dit en dat moet gebeuren en ..." Zou tot meer ( nog meer ) vriendjespolitiek en allerlei toestanden kunnen leiden die niet tot "goed bestuur" gerekend kunnen worden. Zo kan regionaal een coalitie opgedrongen worden of erger : federaal een bepaalde coalitie onmogelijk worden omdat ze regionaal niet mogelijk is en het systeem federaal onbestuurbaar worden.

2. Op die manier is er steeds ergens stabiliteit. Stel nu dat de CDV moeilijk doet en het vormen van een federale regering is onmogelijk en op dezelfde moment gaat cdv ook onmogelijk doen op vlaams niveau door het stellen van onmogelijke eisen dan heeft Vlaanderen GEEN stabiele regering meer. Of wat als er in 2009 in Wallonië geen akkoord gevormd kan worden omdat FN een paar zetels haalde en PS en MR weigeren met elkaar nog maar te praten en op dezelfde moment is er ook geen federale regering dan geraak je als regio in zware problemen.

3. De gewestparlementen zijn legislatuurparlementen en de federale is dat niet, stel nu eens dater in 2009 op elk niveau een verkiezing zou zijn ... en in 2011 viel de Federale regering, zou je dan tot in pakweg 2014 op federaal vlak verplicht zijn een minderheidsregering te vormen ? neen, herverkiezingen zijn dan net nodig. Een jarenlange regering van moetens of een minderheidsregering is niet goed. En het vlaamse parlement kan niet vallen.
Je kan nu zeggen "oke we laten de vlaamse regering ook valbaar worden" maar wat krijg je dan ? Federaal valt de regering en op gewestelijk niveau word je dan verplicht om ook naar verkiezingen te gaan, ondanks het feit dat je in een gewestregering wel goed werkte en misschien al je programmapunten niet uitgewerkt had ? ook geen goed bestuur lijkt me.

Ik denk persoonlijk dat niet samenvallende verkiezingen net een teken zijn van een volwassen en goed draaiend federalisme. Die verkiezingen laten samenvallen zou overigens tot meer particratie leiden.

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 25 september 2007 om 20:00.
UFSIA is offline  
Oud 25 september 2007, 19:58   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben overtuigd. Dankeshün.
AdrianHealey is offline  
Oud 25 september 2007, 20:01   #10
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Inderdaad, het enige wat ze kunnen zeggen = de Walen moeten plooien.

maar als je dan concreet vraagt wat ze bedoelen, dan hebben ze helemaal geen idee en al helemaal niet over Brussel.
Oh nee, U krijgt hier totaal géén weerwoord he. Iedereen geeft je hier gelijk you wish!

.
Eddy B is offline  
Oud 25 september 2007, 20:04   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eddy, ik ben nog _niemand_ in real life tegengekomen - behalve in mijn politieke geïnspireerde studentenclub - die weet waar het over het gaat. Ook mensne die vinden dat " 'de Vlamingen' moeten volhouden".

Enkel BHV. Maar weten dat het een kieskring is, ho maar!

Enfin, perceptie is alles.
AdrianHealey is offline  
Oud 25 september 2007, 20:49   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat heeft hij niet. Je trekt de verkeerde conclusies, om maar verkeerde conclusies te willen trekken. Niet meer dan dat.

Verkiezingen in aantal verminderen => positief.
Kunnen we zaken zoals provincieraden en dergelijke afschaffen, gewest en federale verkiezingen op het zelfde moment en gemeente nog ergens tussen door.

Schaf de federale verkiezingen af. In vlaanderen hebben we meer dan voldoende aan Vlaamse verkiezingen.
Garry is offline  
Oud 25 september 2007, 21:02   #13
Patrik
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Maar als er geen verkiezingen zijn, wie beslist dan wie de bewindvoerders worden? En als er geen druk op de politiekers is, waarom zouden ze dan het land goed besturen?

De mensheid heeft er eeuwen over gedaan om van democratie een goed geoliede machine te maken waarvan geen misbruik kan worden gemaakt,
dit komt o.a. door scheiding der machten, verkiezingen van volksvertegenwoordigers, tweekamerstelsel, rechten van de mens, ...

Door jouw voorstel haal je een van de fundamenten weg van de democratie (nl. verkiezingen) Dit zal resulteren in slecht beleid (volk kan de politici niet afstraffen), erfelijke opvolging/vriendjespolitiek (er worden geen nieuwe politici verkozen, dus de oude ministers zullen gewoon vrienden en familie als opvolgers benoemen)

btw: Van Rompuy wil de verkiezingen niet verminderen maar samen laten vallen.

Ooit van sarcasme gehoord?
Patrik is offline  
Oud 25 september 2007, 21:04   #14
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Als ik het juist heb, dacht dat ik het in HBVL enkele maanden gelezen had, dan hebben ze in Nederland meer verkiezingen dan bij ons, klopt dit?

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 25 september 2007 om 21:05.
100% VLAMING is offline  
Oud 25 september 2007, 21:05   #15
Patrik
Lokaal Raadslid

Standaard

Hoe meer de politici gecontroleerd en beoordeeld worden door
de kiezer hoe democratischer.

Maar schaf de kiesplicht af.

Laatst gewijzigd door Patrik : 25 september 2007 om 21:07.
Patrik is offline  
Oud 26 september 2007, 07:26   #16
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Schaf de federale verkiezingen af. In vlaanderen hebben we meer dan voldoende aan Vlaamse verkiezingen.
De toekomst ligt in een splitsing van België. Ieder landsdeel moet zijn eigen weg kunnen gaan hoe hij dat zou willen en de punten waar we overeenkomen daar kunnen we nog samenwerken en solidair zijn.

Eens de splitsing is doorgevoerd zijn er nog alleen de vlaamse verkiezingen.
Voor de rest moet stemplicht blijven en moet de kiesdrempel verlaagt of afgeschaft worden om nieuwe partijen met nieuwe ideeën en dergelijke een eerlijke kans te geven. maar die ideeën moeten wel passen binnen de wetten van dit land dus geen haatdragende partijen.
slegie is offline  
Oud 26 september 2007, 07:58   #17
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
De toekomst ligt in een splitsing van België. Ieder landsdeel moet zijn eigen weg kunnen gaan hoe hij dat zou willen en de punten waar we overeenkomen daar kunnen we nog samenwerken en solidair zijn.

Eens de splitsing is doorgevoerd zijn er nog alleen de vlaamse verkiezingen.
Voor de rest moet stemplicht blijven en moet de kiesdrempel verlaagt of afgeschaft worden om nieuwe partijen met nieuwe ideeën en dergelijke een eerlijke kans te geven. maar die ideeën moeten wel passen binnen de wetten van dit land dus geen haatdragende partijen.
Stemplicht is uit, stemrecht is in! Waarom de burger verplichten om te komen stemmen? Om foertstemmen of klassieke stemmen te halen? Laat de wakkere burger, die zich politiek interesseert, de koers bepalen door zijn stem. Laat de rest maar slapen : het interesseert hen toch niet.
Stemplicht = belgisch! waar vind je zoiets nog?

.
Eddy B is offline  
Oud 26 september 2007, 08:06   #18
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Stemplicht is uit, stemrecht is in! Waarom de burger verplichten om te komen stemmen? Om foertstemmen of klassieke stemmen te halen? Laat de wakkere burger, die zich politiek interesseert, de koers bepalen door zijn stem. Laat de rest maar slapen : het interesseert hen toch niet.
Stemplicht = belgisch! waar vind je zoiets nog?
Heb jij enig idee hoe hard de gewone man heeft moeten vechten voor stemrecht en dan nog dat zijn stem evenveel waard was als een rijke?

ik vind niet dat we datgene waar bloed voor gevloeid is zomaar uit handen moeten geven omdat er een paar honderduizend luierikken en niet geinterreseerden zouden zijn. We zouden de mensen beter eens een kijkje laten nemen in landen waar er geen stemrecht noch stemplicht is.
slegie is offline  
Oud 26 september 2007, 08:07   #19
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
moet de kiesdrempel verlaagt of afgeschaft worden om nieuwe partijen met nieuwe ideeën en dergelijke een eerlijke kans te geven. maar die ideeën moeten wel passen binnen de wetten van dit land
Ideeën passen enkel binnen de wetten van het land in een dictatuur. Het wezen van democratie is precies dat partijen de wetten kunnen veranderen.
Kortaf is offline  
Oud 26 september 2007, 08:08   #20
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heb jij enig idee hoe hard de gewone man heeft moeten vechten voor stemrecht en dan nog dat zijn stem evenveel waard was als een rijke?

ik vind niet dat we datgene waar bloed voor gevloeid is zomaar uit handen moeten geven omdat er een paar honderduizend luierikken en niet geinterreseerden zouden zijn. We zouden de mensen beter eens een kijkje laten nemen in landen waar er geen stemrecht noch stemplicht is.
SO? Gééf hem dat RECHT, en maak het niet tot een PLICHT. Of was de strijd om stemPLICHT misschien? Nee hoor!

.
Eddy B is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be