![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari "De man die niet uit het nieuws is weg te branden. De opgang van zijn partij, het Vlaams Blok stond ook garant voor zijn persoonlijke carrière. Als grote tegenstander van het stemrecht voor migranten is hij ook nu actueel present. Als Bruggeling zete |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Meneer Dewinter,
De vrijheid van ieder individu wordt van nature begrenst door een resem quasi-onveranderlijke factoren (bijv. geestelijke of lichamelijke handicaps). Daarnaast wordt ze ook beperkt door een aantal 'positieve' grenzen (bijv. de garantie dat ieder individu een 'overlevingskit' krijgt, waaraan elk individu het zijne in de mate van het mogelijke bijdraagt = het solidariteitsprincipe). Echter rest er ook een groot aantal barrières die de vrijheid ten kwade begrenzen. Ik som er enkele op: 1. Cultuur. Het publiekelijk opdringen van een bepaalde cultuur, hetzij de 'eigen', hetzij een andere cultuur, begrenst het individu in het zoeken naar of ontwikkelen van zijn 'eigen' cultuur, d.w.z. zijn persoonlijkheid). De cultuur van het eigen volk is in dezen net zo gevaarlijk, aangezien het slechts de cultuur is van de meerderheid, en niet van de grootste gemene deler (die in Vlaanderen zou neerkomen op een haast verwaarloosbare cultuur). Waarom deze dan opdringen, waarom zo hevig tekeergaan tegen de aanwezigheid van een andere cultuur? Het komt er niet op aan culturen te 'weren', maar op een scheiding van 'cultuur' en 'staat'. M.a.w., cultuur behoort tot het private domein en reikt maximaal tot het niet-politieke middenveld. 2. Religie. Zelfde scenario. 3. Moralisme en ethiek. Zelfde scenario. 4. Geschiedenis. Leerrijk, maar niet noodzakelijk determinerend voor het heden. Wantoestanden uit het verleden moeten aangepakt worden met het oog op de toekomst, niet met het oog op een herstel van het verleden. 5. Commercie. Of breder: de dictatuur van de meerderheid. Een meerderheid mag zijn macht niet misbruiken om een minderheid rechten te ontzeggen die zij zichzelf niet ontzegt (bijv. het burgerlijk huwelijk, stemrecht). Ook in de economie regeert de meerderheid met harde hand, waardoor mensen met een commercieel oninteressant talent niet aan de bak komen, in de marginaliteit belanden of noodgedwongen zwichten voor de commercie. Ik denk uiteraard in de eerste plaats aan het lot van de kunstenaar. 6. Het denken van anderen. Meer bepaald vooringenomenheid en onwetendheid. Mensen over het stemrecht voor niet-EU-burgers laten beslissen zonder hen correct en uitgebreid te informeren valt daar beslist onder. 7. Het economisch systeem. Dit systeem is allang niet meer gericht op het organiseren van de vervulling van de noden van de mens, maar op het creëren van nieuwe noden, zodat de mens nu een product is van de economie i.p.v. de economie een product van de algehele mensheid. 8. Landsgrenzen en nationaliteit. 9. Sociale taboes (seksualiteit, depressie, werkloosheid, armoede). 10. Gebrek aan keuzevrijheid door gebrek aan diversiteit. 11. Bloedbanden (bijv. ouders). Ik stel vast dat het Vlaams Blok met plezier op deze grenzen een stenen muur bouwt: 1. cultureel protectionisme (waardoor cultuur niet meer spontaan 'opstaat' uit de mensen, maar de mens 'kneedt') 2. religieuze regelneverij (hoofddoekenhetze, terwijl het om een veel diepere thematiek gaat, t.w. de emancipatiestrijd van de moslimvrouw, die m.i. door emancipatiebewegingen moet worden ondersteund) 3. een moralistische politiek (homo's mogen niet trouwen) 4. een zoektocht naar een gemeenschappelijke geschiedenis voor Vlaanderen (i.p.v. het Vlaams-nationalisme in een toekomstproject uit te dragen) 5. een heilige aanbidding van wat de meerderheid zegt ten koste van de minderheid, de minachting voor de visionaire kunstenaar 6. het appèl op de vooringenomenheid van de mensen (stigmatisering, het aanzwengelen en uitbuiten van vooroordelen) 7. Het voluit steunen van een intern neoliberale, extern protectionistische economie. 8. Het verder verengen van de grenzen en het verstrakken van nationaliteitsregels. 9. De taboeïsering of het verdacht maken van verdoken thema's. 10. Het ijveren voor een monocultureel, mono-etnisch, eentalig Vlaanderen. 11. Het opdringen van 'het gezin' als ideaal. Kortom, ik verwijt u mijn vrijheid als individu te schaden zonder dat daarvoor een 'positieve' noodzaak bestaat. Dat is ook de reden, denk ik, waarom het Vlaams Blok wellicht de laatste partij is waarop ik ooit zou stemmen. Indien u mij alsnog wil overhalen op uw partij te stemmen, zult u mij van de positieve noodzaak van al die regelneverij moeten kunnen overtuigen. Waagt u het? Dit is uw laatste en ultieme kans. Succes! ![]() Pyramus |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Als je d'r nu nog een vraagteken
![]() ![]()
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]() |