Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2007, 16:34   #1
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard Theoretische rijlessen op school

Ik weet niet goed waar het te zetten, volgens mij past het het beste in dit sub-forum.

Leerlingen van het secundaire onderwijs, 3de graad, moeten voorbereid zijn op het theoretische gedeelte van het rijexamen. Roland Duchatelet (Vivant) en Renaat Landuyt (SPA) zijn zowat de grootste voorstanders van dit vrij nieuwe systeem.

Ik stel mijzelf hier toch een bedenking bij.

"Onze wegen zijn langzaamaan compleet aan het dichtslibben", "we moeten minder moeten vervuilen". "Het openbaar vervoer moet meer gebruikt worden" en "wagens moeten zwaarder belast worden". Allemaal uitspraken die we hoe langer hoe meer te horen krijgen.

Waarom gaan ze dan alle jongeren stimuleren om toch maar met de auto te leren rijden?

Volgens mij zeer simpel. De prijzen van de brandstoffen gaan altijd maar de hoogte in, en het ziet er naar uit dat er geen spectaculaire dalingen meer gaan volgen. Daarbovenop doet de regering totaal niets aan de taxen dat zij innen op deze brandstoffen, integendeel, iedere keer dat de prijs van de benzine omhoog gaat, krijgt de staatskas nog eens wat meer geld. En dan heb ik het nog niet over al de rest van geld dat er door je auto naar de staat vloeit. Herstellingen, keuring, belasting op inverkeersstelling (desnoods 10 keer voor dezelfde (2dehands)wagen... ook iets typisch Belgisch), wegentax,...

Onze auto is al langer een melkkoe voor onze staat, maar blijkbaar moeten er nog veel koeien bijkomen. Maar de harde werkmens moet 's avonds thuis zijn verwarming een graadje of 2 laten zakken voor het milieu...

Het is duidelijk dat het milieu ook alleen maar als melkkoe wordt bekeken door ons land. Het is enkel belangrijk als er geld binnenkomt.

Laatst gewijzigd door Abiogenesis : 8 november 2007 om 16:35.
Abiogenesis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:45   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Krijgen ze het nu eens voor niks en is het weeral niet goed.
Trouwens als je niet met de auto rijd, kun je het beste weten waar de anderen rijden.
Kun je bv eens leren te kijken als je oversteekt...als voetganger of fietser.
Me dunkt hebben die veel lessen nodig zelfs.
Oud 8 november 2007, 17:47   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens auto's zullen er altijd blijven.
Maar iets meer in de richting van luxe gocart. Met een klein zuinig moteurke.
Oud 8 november 2007, 23:29   #4
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Trouwens auto's zullen er altijd blijven.
Maar iets meer in de richting van luxe gocart. Met een klein zuinig moteurke.
Natuurlijk zullen er altijd auto's blijven, en dat er eens iets "gratis" gegeven wordt is leuk meegenomen voor de schoolgaande jeugd.

Desondanks is het bijlange niet in alle scholen dat er ook een examen op het einde is. Sommige scholen doen dit wel (ism een rijschool), en dan dien je daar toch voor te betalen.

Zou het niet beter zijn gewoon het verkeersreglement deftig te leren ipv toe te spitsen op de auto? En dan ineens ook op jongere leeftijd een deftige "opleiding" voor de schoolgaande jeugd te voorzien?

Als je ziet wat voor zelfmoordterroristen er tegenwoordig op een fiets zitten, dan stel ik mij toch vragen bij de verkeerslessen die in de lagere school gegeven worden. Als "zwakke weggebruiker" denken er zeer veel dat ze zich zomaar alles kunnen permiteren. Hopelijk zijn de lessen voor de auto dan van iets betere makelij, en blijft er iets meer hangen na een paar weken in de koppekes van de jeugd.

Waarschijnlijk heb je wel gelijk, en gaan sommige van die onverantwoorde (brom)fietsers hun eigen fouten inzien, en het hele verkeersgebeuren op een andere manier bekijken. Maar misschien kunnen we de lessen dan beter aan 1ste en 2de graad geven, want hoe vlugger ze deftig in het verkeer leren rijden, hoe beter toch?

Daarom zou ik dus eerder opteren om in elk leerjaar een deftige en verplichte algemene kennis van het verkeersreglement door te geven. Dit in plaats van te wachten tot ze bijna volwassen zijn.

Laatst gewijzigd door Abiogenesis : 8 november 2007 om 23:30.
Abiogenesis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 23:49   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis Bekijk bericht
Natuurlijk zullen er altijd auto's blijven, en dat er eens iets "gratis" gegeven wordt is leuk meegenomen voor de schoolgaande jeugd.
vroeger kregen ze het zelfs gratis.
maar idd het is nu eens positief, want zonder rijbewijs geraak je niet meer op de arbeidsmarkt aan werk.

Citaat:
Desondanks is het bijlange niet in alle scholen dat er ook een examen op het einde is. Sommige scholen doen dit wel (ism een rijschool), en dan dien je daar toch voor te betalen.
Niet alle scholen doen al mee, nee. Het is nog een proefproject, maar alle scholen die meedoen moeten ook het examen in de school laten afnemen.
De lessen worden gegeven door een bevoegd rijinstructeur, het examen word door iemand van de examenkantoren afgenomen.

Citaat:
Zou het niet beter zijn gewoon het verkeersreglement deftig te leren ipv toe te spitsen op de auto? En dan ineens ook op jongere leeftijd een deftige "opleiding" voor de schoolgaande jeugd te voorzien?
Normaal moeten zelfs de kleuters verkeersopleiding krijgen, wat je hier schrijft zou normaal dus al moeten gebeuren
Citaat:
Als je ziet wat voor zelfmoordterroristen er tegenwoordig op een fiets zitten, dan stel ik mij toch vragen bij de verkeerslessen die in de lagere school gegeven worden. Als "zwakke weggebruiker" denken er zeer veel dat ze zich zomaar alles kunnen permiteren. Hopelijk zijn de lessen voor de auto dan van iets betere makelij, en blijft er iets meer hangen na een paar weken in de koppekes van de jeugd.

Waarschijnlijk heb je wel gelijk, en gaan sommige van die onverantwoorde (brom)fietsers hun eigen fouten inzien, en het hele verkeersgebeuren op een andere manier bekijken. Maar misschien kunnen we de lessen dan beter aan 1ste en 2de graad geven, want hoe vlugger ze deftig in het verkeer leren rijden, hoe beter toch?

Daarom zou ik dus eerder opteren om in elk leerjaar een deftige en verplichte algemene kennis van het verkeersreglement door te geven. Dit in plaats van te wachten tot ze bijna volwassen zijn.
Dit is de fout van de wetgever en de wielertoeristen, zij hebben de jongeren verkeerde signalen gegeven en de wielerterroristen geven het verkeerde voorbeeld.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be