![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Interimkantoren, eigelijk een soort gelegaliseerde koppelbazen, zijn een echte pest voor mensen die op zoek zijn naar een volwaardige job. Interimkantoren verhouden zich tot de arbeidsmarkt zoals spam in je mailbox. Ze bieden allemaal de zelfde jobs aan en verleiden naieve werkzoekenden om een nepstatuut te aanvaarden met "optie vast"
Werkzoekenden hebben er alle belang bij rechtstreeks te solliciteren bij een potentiele werkgever. Helaas wordt een rechtstreeks arbeidscontract met de werkgever vaak onmogelijk gemaakt door het bestaan van die klote interimkantoren, vooral voor mensen die de pech hebben niet tot de groep beoefenaars van knelpuntenberoep te behoren. Ze monopoliseren, met staatshulp!, als het ware de arbeidsmarkt. Dat blijkt ook zeer duidelijk op de site met jobaanbiedingen van de VDAB. Het ergelijkste is nog dat men als werkzoekende ook verplicht is om zich in te schrijven bij zoveel mogelijke interimkantoren. Men verliest daardoor haast alle mogelijkheden om op eigen houtje een job te zoeken naar eigen vrije keuze en vrij de arbeidsvoorwaarden te onderhandelen. Maw interimkantoren zjn de moderne variant van het middeleeuwse lijfeigenschap. Deze jobbaronnen verrijken zich op de kap van werkzoekenden die nog nauwelijks andere keuze hebben dan zich te laten ketenen door deze uitzuigers die het bovendien ook niet zo nauw nemen met het arbeidsrecht en sociale wetgeving. Het is in ieder geval een lucratieve business gezien het feit dat ze als paddestoelen uit de grond schieten. Ik vind dat de wetgeving hierond dringend zou moeten gewijzigd worden. Het zou werkgevers moeten verboden zijn om kandidaat werknemers te weigeren op basis van hun niet-bereidheid te werken voor een interimkantoor. De kandidaat die voldoet aan de objectieve normen ( geschikt voor de job) moet in aanmerking komen. Veel beter zou het zijn om nog enkel arbeidscontracten toe te staan die bedongen zijn door beide partijen, wergever en werknemer. De rol van een interimkatoor moet beperkt worden tot die van consulent en/of makelaar en de werknemer heeft verder geen enkele contractueele binding met deze tussenpersonen; Interimkantoren mogen voor mijn part bestaan zolang de keuzevrijheid van werkzoekenden gewaarborgd wordt en hun rol beperkt bijft tot bemiddelaar en ze zich in geen geval, met steun vd overheid, als kopelbazengedragen en de arbeidsmarkt monopoliseren en domineren.
Laatst gewijzigd door @lpha : 25 september 2007 om 10:03. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Banneling
|
Ik zie nog een toename van het systeem.
En men zal het niet wettelijk afschaffen, zeker niet. Waarom zoveel succes? - Door de strenge afdankingsprocedure. Dus tijdelijken aanwerven is stukken makkelijker. - Geen kosten aan ziektedagen. - Proeftijd (langere) voor eventuele vaste aanwerving. Iemand met een diploma is niet vanzelfsprekend bekwaam, dezer dagen. - En natuurlijk prachtig systeem voor seizoensgebonden bedrijven, grote bestellingen..enz. Een gewoon bedrijf heeft eigenlijk liever vaste medewerkers, indien mogelijk. Onder voorwaarde dat ze bekwaam zijn en de juiste attidude hebben. Daar wringt het schoentje wel eens. Het interimsysteem wordt als het ware gestimuleerd door net deze mensen die hun neus optrekken voor werken in het algemeen. En razend zijn op interimkantoren. |
|
|
|
|
|
#3 | |||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Ze hebben bepaalde afspraken waar ze zich aan te houden hebben met deze kantoren. En geschikte kandidaten, die ook hun 'marktwaarde' kennen, knappen daar op af. Die weigeren x-aantal maanden als tweederangswerknemer in een nepstatuut. Citaat:
De ware reden is dat het de lonen drukt omdat de vrije markt ontwricht wordt door een (quasi)monopolie langs de aanbodzijde van arbeidskrachten. |
|||
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Banneling
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Banneling
|
Tuuttuut,
- -Vele voordelen langs werkgeverskant. --Voor echte werkzoekers ook tal van voordelen. Ervaring opdoen. Je kan zelf ook gemakkelijk opzeggen zonder dat je met de RVA in problemen komt. Kans op vaste aanwerving. Je kan er tijdelijk eens uitstappen. Je hebt meer afwisseling.(en krijgt dus een bredere ervaring) Zoekt meneer Ipha een job? Zoja welke? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik had niet anders verwacht van jou
Heb je toevallig ook nog iets bij te dragen in deze topic? |
|
|
|
|
|
#7 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Maar deze gebruiken een interim waarvoor het zou moeten dienen, nl als hulp bij het vinden van een tijdelijke job. Er zijn nog wel categorien die liever voor een interimkantoor werken... mensen die onder loonbeslag liggen bijvoorbeeld... Maar argumenten als kans op een vaste job zijn drog argumenten, doet me denken aan de ezel en de wortel Zonder interimkantoren was de kans op een vaste job groter al was het maar dat bedrijven dan moeilijker tijdelijken konden vinden en hierdoor genooktzaakt waren meer vaste contracten aan te bieden. Citaat:
En zoals ik als schreef, interimkantoren gedragen zich als spam in mijn mailbox. Ofwel bellen ze me zelf op met een "aanbieding" , wat dan meteen een potentiele wergever die ik zelf rechtstreeks wens te contacteren uitsluit Ze delen me telefonisch de naam van het bedrijf mee hoor. Kan hun niks maken, ik kan niet dankbaar gebruik maken vd de 'hint' want ze hebben er toch afspraken mee. Probleem is dat ze met zowat elk bedrijf dat me interesseerd afspraken hebben gemaakt en me dus beroven van mijn vrije keuze mogelijkheden. En nu dat ik je toch aan de lijn heb mijnheer DQ, als ambetantenaar van de vdab ... De webste van de vdab ontsnapt ook niet aan die spam van ontelbare interimkantoren die dezelfde jobs aanbieden zodanig erg zelfs dat je de echte werkaanbiedingen haast niet terug vind Ik vraag me werkelijk af waarvoor die website dan nog nuttig is... Of de vdab wel nuttig is .... |
||
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Banneling
|
Citaat:
1 |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Banneling
|
Zeeer goede post, meneer Ipha.
Klapklapklapklapklapklapklap... Maar via interim hebben er al velen werk gevonden en zullen dat in de toekomst nog doen. Men kan op het systeem (ook terechte) kritiek hebben, maar je zal dat hier niet wegschrijven. Het bestaat en zal blijven bestaan. ---------------------------- Wat het nut van de vdab is wil ik in het midden laten. De politiek beslist dat, niet de forummers hier. Verdien er mijn kost en heb zelfs niets te maken met die website of met begeleiding van werklozen. Astronauten hebben we niet veel in dienst, maar verder een erg brede waaier van functies. Vraag me ook niets over reglementering enzo. ------------------------- De liberale wereld zou graag de vdab afslanken en het meer in handen geven van de privaat. Beter ? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Burger
|
ik ken een voorbeeld:
het bedrijf van mijn vriend wil een moeilijk te vinden profiel aanwerven een A2 electromechanica die ook in het buitenland wil werken. Ze geven ook een interimkantoor opdracht om te zoeken elke week stuurt dat kantoor een bulk van cv's door met mensen die min of meer voor de job in aanmerking zouden kunnen komen. uiteindelijk vind dat kantoor een schoolverlater die zich eerst bij interimkantoren inschrijft en dan pas bij bedrijven gaat solliciteren. uiteindelijk komt die jongen bij het bedrijf van mijn vriend terecht en willen ze die gaan aanwerven, de jongen vindt de aangeboden vacature echt zijn droomjob en het bedrijf gelooft in de capaciteiten van deze schoolverlater. de jongen belt het interimbureau op en zegt dat hij werk gevonden heeft bij een firma (hij vermeld de naam helaas) en zegt dat zij niet meer voor hem hoeven te zoeken. 5 minuten stuurt het interimkantoor een fax naar het bedrijf dat het bedrijf een inbreuk pleegt op de zoekovereenkomst met het interimkantoor omdat het achter de rug van het kantoor iemand in dienst neemt die zij eerst voorgesteld hadden, in die fax wordt verwezen naar de opdrachtbevestiging voor het zoeken van krachten die het bedrijf het interimkantoor stuurde, alsook naar een massamailing waar onder andere de naam van die ene jongen in voorkomt. er wordt meteen met gerechtelijke stappen gedreigd. mijn vriend maakt een afspraak met het interim kantoor om te bekijken of er een regeling getroffen kan worden het interimkantoor verwijst naar de kleine lettertjes van de zoekopdracht en zegt dat het 10.000 euro kost om die kandidaat 'vrij te kopen' (x% van zijn bruto jaarloon). resultaat: noch de jongen, noch het bedrijf zijn bediend geweest. noch het interim bureau is er rijker van geworden. interim kantoren gaan op de meest verregaande manieren verhinderen dat hun kandidaten op eigen kracht nog een job vinden, het interimkantoor moet en zal de kassa passeren, en dat geld zowel voor bedrijven als voor werkzoekenden. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zou een interimkantoor het aandurven om een werkgever zo te pesten? En aldus zeker te zijn dat het geviseerde bedrijf direkt naar de konkurrentie stapt, en negatieve reklame maakt bij andere bedrijfsleiders ...???
Zou het kunnen dat het verhaaltje er zo een is van "horen zeggen", een stadslegende met andere woorden ? Mijn eigen ervaring: ik heb eens nood gehad aan enkele tijdelijke werkkrachten, gedurende een zeer beperkte tijd. Het interimkantoor heeft mij zeer goed geholpen; de werkrachten waren uitstekend en dit werd zo ook meegedeeld. Een van die gasten "vroeg" om een dag vroeger te stoppen dan voorzien, voor een ander werk vermoed ik. Geen probleem voor mij, 'k was al erg goed geholpen (en ik kon hem toch niet dwingen, maar waarom zou ik ..) Latere kandidaat-aanwervers mogen mij altijd bellen om hun puik presteren te bevestigen. We leven niet meer in de 20° eeuw. Er zijn nu immobiliënkantoren, interimkantoren, je hangt niet meer vast aan belgakom, zelfs niet aan elektrabel .... en de paringsdans tussen kandidaat-aanwerver en kandidaat-werknemer is ook aangepast.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Eigenlijk is een interim-werknemer in dienst van het interim-kantoor.En dat zijn ondertussen forse bedrijven geworden,multinationals zelfs...
Een nuancering die wel eens wordt vergeten.Ik zie het ook met lede ogen aan,maar voorzie dat de dag komt,als de grote bedrijven weg zijn,dat de "kleine bazekes" zullen klagen dat ze geen werknemers meer kunnen aanwerven behalve via de "interimkantoormaffia",en dat die gasten "duur" zijn... Want de interimkantoren zullen tegen dan de grootste werkgevers-organisaties zijn in het land,met de beste "loononderhandelingsmachine",wegens het "bezit" van vrijwel alle werknemers Laatst gewijzigd door kelt : 27 september 2007 om 17:10. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Minister
|
Was het vws niet voor vrije ondernemingschap?Wel kijk eens aan wat de resultaat is van het liberalisme!
Voor het afschaffen van het patronaat in gelijk welke vorm,voor eigen-beheer door de werkers van hun bedrijven.
|
|
|
#14 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Wij zijn voor vrij ondernemerschap ja. Maar het vrij initiatief van duizenden werkzoekenden wordt gefnuikt wat alles behalve liberaal te noemen is. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
ik herinner me nog de eerrste interimkantoren denk ik
en toen kon je s morgens gewoon naar het kantoor gaan en zien of er die dag een jobke was - beetje zoals de dokwerkers maar dan zonder boek kortom, interim diende toen voor mensen die net geen vast werk zochten en ook werkgevers die geen vast maar tijdelijk volk zochten de laatste tijd verwerden interimkantoren echter idd eerder tot wervingsbedrijven wss mede doordat de vdab haar werk niet goed doet.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 27 september 2007 om 18:13. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Het interimkantoor vervult ook de functie van "eerste selectie".
Nu zal Alpha dat niet graag horen, maar niet iedereen is geschikt voor iedere job. Als een bepaalde functie een licentiaatsniveau vereist, dan moeten er geen graduaten zich aanbieden. In het verleden, en zeker na de komst van internet, zet iedereen gemakkelijker de stap voor een sollicitatie, ook voor jobs waar ze niet voldoen aan de vereisten. Voor een bedrijf neemt de verwerking van die sollicatie tijd & dus geld in beslag. Interimkantoren vormen een buffer tegen "spam" in de mailbox van de bedrijven
|
|
|
#17 | |
|
Minister
|
Citaat:
Activeren veroorzaakt dualiteit Emanciperen veroorzaakt uniteit
|
|
|
|
#18 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#19 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Minister
|
Bof,het is meer om die gasten van het VWS te waarschuwen voor de nesfasten van het liberalisme dan iets anders.Ik zei niet;bij de CNT..........
|